Στόχο αποτελεί και η επικαιροποίηση νόμων που αποτελούσαν σημαντικό βάρος στις σχέσεις Εκκλησίας – Κράτους και όλα αυτά χωρίς να επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός ούτε ένα ευρώ ενώ παράλληλα δίνεται τέλος στην ιδιότυπη νομική «ομηρεία» χιλιάδων κληρικών.
Με την επικαιροποίηση του νόμου 536 του 1945 δίνεται λύση στο πρόβλημα χιλιάδων κληρικών που ενώ είχαν προσληφθεί από το κράτος με τα αντίστοιχα ΦΕΚ, υπηρετούν και αμείβονται κανονικά αλλά η οργανική τους θέση ήταν κυριολεκτικά «στον αέρα».
Πλέον με τον νέο νόμο στις ήδη υπάρχουσες 6.000 θέσεις που προέβλεπε ο νόμος του 1945 προστίθενται άλλες 2.311 μόνιμες οργανικές θέσεις, δηλαδή ο πραγματικός αριθμός των κληρικών που υπηρετούν σήμερα στην Εκκλησία της Ελλάδος, ενώ για την Εκκλησία της Κρήτης 955 οργανικές θέσεις για τους αντίστοιχους κληρικούς που υπηρετούν σήμερα εκεί.
Αυτό δεν σημαίνει πως θα πραγματοποιηθούν 2.311 και 955 νέες προσλήψεις κληρικών αφού οι συγκεκριμένοι ήδη υπάρχουν, υπηρετούν και αμείβονται από το κράτος και φυσικά δεν θα αλλάξει το παραμικρό στην μισθολογική ή ασφαλιστική τους κατάσταση.
Την κατανομή των οργανικών θέσεων στις Μητροπόλεις της περιφέρειας θα κάνει η Ιερά Σύνοδος και στη συνέχεια θα εκδοθούν τα σχετικά προεδρικά διατάγματα. Ενώ είναι σημαντικό να αναφερθεί πως για να είναι σίγουρο πως οι πραγματικές ανάγκες κάθε τοπικής Εκκλησίας καλύπτονται επαρκώς, οι οργανικές θέσεις δεν θα είναι «προσωπικές» αλλά θεσμικές. Δηλαδή οι οργανικές θέσεις θα ανήκουν στις Μητροπόλεις και όχι στα πρόσωπα.
Εάν ένας κληρικός θέλει να φύγει από μια Μητρόπολη για να υπηρετήσει σε μια άλλη θα μπορεί να το πράξει αυτό εφόσον η Μητρόπολη προορισμού του έχει αντίστοιχη κενή οργανική θέση αφού φεύγοντας δεν θα μπορεί να πάρει «μαζί του» την οργανική θεση του αλλοιώνοντας το οργανόγραμμα της κάθε Μητρόπολης.
Στην περίπτωση που κάποιοι Μητροπολίτες επιθυμούν να προσλάβουν επιπλέον κληρικούς από αυτούς που προβλέπονται στις οργανικές θέσεις που θα αντιστοιχούν στις επαρχίες τους, θα μπορούν να το πράττουν προσλαμβάνοντας ιδιωτικά τους κληρικούς αυτούς στην Μητρόπολή τους. Οι κληρικοί δηλαδή αυτοί, θα υπηρετούν μεν όπου επιθυμούν αλλά εφόσον δεν υπάρχει η αντίστοιχη οργανική θέση θα αμείβονται απευθείας από την Μητρόπολη χωρίς αυτό να επηρεάζει τον τελικό προϋπολογισμό του κράτους.
Με άλλη διάταξη δίνεται η δυνατότητα στην Εκκλησία να χειροτονεί νέους επισκόπους χωρίς να επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Μέχρι σήμερα οι επίσκοποι που μπορούσαν να χειροτονηθούν ήταν οι προβλεπόμενοι από τον Κατασταστικό Χάρτη και τις σχετικές αποφάσεις. Αυτοί ήταν οι βοηθοί επίσκοποι της Αρχιεπισκοπής Αθηνών και οι κάτοχοι ειδικών θέσεων στις υπηρεσίες της Ι. Συνόδου όπως ο εκάστοτε γενικός διευθυντής της Αποστολικής Διακονίας ο Αρχιγραμματέας της Ι. Συνόδου κ.α.
Πλέον η Ι. Σύνοδος θα μπορεί να εκλέγει όσους επισκόπους κρίνει πως χρειάζονται για τις ανάγκες της, όμως εφόσον η θέση για την οποία θα εκλεγούν δεν είναι από τις προβλεπόμενες, τότε δεν θα γίνεται καμία αλλαγή στην μισθοδοτική τους κατάσταση.
Η μόνη διαφορά που προβλέπει ο υπό ψήφιση νόμος είναι στις περιπτώσεις σύστασης νέων Μητροπόλεων. Τότε θα συστήνεται κανονικά η θέση νέου Μητροπολίτη και μόνο, αφού θεωρείται πως στην περιοχή που θα αποσπαστεί ώστε να δημιουργηθεί η νέα Μητρόπολη θα υπάρχουν εκ των πραγμάτων δομές και προσωπικό.
Με το νοσμοσχέδιο από την στιγμή λοιπόν που ασκηθεί δίωξη εις βάρος κληρικού για κακουργηματική πράξη ή και για άλλες σοβαρές πράξεις όπως κλοπή, υπεξαίρεση, απάτη, εκβίαση, πλαστογραφία, δωροδοκία, απιστία οποιοδήποτε έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερίας ή έγκλημα οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής, ενδοοικογενειακή βία και άλλα, ο μισθός του θα μειώνεται αυτόματα στο 50% μέχρι η υπόθεση του να τελεσιδικήσει. Στην περίπτωση που κριθεί ένοχος η μισθοδοσία διακόπτεται πλήρως και η οργανική θέση κενώνεται ενώ στην περίπτωση που αθωωθεί του επιστρέφονται έντοκα όλα τα χρήματα που θα του έχουν παρακρατηθεί