Μητσοτάκης: Με μισθό Γενικού Γραμματέα οι διοικητές νοσοκομείων και οργανισμών εθνικής εμβέλειας
Αύξηση των αμοιβών των διοικητών των μεγάλων νοσοκομείων και οργανισμών εθνικής εμβέλειας, στο ύψος των απολαβών του Γενικού Γραμματέα, ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την ομιλία στη Βουλή στη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Εσωτερικών για το νέο σύστημα επιλογής διοικήσεων στο Δημόσιο. «Είναι μία σημαντική αναβάθμιση και αντίστοιχη αύξηση θα υπάρχει και για τους Διοικητές των μικρότερων οργανισμών» επισήμανε και πρόσθεσε σε αυτό τη δυνατότητα να παίρνει κανείς ακόμα μεγαλύτερες απολαβές σε περίπτωση που επιτυγχάνει στόχους και σε αυτή την περίπτωση θα μπορεί να αμείβεται και με το πριμ παραγωγικότητας.
Αναφερθείς στο νομοσχέδιο, έκανε λόγο για πραγματική τομή στη σχέση κυβερνήσεων και του πολιτικού συστήματος με τον κρατικό μηχανισμό. «Γιατί, καθιερώνοντας ένα αξιοκρατικό πλαίσιο, τον στεγανοποιεί πλέον από γνωστές κομματικές παρεμβάσεις. Απελευθερώνει έτσι για πρώτη φορά τις υπηρεσίες και τη λειτουργία τους και δημιουργεί τις συνθήκες ώστε αυτές να εξυπηρετούν αποκλειστικά και μόνο τον πολίτη. Με τις νέες ρυθμίσεις οι Διοικητές εκατοντάδων νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου παύουν πια να είναι αποκλειστική προσωπική επιλογή του Υπουργού, όπως σε μεγάλο βαθμό ίσχυε μέχρι πρόσφατα Και στο εξής, η ιεραρχία του διοικητικού κορμού της χώρας δεν θα καθορίζεται μόνο από την κυβέρνηση, αλλά και από τις ικανότητες και την εμπειρία των υποψηφίων, πάντα σε σχέση με τις ανάγκες του τομέα στον οποίον καλούνται να υπηρετήσουν. Μια κατεύθυνση που δρομολογήθηκε και πάλι με δικό μας νόμο την προηγούμενη τετραετία, ο οποίος έκανε τα πρώτα βήματα για να αποδεσμεύσει το Δημόσιο από την εκάστοτε κυβέρνηση» εξήγησε.
Στη συνέχεια σκιαγράφησε τις σημαντικές τομές οι οποίες εισάγονται με το προς ψήφιση νομοσχέδιο και οι οποίες έχουν παρουσιαστεί ήδη εκτενώς και από την Υπουργό και από τον εισηγητή μας, αλλά και από τους συναδέλφους μας στην Επιτροπή και στην αρχή της συζήτησης στην Ολομέλεια.
«Πρώτον, η ευθύνη πια της πρώτης αξιολόγησης των σχεδόν 600 επικεφαλής των δημοσίων φορέων περνάει πια στο Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού. Και μάλιστα, αυτή τη βασική σφραγίδα αξιοκρατίας συνοδεύουν πια και ουσιαστικά εχέγγυα, για να μπορούμε ταυτόχρονα με την αξιοκρατία να έχουμε και γρήγορα αποτελέσματα.
Για παράδειγμα, οι οργανισμοί πια χωρίζονται σε οργανισμούς πανελλαδικής και τοπικής εμβέλειας, ενώ μια τρίτη ειδική κατηγορία -θα μιλήσω στη συνέχεια γι’ αυτό- αφορά τα νοσοκομεία μας. Και έτσι θα γίνεται, ειδικά για τα νοσοκομεία, μία συνολική προκήρυξη αντί για τις εκατοντάδες που γίνονταν μέχρι σήμερα για κάθε θέση ξεχωριστά.
Και μάλιστα, συζητώντας με την Υπουργό και θέτοντας τους στόχους εφαρμογής της νομοθεσίας μετά την ψήφισή της, απόλυτη προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι να ξεκινήσουμε με αυτήν την πρώτη προκήρυξη για τους Διοικητές των νοσοκομείων, με φιλοδοξία αυτή να έχει εκδοθεί σίγουρα πριν το τέλος του χρόνου.
