Σκέρτσος για Μύκονο: «Αυτοί που θεώρησαν ότι μπορούν να κοροϊδέψουν την Πολιτεία, έμειναν κλειστοί»
«Σκοπό μας αποτελεί να γίνουν αντιληπτά τα όρια που χωρίζουν την υγιή και νόμιμη επιχειρηματικότητα, από την αυθαιρεσία και την ανομία», υπογράμμισε ο Υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος.
Ο Υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Άκης Σκέρτσος, επεσήμανε ότι «δυστυχώς, η αλήθεια είναι ότι υπάρχει ένα διαχρονικό έλλειμμα στην προστασία του δημόσιου χώρου στην πατρίδα μας, τόσο στο δομημένο όσο και το φυσικό περιβάλλον» και τόνισε ότι βασικό διακύβευμα της κυβέρνησης είναι να γίνουν σαφή τα όρια που χωρίζουν την υγιή επιχειρηματικότητα, από την αυθαιρεσία και την ανομία στον αιγιαλό και τις παραλίες
«Σκοπός μας είναι να γίνουν αντιληπτά τα όρια που χωρίζουν την υγιή και νόμιμη επιχειρηματικότητα από την αυθαιρεσία και την ανομία που μάς προσβάλλει όλους σήμερα, στερώντας την απρόσκοπτη ελεύθερη πρόσβαση κάθε πολίτη στο δημόσιο αγαθό του αιγιαλού και της παραλίας», ανέφερε ο κ. Σκέρτσος, σε συνέντευξη στην «Καθημερινή της Κυριακής» (06/08).
«Γελάστηκαν εκείνοι που θεώρησαν ότι μπορούν να κοροϊδέψουν την Πολιτεία και τελικά έμειναν κλειστοί εφέτος το καλοκαίρι στη Μύκονο»
«Μία από τις μεγάλες προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε, τώρα που η χώρα μας εισέρχεται ξανά σε μία “τροχιά” δυναμικής ανάπτυξης, είναι η οριοθέτηση του ανεξέλεγκτου υπερτουρισμού και η προστασία του μοναδικού φυσικού πλούτου της χώρας μας. Σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση έχει θέσει ως μείζονα μεταρρυθμιστικό στόχο –ενταγμένο στο σχέδιο Ελλάδα 2.0– την ολοκλήρωση του προγράμματος Πολεοδομικών Μεταρρυθμίσεων “Κωνσταντίνος Δοξιάδης”. Ωστόσο, μένει μπροστά μας να κερδηθεί ένας ολόκληρος πόλεμος απέναντι σε πολεοδομικές και χωροταξικές στρεβλώσεις, που συσσωρεύθηκαν επί δεκαετίες και που τώρα ζητούμε να λυθούν μέσα σε λίγες εβδομάδες», υπογράμμισε αρχικά.
Σε ερώτηση για την υπόθεση της Μυκόνου και τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση σκοπεύει να αποδείξει ότι η σχετική κινητοποίηση δεν ήταν πυροτέχνημα, ο Υπουργός Επικρατείας τόνισε πως δεν πρέπει να «προσπερνάμε τόσο εύκολα αυτό που συνέβη στη Μύκονο εφέτος, διότι αποτελεί μία τομή στον τρόπο που παρεμβαίνει πλέον η πολιτεία στις πολεοδομικές αυθαιρεσίες.
Μία τομή που δεσμευόμαστε ότι δε θα αποτελέσει μία μεμονωμένη στιγμή στο πολιτικό εκκρεμές, αλλά ήδη βρίσκει συνέχεια και σε πολλές άλλες εμβληματικές περιπτώσεις αταξίας και ανομίας στην οργάνωση και προστασία του δομημένου και φυσικού περιβάλλοντος.
Στη Μύκονο, λοιπόν, είδαμε μία πλήρη αλλαγή υποδείγματος της κρατικής και πολιτικής λειτουργίας. Τι μας λέει το “εθιμικό δίκαιο”; Ότι σε προεκλογικές περιόδους “παγώνουν” κάθε είδους έλεγχοι. Τι συνέβη στην πράξη; Το ακριβώς αντίθετο.
