Ο φόβος του Γιώργου για Κ.Ο. 119 βουλευτών ΠΑΣΟΚ
Του Λουκιανού Κάλλιμπαν
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κ. Γιώργος Παπανδρέου τόσο το περασμένο Σάββατο στην ομιλία του στην Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ, όσο και την περασμένη Κυριακή κατά τη συζήτηση στην ολομέλεια της βουλής για τη νέα δανειακή σύμβαση έθεσε ζήτημα κομματικής πειθαρχίας για το σύνολο του νομοσχεδίου, έχοντας ως γνώμονα «το συμφέρον της πατρίδας», όπως ο ίδιος τόνισε.
Όταν, όμως, αντιλήφθηκε ότι η διαγραφή όλων των βουλευτών θα εξέθετε την ίδια την Κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ στον κίνδυνο απώλειας σημαντικών νομοθετικών πρωτοβουλιών, τότε το «πατριωτικό» συμφέρον ψαλιδίστηκε αναφανδόν υπέρ του κομματικού. Το γεγονός αυτό λέγεται ότι θορύβησε τον κ. Γιώργο Παπανδρέου, ο οποίος εκμυστηρεύτηκε σε πολύ στενούς συνεργάτες του πως είναι έτοιμος να παραδώσει το κόμμα το συντομότερο δυνατό ώστε να απαλλαγεί από αιφνιδιαστικές ανταρσίες που θα το κλυδωνίσουν!
Ας δούμε τι έχει συμβεί:
Ο κ. Παπανδρέου αμέσως μετά το πέρας της διαδικασίας ψήφισης της νέας δανειακής σύμβασης, των εφαρμοστικών μέτρων και του PSI, έθεσε εκτός Κοινοβουλευτικής Ομάδας 22 Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ οι οποίοι καταψήφισαν το σχέδιο νόμου.
Επίσης εννέα Βουλευτές οι οποίοι ψήφισαν «ναι» ή «παρών» επί της αρχής, αλλά διαφοροποιήθηκαν στο άρθρο 1 για τα εργασιακά, ανακοινώθηκε ότι δεν θα περιληφθούν στα ψηφοδέλτια του κόμματος στις επόμενες εκλογές και ότι θα παραπεμφθούν στην Επιτροπή Δεοντολογίας του Κινήματος.
Τι αιτιολογεί, όμως, αυτή τη διαφοροποίηση στην αντιμετώπιση των 9 Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ που καταψήφισαν το άρθρο1;
Η απάντηση είναι ο μαγικός αριθμός 119.
Η σημαντικότερη και βιαιότερη ανατροπή της νέας δανειακής σύμβασης και των υποχρεώσεων που αυτή επιφέρει, βρίσκεται μέσα στις αράδες του άρθρο 1. Η ουσιαστική κατάργηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και του ρόλου των κοινωνικών εταίρων, η μείωση του κατώτατου μισθού κατά 22%, οι δραματικές αλλαγές των ρυθμίσεων που αφορούν στη χρονική διάρκειας των συλλογικών συμβάσεων, οι νέες ρυθμίσεις για την ουσιαστική αποδόμηση της μετενέργειας και η σημαντική μείωση των κοινωνικών επιδομάτων που συνδέονται με τον κατώτατο μισθό (π.χ. επιδόματα ανεργίας κ.ο.κ.) αποτελούν το κλειδί της εφαρμογής του Μνημονίου στο όνομα της «εσωτερικής υποτίμησης».
Το άρθρο 1 αποτέλεσε την μητέρα των μαχών, τόσο για εκείνους οι οποίοι αρνούμενοι να ψηφίσουν το σύνολο του νομοσχεδίου διαγράφηκαν από την Κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ, όσο και για εκείνους που καταψήφισαν το άρθρο αυτό παραμένοντας σε αυτή.
Το άρθρο 1 Λουκαποτέλεσε τον κορμό των αποφάσεων της διαπραγμάτευσης του κ. Λουκά Παπαδήμου, των πολιτικών αρχηγών, τόσο με την Τρόικα, όσο και με τα μέλη του Eurogroup. Η καταψήφιση του άρθρου αυτού, ακόμα και αν όλες οι άλλες διατάξεις είχαν θετική αποδοχή από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, θα ακύρωναν την συμφωνία της Ελληνικής Κυβέρνησης και των εταίρων της.
Η διαγραφή άλλων 9 Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ από την Κοινοβουλευτική ομάδα θα επέφερε επικίνδυνη συρρίκνωση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ στους 122 βουλευτές. Δεδομένης της ρευστότητας του πολιτικού σκηνικού αυτή η συρρίκνωση θα οδηγούσε άμεσα στην απώλεια σημαντικότατων εργαλείων άσκησης νομοθετικής εξουσίας και ελέγχου από την Κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ και οι οποίες απαιτούν τη λήψη απόφασης ή την εισήγηση των 2/5 της Βουλής, δηλαδή 120 βουλευτών...
Ποιες είναι αυτές όμως;
• Σύμφωνα με την παρ.5, του αρ.114 του Κανονισμού της Βουλής για την σύσταση εξεταστικής επιτροπής λαμβάνεται η απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων, η οποία δεν μπορεί να είναι κατώτερη από τα δύo πέμπτα (2/5) του όλου αριθμού των βoυλευτών. Με άλλα λόγια, δεδομένων και των φόβων για περισσότερες διαρροές, το ΠΑΣΟΚ θα κινδύνευε να βρεθεί προ τετελεσμένων αποφάσεων, ακόμα και για την πρόταση που πριν λίγες είχε το ίδιο καταθέσει, με 111 Βουλευτές (νυν αλλά αισίως και πρώην...).
• Σύμφωνα με το αρ.44 του Συντάγματος αναφορικά με τη διενέργεια δημοψηφίσματος, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μπορεί να προκηρύξει με διάταγμα δημοψήφισμα για ψηφισμένα νομοσχέδια που ρυθμίζουν σοβαρό κοινωνικό ζήτημα, εκτός από τα δημοσιονομικά, ύστερα από πρόταση των δύο πέμπτων (2/5) του συνόλου και όπως ορίζουν ο Κανονισμός της Βουλής και νόμος για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής..
• Σύμφωνα με το αρ.38 του Συντάγματος σε περίπτωση αδυναμίας του Πρωθυπουργού να ασκήσει τα καθήκοντά του για λόγους υγείας διαπιστώνεται από τη Βουλή με ειδική απόφασή της που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, ύστερα από πρόταση της κοινοβουλευτικής ομάδας του κόμματος στο οποίο ανήκει ο Πρωθυπουργός, εφόσον αυτό διαθέτει στη Βουλή την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών. Σε κάθε άλλη περίπτωση η πρόταση υποβάλλεται από τα δύο πέμπτα (2/5) τουλάχιστον του όλου αριθμού των βουλευτών.