Χρήστος Σπίρτζης για σύμβαση 717: «Ακούστηκαν ψέματα, δεν είμαστε όλοι ίδιοι»

Ο Χρήστος Σπίρτζης είχε διατελέσει υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επί ΣΥΡΙΖΑ και το προηγούμενο διάστημα στοχοποιήθηκε από τη Νέα Δημοκρατία για τα λάθη των περασμένων ετών που οδήγησαν στην τραγωδία
Eurokinissi

Τις δικές του απαντήσεις για τη σύμβαση 717 και όχι μόνο έδωσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης, μετά την τραγωδία στα Τέμπη.

Ο Χρήστος Σπίρτζης είχε διατελέσει υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επί ΣΥΡΙΖΑ και το προηγούμενο διάστημα στοχοποιήθηκε από τη Νέα Δημοκρατία για τα λάθη των περασμένων ετών που οδήγησαν στην τραγωδία.

Χαρακτηριστικά ο Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, ανέφερε: «Επειδή ο λαός περιμένει απαντήσεις απ’ όλους μας για το τι έγινε και τι δεν έγινε, πρέπει να εισφέρουμε με αλήθεια. Από την επόμενη μέρα του δυστυχήματος ξεκίνησε η διάχυση ευθυνών. Υπήρχε μια προσπάθεια με άθλια δημοσιεύματα, με μπαράζ ερωτημάτων "πού είναι ο Σπίρτζης;". Η σημερινή συνεδρίαση με μοναδικό θέμα συζήτησης τη σύμβαση 717 αδικεί το κοινοβούλιο. Δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Μια δική μου αμέλεια, είναι δικό μου λάθος, δεν θα το πάρει ο κ. Χρυσοχοΐδης. Το όλοι είναι ίδιοι σημαίνει ότι κανείς δεν παίρνει τις ευθύνες στο μέλλον. Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες. Υπάρχουν διαχρονικές παθογένειες, όμως υπάρχουν και οι προσωποποιημένες ευθύνες για το δυστύχημα. Πρέπει να καταθέσουν όσοι μπορούν να συνεισφέρουν και να συζητήσουμε και για τη σύμβαση 717.

Πολλά από όσα ακούστηκαν τις τελευταίες μέρες, δεν βοηθούν. Ακούστηκαν ψέματα είτε από αμάθεια είτε από σκοπιμότητα. Ό,τι πω θα τεκμηριώνεται με έγγραφα.

Για τη σηματοδότηση, σύμφωνα με τις συμβάσεις το συνολικό σύστημα έχει δύο μέρη. Το gsmr τον Ιούλιο του 2019 παραδόθηκε εγκαταστημένο. Είχαν εκπαιδευτεί όλοι οι εργαζόμενοι και έμενε η πιστοποίηση και οι απολήξεις του δικτύου. Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει μπει σε λειτουργία. Θα ήθελα να πω ότι η υποχρέωση της χώρας αφορά μόνο τις κύριες γραμμές, όχι όλο το δίκτυο. Ακούμε και διαβάζουμε ότι μόνο 3 χώρες έχουν το etcs. Το etcs, λοιπόν, φαίνεται δεν είναι σε λειτουργία μόνο σε 10 χώρες.

Το 2018 εκσυγχρονίσαμε τον κανονισμό κίνησης. Συμμετείχαν όλοι οι φορείς. Είτε είχε etcs, είτε όχι, προβλέπει πώς πρέπει να λειτουργεί το σύστημα. Η ασφάλεια πρέπει να είναι διασφαλισμένη. Ο λόγος που πραγματικά μπαίνουν αυτά τα συστήματα δεν είναι μόνο η ασφάλεια, γιατί αν ήταν θα μας υποχρέωνε να βάλουμε στο 100% των γραμμών. Το σύστημα έχουμε τη δυνατότητα περισσότερων τρένων, περισσότερων δρομολογίων με ασφάλεια. Η σύμβαση 717 είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να μπει το etcs. Το σύστημα που μπορεί να διαχειρίζεται το δίκτυο δεν είναι τηλεδιοίκηση. Ο διαγωνισμός για το etcs υπογράφθηκε το 2007, επί Κωστή Χατζηδάκη.

