Τέμπη: «Πλήρης διαφάνεια για τα αίτια του δυστυχήματος» - Οι ανακοινώσεις Γεραπετρίτη
Τι αλλάζει στον σιδηρόδρομο μετά την τραγωδία στα Τέμπη.
Συνέντευξη τύπου σχετικά με τη φονική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, αλλά και για την επανεκκίνηση των σιδηροδρομικών μεταφορών παραχώρησε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Γιώργος Γεραπετρίτης.
Αρχικά, τον λόγο πήρε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου, ο οποίος τόνισε ότι η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει καμία συγκάλυψη, δεν θα επιδοθεί σε κανενός είδους συμψηφισμό και δεν θα επιδιώξει κανενός είδους κομματική αντιπαράθεση.
Οι ανακοινώσεις του υπουργού Γιώργου Γεραπετρίτη:
«Θα ήθελα πρώτα απ' όλα να εκφράσω την οδύνη μου και τον σπαραγμό μου για ό,τι συνέβη στα Τέμπη. Πρόκειται για μια πρωτοφανή τραγωδία που μας σημάδεψε όλους. Η οδύνη αυτή θα πρέπει να βρει μια κάθαρση.»
«Δεν βρίσκομαι εδώ για να κάνω πολιτική αντιπαράθεση. Δεν θα ακούσετε κανέναν απολύτως λόγο, ο οποίος θα παραπέμπει σε μετάθεση ευθύνης. Οφείλω και πάλι να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων και στους Έλληνες πολίτες που δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το τραγικό γεγονός.»
«Θα ασχοληθώ αποκλειστικά με τα ζητήματα του δυστυχήματος των Τεμπών και με την επόμενη ημέρα στους σιδηρόδρομους. Δεν θα εμπλακώ στα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη διοικητική διερεύνηση των αιτιών της τραγωδίας. Επίσης, η δική μου θέση δεν εμποδίζει, αντιθέτως, ενθαρρύνει και τον κοινοβουλευτικό έλεγχο. Θα υπάρξει πλήρης διαφάνεια. Είμαι στη διάθεση της Βουλής να συζητήσουμε για τα ζητήματα των παθογενειών στους σιδηρόδρομους και να βρούμε έναν κοινό τόπο.»
«Η ευθύνη η οποία αναλογούσε στην κυβέρνηση έχει αναληφθεί. Έχουν τεθεί στον πρωθυπουργό οι παραιτήσεις των διοικητών ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει αντικατάσταση της διοίκησης.»
«Βρέθηκα στον τόπο της τραγωδίας, χθες και προχθες. Είχα τη δυστυχία να δω τον τόπο που έγινε το τραγικό συμβάν. Είδα επιτόπου τον χώρο για να έχω μια προσωπική άποψη. Επισκέφτηκα το νοσοκομείο Λάρισας. Οι διαπιστώσεις που έκανα είναι ότι το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης του σταθμούς της Λάρισας λειτουργούσε απόλυτα και αδιαλείπτως. Δεν υπήρξε καμία διάρρηξη ή διακοπή της λειτουργίας του κέντρου. Άρα, και το μοιραίο βράδυ ήταν αναγκαίο και οφειλόμενο να έχει υπάρξει η αυτόματη χάραξη πορείας πάνω στον πίνακα η οποία δεν φαίνεται να έχει συντελεστεί.»
«Επίσης, υπήρξε ένα δεύτερο επίπεδο ασφάλειας, η οποία ήταν το χειροκίνητο γύρισμα του κλειδιού, το οποίο δεν έγινε. Και ένα τρίτο επίπεδο, σύμφωνα με το πρωτόκολλο, θα έπρεπε να υπάρξει παρακολούθηση πάνω στον πίνακα ελέγχου, εκ των υστέρων μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας. Εάν είχε υπάρξει θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο, διότι θα προέκυπτε η μετάπτωση της αμαξοστοιχίας στην εσφαλμένη γραμμή. Υπάρχει και το ζήτημα ότι η αμαξοστοιχία περιήλθε σε εσφαλμένη γραμμή χωρίς να έχει υπάρξει και η αντίδραση της ίδιας, ώστε να κινηθεί ένα σύστημα που θα απέτρεπε το μοιραίο.»
«Δεν τα λέω για να τονίσω το ανθρώπινο λάθος. Υπήρξαν πλημμέλειες στην ανθρώπινη διαχείριση. Άσχετα με το ανθρώπινο λάθος, αν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα κατά πάσα πιθανότητα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί.»
«Υπήρξε μια υπεράνθρωπη προσπάθεια. Για το προσωπικό του ΕΚΑΒ, υπήρξε μια πρωτοφανής κινητοποίηση. Πολλές ευχαριστίες στην Πυροσβεστική Υπηρεσία, στην Αστυνομία και στην Ομάδα Αναγνώρισης Θυμάτων, που κάτω από πολύ αντίξοες συνθήκες κατάφεραν να ταυτοποιήσουν τα θύματα και να ενημερώσουν τις οικογένειες.»
«Σε ό,τι αφορά το κομμάτι του προσωπικού, είναι προφανές ότι πάντα ζητείται πιο εξειδικευμένο προσωπικό. Έγινε μια μεγάλη προσπάθεια τα τελευταία χρόνια για την ενίσχυση του οργανισμού σιδηροδρόμων. Προϊόντος του χρόνου υπήρξε σημαντική μείωση του προσωπικού στην οποία συνετέλεσαν οι περιοριστικοί κανόνες προσλήψεων και οι μαζικές συνταξιοδοτήσεις.»
