Ψηφίστηκαν τα νομοσχέδια για τη στρατιωτική συνεργασία με την Σαουδική Αραβία

Υπέρ των νομοσχεδίων του υπουργείου Εθνικής 'Αμυνας ψήφισαν η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, ενώ καταψήφισαν όλα τα άλλα κόμματα της Βουλής (ΚΚΕ, Ελληνική Λύση, Νίκη, Νέα Αριστερά, Σπαρτιάτες και Πλεύση Ελευθερίας).

Ψηφίστηκαν τα νομοσχέδια για τη στρατιωτική συνεργασία με την Σαουδική Αραβία
13'

Με ευρεία πλειοψηφία ψηφίστηκαν από την Ολομέλεια της Βουλής τα σχέδια νόμου: «Κύρωση της Διευθέτησης μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας σχετικά με το καθεστώς των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στο έδαφος του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας» και «Κύρωση της Συμφωνίας Στρατιωτικής Συνεργασίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας».

Υπέρ των νομοσχεδίων του υπουργείου Εθνικής 'Αμυνας ψήφισαν η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, ενώ καταψήφισαν όλα τα άλλα κόμματα της Βουλής (ΚΚΕ, Ελληνική Λύση, Νίκη, Νέα Αριστερά, Σπαρτιάτες και Πλεύση Ελευθερίας).

Ο υφυπουργός Εθνικής 'Αμυνας, Γιάννης Κεφαλογιάννης, τόνισε ότι «καλούμαστε για μια ακόμη φορά να αποφασίσουμε για τον ρόλο της πατρίδας μας, στο σύγχρονο επιχειρησιακό και γεωστρατηγικό περιβάλλον, μιας Ελλάδας η οποία επαναπροσδιορίζεται στη διεθνή σκηνή και διεκδικεί τον πρωταγωνιστικό της ρόλο ως πυλώνας σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής και βεβαίως μιας πατρίδας η οποία δεν περιορίζεται στα στενά της γεωγραφικά όρια, καθώς τα γεωστρατηγικά της συμφέροντα είναι ευρύτερα».

Προσέθεσε πως «δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι η Ελλάδα βρίσκεται πάνω στους κυριότερους γεωστρατηγικούς κόμβους παγκοσμίως, αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ των χωρών της νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Μαύρης Θάλασσας, της Μέσης Ανατολής και της Βορειοανατολικής Αφρικής και αυτό αποτελεί μεν από τη μία πλευρά πλεονέκτημα, λόγω της γεωπολιτικής θέσης, από την άλλη επιτάσσει την αμυντική ενεργοποίηση, θωράκιση και όχι τον εφησυχασμό. Επιτάσσει πρωτοβουλίες και στρατηγικές επιλογές, έτσι ώστε να είμαστε πρωταγωνιστές και όχι κομπάρσοι στις εξελίξεις που συμβαίνουν στην περιοχή αυτή. Γι' αυτόν τον λόγο, εν μέσω μάλιστα κοσμογονικών εξελίξεων στο διεθνές σύστημα ασφαλείας, με την ύπαρξη διεθνοποιημένων απειλών, όπως οι σύγχρονες μορφές πειρατείας, η ενεργειακή ανασφάλεια, η τρομοκρατία, οι υβριδικές απειλές, εν μέσω μιας ευρύτερης γεωπολιτικής αναταραχής, η Ελλάδα επέλεξε να είναι μέρος των λύσεων των προβλημάτων και να μην απέχει από την επίλυση αυτών.

Και γι' αυτόν τον λόγο συμμετέχουμε στην επιχείρηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Ασπίδες» για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των διεθνών εμπορικών και ναυτιλιακών οδών. Για τον λόγο αυτό συμμετέχουμε στην Ευρωπαϊκή Αντιπυραυλική Ομπρέλα και πρωταγωνιστούμε στην ανάπτυξη ενός κοινού συστήματος αντιπυραυλικής και αντιαεροπορικής άμυνας για την Ευρώπη και βεβαίως και συμμετέχουμε και με μία συστοιχία Patriot στην αεράμυνα του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας. Με τον τρόπο αυτόν συνδράμουμε στην ευρύτερη ενεργειακή ασφάλεια και προασπίζουμε την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης και της πατρίδας μας. 'Αλλωστε η εξοικείωση και η εμπειρία Ελλήνων στρατιωτικών σε αμυντικά συστήματα απειλών από αέρα σε πραγματικά περιβάλλοντα, και σε στρατηγικές επικράτησης είναι ιδιαίτερα κρίσιμες και χρήσιμες για την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων στις Ένοπλες Δυνάμεις που υλοποιεί το Υπουργείο Εθνικής 'Αμυνας, συμβάλλοντας έτσι τα μέγιστα στο αμυντικό σύστημα της πατρίδας μας κατά των απειλών από αέρος».

