Πώς «έσκασε» η «Αυγή» στα χέρια του Κασσελάκη: Το σχέδιο βιωσιμότητας και τα αναπάντητα ερωτήματα
Η είδηση για το κλείσιμο της ιστορικής κομματικής εφημερίδας του ΣΥΡΙΖΑ, προκάλεσε την έντονη αντίδραση των συνδικαλιστικών ενώσεων του Τύπου, προσωπικοτήτων των τεχνών και των γραμμάτων και ολόκληρου του προοδευτικού κόσμου.
Την ίδια στιγμή, οι εργαζόμενοι έμειναν απλήρωτοι -ως και τη Δευτέρα, 1η Ιουλίου- για τον μισθό του περασμένου μήνα, την ώρα που καταγγέλλουν την ιδιοκτησία -δηλαδή τον ΣΥΡΙΖΑ- για άρνηση να τους ενημερώσει για τα επόμενα βήματα – όπως, άλλωστε, και η Ένωση Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθήνας.
Η νέα ηγεσία της Κουμουνδούρου, επικαλέστηκε τη δυσχερή οικονομική κατάσταση του κόμματος, η οποία προέκυψε από -αντικειμενικές, η αλήθεια είναι – συνθήκες, εξαιτίας της μείωσης της κρατικής επιχορήγησης και της μείωσης του αριθμού των βουλευτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Όμως, πολλά ερωτήματα γεννιούνται για αυτή την απόφαση.
Αρχικά, γιατί η αναστολή της έκδοσης από μόνη της, δεν βοηθά σημαντικά στη μείωση των εξόδων. Και επίσης, διότι από το 2022 τέθηκε σε πλήρη εξέλιξη σχέδιο για τη βιωσιμότητα των κομματικών Μέσων Ενημέρωσης, το οποίο φαίνεται να απέδιδε. Τουλάχιστον, μέχρι και τον Οκτώβριο του 2023, τότε δηλαδή που στο «τιμόνι» του κόμματος βρέθηκε ο Στέφανος Κασσελάκης, ο οποίος πήρε και την απόφαση να κλείσει την καθημερινή έκδοση της «Αυγής».
Το σχέδιο ανασυγκρότησης του 2022
Ότι τα Μέσα Ενημέρωσης του ΣΥΡΙΖΑ είχαν πάντα οικονομικά προβλήματα, το γνωρίζουν όλοι οι άνθρωποι του Τύπου στην Ελλάδα. Παρά τις δυσκολίες, κατάφερνε πάντα να επιβιώνει. Με βάση αυτά τα δεδομένα, το βασικός μέτοχος - δηλαδή το κόμμα-, το 2022 έλαβε την απόφαση να εξορθολογήσει την κατάσταση, διότι απορροφούσαν το μεγαλύτερο μέρος της κρατικής επιχορήγησης.
Αρχικά, το σχέδιο αναδιάρθρωσης περιελάβανε αποχωρήσεις προσωπικού, μέσω προγράμματος εθελούσιας εξόδου και ανακατανομή του ανθρώπινου δυναμικού. Το πρόγραμμα έδινε μισθούς 2 ετών και σε αυτό εντάχθηκαν, 15 άτομα. Παρά το γεγονός ότι η Πολιτική Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να αναστείλει -τότε- την καθημερινή έκδοση, κάτι τέτοιο δεν συνέβη, εν τέλει.
Αντίθετα, το ίδιο όργανο, αποφάσισε τη συνέχιση της έκδοσης του καθημερινού φύλλου της «Αυγής» και η επανεξέταση της λειτουργίας της μετά τις εκλογές. Άρα, τα περί «μη εφαρμογής της απόφασης» από τον Αλέξη Τσίπρα - που επικαλείται σήμερα η Κουμουνδούρου- και την οποία δήθεν υλοποιεί ο Στέφανος Κσσελάκης, τώρα, δεν έχει βάση. Οι αποχωρήσεις, συνολικά, έφτασαν τελικά τις 25 - αν υπολογίσουμε κάποιες παραιτήσεις και κάποιες συνταξιοδοτήσεις, κατόπιν συνεννόησης.
Πρέπει, παράλληλα, να σημειωθεί ότι είχε αποφασιστεί μετά τις εκλογές του 2023, να προχωρήσει αντίστοιχο πρόγραμμα εθελούσιας και στον ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο 105,5» - το οποίο προφανώς δεν έγινε ποτέ.
Από την καταστροφή, στη μείωση του κόστους
Το 2020, η πραγματική ζημία που παρήγαγε ο Όμιλος ήταν της τάξης των 3.800.000 ευρώ, κατά έτος. Μετά το σχέδιο αναδιάρθρωσης και πιο συγκεκριμένα το 2022, η πραγματική ζημιά και επιβάρυνση για τον μέτοχο ήταν της τάξης των 3.065.059 ευρώ. Επί της ουσίας, επετεύχθη εξοικονόμηση ύψους 700.000 ευρώ έναντι του αποτελέσματος της προηγούμενης χρονιάς. Για να συμβεί αυτό, δεν ματοκυλίστηκαν νέες υποχρεώσεις στα επόμενα χρόνια. Αντίθετα, οι παλαιότερες οφειλές ρυθμίστηκαν και εξοφλούνταν κανονικά. Έτσι, φτάσαμε στο 2023. Εκείνη τη χρονιά, η πραγματική ζημιά περιορίστηκε στα 2,3 εκατομμύρια ευρώ – πέτυχε, δηλαδή, πλήρως τον στόχο που είχε τεθεί στην Πολιτική Γραμματεία για εξοικονόμηση περίπου ενός εκατομμυρίου ευρώ. Παράλληλα, μέσα σε αυτά τα χρόνια αποπληρώθηκε πλήρως το δάνειο της «Αυγής» και αποδεσμεύτηκε ο σχετικός τραπεζικός λογαριασμός. Ρυθμίστηκαν, επίσης, όλες οι οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία και τους προμηθευτές και αποπληρώθηκαν και επιπλέον τρεις μισθοί που χρωστούσε η εταιρεία στους εργαζόμενους από προηγούμενα χρόνια. Μαζί, προφανώς και τα ανάλογα ποσά σε ασφαλιστικά ταμεία και προς την εφορία. Όλο αυτό το διάστημα, από το 2020 και όσο έτρεχε το σχέδιο εξυγίανσης των κομματικών Μέσων Ενημέρωσης, η καταβολή των μισθών δεν καθυστέρησε ούτε μια ημέρα, ενώ σε χαμηλόμισθους εργαζόμενους δόθηκαν και κάποιες αυξήσεις. Δεν μπορούν να περάσουν απαρατήρητες και οι επενδύσεις που έγιναν σε μια υποδομές, όπως το νέο σύγχρονο σύστημα εκπομπής για το «Κόκκινο», που στοίχισε περισσότερο από 100.000 ευρώ, δίχως επιπλέον ενίσχυση από το βασικό μέτοχο. Τέλος, με απόφαση του τότε ΔΣ έγινε ανάθεση σε ανεξάρτητη ελεγκτική εταιρεία για την πραγματοποίηση ενός εξονυχιστικού διαχειριστικού και οικονομικού ελέγχου. Μάλιστα, συμφωνήθηκε ότι ανάλογος έλεγχος θα πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια. Τα αποτελέσματα αυτού παραδόθηκαν στον μέτοχο, δηλαδή στον ΣΥΡΙΖΑ, και αποτύπωναν μετά από δεκαετίες την εμφανή βελτίωση των οικονομικών του Ομίλου.
Ερωτήματα για την επιλογή Κασσελάκη
Πρόσωπα που γνωρίζουν άψογα το όλο σχέδιο, είπαν στο Newsbomb.gr πως ο Στέφανος Κασσελάκης έχει λάβει πλήρη ενημέρωση. Όπως επίσης και ότι παρέλαβε όλα τα business plan και τις μελέτες βιωσιμότητας, καθώς και την έκθεση ορκωτών λογιστών και της ελεγκτικής εταιρείας που πραγματοποίησε ενδελεχή καταγραφή όπως αυτή παραδόθηκε στον μέτοχο.
Αν όλα αυτό ισχύει, τίθεται αμέσως το ερώτημα γατί επελέγη η λύση του «λουκέτου» στην καθημερινή έκδοση και όχι η συνέχιση του business που ήδη έτρεχε; Ειδικά, από τη στιγμή που ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ έχει υπάρξει -κατά δήλωση του- ικανότατος επιχειρηματίας και μάνατζερ, που απέφερε κέρδη δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων για τους επενδυτές του. Άλλωστε, το κόστος εκτύπωσης δεν είναι υψηλό, ούτε της διανομής. Το μεγάλο κόστος είναι το μισθολογικό. Όμως, απολύσεις δεν έγιναν. Τουλάχιστον σε αυτή τη φάση, διότι για το επόμενο διάστημα το άφησαν ανοιχτό.
Αντίθετα, οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι το τελευταίο ενιάμηνο έγιναν και νέες προσλήψεις. Ακόμα και την προηγούμενη εβδομάδα. Ισχύουν αυτές οι καταγγελίες; Αλήθεια, με δεδομένο ότι η νέα ηγεσία γνώριζε πλήρως την οικονομική κατάσταση, έτρεξε κάποιο σχέδιο βιωσιμότητας; Ποιο ήταν το πλάνο τους όλο αυτό το διάστημα; Πριν, δηλαδή, επιλέξουν το «λουκέτο». Επίσης, οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι στα κομματικά Μέσα Ενημέρωσης, η επιχορήγηση του μετόχου, δηλαδή του ΣΥΡΙΖΑ, δεν ξεπέρασε ποτέ τις 250.000 ευρώ το μήνα. Ούτε το 2020, που ήταν οικονομικά η χειρότερη κατάσταση.
Επομένως, προκαλεί μεγάλη εντύπωση το γεγονός, πως στο email που έλαβαν οι βουλευτές του κόμματος, που κλήθηκαν από την ηγεσία για να συνδράμουν οικονομικά, το συνολικό μηνιαίο κόστος για τα κομματικά ΜΜΕ, φτάνει τις 375.146.
Για το «Κόκκινο» 199.197 ευρώ και για την «Αυγή» 175.949 ευρώ. Αν τα ποσά που αναφέρονται στα mails είναι ακριβή, τότε τα ΜΜΕ κοστίζουν κατ’ έτος 5.252.044.
Την ώρα που το 2020, ήταν κοντά στα 3.800.000 ευρώ – αφού τα διαφημιστικά έσοδα τότε, ήταν σχεδόν μηδενικά. Μετά το 2020, η διαφήμιση αυξήθηκε κατακόρυφα, φτάνοντας το 2023, σχεδόν στο 1.000.000 ευρώ, ενώ μειώθηκε και κατά 800.000 ευρώ το λειτουργικό κόστος. Από που προκύπτει αυτή η αύξηση του κόστους, σήμερα;