Καιρίδης: «Η κριτική για τις δήθεν ελληνοποιήσεις μεταναστών είναι αβάσιμη»
«Η κοινωνία έχει τραυματισθεί από την κακοδιαχείριση του μεταναστευτικού, τα προηγούμενα χρόνια», τόνισε ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Δημήτρης Καιρίδης.
Η κριτική προς τις δήθεν ελληνοποιήσεις αναφορικά με την πρόσφατη τροπολογία για τους μετανάστες είναι εντελώς αβάσιμη και γίνεται εκ του πονηρού, όπως τόνισε ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Δημήτρης Καιρίδης, μιλώντας στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
«Αυτή η κριτική έχει στόχο να διεγείρει τα αντανακλαστικά μίας κοινής γνώμης που έχει δικαιολογημένα τραυματισθεί από την κακοδιαχείριση του μεταναστευτικού, τα προηγούμενα χρόνια», προσέθεσε. Παράλληλα, στάθηκε στις ανάγκες που εξυπηρετεί αυτή η ρύθμιση από την κυβέρνηση, ενώ, ξεκαθάρισε ότι πρόκειται για εφάπαξ ρύθμιση, η οποία πρόκειται να «κλείσει» οριστικά.
Ακόμη, ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου δήλωσε ικανοποιημένος από την πολιτική συμφωνία που επετεύχθη τις προηγούμενες ημέρες για το μεταναστευτικό έπειτα από «μαραθώνιες» διαπραγματεύσεις μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Συμβουλίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την οποία μάλιστα χαρακτηρίζει ως μία «ελληνική επιτυχία».
Επιπλέον, μίλησε για τη συνεργασία που έχει αρχίσει με την Τουρκία, την οποία χαρακτηρίζει ως «πολύτιμη» για την αντιμετώπιση της παράνομης διακίνησης μεταναστών. Ολοκληρώνοντας, αναφέρθηκε στα οφέλη από την υιοθέτηση του μέτρου παροχής τουριστικής βίζας επτά ημερών σε Τούρκος πολίτες για δέκα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, που έγινε έπειτα από στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ολόκληρη η συνέντευξη του Δημήτρη Καιρίδη:
Ερώτηση: Είστε ικανοποιημένος από τη Συμφωνία που επετεύχθη σε ευρωπαϊκό επίπεδο για το μεταναστευτικό;
Δημήτρης Καιρίδης: Προφανώς. Πρόκειται για μία ευρωπαϊκή αλλά και μία ελληνική επιτυχία. Πετύχαμε, για πρώτη φορά, να εξισορροπήσουμε την ευθύνη των κρατών πρώτης υποδοχής με την υποχρεωτική αλληλεγγύη όλων και διαφυλάξαμε μία σειρά από σημαντικές ρήτρες, για τη μη υπερφόρτωση των νησιών, τον μηχανισμό διαχείρισης κρίσεων, την εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού, με βάση την εμπειρία της περασμένης δεκαετίας. Είναι ένα θετικό βήμα, στη σωστή κατεύθυνση αλλά δεν αποτελεί τον τελικό προορισμό.
Ερώτηση: Η τροπολογία σχετικά με τους μετανάστες έχει προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις. Ας ξεκαθαρίσουμε τι περιλαμβάνει, τι δεν περιλαμβάνει και σε ποιους απευθύνεται.
Δημήτρης Καιρίδης: Η τροπολογία δίνει πρόσβαση στη νόμιμη εργασία σε μη νόμιμα διαμένοντες αλλοδαπούς στην Ελλάδα επί τριετία εφόσον και για όσο έχουν απασχόληση. Η τροπολογία δεν είναι ούτε νομιμοποίηση ούτε ελληνοποίηση, αφού δεν δίνει δικαίωμα μόνιμης διαμονής, οικογενειακής επανένωσης ούτε, βέβαια, ελληνική ιθαγένεια. Είναι ένα περιορισμένο και προσεχτικά σχεδιασμένο μέτρο στη βάση του υπάρχοντος πάγιου μηχανισμού της επταετίας και βάσει των 6.000 – 8.000 δικαιούχων αυτού κάθε χρόνο υπολογίζεται ότι αφορά περί τους 30.000 μετανάστες.
Ερώτηση: Τι απαντάτε σε αυτούς που κατηγορούν την κυβέρνηση για ελληνοποιήσεις;
Δημήτρης Καιρίδης: Η κριτική για ελληνοποιήσεις είναι παντελώς αβάσιμη, όπως εξηγώ ανωτέρω. Συχνά, γίνεται εκ του πονηρού για να διεγείρει τα αντανακλαστικά μίας κοινής γνώμης που έχει δικαιολογημένα τραυματιστεί από την κακοδιαχείριση, για να το πω κομψά, του μεταναστευτικού την περίοδο 2015 – 2019.
Ερώτηση: Ποιες ήταν οι ανάγκες που οδήγησαν στην υιοθέτηση αυτής της ρύθμισης;
Δημήτρης Καιρίδης: Η πίεση στην αγορά εργασίας, η ανάγκη ενίσχυσης της δημόσιας ασφάλειας, η καταπολέμηση του αθέμιτου ανταγωνισμού που η μαύρη, αδήλωτη εργασία προκαλεί, η αύξηση των δημοσίων εσόδων και των ασφαλιστικών εισφορών.
