Νομοσχέδιο για επενδυτικά εργαλεία-Δεν ισχύει μείωση του ακατάσχετου
Το νομοσχέδιο καλύπτει πληθώρα θεμάτων, με διατάξεις για τα κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών, ρυθμίσεις υπέρ του Ταμείου για την Αξιοποίηση της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), τροποποίηση του πλαισίου που διέπει την λειτουργία του ΟΠΑΠ και την ασφαλιστική αγορά, αλλά και την αναβάθμιση του Δημοσίου στη σειρά κατάταξης έναντι λοιπών δανειστών ενός οφειλέτη, για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις ΦΠΑ.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και διάταξη η οποία (σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους επί του νομοσχεδίου), μειώνει το ανώτατο όριο του ακατάσχετου ποσού μισθών και συντάξεων για χρέη προς το Δημόσιο, από τα 1000 ευρώ στα 600. Σε σχετική παρατήρηση του Ν. Καραθανασόπουλου (ΚΚΕ), ο υφυπουργός Οικονομικών, Γ. Μαυραγάνης, επέμεινε πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει - και υπενθύμισε πως ο ίδιος το έχει διαψεύσει επανειλημμένα.
Επ' αυτού, ο πρόεδρος της Επιτροπής, Γ. Μπέζας, παρατήρησε προς τον υφυπουργό Οικονομικών, πως «αν υπάρχει τέτοια διαφορά μεταξύ της Έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου και του σχεδίου νόμου, θα πρέπει να γίνει διόρθωση στην Έκθεση». Για την 'Αννα-Μισέλ Ασημακοπούλου (ΝΔ), το νομοσχέδιο με τις ρυθμίσεις για τo venture capital (κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών) αποτελεί την «έμπρακτη απόδειξη της πολιτικής βούλησης της Κυβέρνησης να επιφέρει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις σε μεγάλα αλλά και σε μικρά θέματα, με στόχο τη δημιουργία ενός θετικού και θελκτικού κλίματος για την προσέλκυση επενδύσεων και την εισροή νέων κεφαλαίων, που τόσο έχει ανάγκη η χώρα μας».
Διαφορετικές υπήρξαν οι εκτιμήσεις του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργου Σταθάκη. Αναγνωρίζοντας ότι τα κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών συνιστούν όντως αναπτυξιακό θεσμό, ο κος Σταθάκης παρατήρησε πως στο πλαίσιο που καλούνται να κινηθούν πλέον στην Ελλάδα, αναμένεται να αποτελέσουν «ένα εργαλείο στις τράπεζες, κυρίως για να αναδιαρθρώσουν τη δανειακή και μετοχική σύνθεση των εταιρειών που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις δανειακές τους υποχρεώσεις, προκειμένου να απαλλαγούν οι τράπεζες από ένα κομμάτι «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων. Έχουμε τη φοβία, αν όχι και τη βεβαιότητα, πως με το νομοσχέδιο αυτό, τα κεφάλαια αυτά, αντί να λειτουργήσουν ως αναπτυξιακός θεσμός, θα μεταβληθούν σε γύπες - σε αρπακτικά».
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, διαπίστωσε επίσης «πληθώρα άρθρων για το ΤΑΙΠΕΔ, προκλητικών για τη λειτουργία του εντός μιας έννομης κοινωνίας» - ενώ σε σχέση με την εισπρακτική αναβάθμιση του Δημοσίου, διαπίστωσε την «ομολογία αποτυχίας στη διαχείριση του φορολογικού μας συστήματος». «Στην παρούσα οικονομική συγκυρία είναι κρίσιμο για την ελληνική οικονομία να καταστεί πιο ελκυστική στην προσέλκυση επενδύσεων - και επενδύσεις δεν μπορούν να προσελκυστούν εάν έχουμε προτάσεις για περαιτέρω φορολόγηση των επιχειρήσεων» παρατήρησε αργότερα ο Γιώργος Μαυραγάνης.
«Ακούσαμε χθες τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ να προτείνει αύξηση της φορολογίας των επιχειρήσεων - και μάλιστα φορολόγηση των διανεμομένων μερισμάτων στην κλίμακα. Ακούσαμε ότι μέσα στο περιουσιολόγιο και στη φορολόγηση της περιουσίας, θα περιληφθούν και οι καταθέσεις. Από πλευράς επενδύσεων συνεπώς, δεν υπάρχει κανένα κίνητρο, ούτε η δυνατότητα να μιλάμε για επενδυτικά εργαλεία. Αντίθετα, δημιουργούμε προβλήματα στην οικονομία και στο ευαίσθητο κομμάτι των τραπεζών...» παρατήρησε ο υφυπουργός Οικονομικών.
