Δημήτρης Παπαστεργίου: Μέσα στο 2024 έρχεται ο προσωπικός αριθμός – Πότε θα μπει WiFi στο μετρό
Για τις νέες ψηφιακές καινοτομίες του υπουργείου ψηφιακής πολιτικής μίλησε στην ΕΡΤ και στον Απόστολο Μαγγηριάδη ο υπουργός Ψηφιακής διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου
Ο υπουργός Ψηφιακής διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, μιλώντας το βράδυ της Πέμπτης στην τηλεόραση της ΕΡΤ μίλησε για τις νέες ψηφιακές καινοτομίες του υπουργείου ψηφιακής πολιτικής.
Μάλιστα υποστήριξε πως ο προσωπικός αριθμός θα έρθει νωρίς μέσα στο 2024 και θα αντικαταστήσει τους υπόλοιπους αριθμούς μέσω των οποίων οι πολίτες συναλλάσσονται με το Δημόσιο. Μεταξύ άλλων επεσήμανε πως, μόλις το υπουργείο λάβει τη θετική απάντηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, θα εκδοθεί το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, καθώς η υπόλοιπη διαδικασία για την απόδοση του προσωπικού αριθμού είναι έτοιμη.
Ο υπουργός ψηφιακής διακυβέρνησης μίλησε για τα επόμενα βήματα του ψηφιακού βοηθού, για τη δυνατότητα που θα έχουν οι πολίτες να αλλάζουν πάροχο ρεύματος ή τιμολόγια μέσω του wallet, για το πότε θα μπει το ιντερνετ στο ΜΕΤΡΟ αλλά και την εισαγωγή της τεχνητής νοημοσύνης στο δημόσιο και την ψηφιοποίηση των αρχείων του κράτους.
Αναλυτικά όσα είπε ο κ. Παπαστεργίου στον Επίλογο και στον Απόστολο Μαγγηριάδη:
Για τον ψηφιακό βοηθό:
Ο ψηφιακός βοηθός στην ουσία είναι η πρώτη υλοποίηση τεχνητής νοημοσύνης στο Ελληνικό δημόσιο. Μια πολύ απλή ίσως υλοποίηση σε σχέση με αυτό που πραγματικά μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να κάνει, αλλά ήταν η πρώτη φορά που χρησιμοποιήσαμε καθαρή τεχνητή νοημοσύνη, έναν από τους πιο ισχυρούς μηχανισμούς, τα πιο ισχυρά μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης για να ξεκαθαρίσουμε πως μπορεί ένας πολίτης να εντοπίσει αυτό το οποίο ψάχνει ανάμεσα σε 1650 περίπου σήμερα ψηφιακές υπηρεσίες και περίπου 3.500 διαδικασίες. Αντί λοιπόν να γκουγκλάρει, να πάει σε μια μηχανή αναζήτησης και να ψάχνει αυτό το οποίο θέλει ή αντί να προσπαθεί κάνοντας κλικ σε διάφορες κατηγορίες στο gov.gr να το βρει, σε απλή γλώσσα είτε στο κινητό του είτε στον υπολογιστή του, μπορεί να γράψει αυτό που θέλει, ακόμα κι αν δεν ξέρει ακριβώς τι είναι αυτό που θέλει και αμέσως η μηχανή, το μοντέλο θα απαντήσει σε απλά ελληνικά.