«Με την παρούσα κυβέρνηση έγινε μια προσπάθεια σε τρία επίπεδα. Είχαμε το ζήτημα της κινητικότητας που απέφερε έναν μικρό αριθμό από προσωπικό του οργανισμού σιδηροδρόμων. Είχαμε έναν σημαντικό αριθμό ατόμων που προσλήφθηκαν με δελτία παροχής υπηρεσιών. Και είχαμε και τη δρομολόγηση, για πρώτη φορά, μόνιμων προσλήψεων για τη στελέχωση του οργανισμού.»
«Ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα υφίστατο μια διαχρονική απαξίωση που είχε να κάνει και με την απαιτούμενη συντήρηση και την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υποδομών που συνδέονται με την ασφάλεια. Για πρώτη φορά το 2014, υπογράφηκε η σύμβαση για καθολική αναβάθμιση των υποδομών, με τη σηματοδότηση και την καθολική λειτουργία της τηλεδιοίκησης. Η σύμβαση αυτή αναπτύχθηκε έως το 2017 μερικώς. Παραδόθηκε περίπου το 32%, δυστυχώς όμως υπήρχαν σημαντικότατα σφάλματα. Μόνο το 18% ήταν γνήσια λειτουργικό, ενώ το υπόλοιπο χρειάστηκε να ανακατασκευαστεί. Το 2017 σταμάτησε η εφαρμογή της σύμβασης, διότι προέκυψαν σοβαρότατα λάθη.»
«Από το 2017 έως το 2019 δεν έχουμε καμία απολύτως παράδοση. Από το Νοέμβριο του 2019 γίνεται μια προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης. Ενδιάμεσα έχουμε πολύ σοβαρά ζητήματα γραφειοκρατικού χαρακτήρα που καθυστερούν την υλοποίηση της σύμβασης. Εν τέλει έχουν την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης το 2021. Σήμερα έχει παραδοθεί ήδη το 70%. Η εκτίμησή μας είναι ότι εντός του έτους θα έχουμε και την παράδοση του υπόλοιπου.»
«Τίθενται δύο μεγάλα ζητήματα. Πρώτον η υλοποίηση της σύμβασης τεχνολογικής αναβάθμισης. Θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με την ανάδοχο εταιρεία. Έδωσε σαφή εντολή για την επίσπευση όλων των διαδικασιών. Θα είμαστε σε θέση το αμέσως επόμενο διάστημα να σας αναφέρουμε τους χρόνους αποπεράτωσης. Θα βρίσκομαι προσωπικά πάνω από την υλοποίηση αυτού του έργου.»
«Το δεύτερο ζήτημα είναι αυτό της επανεκκίνησης των σιδηροδρόμων. Είναι σημαντικό να μπορέσει ο σιδηρόδρομος να ξεκινήσει εκ νέου. Θα πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού απέναντι στον σιδηρόδρομο. Η επανεκκίνηση και έως ότου ολοκληρωθεί το σύστημα τεχνολογικής αναβάθμισης θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Τέλος Μαρτίου θα επαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος.»
«Για το υπόλοιπο διάστημα και έως ότου ολοκληρωθεί το σύστημα τεχνολογικής αναβάθμισης θα λειτουργήσει με αναβαθμισμένο σύστημα ασφάλειας, το οποίο θα περιλαμβάνει υποχρεωτικώς δύο σταθμάρχες στους σταθμούς. Μπορεί να σημαίνει τη μείωση σε ό,τι αφορά το μεταφορικό έργο. Επιπλέον, με έναν μεγαλύτερο συντονισμό που θα διασφαλιστεί από τους αρμόδιους φορείς σε συνεργασία με τη Hellenic Train.»
«Είναι πολύ σημαντικό να είναι και οι εργαζόμενοι στην προσπάθεια ανάταξης της εμπιστοσύνης του κοινού στον σιδηρόδρομο. Νέα συνάντηση με όλους τους εργαζόμενους την ερχόμενη Παρασκευή.»
«Σε ό,τι αφορά στα οικονομικά του σιδηρόδρομου, πρώτη φορά φέτος αυξάνει ο προϋπολογισμός, ο οποίος αποδίδεται από τον κρατικό προϋπολογισμό, προς την ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ για τα έργα αναβάθμισης, από 45 εκατ. στα 75 εκατ. Η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού έργου ήταν στις προθέσεις μας. Ήδη έχουν εγγραφεί στο ελληνικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης.»
«Θα μελετηθεί εκ νέου το ζήτημα των προσλήψεων και της εκπαίδευσης του προσωπικού. Στο αμέσως προσεχές διάστημα, θα φέρουμε στη Βουλή προς ψήφιση ένα αυστηρότερο πλαίσιο σε ό,τι αφορά δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές που γίνονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο.»
«Ο άδικος χαμός των ανθρώπων θα μας συνοδεύει πάντα. Κατανοώ και τον θυμό και τις αντιδράσεις. Θα υπάρξει ένα πλαίσιο εκ μέρους της κυβέρνησης για τις οικογένειες των θυμάτων, που θα περιλαμβάνει όλα τα σχετικά ζητήματα και όχι μόνο των αποζημιώσεων. Το επόμενο διάστημα θα ανακοινωθεί.»