Αιχμές Μπακογιάννη για κακούς χειρισμούς στο θέμα του Αγωγού TAP
«Μια από τις σημαντικότερες επενδύσεις που γίνονται στην Ελλάδα και που θα έχει θετικό αντίκτυπο και στις ξένες αγορές σε αυτήν την κρίσιμη οικονομικά φάση, θα είναι η δημιουργία του Διαδριατικού αγωγού ΤΑΡ», όπως ανέφερε ο υφυπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Κούρκουλας στηρίζοντας το πρωί στη Βουλή την κύρωση της Συμφωνίας Ελλάδας-Αλβανίας-Ιταλίας αναφορικά με τον αγωγό φυσικού αερίου.
Όπως εξήγησε ο αναπληρωτής υπουργός προηγήθηκε μια εξαιρετική κινητοποίηση του υπουργείου Εξωτερικών και των Διπλωματικών Αρχών, ιδίως σε Βρυξέλλες και Ουάσιγκτον, για να υπάρξει μια ευμενής ουδετερότητα απέναντι στην προοπτική κατασκευής του αγωγού ΤΑΡ. Ο κ. Κούρκουλας δεν δίστασε να δηλώσει την έκπληξη του για όσους αμφισβητούν την μεγάλη κινητοποίηση του υπουργείου Εξωτερικών.
«Τον Ιούλιο του 2012 υπήρχε συντριπτική υποστήριξη για τον Δυτικό Ναμπούκο όλων των διεθνών παραγόντων. Κατορθώσαμε σε ελάχιστο χρόνο να έχουμε τουλάχιστον μια ευμενή ουδετερότητα των Βρυξελλών αν και ο ευρωπαίος επίτροπος είχε εκφραστεί με τρόπο άκομψο υπέρ του Δυτικού Ναμπούκο και βγήκε χαιρέτισε την υπογραφή της διακρατικής σύμβασης στην Αθήνα στις 13 Φεβρουαρίου. Το Υπουργείο Εξωτερικών έκανε διπλωματική κινητοποίηση και μάλιστα ισχυρή. Το αποτέλεσμα της αλλαγής των δύο διεθνών παραγόντων (Βρυξελλών και Ουάσιγκτον) δεν είναι τυχαίο. Δεν γνωρίζω αν αυτό θα είναι αρκετό για να εξασφαλίσουμε αυτόν τον αγωγό αλλά όταν κάτι δεν το πετυχαίνουμε δεν σημαίνει ότι φταίμε εμείς που δεν κάναμε κάτι. Το Υπουργείο σε αντίθεση με τις αιχμές έκανε εξαιρετική κινητοποίηση και κατορθώσαμε να εξασφαλίσουμε τουλάχιστον την ευμενή ουδετερότητά τους», επέμεινε ο κ. Δ. Κούρκουλας.
Αιχμές από Μπακογιάννη
Νωρίτερα η βουλευτής της ΝΔ Ντόρα Μπακογιάννη είχε διατυπώσει σοβαρές αιχμές για τους χειρισμούς του υπουργείου Εξωτερικών στην ενεργειακή στρατηγική της χώρας σημειώνοντας ότι τα τελευταία χρόνια δεν κινήθηκε καθόλου μα καθόλου προς την κατεύθυνση μεταφοράς του Αζέρικου αερίου μέσω της Ελλάδας. Διατύπωσε ταυτόχρονα την απορία της γιατί ενώ είχε συζητηθεί στο παρελθόν ότι η Ελλάδα θα έπαιρνε 1 δις κυβικά από το Αζέρικο αέριο και συνομιλούσε πάντα με αυτό το δεδομένο σήμερα δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη. Η πρώην υπουργός Εξωτερικών άφησε επίσης αιχμές γιατί ενώ «οι Αλβανοί καιγόντουσαν γι' αυτή τη συμφωνία και ήταν μια ευκαιρία να πατήσουμε πόδι στο θέμα της υφαλοκρηπίδας και των θαλασσίων συνόρων με την Αλβανία», σήμερα «ο κύριος Μπερίσα κάνει σα να μην συμβαίνει τίποτε, σφυρίζει αδιάφορα και βλέπουμε να ακυρώνονται επισκέψεις ή να μειώνεται η πίεση προς την Αλβανική κυβέρνηση και αυτό δεν είναι η ενδεδειγμένη λύση».
Στη συζήτηση παρενέβη και ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης σημειώνοντας ότι είναι πολύ κακή η μετάφραση του υπουργείου Εξωτερικών στο κείμενο που καλείται να κυρώσει η Βουλή ενώ κάλεσε την κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει τι είναι εκείνο που ευθύνεται για την καθυστέρηση ιδιωτικοποίησης των ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ και αν πίσω από τις καθυστερήσει βρίσκονται διπλωματικές πιέσεις για τις οποίες πρέπει αν ενημερωθεί η Βουλή. Να απαντήσει το υπουργείο Εξωτερικών για τους χειρισμούς τους στην ενεργειακή στρατηγική ζήτησε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης ζητώντας να ενημερωθεί ποιος ευθύνεται που το «η Ελλάδα ως ενεργειακός κόμβος» κατέστη το «συντομότερο ανέκδοτο».
Μεγάλα τα οφέλη
Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών ανέφερε ότι ο ΤΑΡ θα έχει μηδενικό κόστος για τον Έλληνα φορολογούμενο. Η επένδυση κατασκευής θα καλυφθεί πλήρως από ιδιωτικά κεφάλαια, ό,τι πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα που θα ξεπεράσει το 1,5 δις ευρώ ενώ θα δημιουργηθούν και χιλιάδες θέσεις εργασίας. Διευκρίνισε επίσης ότι η υπό διαπραγμάτευση συμφωνία της φιλοξενούσας χώρας προβλέπει μελλοντική διοχέτευση αερίου στο ελληνικό δίκτυο και διαβεβαίωσε ότι η συμφωνία θα προβλέπει την τήρηση όλων των περιβαλλοντικών και άλλων όρων της ΕΕ και τη δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου στη Βουλγαρία μέσω του ελληνοβουλγαρικού αγωγού και σε μελλοντική φάση σε χώρες των δυτικών Βαλκανίων.