Ο κ. Κεφαλογιάννης προσέθεσε στην ομιλία του ότι «η χώρα μας αναγνωρίζει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Σαουδικής Αραβίας στο Συμβούλιο Συνεργασίας των Χωρών του Κόλπου και στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής και έναν σημαίνοντα περιφερειακό ρόλο γι αυτό και προχωράει σε στρατηγικές επιλογές εμβάθυνσης και εδραίωσης της αμυντικής μας συνεργασίας, πρώτον, μέσω κοινών ασκήσεων μεταξύ των Ενόπλων Δυνάμεων του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας και της Ελληνικής Δημοκρατίας, όπως είναι οι ασκήσεις διαχείρισης εκτάκτου ανάγκης και κρίσεων, δεύτερον, μέσω της συμμετοχής της Σαουδικής Αραβίας σε μία ευρύτερη συμμαχία όσον αφορά το οικοσύστημα καινοτομίας και αμυντικών βιομηχανιών και, τρίτον, μέσω της ανταλλαγής επισκέψεων μεταξύ εμπειρογνωμόνων και ειδικών μέσα από τη διοργάνωση συνεδρίων, συμποσίων, σεμιναρίων και ανταλλαγής στρατιωτικών επεξεργασμένων πληροφοριών». Μάλιστα - όπως είπε ο υφυπουργός Εθνικής 'Αμυνας - «με τη σύσταση της μικτής Ελληνοσαουδαραβικής Επιτροπής η όλη συνεργασία θα να επανατροφοδοτείται και θα επαναδιαμορφώνεται ανάλογα, τόσο με τα διδάγματα, όσο και τις αξιολογικές κρίσεις και συστάσεις της Επιτροπής αυτής προς τα δύο κράτη - μέλη».

Εξήγησε ότι «πρόκειται για μία διμερή συνεργασία σε θέματα άμυνας και ασφαλείας και λειτουργεί πάντα με γνώμονα την αμοιβαία εμπιστοσύνη και την κοινή δράση, έτσι ώστε η χώρα όχι μόνο μπορεί να εξασφαλίσει τη συλλογή πληροφοριών σχετικά με το ευρύτερο περιβάλλον, αλλά να μπορεί να αναπτυχθεί παράλληλα ως πυλώνας ασφαλείας και σταθερότητας σε μία περιοχή με ιδιαίτερο γεωστρατηγικό ενδιαφέρον σε παγκόσμιο επίπεδο». Υπενθύμισε ότι η όποια αστάθεια στην περιοχή της Μέσης Ανατολής αποτελεί έναν σοβαρό κίνδυνο για την οικονομική, την ενεργειακή, αλλά ακόμη και τη φυσική ασφάλεια της Ευρώπης και βεβαίως κατ' επέκταση και την ασφάλεια της πατρίδας μας. «Συνεπώς, η Ελλάδα» - υπογράμμισε - «δέον είναι να προχωρήσει σε τέτοιες στρατηγικές επιλογές που θα την αναδείξουν αξιόπιστο εταίρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη δημιουργία μιας περιφερειακής αρχιτεκτονικής ασφαλείας. Όλες αυτές οι πρωτοβουλίες μάς καθιστούν έναν αξιόπιστο πρωτοπόρο σύμμαχο ικανό να ανοίξει νέους ορίζοντες συνεργασίας και να αποτελέσει μια γέφυρα μεταξύ των χωρών του Κόλπου και της Ευρώπης. Συνεπώς, με την κύρωση των δύο συμφωνιών επεκτείνεται η ζώνη ασφαλείας γύρω από την Ελλάδα, περιφρουρούνται τα γεωστρατηγικά μας συμφέροντα και παράλληλα προβάλλεται και η εθνική ισχύ μας και αξιοπιστία ως ένας διεθνώς δρων σύμμαχος, εταίρος και γείτονας. Και βεβαίως η υπερψήφιση όλων αυτών των κυρωτικών νόμων των συμφωνιών που συζητάμε σήμερα είναι ένα σημαντικό βήμα ενίσχυσης της στρατιωτικής μας διπλωματίας και βεβαίως και της γεωστρατηγικής φαρέτρας» κατέληξε ο κ. Κεφαλογιάννης.