Επίσης, για να μην χάνεται χρόνος, οι αξιολογήσεις μπορούν πια να προχωρούν ταυτόχρονα από διαφορετικές επιτροπές -ήταν και αυτό ένα πρόβλημα του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου- και σε κάθε περίπτωση όλα τα στάδια ελέγχου θα έχουν πια συγκεκριμένες αυστηρές προθεσμίες μέσα στις οποίες αυτές θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί.
Με άλλα λόγια, αντιμετωπίζεται τόσο το πρόβλημα των διαδοχικών επιλογών όσο και των ενστάσεων που μέχρι σήμερα άνοιγαν διαρκώς νέους γραφειοκρατικούς κύκλους. Με τα πάντα πια να εντάσσονται σε ένα σαφές χρονοδιάγραμμα.
Βήμα δεύτερο και πολύ σημαντικό: ποιο είναι το προφίλ των υποψηφίων που ζητούμε να αξιολογήσουμε για να στελεχώσουν φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Τα στελέχη που διεκδικούν την ηγεσία ενός φορέα πρέπει να έχουν σπουδές και εργασιακή εμπειρία που με κάποιο τρόπο να πιστοποιεί συνάφεια με το αντικείμενό τους. Και πρέπει να έχουν, ναι, και μία εύλογη εμπειρία, να έχουν δοκιμαστεί για ένα ικανό διάστημα σε θέσεις ευθύνης, διοικητικές θέσεις, έτσι ώστε να μπορούν να συνδυάζουν τη θεωρία με την πράξη. Να διατηρούν επαφή με διεθνείς καλές πρακτικές έτσι ώστε να μπορούν να τις αξιοποιούν αυτές στο στίβο του ελληνικού Δημοσίου.
Και νομίζω ότι είναι καιρός πια να βάλουμε ένα οριστικό τέλος σε μία πρακτική που -ας μην κοροϊδευόμαστε, να είμαστε ειλικρινείς με τους πολίτες οι οποίοι μας ακούν- συνέβαινε για πολλές δεκαετίες στη χώρα μας, να επιλέγονται, παραδείγματος χάριν, Διοικητές νοσοκομείων κομματικοί φίλοι ή αυτή η επιλογή να γίνεται σε συνεννόηση με τους τοπικούς βουλευτές χωρίς να υπηρετείται το μείζον. Και το μείζον εν προκειμένω είναι να τοποθετηθεί ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση.
Τα λέω αυτά όχι για να ζητήσω ετεροχρονισμένα ευθύνες, όσο για να τονίσω ότι αυτές είναι παθογένειες δεκαετιών, να σταθώ αυτοκριτικά στο όνομα όλων των κυβερνήσεων -μην κοροϊδευόμαστε, αυτά γίνονταν από όλες τις κυβερνήσεις- που κατά καιρούς υπέκυψαν σε αυτές, αν όχι οριζόντια, σίγουρα κατά περίπτωση. Αλλά νομίζω ότι έχει έρθει πια η ώρα όλοι μαζί να κάνουμε ένα σημαντικό βήμα για την αποκομματικοποίηση του κράτους. Και ακριβώς αυτήν την προσπάθεια υπηρετεί το νομοσχέδιο το οποίο συζητούμε σήμερα.
Τρίτη καινοτομία του νέου συστήματος είναι ένα εργαλείο το οποίο χρησιμοποιείται κατά κόρον από διεθνείς οργανισμούς, από άλλες δημόσιες διοικήσεις του εξωτερικού. Χρησιμοποιείται κατά κόρον από τον ιδιωτικό τομέα, το χρησιμοποιούν στη χώρα μας όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις.
Μιλάω για τα δομημένα τεστ δεξιοτήτων, τα οποία αφορούν βασικές δεξιότητες, την ικανότητα διαχείρισης μίας κρίσης, τις βασικές αρχές της διοίκησης και ουσιαστικά να δούμε κατά το πόσο οι άνθρωποι αυτοί μπορούν να ανταποκρίνονται στις αυξημένες απαιτήσεις που συνεπάγονται σήμερα οι θέσεις ευθύνης.
