Εκλογές 2023: Αυτοί είναι οι κερδισμένοι και οι χαμένοι στη μάχη της εικόνας - Ειδικός εξηγεί
Η διπλή αυτή εκλογική αναμέτρηση κρίνεται, ίσως περισσότερο από ποτέ, από την επικοινωνιακή στρατηγική των κομματικών επιτελείων και το «χτίσιμο» του προφίλ των αρχηγών, καθώς πλέον, οι ψηφοφόροι ζητούν διαφορετικά αλλά και ξεκάθαρα πράγματα, άμεσα μετρήσιμα από τους υποψηφίους, στην εποχή των κοινωνικών δικτύων και των νέων ψηφιακών διαύλων.
Η Δήμητρα Ψαχούλια, Σύμβουλος Στρατηγικής Επικοινωνίας, έχει εργαστεί επί σειρά ετών ως σύμβουλος και επικοινωνιολόγος για πολλούς πολιτικούς αλλά και επιχειρηματίες και αναλύει στο Newsbomb.gr ποιοι χάνουν και ποιοι κερδίζουν επικοινωνιακά, εν όψει της κρίσιμης δεύτερης κάλπης, αλλά και τα «μυστικά» που δεν βλέπουν οι ψηφοφόροι πίσω από τις κάμερες…
«Αυτές οι εκλογές δεν ήταν βουβές όπως λένε πολλοί, εγώ τις βρήκα εκκωφαντικές σε επίπεδο ρητορικής», ξεκαθαρίζει η Δήμητρα Ψαχούλια, αναλύοντας την επικοινωνιακή στρατηγική των κομμάτων, ενώ ερμηνεύει και τα διάφορα φαινόμενα των τελευταίων μηνών που συνέβαλλαν, εν πολλοίς, και στο συγκεκριμένο εκλογικό αποτέλεσμα.
Η σύμβουλος επικοινωνίας θεωρεί ότι η Νέα Δημοκρατία διατηρεί την ίδια, συνεκτική πολιτική στην καμπάνιά της όλο αυτό το διάστημα και στις δύο κάλπες.
«Στη δεύτερη κάλπη, η ΝΔ εμμένει στο μήνυμά της για ισχυρή αυτοδυναμία, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ έχει αλλάξει σε μεγάλο βαθμό, με κάποια πρόσωπα να τίθενται στο περιθώριο ενώ προτάσσονται άλλα, νέα. Αλλαγές υπάρχουν και στη ρητορική του, αφού μειώνεται πολύ η επιθετικότητα και το μήνυμα γίνεται πια πιο θετικό».
Την εποχή που διανύουμε, άλλωστε, «οι πολίτες αντιλαμβάνονται και συμμετέχουν αλλιώς στο πολιτικό μήνυμα, χάρη στα κοινωνικά δίκτυα. Δεν ξεγελιούνται πια καθόλου εύκολα, ξέρουν περισσότερο τι θέλουν, έχουν περισσότερη πληροφορία και εργαλεία στα χέρια τους. Χρειάζεται πολλή ουσία πια από τους πολιτικούς κι όχι μόνο… μπαλκόνι και συγκεντρώσεις».
«Όποιος καταφέρει να δείξει στους πολίτες ότι η πολιτική δεν είναι κάτι σκοτεινό, απρόσιτο, για τους λίγους και καταφέρει να κάνει μια κοινωνία πραγματικά συμμετοχική θα είναι ένας ηγέτης που η χώρα δεν θα το ξεχάσει ποτέ», υπογραμμίζει.
Η Δήμητρα Ψαχούλια στη συνέντευξή της στο Newsbomb.gr μοιράζεται επίσης τα μυστικά της πολιτικής επικοινωνίας κατά την προεκλογική καμπάνια, τις σχέσεις των πολιτικών με τους επαγγελματίες του χώρου, αλλά και το ρόλο που διαδραματίζουν πια η εξωλεκτική εμφάνιση και το ντύσιμο, αλλά και πώς καλλιεργείται η εμπιστοσύνη και πώς αποδέχονται οι πολιτικοί την προτεινόμενη στρατηγική και τι περιλαμβάνει αυτή.
Κύριος στόχος όλων των κομμάτων αυτή την περίοδο που διατηρείται και λίγες ώρες πριν το άνοιγμα της κάλπης, δεν είναι άλλο από την «αποφυγή του λάθους», όπως εξηγεί η Δήμητρα Ψαχούλια. «Φάνηκε ξεκάθαρα ότι το λάθος κοστίζει διπλά και τριπλά. Χαρακτηριστικά λάθη έγιναν κυρίως από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ που έφεραν τον πρόεδρό του σε δύσκολη θέση, όπως οι δηλώσεις Κατρούγκαλου για τη φορολογία ή του Φίλη για τη Θράκη. Αυτά τα λάθη τα αξιολογούν πια οι πολίτες. Σημασία έχει και η διαχείριση του λάθους – πόσο επηρεάζε και ποιους, και, κυρίως, αν «μαζεύεται» μετά. Τα αντανακλαστικά και ο χρόνος ταχύτητας διαχείρισης μιας κατάστασης -και του λάθους- έχουν μεγάλη σημασία στη συνείδηση των πολιτών», εξηγεί.