Όπως διευκρίνισε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Ασημάκης Παπαγεωργίου η συμφωνία που καλείται να κυρώσει η Βουλή είναι γενικών αρχών και δεν περιλαμβάνει τις λεπτομέρειες. Θα ακολουθήσει δεύτερη συμφωνία της φιλοξενούσης χώρας η οποία είναι υπό διαπραγμάτευση και έχει όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν το πρότζεκτ και τους όρους συνεργασίας της Ελλάδας και μόλις ολοκληρωθεί θα έρθει στη Βουλή. Για την ιδιωτικοποίηση ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ ο υφυπουργός δήλωσε ότι η παράταση ζητήθηκε από τους υποψηφίους και συνηθίζεται όταν ζητείται να δίνεται.
Ως προς το ποιος θα είναι ο νικητής της ιδιωτικοποίησης, ξεκάθαρη θέση της κυβέρνησης είναι το συμφερότερο τίμημα και όλα να γίνουν σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία. Όπως δήλωσε ο κ. Παπαγεωργίου ο διαγωνισμός ολοκληρώνεται τέλος Απριλίου αρχές Μαϊου θα πάει στην επιτροπή ανταγωνισμού της ΕΕ και μετά θα γίνει η σχετική κατακύρωση.
Τα κόμματα
Ο εισηγητής της ΝΔ Χρήστος Δήμας είπε ότι το έργο πρέπει να υποστηριχθεί και ότι η συμφωνία για τον αγωγό αποτελεί μια στρατηγική συμφωνία. «Η επένδυση είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη χώρα μας αφού υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει το 1,5 δις ευρώ, θα δημιουργήσει 2.000 θέσεις εργασίας και θα προκαλέσει επιπλέον εισροή επενδυτικών κεφαλαίων» ενώ η Ελλάδα μπαίνει για τα καλά στον ενεργειακό χάρτη ως συνδιαμορφωτής των ενεργειακών εξελίξεων.
Επιφυλάξεις μέχρι τη συζήτηση στην ολομέλεια διατύπωσε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλης Χατζηλάμπρου επισημαίνοντας ότι ενώ όλα τα τελευταία χρόνια ακούγαμε ότι η Ελλάδα θα γίνει ένας σοβαρός παίκτης στα ενεργειακά, τελικά η χώρα μας θα έχει έναν ιδιωτικό κλειστό αγωγό χωρίς μάλιστα σοβαρά ανταποδοτικά οφέλη. «Παίρνουμε τη χειρότερη λύση», παρατήρησε ο βουλευτής σημειώνοντας ότι η σύμβαση δεν έχει κοστολογημένα μεγέθη ενώ παραμένει ασαφές τι τελικά θα πάρει η Ελλάδα.
Αλλά και ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Σαλτούρος αν και παρατήρησε ότι η συμφωνία θα συντελέσει να αναδειχθεί η Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο, χαρακτήρισε ανησυχητικές ασάφειες και διατάξεις που έχουν περιληφθεί ως προς την εφαρμογή του εθνικού δικαίου και το ενδεχόμενο περιορισμού του.
Επιφυλάξεις διατύπωσε και η εισηγητής των Ανεξάρτητων Ελλήνων Ραχήλ Μακρή παρατηρώντας ότι από το κείμενο της συμφωνίας δεν προκύπτουν οι προδιαγραφές του ΤΑΡ και πρέπει να το ξεκαθαρίσει. Είπε επίσης ότι δεν υπάρχουν ποσοτικοποιημένα δεδομένα για τα κέρδη της χώρας και δήλωσε ότι το κόμμα της είναι θετικό σε κάθε επένδυση αρκεί να υπάρξουν ξεκάθαρες απαντήσεις για τα οφέλη.
«Με τη συμφωνία δίνουμε το χώρο όντως μπορεί να υπάρξουν οφέλη για την Ελλάδα», είπε ο εισηγητής της Χρυσής Αυγής Πολύβιος Ζησιμόπουλος παρατήρησε όμως ότι η Ελλάδα υπέγραψε χωρίς να έχει διευθετήσει με την Αλβανία θέματα όπως η υφαλοκρηπίδα, η ελληνική μειονότητα και οι αλυτρωτικές τάσεις της γείτονος. «Θα είναι κάτι θετικό η υλοποίηση της συμφωνίας αλλά δεν συμμεριζόμαστε τις θριαμβολογίες», είπε ο βουλευτής.
Επιφυλάξεις δήλωσε ότι διατηρεί εκ μέρους της ΔΗΜΑΡ η Μαρία Γιαννακάκη η οποία υπογράμμισε όμως ότι «η κατασκευή και λειτουργία του διαδριατικού αγωγού θα έχει οφέλη οικονομικά και γεωστρατηγικά. Η κατασκευή θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας και θα υπάρξουν θετικές εξωτερικότητες, θα δημιουργήσει θετικό κλίμα και αύξηση της εμπιστοσύνης στην Ελλάδα ως έναν αξιόλογο γεωγραφικό χώρο για την αξιοποίηση παράλληλων επενδύσεων και ως αξιόπιστο επενδυτικό εταίρο». Συμμερίστηκε όμως τις ανησυχίες του εισηγητή του ΠΑΣΟΚ και κάλεσε την κυβέρνηση να δώσει απαντήσεις.