«Το νομοσχέδιο κινείται σε ευρωπαϊκά πλαίσια, είναι όμως ανάγκη να υπάρξουν ασφαλιστικές δικλίδες για τον επενδυτή, προκειμένου να αποφύγουμε την κακή εμπειρία της φούσκας του 2000 και άλλων αρνητικών φαινομένων που υπήρξαν στο χρηματιστήριο Αθηνών» παρατήρησε μεταξύ άλλων η Ασημίνα Ξυροτήρη. Πιο αισιόδοξος, ο Δημ. Αναγνωστάκης (ΔΗΜΑΡ), υποστήριξε πως το νομοσχέδιο «συντείνει προς θετική κατεύθυνση, στην τόνωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και την αύξηση των θέσεων εργασίας».
«Η προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων από το εξωτερικό δεν είναι χαμένη εκ προοιμίου, δεδομένου ότι το 50% των κεφαλαίων του ΧΑΑ είναι κεφάλαια εξωτερικού» παρατήρησε και ο Πάρης Κουκουλόπουλος (ΠΑΣΟΚ). Ο κος Κουκουλόπουλος κατηγόρησε την αξιωματική αντιπολίτευση για ασυνέπεια λόγων και έργων, επαναλαμβάνοντας πως «καταψήφισε την άρση του τραπεζικού απορρήτου» και πως με τη στάση της συμβάλλει στην εδραίωση της πεποίθησης στην κοινωνία, ότι «δεν γίνεται τίποτα». Αποτέλεσμα κατά τον κο Κουκουλόπουλο, είναι να έχουμε «ακατανόητες δικαστικές αποφάσεις» σαν αυτή για τον Βασίλη Παπαγεωργόπουλο, όπου «δεν ξέρουμε αν καταδικάστηκε το αδίκημα, ή η ιδιότητα» του πρώην δημάρχου Θεσσαλονίκης.
«Η βελτίωση της αποτελεσματικότητας των φοροεισπρακτικών μηχανισμών, έχει ως πρόσημο την ολοκλήρωση της φοροεπιδρομής ενάντια στα λαϊκά στρώματα - ενώ για τους μεγαλοφειλέτες, διαμορφώνετε και νέα κατηγορία: τα «υπό διαγραφή οφειλόμενα»» παρατήρησε ο Νίκος Καραθανασόπουλος (ΚΚΕ). Ο κος Καραθανασόπουλος εξέφρασε επίσης την εναντίωσή του και στην αναβάθμιση του Δημοσίου έναντι των εργαζομένων ενός οφειλέτη, για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών ΦΠΑ. Τις «υπέρμετρες αρμοδιότητες που δίνονται στο ΤΑΙΠΕΔ», καθώς και το «προδιαγραφόμενο ξεπούλημα του ΟΠΑΠ» κατήγγειλε ο Νότης Μαριάς (ΑΝΕΛ), εκτιμώντας παράλληλα πως η κυβέρνηση «διαλύει τις Δ.Ο.Υ. για να δώσει τις εισπράξεις στις φοροεισπρακτικές ιδιωτικές εταιρείες». Ο κος Μαριάς ζήτησε να υπάρξει ρύθμιση των χρεών των πολιτών προς το Δημόσιο σε 120 δόσεις και να ξεκινήσει η διαδικασία είσπραξης των γερμανικών οφειλών.
Εκ μέρους της Χρυσής Αυγής, ο Ηλίας Παναγιώταρος, παρατήρησε μεταξύ άλλων πως το ΤΑΙΠΕΔ «έχει γίνει ένας φορέας ο οποίος έχει ανεξάντλητες, αλλά ακόμα χειρότερα, και ανεξέλεγκτες δυνατότητες». Από την άλλη ωστόσο, ο κος Παναγιώταρος, παρατήρησε πως «οι κινήσεις γίνονται με ρυθμούς χελώνας, χωρίς αποτέλεσμα: Για τα πολυδιαφημισμένα φιλέτα τα οποία θέλετε να «δώσετε», ή να «ξεπουλήσετε», ή να «εκμεταλλευτείτε», ή να «αξιοποιήσετε», δεν έχει γίνει μέχρι στιγμής απολύτως τίποτα». Η επί της αρχής του νομοσχεδίου συζήτηση, συνεχίζεται αύριο το πρωί, με ακρόαση εκπροσώπων προσκεκλημένων φορέων.