Δείτε τη συνέντευξη της Δήμητρας Ψαχούλια στο Newsbomb.gr:
Η επικοινωνιακή αξιολόγηση των πολιτικών αρχηγών
Η Δήμητρα Ψαχούλια αξιολογεί επικοινωνιακά τους πολιτικούς αρχηγούς ως εξής:
Κυριάκος Μητσοτάκης
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης άλλαξε το προφίλ του, καθώς εμφανίστηκε διαφορετικός από αυτό που τον είχαμε συνηθίσει κι αυτό έχει αξιολογηθεί θετικά από τον κόσμο – για παράδειγμα η καμπάνια που κάνει στο TikTok με φρέσκο περιεχόμενο, πολύ χιούμορ, ενώ δεν διστάζει να τσαλακώνεται και να μιλάει στη γλώσσα των πολιτών. Το μήνυμά του είχε παράλληλα τόλμη και πολιτικό περιεχόμενο ενώ δεν έπεσε ποτέ και σε ποιότητα. Αυτό δεν το είδαμε από τους άλλους αρχηγούς, αν και θα το αναμέναμε.
Αλέξης Τσίπρας
Εγκλωβισμένος στην εκλογική διαδικασία, υπήρχε μια «θολούρα» σχετικά με το ποια κοινά πρέπει να προσεγγίσει κι αυτό ακριβώς επικοινωνήθηκε και προς τα έξω. Ο ίδιος όμως έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά ως πολιτικός, όμως εγκλωβίστηκε στην επιθετικότητα των άλλων συνεργατών του και δεν ανέδειξε τα δικά του χαρακτηριστικά.
Νίκος Ανδρουλάκης
«Στεγνή» καμπάνια, χωρίς εκπλήξεις, χωρίς κρεσέντο στη ρητορική. Ήταν καλό ότι προέταξε νέα πρόσωπα, ωστόσο σε μεγάλο μέρος της καμπάνιας του ήταν μονοθεματικός για το θέμα των υποκλοπών.
Δημήτρης Κουτσούμπας
Είχαμε μεγάλη αλλαγή προσωπικού ύφους, με καρδούλες και χαμόγελα και απλό λόγο. Ήταν η θετική έκπληξη, αν και δεν άλλαξε καθόλου το νόημα των λόγων του.
Κυριάκος Βελόπουλος
Το ίδιο πράγμα σε όλη την προεκλογική καμπάνια. Επιθετικός, επένδυσε στην όξυνση, απευθυνόταν συγκεκριμένα στο δικό του κοινό που θέλει να προσεγγίσει.
Ζωή Κωνσταντοπούλου
Το σκληρό προφίλ που είχε καλλιεργήσει μέχρι τώρα αντικαταστάθηκε από το πιο γλυκό και ανθρώπινο. Μένει να δούμε αν πρόκειται για μια ωρίμανση που την έκανε να σκεφτεί διαφορετικά, ότι κατευνάστηκαν δηλαδή πολλά πράγματα μέσα της και είναι πραγματικά ένα νέο προφίλ αυτό, που έχει διαφοροποιηθεί και στον πυρήνα του, ή απλά επειδή κατάλαβε ότι οι πολίτες το προτιμούν και για αυτό το άλλαξε… Αυτό μένει να το δούμε στην πορεία.
Γιάνης Βαρουφάκης
Αυτή η «δημιουργική ασάφεια» του κόστισε. Σε ένα συγκεκριμένο διάστημα αυτό απέδωσε, πλέον όμως όλα αυτά με τα παράλληλα νομίσματα δεν περνάνε στην κοινωνία, όπως και οι επαναστατικές ασκήσεις. Ο κόσμος θέλει πια φως στον ορίζοντα και αυτά απορρίπτονται, εκτός αν ξαναγίνει κάτι που θα θυμώσει πολύ τους πολίτες και θα τους κάνει να κινηθούν τελείως αντισυστημικά.
Διαβάστε επίσης
Εκλογές 2023: Δωρεάν η διέλευση από τα διόδια
Επικό βίντεο: Οι γιαγιάδες της Κρήτης κάνουν κόμμα και κατεβαίνουν στις εκλογές
Εκλογές 2023 και εκλογική άδεια: Πόσες ημέρες δικαιούνται οι εργαζόμενοι
Εκλογές 2023: Κάλπες ή καφέ; - Τι απαντούν οι νέοι στο γκάλοπ του Newsbomb.gr
Εκλογές: Τα παράξενα και περίεργα της κάλπης - Η νύφη, το φίδι και άλλες ιστορίες