Και επειδή άκουσα και μία έντονη κριτική για τα τεστ δεξιοτήτων, θα πω μόνο ότι όποιος έχει εμπιστοσύνη στις δυνατότητές του, δεν έχει τίποτα να φοβηθεί από μια τέτοια διαδικασία. Δοκιμασμένη διαδικασία, επαναλαμβάνω, σε δημόσιες διοικήσεις του εξωτερικού και στον ιδιωτικό τομέα.
Έχει έρθει η ώρα πια και στην χώρα μας να μπορούμε να εισάγουμε τέτοια σύγχρονα εργαλεία διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού και στην ελληνική δημόσια διοίκηση.
Όπως είπα, ο στόχος είναι σαφής: να τοποθετείται ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση, ώστε να είναι μετά κατάλληλο και το έργο το οποίο θα παράγει ο κάθε φορέας.
Αυτός είναι και ένας λόγους που υπάρχει και ο θεσμός της συνέντευξης από την Επιτροπή Επιλογής. Σε αυτήν, όμως, θα μετέχουν μόνο οι επτά από τους δεκαπέντε επικρατέστερους, με βάση τα κριτήρια του ΑΣΕΠ. Ένα πρόσθετο στοιχείο που διασφαλίζει, δηλαδή, την καλύτερη δυνατή τελική απόφαση.
Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών για το «Νέο σύστημα επιλογής διοικήσεων φορέων του δημοσίου τομέα, ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς τους και λοιπές διατάξεις» συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής, ενώ η ψήφισή του αναμένεται να διεξαχθεί την Πέμπτη.
Στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Διοίκησης το νομοσχέδιο ψηφίσθηκε κατά πλειοψηφία επί της Αρχής, των άρθρων και το σύνολό του από τη ΝΔ. Αντίθετα, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και Νίκη το καταψήφισαν, ενώ επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, η Ελληνική Λύση, οι Σπαρτιάτες και η Πλεύση Ελευθερίας.
Στην συζήτηση του νομοσχεδίου πέραν του πρωθυπουργού τοποθετούνται και οι πρόεδροι των κοινοβουλευτικών ομάδων της Αντιπολίτευσης.
Η υπουργός Εσωτερικών Νίκη Κεραμέως, όπως προανήγγειλε στην Επιτροπή της Βουλής θα προχωρήσει σε προσθήκες και βελτιώσεις διατάξεων του νομοσχεδίου ενσωματώνοντας πολλές από τις προτάσεις που έγιναν από τους βουλευτές και μπορούν να υιοθετηθούν.
Παράλληλα στο σχέδιο νόμου, έχει κατατεθεί μια υπουργική και μια βουλευτική τροπολογία. Η υπουργική τροπολογία έχει διατάξεις:
-Για την χορήγηση ενισχύσεων στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις οι οποίες επλήγησαν από τα καιρικά φαινόμενα του Σεπτεμβρίου 2023.
-Την παροχή δυνατότητας μετά από αίτηση των ενδιαφερομένων μετάταξης τακτικών υπαλλήλων που έχουν αποσπαστεί στην Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας σε υπηρεσίες της.
-Την παράταση ισχύος διατάξεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που αφορούν την αντικατάσταση του επιτηρητή από τη σύνθεση πληρώματος οστρακαλιευτικών σκαφών (παρ.4 άρθρου1 π.δ. 33/2018) έως και την 1η Οκτωβρίου 2026 καθώς και
-Την παράταση έναρξης ισχύος έως την 1η Μαΐου 2024 της καταχώρισης σε ειδικό δημόσιο βιβλίο μικρών πλοίων (παρ.2 άρθρου 293 Ν, 5020/2023).
Επίσης, 11 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ έχουν καταθέσει τροπολογία που αφορά την παράταση των ατομικών συμβάσεων του προσωπικού καθαριότητας του Πανεπιστημίου Πατρών που έληξαν χθες, μέχρι την πρόσληψή τους με συμβάσεις αορίστου χρόνου .
Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών ως προς το σκέλος επιλογής διοικήσεων φορέων του Δημοσίου, προβλέπει ότι:
- Η διαδικασία επιλογής υπάγεται πλέον στο Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού, για ενίσχυση της διαφάνειας και της αντικειμενικότητας.