Διαπιστώσαμε μία κραυγαλέα –έως ύποπτη– αδυναμία του τοπικού Δήμου να εφαρμόσει τις ελεγκτικές αρμοδιότητες που έχει για ζητήματα δόμησης και αδειοδότησης και μεταφέραμε με νομοθετική ρύθμιση τις αρμοδιότητες ξανά πίσω στην κεντρική διοίκηση ώστε να μπορούμε να παρέμβουμε άμεσα και αποτελεσματικά. Όπως και έγινε τελικά».
Μάλιστα, υπογράμμισε πως «εκείνοι που θεώρησαν ότι μπορούν να κοροϊδέψουν την Πολιτεία γελάστηκαν και έμειναν κλειστοί εφέτος το καλοκαίρι, στη Μύκονο. Σκοπός μας δεν είναι να επιτεθούμε στην επιχειρηματικότητα, αλλά δεν πρέπει να επιτρέψουμε μία άπληστη και καταστροφική καταπάτηση του δημόσιου χώρου και του φυσικού περιβάλλοντος».
Ο Άκης Σκέρτσος σημείωσε ότι με σκοπό να γίνουν αντιληπτά τα όρια που χωρίζουν την υγιή και νόμιμη επιχειρηματικότητα, από την αυθαιρεσία και την ανομία, δίνεται «ιδιαίτερη έμφαση στα θέματα αξιοποίησης και προστασίας της δημόσιας περιουσίας και του αιγιαλού με τη δημιουργία μίας νέας εξειδικευμένης γενικής γραμματείας στο Υπ. Οικονομικών που ήδη έχει εκκινήσει μαζικούς ελέγχους.
Αν επιτρέψουμε μία άπληστη και καταστροφική καταπάτηση του δημόσιου χώρου και του φυσικού περιβάλλοντος, θα είναι σαν να πυροβολούμε τα πόδια μας, δηλαδή το ίδιο το τουριστικό μας προϊόν, καθώς τα πανέμορφα βουνά και οι παραλίες μας είναι από τα σημαντικότερα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα».
Στη συνέχεια, αναφορικά με τον βαθμό ευθύνης που φέρουν οι Δήμοι, κάποιοι εκ των οποίων αποποιούνται την αρμοδιότητα ανάκλησης των αδειών λειτουργίας, ο Α. Σκέρτσος σχολίασε πως «σε ό,τι αφορά τα ζητήματα προστασίας του αιγιαλού, οι κτηματικές υπηρεσίες έχουν ως αρμοδιότητα την προστασία και τη λήψη διοικητικών μέτρων, ενώ οι Δήμοι, το Λιμενικό και η Αστυνομία έχουν υποχρέωση ενημέρωσης προς τις κτηματικές εάν διαπιστώσουν αυθαιρεσίες. Βεβαίως οι Δήμοι έχουν και τη δυνατότητα σφράγισης καταστημάτων, όταν σημειώνονται παραβάσεις, την οποία οφείλουν να εφαρμόζουν».
«Η πολυδιάσπαση οδηγεί σε ένα αδύναμο κράτος»
«Το διαχρονικό έλλειμμα στην προστασία του δημόσιου χώρου στην πατρίδα μας διατρέχει οριζόντια και κάθετα την ελληνική κοινωνία και καθρεφτίζεται και στον τρόπο που νομοθετούμε και οργανώνουμε διαχρονικά τις αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου. Για τη Μύκονο, με την οποία ασχολήθηκα προσωπικά, έπρεπε να υπάρξει συντονισμός μεταξύ επτά διαφορετικών Υπουργείων: Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Προστασίας του Πολίτη, Δικαιοσύνης, Τουρισμού, Ανάπτυξης, Εσωτερικών και Οικονομικών από κοινού, με την οικεία αποκεντρωμένη διοίκηση, ώστε να επιτευχθεί το αποτέλεσμα», γνωστοποίησε στη συνέχεια.