Τα κόμματα

Η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας, Ζωή Κωνσταντοπούλου, ξεκίνησε την ομιλία της καταδικάζοντας απερίφραστα, τη συμπεριφορά του Λευτέρη Αυγενάκη εκτός Βουλής και μάλιστα σε εργαζόμενο και μάλιστα σε έναν εργαζόμενο στο πεδίο των αερομεταφορών, έναν τομέα που έχει αποκαλυφθεί ότι βρίσκεται σε σοβαρή επισφάλεια, τη λεκτική και σωματική βία που άσκησε ο μέχρι πρότινος υπουργός της Κυβέρνησης Μητσοτάκη. Υπογράμμισε ότι σε αυτές τις συμπεριφορές οδηγούνται τα κυβερνητικά πρόσωπα διότι υπάρχει μια συνολική χαλαρότητα των κοινοβουλευτικών ηθών σε σχέση με την αξιοπρέπεια των άλλων Βουλευτών, των εργαζομένων.

Ως προς τις δύο συμβάσεις, που επικύρωσε η Βουλή, η κα Κωνσταντοπούλου, ξεκαθάρισε ότι η Πλεύση Ελευθερίας θεωρεί σκανδαλώδες το να έρχονται με μία συντετμημένη διαδικασία, χωρίς να γίνεται πραγματική διαδικασία λογοδοσίας στη Βουλή για το πώς έχουν εφαρμοσθεί από την υπογραφή τους. "Μιλάμε δηλαδή για συμβάσεις που η μία μετράει περισσότερα από τρία χρόνια από την υπογραφή της και η δεύτερη μετράει δύο χρόνια από την υπογραφή της. Τις εφαρμόζετε χωρίς κύρωση και αυτό συνιστά πολύ σοβαρή παραβίαση και της κοινοβουλευτικής λειτουργίας και της διαφάνειας στο πεδίο των Ενόπλων Δυνάμεων και της λειτουργίας των Σωμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων" είπε.

Σημείωσε ότι το Σύνταγμά μας ρητά απαγορεύει, όπως και ο καταστατικός χάρτης των Ηνωμένων Εθνών την εμπλοκή της χώρας μας σε οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα επιθετικού πολέμου και εμπόλεμης κατάστασης έξω από την εθνική άμυνα. Η κα Κωνσταντοπούλου καταφέρθηκε και εναντίον του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ που δήλωσαν την συμφωνία τους και ρώτησε: "είναι δυνατόν να λέτε ότι ζητήσαμε διαβεβαιώσεις και τις πήραμε και χαιρόμαστε και περιμένουμε; Τι διαβεβαίωση να πάρετε για αυτό; Σας λέει καθαρά ότι θα προκύψουν και μπορεί να προκύψουν ανθρώπινες σοροί από περιστατικό ή ατύχημα". Τέλος, επισήμανε ότι το κόμμα της θεωρεί σκανδαλώδες ότι περιστέλλονται ακόμη και τα δικαιώματα τα οποία απολαμβάνουν οι Έλληνες και οι πολίτες κάθε κράτους-μέλους του Συμβουλίου της Ευρώπης, τα δικαιώματα δηλαδή σε δίκαιη δίκη.