- Οι Φορείς ομαδοποιούνται, ανάλογα με το εύρος και το είδος των αρμοδιοτήτων τους και οι διαδικασίες διαφοροποιούνται π.χ. για την επιλογή επικεφαλής φορέα εθνικής εμβέλειας και για τους φορείς τοπικής εμβέλειας.
- Αυξάνονται οι απαιτήσεις για τυπικά προσόντα. Όλοι οι υποψήφιοι πρέπει να κατέχουν υποχρεωτικά πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης, πολύ καλή ή καλή, κατά περίπτωση, γνώση ξένης γλώσσας και ανά περίπτωση εργασιακή εμπειρία με συνάφεια στο αντικείμενο ενδιαφέροντός τους.
- Διεξάγεται τεστ δεξιοτήτων των υποψηφίων για συγκεκριμένες ομάδες φορέων. Διασφαλίζεται, έτσι, η καταλληλότητα των υποψηφίων για τις προκηρυσσόμενες θέσεις, καθώς διακριβώνεται με αξιόπιστο και αντικειμενικό τρόπο ότι μπορούν να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους.
- Εξορθολογίζονται οι διαδικασίες επιλογής. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι προγραμματίζεται να εκδοθεί μία ενιαία προκήρυξη για τους 120 διοικητές νοσοκομείων αντί για 120 ξεχωριστές προκηρύξεις και 120 ξεχωριστές διαδικασίες. Με τον τρόπο αυτό εξοικονομούνται ανθρώπινοι πόροι, εργατοώρες, χρόνος και δημόσιο χρήμα.
Ως προς τον δεύτερο άξονα του νομοσχεδίου, ο οποίος εδράζεται στη σταθερή στοχοθεσία και αξιολόγηση για τις νέες Διοικήσεις Φορέων του Δημοσίου, προβλέπεται:
- Η κατάρτιση ετησίων σχεδίων δράσης για κάθε Φορέα, τα οποία περιλαμβάνουν προγραμματισμό δράσεων, καινοτομίες, ποιοτικούς και συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους, τα οποία θα εγκρίνονται από τον αρμόδιο υπουργό
- Οι Διοικήσεις να υπογράφουν συμβόλαιο απόδοσης, το οποίο θα αναφέρει συγκεκριμένες δράσεις και στόχους και το οποίο θα αναρτάται στην ιστοσελίδα του εποπτεύοντος Υπουργείου.
-Αξιολόγηση Διοικήσεων σε ετήσια βάση και, ανάλογα με την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί, να δίνεται η δυνατότητα ανταμοιβής - bonus παραγωγικότητας, ενώ ο αρμόδιος υπουργός μπορεί να αποφασίσει την άμεση λήξη της θητείας τους σε περίπτωση μη επίτευξης των στόχων που έχουν τεθεί.
- Εργαζόμενοι στους φορείς, προϊστάμενοι οργανικών μονάδων, να μπορούν να υποβάλουν τη γνώμη τους για την απόδοση του επικεφαλής και οι γνώμες αυτές θα λαμβάνονται υπόψη από τον Υπουργό, στο πλαίσιο της ετήσιας αξιολόγησης.
Οι τοποθετήσεις των εισηγητών της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ
Με τις τοποθετήσεις των εισηγητών και ειδικών αγορητών των κομμάτων άρχισε στην Ολομέλεια η συζήτηση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Εσωτερικών για το «Νέο σύστημα επιλογής διοικήσεων φορέων του δημοσίου τομέα, ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς τους και λοιπές διατάξεις».
Ο εισηγητής της ΝΔ, Κωνσταντίνος Καραγκούνης, ζήτησε την υπερψήφιση του νομοσχεδίου ενώ η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Ραλλία Χρηστίδου, δήλωσε πως το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης επί της Αρχής θα το καταψηφίσει.