«Αυτή η πολυδιάσπαση οδηγεί σε ένα αδύναμο κράτος και προφανώς λειτουργεί προς όφελος όλων εκείνων που θέλουν να εκμεταλλευτούν τις γραφειοκρατικές “τρύπες” και επικαλύψεις αρμοδιοτήτων. Όμως, όλα τα κενά πλέον έχουν εντοπισθεί και θα θεραπευθούν. Παράλληλα, ετοιμάζουμε ένα νέο σύστημα παρακολούθησης αυθαιρέτων μέσω αεροφωτογραφιών και της αξιοποίησης της τεχνητής νοημοσύνης, διασυνδεμένο με το σύστημα οικοδομικών αδειών προκειμένου να εντοπίζεται αμέσως η δημιουργία νέων αυθαιρέτων και να ενεργοποιείται ο ελεγκτικός και κατασταλτικός μηχανισμός».
Για τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση σκοπεύει να αντιμετωπίσει το πλήθος των «παραθύρων» που υπάρχουν σήμερα, ώστε όποιος παρανομεί να μπορεί να «βγάλει τη σεζόν», αναφέρεται στο στόχο ολοκλήρωσης του προγράμματος Πολεοδομικών Μεταρρυθμίσεων «Κωνσταντίνος Δοξιάδης».
«Ο νέος πολεοδομικός σχεδιασμός “τακτοποιεί”, αποσαφηνίζει το πλαίσιο και δίνει λύσεις σχετικά με τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης, την οικοδόμηση, τις επενδύσεις, την αυθαίρετη και εκτός σχεδίου δόμηση, τα όρια των οικισμών, την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, τη βιώσιμη κινητικότητα, καθώς και την προστασία του φυσικού και του πολιτιστικού περιβάλλοντος. Θα μπορεί να “διαβάζεται” από όλους με τον ίδιο τρόπο, χωρίς ερμηνείες και παρερμηνείες.
Παράλληλα, έχει δημιουργηθεί ομάδα εργασίας για την επικαιροποίηση και ενοποίηση του θεσμικού πλαισίου του κατασταλτικού ελέγχου για την αυθαίρετη δόμηση. Με αυτό το νέο πλαίσιο, του οποίου η θεσμοθέτηση θα είναι άμεση, θα αντιμετωπίζονται όποιες δυσλειτουργίες έχουν παρατηρηθεί έως σήμερα στην διαδικασία εντοπισμού και επιβολής κυρώσεων σε αυθαίρετες κατασκευές», είπε.
Ο Υπουργός Επικρατείας συμπλήρωσε ότι εξετάζεται η περίπτωση να υπάρχει υποχρεωτικός έλεγχος από ελεγκτή αυθαιρέτων ανά τακτά χρονικά διαστήματα σε κτήρια στα οποία εδράζονται οικονομικές δραστηριότητες, ιδίως σε νησιωτικές περιοχές και παραλιακά μέτωπα και η εν συνεχεία έκδοση ΠΕΚ.
Ολοκληρώνοντας, σχετικά με τα αντανακλαστικά της κυβέρνησης και το κατά πόσον γίνεται «επιλεκτικά» η όποια κινητοποίηση, ο Άκης Σκέρτσος επεσήμανε ότι «πολλοί έκαναν δίκη προθέσεων αμφισβητώντας τη συνέπεια και την επιμονή μας να πάμε μέχρι τέλους αυτή την υπόθεση της Μυκόνου.
Όμως, διαψεύσθηκαν και το Κράτος Δικαίου κέρδισε αυτή τη “μάχη”». Με δεδομένο ότι πρέπει να κερδηθεί –όπως υποστήριξε– ένας ολόκληρος πόλεμος απέναντι σε πολεοδομικές και χωροταξικές στρεβλώσεις που συσσωρεύθηκαν επί δεκαετίες, κατέληξε ότι «προτεραιότητα στους ελέγχους έχουν οι “στρατηγικοί” παραβάτες που θεωρούν ότι βρίσκονται υπεράνω του νόμου και κάθε ελεγκτικού μηχανισμού».