Για το ποσοστό επιτυχίας του:
Δημήτρης Παπαστεργίου: Το ποσοστό επιτυχίας του ψηφιακού βοηθού είναι πάνω από 90% σε σωστές απαντήσεις, αλλά πολλές φορές δοκιμάζουμε κι εμείς τα όριά του, δηλαδή προσπαθούμε εσκεμμένα να το παραπλανήσουμε για να δούμε τελικά αν έχει καλό βαθμό κατανόησης. Και νομίζω πως αυτή ήταν η μεγάλη του επιτυχία, Ότι κατανοεί απόλυτα τι είναι αυτό το οποίο του ρωτάς. Είναι προσεκτικό, δεν το έχουμε ανοίξει σε πηγές που μπορεί να διφορούνται ως προς την ορθότητά τους, οπότε γενικά απαντά σωστά. Σκοπός πλέον είναι να το τροφοδοτούμε με περισσότερη πληροφορία. Για παράδειγμα, πριν από μερικές μέρες του δώσαμε πληροφορίες για τα τιμολόγια ρεύματος. Όποια νέα υπηρεσία ανεβαίνει στο gov.gr, ενημερώνεται και o ψηφιακός βοηθός έτσι ώστε πλέον να σε κατευθύνει κατευθείαν σε αυτό που θέλεις. Πλησιάζουμε σήμερα που μιλάμε τα 300.000 ερωτήματα, είναι πολλά για τον περίπου ένα μήνα που λειτουργεί. Ο σκοπός όμως είναι πλέον ο ψηφιακός βοηθός να μπει και σε νέα χωράφια, αν θέλετε δηλαδή σε κάποια στιγμή να αρχίσει να ενεργεί για μας, να κάνει πράγματα για μας, του στυλ αφού ρωτήσουμε για τις νέες ταυτότητες, πώς ακριβώς εκδίδονται, τι παραστατικά χρειάζονται, ποια είναι η διαδικασία, να του ζητήσεις να σου κλείσει ραντεβού. Είναι ένα επόμενο στάδιο που θέλει κι άλλη αντιμετώπιση σε θέματα προσωπικών δεδομένων. Σήμερα ο προσωπικός βοηθός δεν ξέρει ποιος είσαι, άρα δεν ρωτάει τίποτα τέτοιο. Αν θέλουμε πλέον τον ψηφιακό βοηθό να τον εντάξουμε περισσότερο στην καθημερινότητά μας, θα πάμε και σε επόμενα μονοπάτια που έχουν πάρα πολύ ενδιαφέρον πάλι.
Για τις αλλαγές στα τιμολόγια του ρεύματος μέσω wallet: Κάναμε μια συνάντηση με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προκειμένου να δούμε κι εμείς πώς μπορούμε να βοηθήσουμε αυτό το τόσο σημαντικό έργο που έχει γίνει τώρα με τα χρωματιστά τιμολόγια για τα οποία στην αρχή ακούστηκαν διάφορα. Η πράξη όμως δείχνει πως δουλεύει και μπορεί και ρυθμίζει την αγορά με τον ανταγωνισμό προς τα κάτω. Για να μπορέσει όμως πραγματικά να δουλέψει ως τέτοιο εργαλείο θα πρέπει και το κομμάτι της αλλαγής παρόχου, σε όσα τιμολόγια το επιτρέπουν και είναι λίγο πιο δυναμικά, να γίνεται εύκολα. Δηλαδή δεν είναι λογικό και δεν είναι και επιτρεπτό το 2024 αν θέλουμε να αλλάξουμε πάροχο, να παίρνουμε χαρτιά σε φάκελο, να τρέχουμε σε γραφεία εταιρειών ή ακόμα και να στέλνουμε και email. Εγώ θεωρώ πως ούτε αυτό θα πρέπει να μας ικανοποιεί από ένα σημείο και μετά.
Για τον προσωπικό αριθμό:
Δημήτρης Παπαστεργίου: Ως μηχανικός πάντα προσπαθώ να δω ποια είναι η λύση που προτείνουμε σε ένα συγκεκριμένο πρόβλημα. Το συγκεκριμένο πρόβλημα που είχαμε είναι πως όλα αυτά τα χρόνια και ελλείψει ψηφιακής πολιτικής και κουλτούρας τα προηγούμενα πολλά χρόνια, κάθε ένας οργανισμός δημιουργούσε και ένα δικό του μητρώο. Πολλές φορές δε αυτά τα μητρώα ήταν και η αιτία ύπαρξης των οργανισμών των ίδιων. Ταμπουρωνόντουσαν πάνω από το μητρώο και τη βάση δεδομένων οι οργανισμοί και έλεγαν τα στοιχεία είναι δικά μου, δεν τα δίνω σε κανέναν. Φτάσαμε λοιπόν να έχουμε 4 μητρώα, 4 βασικά μητρώα στο ελληνικό δημόσιο, το φορολογικό μητρώο, έχουμε το ασφαλιστικό μητρώο, έχουμε το μητρώο πολιτών και φυσικά έχουμε και το μητρώο που τηρεί η αστυνομία βάση της αστυνομικής ταυτότητας. Αλίμονο σε κάποιον ο οποίος έχει χάσει την ταυτότητά του και τα υπόλοιπα μητρώα δεν έχουν ενημερωθεί ή το επίθετό του γράφεται με διαφορετικό τρόπο, ένα λάμδα, δύο λάμδα, οτιδήποτε ή το μικρό του όνομα, κάτι πολύ συνηθισμένο στο φορολογικό μητρώο, δεν είναι Δημήτριος, αλλά Δημήτρης, κλπ. Ερχόμαστε λοιπόν με τον προσωπικό αριθμό και κάνουμε κάτι το οποίο άλλα κράτη το έχουν κάνει πολλά χρόνια τώρα. Στην ουσία ενοποιούμε τα μητρώα με έναν και μόνο αριθμό. Ξέρουμε για ποιον πολίτη μιλάμε.