Ο εισηγητής της πλειοψηφίας, Κωνσταντίνος Καραγκούνης, τόνισε πως το νομοσχέδιο αυτό « φέρνει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο επιλογής των διοικήσεων των φορέων και περαιτέρω στην αξιολόγηση τους. Ενισχύει την αξιοκρατία, την αντικειμενικότητα και τη διαφάνεια» Οι πολίτες είπε ο βουλευτής, «ζητούν να μπαίνει ο κατάλληλος άνθρωπος, στην κατάλληλη θέση» και επισήμανε πως «δεν μπορεί αυτός που διοικεί να μην αξιολογείται και να μην του επιβάλλεται στοχοθεσία, να κρίνεται δηλαδή αν πετυχαίνει τους στόχους και να αμείβεται για αυτό, και αν από την άλλη αποτυγχάνει να υφίσταται και τις συνέπειες». Οφείλουμε, τόνισε ο κ. Καραγκούνης «να δημιουργήσουμε τις προυποθέσεις για να επιλέγονται οι καλύτεροι, οι αποτελεσματικότεροι και οι πιο ικανοί διότι μόνο έτσι θα μπορούμε να χτυπήσουμε και τις χρόνιες παθογένειες της δημόσιας διοίκησης, που έχουν να κάνουν με με τις πελατειακές σχέσεις, με την κομματικοποίηση, με τα φαινόμενα διαφθοράς, με τον υδροκεφαλισμό των δημοσίων υπηρεσιών και με την ανορθολογική και ανισομερή κατανομή των στελεχών της δημόσιας διοίκησης».
Το νομοσχέδιο είπε «εισάγει περισσότερα φίλτρα αξιοκρατίας και αξιοσύνης μέσα από τον συγκερασμό τόσο των τυπικών όσο και των ουσιαστικών προσόντων, δηλαδή, της εμπειρίας στο αντικείμενο της δουλειάς, αλλά και της ακαδημαϊκής γνώσης» Τόνισε, πως το νομοσχέδιο προβλέπει ρητά την αναγκαστική εμπλοκή του ΑΣΕΠ, στις διαδικασίες πρόσληψης και μάλιστα με αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας. Μέλη του ΑΣΕΠ, προεδρεύουν στις Επιτροπές Επιλογής Στελεχών για φορείς πανελλαδικής εμβέλειας και νοσοκομεία. Το ΑΣΕΠ, διεξάγει δειγματοληπτικό έλεγχο για τους φορείς με περιορισμένη γεωγραφική εμβέλεια, ενώ το τεστ δεξιοτήτων που θα κληθούν να περάσουν απαραίτητα οι υποψήφιοι προς επιλογή και πρόσληψη στους φορείς Διοίκησης ως αναγκαίο αξιολογικό βήμα για την επόμενη φάση και πάλι αυτή η διαδικασία διεξάγεται από το ΑΣΕΠ. Υπάρχει διαφορετική διαδικασία για ένα φορέα πανελλαδικής εμβέλειας με ένα φορέα τοπικής. Δεν γίνεται να έχεις την ίδια διαδικασία για το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, με μια δημόσια βιβλιοθήκη σε ένα χωριό. Εισάγεται το τεστ δεξιοτήτων, ένας πετυχημένος θεσμός παντού στην Ευρώπη. Εισάγονται πλέον ξεκάθαρες ευέλικτες διαδικασίες με σαφή χρονοδιαγράμματα και με σαφείς προθεσμίες για την ολοκλήρωσή της επιλογής των διοικήσεων. Εισάγονται επαρκή και κατάλληλα On-Off κριτήρια τυπικών προσόντων που σε συνδυασμό με το τεστ δεξιοτήτων αποτελούν τη βασική μοριοδότηση του υποψηφίου. Σχετικά με την μη αυξημένη μοριοδότησης των διδακτορικών τίτλων ο κ. Καραγκούνης ανέφερε πως «δεν ψάχνουμε Διοικητές για να κάνουν ακαδημαϊκή καριέρα, αλλά για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις πολύ δύσκολες απαιτήσεις». Ο εισηγητής της ΝΔ πρόσθεσε ότι στο σύνολό τους όλοι οι φορείς που κλήθηκαν σε ακρόαση «εκφράστηκαν θετικά για το νομοσχέδιο και επεσήμαναν την αναγκαιότητα, να ψηφιστεί το νομοσχέδιο ως μια σημαντική βελτίωση του υπάρχοντος πλαισίου». Και κατέληξε ζητώντας από τους βουλευτές και τα κόμματα της αντιπολίτευσης να «ψηφίσουν το νομοσχέδιο αποδεικνύοντας ότι δεν είναι κωλυμμένοι με την άρνηση και την στείρα αντίδραση»
Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Ραλλία Χρηστίδου απέρριψε το νομοσχέδιο υποστηρίζοντας πως «η νοοτροπία και ο σχεδιασμός της κυβέρνησης και του επιτελικού κράτους με τα "γαλάζια" παιδιά δεν έχει αλλάξει». Η επιδίωξη της κυβέρνησης , είπε η βουλευτής, είναι «να συνεχίσουν να διοικούν οι γαλάζιοι κομματάρχες και να ενισχυθεί ο ασφυχτικός συγκεντρωτικός έλεγχος των ροών του χρήματος από το μέγαρο Μαξίμου». Χαρακτήρισε «φιλότιμη την προσπάθεια του πρωθυπουργού και της υπουργού στο να πείσουν ότι ενισχύεται η αξιοκρατία και η αντικειμενικότητα στην αλλά δεν μπορεί να πείσει, όταν επί πέντε χρόνια υπάρχει το προηγούμενο της κυβέρνησής σας που διορίζετε και παύετε όποιον θέλετε, όταν δεν εφαρμόζετε τους νόμους που εσείς ψηφίζετε, που δεν υποβάλλεστε σε κανέναν έλεγχο και λογοδοσία και παντού βασιλεύει η λογική των απευθείας αναθέσεων». Η κυρία Χρηστίδου επέκρινε την κυβέρνηση για συνεχή υπονόμευση και υποβάθμιση του ΑΣΕΠ. Ζήτησε να υιοθετηθούν οι προτάσεις της έκθεσης του ΑΣΕΠ του 2021. Την ενίσχυση του ΑΣΕΠ σε υποδομές και στελέχη για να ανταπεξέρχεται στο μεγάλο όγκο που καθημερινά καλείται να διεκπεραιώσει. Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι με το νομοσχέδιο αυτό «απαξιώνονται οι διδακτορικοί τίτλοι σπουδών και μάλιστα προσπαθείτε να μας πείσετε ότι αυτό είναι το σωστό όπως και με την ΕΣΔΔ την ποιο παραγωγική Σχολή του Δημοσίου» Προφανώς είπε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ «δεν θέλετε τους κατόχους διδακτορικών και της ΕΣΔΔ όταν έχετε τους δικούς σας μετακλητούς» Υπογράμμισε πως « ο κύκλος του πρωθυπουργού αναγορεύεται σε ρυθμιστής των πάντων και ο έχων τον πλήρη έλεγχο στις διοικήσεις όλων των φορέων του δημοσίου». Η κυρία Χρηστίδου αναφέρθηκε στην πρόταση που έχει κάνει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ κ. Κασσελάκη, η επιλογή να είναι στον πλήρη έλεγχο του ΑΣΕΠ, χωρίς καμία παρέμβαση της εκάστοτε κυβέρνησης γιατί έτσι φέρνουμε οξυγόνο διαφάνειας. Να υιοθετηθούν οι προτάσεις της έκθεσης του ΑΣΕΠ ΤΟΥ 2021. Να γίνετε διαρκής αξιολόγηση των διοικήσεων με συμβόλαια απόδοσης τετραετών στρατηγικών στόχων της κυβέρνησης. Να υπάρχει κοινωνικός έλεγχος στον οποίο θα συμμετέχουν με συμβουλευτικό ρόλο εργαζομένων, φορέων και η κοινωνία των πολιτών. Το νομοσχέδιο αυτό είπε η εισηγήτρια της μειοψηφίας είναι «ένας μανδύας αξιοκρατίας» ενώ «καταρρίπτει και τον δικό σας μύθο περί εκσυγχρονισμού, παραμένοντας στην διαχρονικά επιτυχημένη συνταγή της ΝΔ που είναι η προσήλωση στην κομματοκρατία, στην εννοιοκρατία και στην αδιαφάνεια στο δημόσιο». Η κυρία Χρηστίδου, κατέληξε λέγοντας πως « η καλή λειτουργία της δημοσίας διοίκησης, η διαφάνεια, η λογοδοσία είναι ποιοτικοί δείκτες της λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος, όμως η κυβέρνηση της ΝΔ επιλέγει και πάλι τις εύκολες λύσεις, αυτές που κρατούν τον κρατικό μηχανισμό καθηλωμένο και αδύναμο να ελιχθεί προς όφελος της κοινωνίας» και εκτίμησε ότι «και αυτό το νομοσχέδιο θα μείνει γράμμα κενό».