Εκ μέρους του κόμματος των Σπαρτιατών, ο Αλέξανδρος Ζερβέας, ανέφερε ότι συμφωνίες με τέτοια καθεστώτα βρίσκουν αντίθετο κόμμα του και ισχυρίστηκε ότι βρίσκεται εκεί το ελληνικό προσωπικό για τον χειρισμό της Πυροβολαρχίας PATRIOT, η οποία είναι ένα υπερσύγχρονο οπλικό σύστημα για την προστασία των συμφερόντων μιας πετρελαϊκής εταιρείας. Επίσης διερωτήθηκε αν έχουμε υπερκαλύψει τις δικές μας αμυντικές ανάγκες και διαθέτουμε την πολυτέλεια να δώσουμε μια πυροβολαρχία Patriot στη Σαουδική Αραβία;

Εκ μέρους της Νίκης, ο Γεώργιος Ρούντας, διερωτήθηκε ποια ήταν τελικά αυτή η επείγουσα ανάγκη η οποία οδήγησε την κυβέρνηση να κάνει αυτήν την επιλογή, δηλαδή να στείλει ελληνικό στρατό χωρίς να νομιμοποιήσει πρώτα την ελληνική δύναμη εκεί; "Η έννοια της αμυντικής ενίσχυσης την οποία αναφέρει μέσα το ίδιο το κείμενο εμπεριέχει προφανώς και την παροχή στρατιωτικής συνδρομής σε πολεμική περίσταση. Και θέλω να μας πείτε: Θα εμπλακεί η χώρα μας, ναι ή όχι; Και αν δεν πρόκειται να εμπλακεί, γιατί αυτό δεν αναγράφεται ρητά;", ρώτησε επίσης.

Από την Νέα Αριστερά, η Σία Αναγνωστοπούλου, είπε πως πρόκειται για δύο συμφωνίες που μας βάζουν σε ανταγωνισμούς τεράστιους και ίσως θα πρέπει να ξαναθυμηθούμε και κάποιους όρους και μέσα σε αυτό το Κοινοβούλιο και o προοδευτικός χώρος και έθεσε το ερώτημα: "Μήπως μπλέκουμε αυτήν τη στιγμή σε ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς τεράστιους, χωρίς να ξέρουμε τι μας γίνεται ως το χέρι αυτών των ανταγωνισμών, χωρίς οι βουλευτές και ο ελληνικός λαός να γνωρίζει τι γίνεται;".

Από την Ελληνική Λύση ο Βασίλειος Βιλιάρδος, είπε πως το κόμμα του φοβάται ότι υπάρχει σημαντική έκθεσή μας σε απρόβλεπτο κόστος, ενώ ρώτησε εάν έχει γίνει αποτίμηση των προστατευόμενων εγκαταστάσεων και αν είναι τουλάχιστο ασφαλισμένες. Για την δεύτερη συμφωνία, ανέφερε ότι οι μεγαλύτερες αντιρρήσεις επικεντρώνονται στη διάταξη για το προσωπικό κάθε μέρους που υπόκειται στην ποινική νομοθεσία του άλλου όταν ευρίσκεται εκεί, και στο άρθρο σύμφωνα με το οποίο κάθε μέρος αποζημιώνει το άλλο από ενδεχόμενη ζημία όταν έχει προκληθεί κατά την άσκηση καθηκόντων ή από δόλο ή από βαριά αμέλεια.

Από το ΚΚΕ, ο Νικόλαος Παπαναστάσης δήλωσε ότι το κόμμα του χαρακτηρίζει απαράδεκτες και πολύ επικίνδυνες τις συμφωνίες μεταξύ Ελλάδας και Σαουδικής Αραβίας και θεωρεί παντελώς αβάσιμη και παραπλανητική κάθε κυβερνητική δήλωση ότι αυτές οι συμφωνίες υπηρετούν τη διεθνή ειρήνη και τα γενικότερα συμφέροντα της Ελλάδας." Στο επίκεντρο αυτών των συμφωνιών βρίσκεται μια χώρα και μια ευρύτερη περιοχή όπου οι ιμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί χτυπούν πραγματικά κόκκινο, Ερυθρά Θάλασσα, Περσικός Κόλπος, σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν, πόλεμος Σαουδικής Αραβίας με Υεμένη, σφαγή του παλαιστινιακού λαού από τη χώρα-δολοφόνο του Ισραήλ και πολλά άλλα" είπε.