Να διευκρινίσω ότι δεν θα μπορούσε στην Ελλάδα να είναι το ΑΜΚΑ μας που είναι το social security number, γιατί θεωρήθηκε πως ακριβώς επειδή έχει μέσα την ημερομηνία γέννησης, αυτό είναι ευαίσθητο προσωπικό δεδομένο. Είναι μια λογική απάντηση στη λογική ερώτηση γιατί δεν πήραμε έναν από τους υφιστάμενους αριθμούς. Επίσης, το ΑΦΜ δεν θα μπορούσε να είναι από μόνο του ο αριθμός, γιατί αν αγοράσετε το οτιδήποτε από τον μπακάλη της γειτονιάς, θα έχεις στην απόδειξη πάνω το ΑΦΜ του. Ο προσωπικός αριθμός βασίζεται στο ΑΦΜ μας αλλά έχει και τρία επιπλέον ψηφία, καθόλου προφανή. Τα επιλέγουμε εμείς τα στοιχεία, τα ψηφία αυτά, εκτός από το ψηφίο που είναι για επιβεβαίωση της ορθότητας του αριθμού, και πλέον δεν θα καταργήσουμε στις βάσεις των οργανισμών τα υπόλοιπα νούμερα, αλλά δεν θα χρειάζεται να τα θυμόμαστε. Σε μια δημόσια υπηρεσία θα πάμε με τον προσωπικό μας αριθμό, θα λέμε ότι είμαι ο τάδε πολίτης με αυτό τον προσωπικό αριθμό και είναι υποχρέωση του κάθε οργανισμού, οπουδήποτε κι αν πάμε, να βρει τα υπόλοιπα στοιχεία και να τα έχει και επικαιροποιημένα. Γιατί πλέον, ακόμα κι αν χάσουμε ταυτότητα η αλλάξουμε ταυτότητα, αυτή η αλλαγή θα γίνει το ίδιο βράδυ.
Θεωρώ πως σε μερικούς μήνες ή χρόνια το αργότερο, σε λίγα χρόνια, ο προσωπικός αριθμός θα έχει σαρώσει όλα τα υπόλοιπα νούμερα και θα είναι το μοναδικό νούμερο με το οποίο πλέον θα χρησιμοποιούμε για να κάνουμε τη δουλειά μας.
Νωρίς μέσα στο 2024, θα θέλαμε να είχε γίνει στο τέλος του 2023. Ακολουθούμε όλες τις διαδικασίες που προβλέπονται και για το θέμα των προσωπικών δεδομένων. Μόλις λοιπόν έχουμε τη θετική απάντηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, πάμε πλέον βγάζουμε το Προεδρικό Διάταγμα, όπως ακριβώς ορίζεται από τη νομοθεσία. Η υπόλοιπη διαδικασία για την απόδοση του προσωπικού αριθμού είναι έτοιμη. Είμαστε απολύτως έτοιμοι μόλις τα διαδικαστικά ολοκληρωθούν, να βγούμε πλέον στον αέρα και να ζητήσουμε από τους Έλληνες να μπούνε και να επιλέξουν για το πρώτο τρίμηνο τον προσωπικό τους αριθμό.
Για το πότε θα μπει το Ίντερνετ στο ΜΕΤΡΟ
Στο μετρό υπήρξε το εξής θέμα ότι πρώτον, το μετρό και οι χώροι του μετρό είναι χώροι που ανήκουν στη ΣΤΑΣΥ, η ΣΤΑΣΥ έχει ήδη συμφωνήσει και έχει υπογραφεί σύμβαση με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας για να στήσουν και στους σταθμούς αλλά και στους συρμούς ίντερνετ. Ένα αντικειμενικό πρόβλημα που υπάρχει είναι πως δυστυχώς οι εταιρείες μπορεί να δουλεύουν μόνο δύο ώρες τη μέρα τα ξημερώματα, γιατί σε όλο το υπόλοιπο διάστημα και για λόγους ασφάλειας δεν επιτρέπεται. Αυτό που δουλεύουμε πλέον μαζί με τη ΣΤΑΣΥ είναι να βάλουμε και WiFi στους σταθμούς από το WiFi4GR, όπως ακριβώς δώσαμε πρόσβαση σε 332 δήμους σε περίπου 5.000 σημεία με 2.500 access points, θα κάνουμε το ίδιο και με τη ΣΤΑΣΥ, από την ώρα που βέβαια θα υπάρξει το ενδιαφέρον για να δώσουμε και δωρεάν ίντερνετ εκεί.