Οι λόγοι είναι πολλοί και σημαντικοί. Το σημαντικότερο αντεπιχείρημα είναι αυτό της ενδεχόμενης δημιουργίας «μαγνήτη» προσέλκυσης και νέων παράνομων αφίξεων. Η απάντηση είναι κατηγορηματικά όχι. Ο σχεδιασμός της παρέμβασής μας το αποκλείει. Η ρύθμιση αφορά αφίξεις προ του 2021. Ο πραγματικός μαγνήτης είναι η Γερμανία, όχι η Ελλάδα.
Ερώτηση: Υπάρχει περίπτωση να επεκταθεί ή να ανοίξει ξανά από την κυβέρνηση στο μέλλον;
Δημήτρης Καιρίδης: Όχι. Η ρύθμιση είναι εφάπαξ. Ανοίγει ένα «παράθυρο» τακτοποίησης, που στη συνέχεια μέσα στο 2024, «κλείνει». Ο πάγιος μηχανισμός της επταετίας και όλες οι υπόλοιπες προβλέψεις του μεταναστευτικού κώδικα συνεχίζουν να ισχύουν στο ακέραιο.
Η χώρα βάζει τάξη στην ανομία και προχωρά στη σύναψη διμερών συμφωνιών εργασιακής κινητικότητας για την ενίσχυση της λελογισμένης, νόμιμης μετανάστευσης με όρους και κανόνες, σύμφωνα με τις ανάγκες της οικονομίας.
Ερώτηση: Την ίδια ώρα, τα στοιχεία δείχνουν ότι είναι μειωμένες οι μεταναστευτικές ροές προς την Ελλάδα, σε τι οφείλεται αυτό και πόσο ρόλο έχει παίξει ο διάλογος που έχει αρχίσει εκ νέου με την Τουρκία;
Δημήτρης Καιρίδης: Η συνεννόηση με την Τουρκία βοηθά. Υπάρχει πράγματι πτώση των ροών, όμως ο αγώνας συνεχίζεται, ιδίως στη θάλασσα. Οι επιβαρυμένες διεθνείς συνθήκες δεν επιτρέπουν κανέναν εφησυχασμό. Η συνεργασία με τις όμορες χώρες, όπως κατ’ εξοχήν είναι η Τουρκία, είναι πολύτιμη για την αντιμετώπιση της παράνομης διακίνησης μεταναστών. Την επιδιώκουμε προς όφελος της εθνικής προσπάθειας. Και, σήμερα, μετά από πολύ καιρό βρίσκουμε ανταπόκριση.
Ερώτηση: Τις προηγούμενες ημέρες παρουσιάσατε τη μεταναστευτική πολιτική της ελληνικής κυβέρνησης στους 27 πρεσβευτές των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Αθήνα. Ποιες είναι οι βασικές γραμμές της;
Δημήτρης Καιρίδης: «Ναι» στο νόμιμο, «όχι» στο παράνομο. Όπως προβλέπουν και οι προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, η πολιτική μας βασίζεται σε δύο πυλώνες:
Είμαστε κάθετα απέναντι στην παράνομη διακίνηση και επιμένουμε στην αυστηρή φύλαξη των συνόρων, με σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή και τον νόμο, αλλά, ταυτόχρονα, αναγνωρίζουμε την ανάγκη της λελογισμένης νόμιμης μετανάστευσης, με όρους και κανόνες, σύμφωνα με τις δικές μας ανάγκες και επιλογές.
Τα δύο πάνε μαζί. Για να γίνει αποδεκτό το δεύτερο, πρέπει να εμπεδωθεί το αίσθημα ασφάλειας στην ελληνική κοινωνία. Για να πετύχουμε το πρώτο, θα πρέπει να δημιουργήσουμε νόμιμες εναλλακτικές.
Ερώτηση: Προχωρήσατε πρόσφατα στην υιοθέτηση του μέτρου παροχής τουριστικής βίζας επτά ημερών σε Τούρκος πολίτες για δέκα νησιά του ανατολικού Αιγαίου. Σε τι εξυπηρετεί αυτό;
Δημήτρης Καιρίδης: Το μέτρο της διευκόλυνσης της θεώρησης εισόδου για Τούρκους πολίτες έχει πολλαπλά οφέλη. Πρώτον, βοηθά οικονομικά τα νησιά μας που έχουν δεχτεί μεγάλο βάρος της μεταναστευτικής πίεσης προς την Ευρώπη. Γι’ αυτό και χαιρετίσθηκε με ενθουσιασμό από τις τοπικές κοινωνίες.
Δεύτερον, βοηθά στην προσέγγιση των δύο λαών, Ελλήνων και Τούρκων, και αποδεικνύει ότι η Ελλάδα θέλει να βοηθήσει την πρόσβαση των Τούρκων στην Ευρώπη, υπό την προϋπόθεση ότι η Τουρκία συμπεριφέρεται σύμφωνα με τις αρχές καλής γειτονίας.
Όμως, θέλω, με την ευκαιρία, να διορθώσω μία παρεξήγηση. Το συγκεκριμένο μέτρο δεν ήταν προϊόν διαπραγμάτευσης με την Τουρκία αλλά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αφού αφορά τη ζώνη Σένγκεν. Δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς τη στενή συνεργασία μας με την Ευρώπη. Η Ελλάδα έχει τώρα το «πράσινο φως». Η εφαρμογή, μερική ή πλήρης, επαφίεται στη δική μας απόφαση, όποτε και για όσο εμείς θέλουμε.