Ο Δημήτριος Μπιάγκης από το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, τόνισε ότι συμφωνίες αυτές όπως αναφέρεται και στο διατακτικό τους αποσκοπούν στην προώθηση και ενίσχυση της αμυντικής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών και εντάσσονται σε μια ευρύτερη στρατηγική της πατρίδας μας για ενίσχυση των σχέσεων και της συνεργασίας με τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής. Επισήμανε, ωστόσο, ορισμένα σημεία που προκαλούν προβληματισμό, όπως η αδικαιολόγητη καθυστέρηση της κύρωσης των συμφωνιών που δημιουργεί ερωτηματικά σχετικά με τη διαχείριση της εξωτερικής μας πολιτικής και της αμυντικής μας στρατηγικής και ζήτησε διαβεβαιώσεις ότι η διάθεση προσωπικού και αμυντικού εξοπλισμού στη Σαουδική Αραβία δεν θα επηρεάσει αρνητικά στο ελάχιστο την αμυντική θωράκιση και την επιχειρησιακή ετοιμότητα της χώρας μας.

Η Ραλλία Χρηστίδου από τον ΣΥΡΙΖΑ, είπε πως έχουμε μπροστά μας δύο νέες διακρατικές συμφωνίες, που σε πολύ μεγάλο βαθμό είναι αντίστοιχες με άλλες, που η χώρα μας έχει υπογράψει στο παρελθόν, έχουν δε ως στόχο την ενίσχυση των εξωτερικών σχέσεων της χώρας μας διαμέσου της στρατιωτικής διπλωματίας, τη συνεκπαίδευση στρατιωτικών, την ανταλλαγή τεχνογνωσίας, την από κοινού εκτέλεση ασκήσεων, την περαιτέρω επιμόρφωση των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, την ανταλλαγή πληροφοριών και άλλα πολλά. Επισήμανε ωστόσο ότι οφείλουμε να επαναδιατυπώσουμε με ισχυρή ένταση τη θέση μας ως προς τα όρια της αμυντικής υποστήριξης και κυρίως όσον αφορά στον εξοπλισμό των Ενόπλων Δυνάμεων που δεν πρέπει σε καμία περίπτωση, να χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς ή να μεταφερθεί από τη Σαουδική Αραβία σε έτερη χώρα ή να χρησιμοποιηθεί κατά της εδαφικής ακεραιότητας σε άλλη χώρα.

Απαντήσεις

Στις παρατηρήσεις των εκπροσώπων των κομμάτων,απάντησε ο υφυπουργός Εθνικής 'Αμυνας, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία αποδυνάμωση των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως άλλωστε διαβεβαίωσε και ο Αρχηγός στην αρμόδια Επιτροπή και τόνισε ότι η συγκεκριμένη κίνηση δεν έχει κανένα χαρακτήρα αποδυνάμωσης και αναφέρθηκε σε πάρα πολλά πλεονεκτήματα τα οποία φέρει αυτή η συγκεκριμένη συμφωνία. Όσον αφορά στα ανταποδοτικά οφέλη, ο κ. Κεφαλογιάννης ενημέρωσε ότι θα έρθει προς κύρωση μια τρίτη συμφωνία, η οποία περιλαμβάνει συγκεκριμένα τους όρους για το σύστημα PATRIOT, όπου εκεί επειδή υπάρχουν και διαβαθμισμένες πληροφορίες, θα γίνει μια συζήτηση κεκλεισμένων των θυρών και θα απαντηθούν τα ερωτήματα τα οποία τέθηκαν τόσο στην Επιτροπή όσο και στην Ολομέλεια. Στις αναφορές περί "ανθρώπινων σορών" και για "θανόντες" εξήγησε ότι είναι μια πάγια αναφορά που γίνεται σε τέτοιου είδους Συνθήκες. Επανέλαβε εξάλλου ότι πρόκειται μόνο για αμυντική συμφωνία και εξήγησε ότι αυτό το σύστημα που βρίσκεται αυτή τη στιγμή και το ευαίσθητο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων δεν πρόκειται πουθενά να χρησιμοποιηθεί σε άλλου είδους αποστολή.

Τέλος, επειδή έγινε και αναφορά σε αποδυνάμωση των δυνάμεων στο ανατολικό Αιγαίο, ο κ. Κεφαλογιάννης είπε πως κανείς από την Αίθουσα δεν πιστεύει και δεν θα πρέπει μάλλον να αναφέρει ρητώς ότι υπάρχει τέτοιου είδους κατάσταση στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή