Νίκος Παναγιωτόπουλος στο Newsbomb: Η πιο δύσκολη στιγμή με την Τουρκία και ο φόβος για ένα ατύχημα
O πρώην υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, παραχώρησε συνέντευξη εφ' όλης της ύλης στο Newsbomb.gr και την Αμαλία Κάτζου.
Ο πρώην υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος εμφανίστηκε ζωντανά στο στούντιο του Newsbomb.gr σε μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη. Τι λέει για τη συμφωνία – πακέτο για τα F-35, την ενδεχόμενη συμπαραγωγή αμερικανικών φρεγατών στα ελληνικά ναυπηγεία, αλλά και τις πιο δύσκολες στιγμές που αντιμετώπισε επί υπουργίας του.
Δείτε τη συνέντευξη του Νίκου Παναγιωτόπουλου στο Newsbomb.gr και την Αμαλία Κάτζου:
«Βρισκόμαστε σε ένα αποσταθεροποιημένο γεωπολιτικό περιβάλλον με ορατούς κινδύνους, και η χώρα θα πρέπει να τα καταφέρει όσο μπορεί καλύτερα υπό αυτές τις συνθήκες», υπογράμμισε ο πρώην υπουργός, ξεκαθαρίζοντας ότι επί υπουργίας του είχε πολύ καλή σχέση με τον ομόλογό του, Χουλουσί Ακάρ. Μάλιστα, αυτός ήταν ο μόνος δίαυλος επικοινωνίας με την Τουρκία, μετά από το... «Μητσοτάκης γιοκ» του Ερντογάν.
«Δεν ήταν δύσκολο τότε να προκύψουν τα χειρότερα, ειδικά όταν οι δύο στόλοι αναπτύχθηκαν ο ένας απέναντι από τον άλλον, επί έναν μήνα. Μπορεί να γινόταν κάποιο ατύχημα που θα οδηγούσε σε γενική ανάφλεξη», σημειώνει. «Συμφωνήσαμε με τον Ακάρ το καλοκαίρι του 2022 ότι δεν θα συμβεί τίποτα, ένα ατύχημα για παράδειγμα, εάν δεν συνεννοούμασταν οι δυο μας», προσθέτει.
Τα πιο δύσκολα ζητήματα που αντιμετώπισε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος:
-Το χτίσιμο συμμαχιών μέσα από εντατικές διπλωματικές προσπάθειες, όπως ήταν η συμφωνία με τους Γάλλους, που περιλάμβανε τα Rafale και τις φρεγάτες, που ανέτρεψαν τις ισορροπίες στο Αιγαίο υπέρ μας.
- Η κρίση με την Τουρκία το καλοκαίρι του 2020 που φτάσαμε στα πρόθυρα πολέμου, με τη γνωστή «επακούμβηση» της δικής μας φρεγάτα στην τουρκική - επρόκειτο για εμβολισμό ουσιαστικά. Όταν εκεί δεν έγινε ανάφλεξη, τότε εκεί κατάλαβα ότι η Τουρκία δεν ήθελε πόλεμο.
-Τα μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα. Έπρεπε να τρέξουν πολλά πράγματα παράλληλα, και πολύ γρήγορα, υπό συνθήκες διαφάνειας. Ήταν δύσκολο όταν ενημερώθηκα ότι πρέπει να ακυρώσουμε τις δύο φρεγάτες, εξαιτίας της εκτόξευσης του δημοσιονομικού κόστους. Η αντίδραση της Γαλλίδας ομολόγου μου δεν ήταν η καλύτερη, αν και της είπα ότι παγώνει, δεν ακυρώνεται... Όπως και έγινε και αποδείχτηκε στην πορεία.
Στο ερώτημα γιατί δεν υπήρξε αμυντική συμφωνία με τη Γερμανία, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος απάντησε: «Έχουν γίνει στο παρελθόν συμφωνίες με τη Γερμανία, για τα Leopard, τις τορπίλες των υποβρυχίων κ.α. Οι Γερμανοί είναι εταίροι και στον αμυντικό τομέα. Στο μέλλον όμως είναι επιβεβλημένο να φτάσουμε σε νέες συμφωνίες με τη Γερμανία και έχουμε να κερδίσουμε από αυτό».
Η αξία των F-35 για την Πολεμική Αεροπορία
Για τα F-35 είπε: Τα F-35 είναι το κύριο μαχητικό 5ης γενιάς. Η κριτική επικεντρώνεται στο κόστος τους. Η διαπραγμάτευση όμως ξεκινάει τώρα, και είναι νωρίς να μιλήσουμε για το οριστικό κόστος. Κριτική επί του κόστους στην παρούσα φάση δεν έχει νόημα. Όταν θα γνωρίζουμε ακριβώς το κόστος της αγοράς και του εκσυγχρονισμού των αναγκαίων υποδομών, π.χ. τα υπόστεγα και η γραμμή υποστήριξης, τότε θα μπορέσουμε να κρίνουμε. Κάποια από αυτά τα έξοδα μπορούμε να τα καλύψουμε μόνοι μας, ώστε να γλιτώσουμε κόστος από τον κατασκευαστή. Μιλάμε για 20 μάλλον αεροσκάφη,θα δούμε αν θα απαιτηθεί η αγορά άλλων 20.
Πρόκειται για ένα κινητό ηλεκτρονικό στρατηγείο με στοιχεία Stealth. Μπορεί να διασυνδέσει δεδομένα από το έδαφος και τη θάλασσα και να συντονίσει όλα τα στοιχεία που επιχειρούν στο πεδίο της μάχης. Εκεί έγκειται η μεγάλη χρησιμότητα των F-35. Η εισήγησή μου στον πρωθυπουργό να τα αποκτήσουμε έγινε δεκτή και το 2022 βρέθηκα στη γραμμή παραγωγής τους στο Τέξας. Ίσως μια μέρα η Ελλάδα να γίνει συμπαραγωγός των F-35, όπως ήταν η Τουρκία πριν την πετάξουν από το πρόγραμμα.
Η Τουρκία έχει μείνει πίσω. Μόλις πήρε το πράσινο φως για την αναβάθμιση των F-16 σε Viper, ενώ εμείς τα έχουμε ήδη, χάρη και στις εργασίες που γίνονται στην ΕΑΒ. Η ΕΑΒ πρέπει να αναβαθμιστεί και για αυτό την επιλέγει η Lockheed Martin. Με την εταιρεία συζητήσαμε για την προμήθεια δύο νέων C-130, κάτι που συμφωνήθηκε τώρα. Οι Αμερικανοί δεν θα επέτρεπαν ποτέ μια χώρα να έχει και S-400 και F-35, τόνισε, σχετικά με το ενδεχόμενο απόκτησης των μαχητικών από την Τουρκία.
Για τη συμπαραγωγή φρεγατών: Είναι σωστό να γίνει αυτό. Ο στόλος μας γερνάει, με πολλά πλοία να είναι άνω των 40 ετών, αν και είναι ακόμα σε αξιόπλοη κατάσταση. Πήραμε τις τρεις Belharra, όμως χρειαζόμαστε κι άλλα καράβια για να αντικαταστήσουμε τον γερασμένο στόλο. Έπεσαν στο τραπέζι και οι αμερικανικές LCS που θα δοθούν σε εμάς σε τιμή ευκαιρίας, μέχρι να μπούμε στο πρόγραμμα για τις φρεγάτες Constellation. Ελληνικό ναυπηγείο, της Ελευσίνας, θα μπορούσε να αποκτήσει ρόλο σε αυτό.
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος αποκάλυψε ότι ο ίδιος έχει πετάξει με Rafale, όταν τα αποκτήσαμε, κι ότι όταν ανέλαβε το υπουργείο, δεν υπήρχαν ανταλλακτικά για τα Mirage. Το πρόβλημα επιλύθηκε λίγο αργότερα.
Όσον αφορά στις αλλαγές στην ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων: Οι κρίσεις ήταν καλές, οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν βάθος στο στελεχιακό δυναμικό τους. Όλα έγιναν με τρόπο εύλογο, οι νέοι αρχηγοί είναι ικανότατοι και πολύ έμπειροι.
Ο ίδιος σήμερα βραβεύθηκε στην πρεσβεία της Σαουδικής Αραβίας, για τον ρόλο του στην αμυντική συνεργασία των δύο χωρών. Θύμισε ότι επί υπουργίας του η Ελλάδα προμήθευσε την αραβική χώρα με πυραύλους Patriot, την εποχή που δεχόταν επιθέσεις από τους αντάρτες Χούθι.
Τέλος, ο βουλευτής σήμερα Νίκος Παναγιωτόπουλος, σχολίασε για τις ευρωεκλογές: Η πολιτική κυριαρχία της Νέας Δημοκρατίας δεν αμφισβητείται, ωστόσο δεν υπάρχουν περιθώρια για λάθη και αστοχίες, ενώ η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη σε πολλούς τομείς, όπως είναι η ακρίβεια. Η κυβέρνηση θα πρέπει να εντείνει τις προσπάθειές της για να καλύψει όλα τα μέτωπα. Ο κόσμος καταλαβαίνει ότι η μόνη πολιτική δύναμη που μπορεί να αντιμετωπίσει τα προβλήματα, που θα γίνουν ακόμα περισσότερα, είναι η Νέα Δημοκρατία.