Η τηλεδιοίκηση είναι αυτό που ορίζεται στη σύμβαση 717. Τηλεδιοίκηση σύμφωνα με τη σύμβαση είναι η εκ αποστάσεως χειρισμός της διαχείρισης της κυκλοφορίας, όπως η εκτροπή των τρένων. Όχι ο πίνακας που είδαμε στις τηλεοράσεις στον σταθμό Λάρισας, αλλά ένα άλλο μεγαλύτερο κέντρο που αφορά σε όλους τους σταθμούς.

Αυτό το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε μέχρι το καλοκαίρι του 2019. Κέντρο ελέγχου δεν υπήρχε από 29/7/2019 μέχρι σήμερα. Δεν υπήρχε ασφαλιστική δικλείδα ώστε αν γίνει λάθος στον σταθμό της Λάρισας.

Ας πάμε το 2014. Έχουμε κυβέρνηση Σαμαρά και υπουργό τον κ. Χρυσοχοΐδη. Το έργο αφορούσε ανάταξη. Γιατί έγινε; Ήταν απαραίτητη προϋπόθεση για το etcs. Χρειαζόταν διπλή γραμμή. Πώς βγήκε διαγωνισμός για το etcs; Και γιατί βγήκε ως προμήθεια; Λες και πήγαμε να πάρουμε συσκευές. Είδε κανείς αν μπορούσε το σύστημα σηματοδότησης να συνεργαστεί με το etcs; Όχι. Δεν υπήρχε τίποτα διασφαλισμένο. Από το 2007 μέχρι το 2010 δεν έγινε τίποτα για το etcs.

Θα σας πω ότι το Αθήνα – Πειραιάς ήταν σύμβαση με την Siemens. Δημοπρατήθηκε ως ολυμπιακό έργο μετά τους Ολυμπιακούς αγώνες. 8 χρόνια ήταν ριγμένα υλικά στον σταθμό Λαρίσας. Έσπασαν τα λουκέτα και έγινε νέος διαγωνισμός για την ηλεκτροκίνηση Αθήνα – Πειραιάς. Δεν ήταν μόνο αυτή η σύμβαση με τη Siemens. Ήταν κι άλλες. Ήταν και στο gsmr. Για να καταλάβετε ποιες αμαρτίες πληρώνουμε ως μνημόνια.

Η σύμβαση Χατζηδάκη ήταν προμήθεια. Έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2010. Άρα να λειτουργούν τα πάντα.

Τι κάναμε από το 2015 έως το 2019; Δεν υπήρχε διεύθυνση που παρακολούθησε τα έργα των Μέσων σταθερής τροχιάς. Αυτό έγινε με Προεδρικό Διάταγμα. Παραδώσαμε πολλά νέα έργα. Τα έργα ανήκουν στον ελληνικό λαό. Γινόταν πάρτι στα έργα τα προηγούμενα χρόνια. Μετά το 2019 ακυρώθηκαν διαγωνισμοί και προκηρύχθηκαν νέοι.

Η σύμβαση 717 ήταν πάρα πολύ κακή. Ήταν ελλιπής που δημιούργησε την ανάγκη για συμπληρωματική σύμβαση. Έχουμε αποδείξει ότι το ποσοστό υλοποίησης ήταν στο 72% και η αρχική σύμβαση ήταν σχεδόν στο 0%, τον Φλεβάρη του 2015. Αυτό λένε τα επίσημα έγγραφα της ΕΡΓΟΣΕ.

Έγγραφο της 9/3/2020 λέει ότι το ποσοστό υλοποίησης του έργου είναι στο 74%. Και το έγγραφο του 2023 αναφέρει ότι έχει υλοποιηθεί 77%, δηλαδή 5% πρόοδος. Η 717 ήταν μια ελλιπής σύμβαση. Αυτό το λέει η ΕΔΕΛ και το Ελεγκτικό, οι οποίες ανέφεραν τα κενά της σύμβασης. Ποιοι είναι οι λόγοι καθυστέρησης; "Οι μελέτες δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Ο μηχανισμός ήταν παλιός. Αδυναμία διασύνδεσης νέου τεχνολογικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο. Μη συμβατότητα ψηφιακών πρωτοκόλλων". Αυτά λένε.