Το καλό και το κακό σενάριο για τις τιμές του ρεύματος μετά το Πάσχα
Πρώτος στόχος όπως όλα δείχνουν θα είναι η κυβέρνηση να ασκήσει πίεση στη Σύνοδο Κορυφής του Μαΐου για κοινή λύση εντός των κόλπων της Ένωσης αν και δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι η Ευρώπη θα δεχθεί κάτι τέτοιο.
Οι χώρες του Βορρά δεν φαίνεται να αντιμετωπίζουν τα ίδια ενεργειακά προβλήματα καθώς έχουν φροντίσει σε μεγάλο βαθμό να εξασφαλίζουν διμερή μακροχρόνια συμβόλαια σε αντίθεση με την Ελλάδα. Δίχως ευρωπαϊκή παρέμβαση, η χρηματοδότηση μιας εθνικής παρέμβασης στο ρεύμα με την επιβολή πλαφόν στη χονδρική είναι μονόδρομος για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Βεβαίως δεν πρόκειται για μια απλή λύση αφού το σχέδιο το οποίο επεξεργάζεται η κυβέρνηση κινείται στη λογική ότι το πλαφόν θα μπαίνει στην τιμή χονδρικής και το κράτος θα καταβάλει ως επιδότηση στους ηλεκτροπαραγωγούς τη διαφορά μέχρι το κόστος παραγωγής του. Μόνο που για να συμβεί το παραπάνω σενάριο απαιτούνται το λιγότερο 4 δισεκατομμύρια ευρώ. Κατά άλλους οικονομικούς αναλυτές το ποσό θα ανέβει στα 6 δισεκατομμύρια και όλο αυτό με δεδομένο ότι ο Βλαντιμίρ Πούτιν δεν θα σταματήσει τη ροή φυσικού αερίου.
Αν προβεί σε μια τέτοια ενέργεια τότε προφανώς όλα τινάζονται στον αέρα… και γίνεται ευκόλως αντιληπτό ότι κανένα εθνικό σχέδιο δεν θα μπορέσει να συγκρατήσει τις τιμές και τα προβλήματα στην ηλεκτροδότηση. Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο μπαίνουμε σε αχαρτογράφητα νερά με τρομερές συνέπειες για την εθνική οικονομία. Τώρα, το πώς θα χρηματοδοτηθεί αυτό το εθνικό σχέδιο που ετοιμάζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, προς το παρόν παραμένει άλυτος γρίφος. Σύμφωνα με πληροφορίες οι όποιες ανακοινώσεις θα γίνουν σίγουρα μετά τη Σύνοδο Κορυφής του Μαΐου και τα όποια μέτρα θα ισχύσουν – καλώς εχόντων των πραγμάτων – από τον Ιούνιο.
Το σκεπτικό λειτουργίας του μοντέλου είναι σύνθετο και θα έχει ως στόχο μέσω της επιβολής πλαφόν, οι τιμές να υποχωρήσουν στα επίπεδα του α’ εξαμήνου του 2021, σε αυτά δηλαδή που βρίσκονταν ένα χρόνο πριν. Λογικά λοιπόν, αφού οι προμηθευτές θα αγοράζουν χαμηλότερα το ρεύμα, θα το πωλούν και φθηνότερα στον τελικό καταναλωτή.
Όλα αυτά όμως είναι ρευστά και καμία ανακοίνωση δεν μπορεί να γίνει αν πρώτα δεν ενημερωθούν οι αρμόδιοι θεσμοί της Ε.Ε. Οι σκέψεις για την χρηματοδότηση του παραπάνω σεναρίου στηρίζονται στους πόρους του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, που χρηματοδοτεί κάθε μήνα τις επιδοτήσεις, οι οποίοι ωστόσο από μόνοι τους δεν επαρκούν, τα 900 εκατ. ευρώ που περισσεύουν από το συμπληρωματικό προϋπολογισμό που κατατέθηκε προ δύο εβδομάδων στη Βουλή και την αξιοποίηση μέρους από τα 230 δισ. των αδιάθετων δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης.
Διαβάστε επίσης:
Τον Μάιο οι τελικές αποφάσεις για την ενέργεια, τι προβλέπει το εθνικό σχέδιο
Μητσοτάκης: Μηδενική ανοχή σε όποιον επιχειρήσει να εκμεταλλευτεί την κρίση για να αισχροκερδίσει