Κουσελάς: Ουδέποτε έδωσα εντολή να παγώσει έλεγχος
Υπενθυμίζεται, ότι η υπόθεση, που στηρίχθηκε στην καταγγελία του συνταξιούχου εφοριακού, ερευνήθηκε από την εισαγγελία Θεσσαλονίκης και οι οικονομικοί εισαγγελείς Γρ. Πεπόνης και Σπ. Μουζακίτης αποφάσισαν να διαβιβάσουν στη Βουλή τη σχετική δικογραφία, προκειμένου να διερευνηθούν ενδεχόμενες ευθύνες του πρώην υφυπουργού. Ειδικότερα, σύμφωνα με την καταγγελία του εφοριακού, ο Δ. Κουσελάς φέρεται να έχει παρέμβει, ώστε να «παγώσει» οικονομικός έλεγχος στη συγκεκριμένη εταιρεία, στην οποία είχε καταλογιστεί οφειλή από ΦΠΑ, με αποτέλεσμα να μην εισπραχθεί τελικώς η οφειλή.
Η εν λόγω εταιρεία φέρεται να υπέβαλε αίτημα να της επιστραφεί ΦΠΑ, επικαλούμενη ειδικό καθεστώτος που διέπει τέτοιες επιχειρηματικές ενέργειες. Ο αρμόδιος τότε εφοριακός υπάλληλος στη ΔΟΥ Ανωνύμων Εταιριών και καταγγέλλων, ωστόσο, διαπίστωσε πως η εταιρεία δεν δικαιούται να λάβει επιστροφή ΦΠΑ και επιπλέον εντόπισε οφειλή για το έτος 2005, ύψους 5,7 εκατομμυρίων ευρώ. Σε περαιτέρω, δε, έρευνα που διενεργήθηκε για τα έτη 2006-10 διαπιστώθηκε επιπλέον οφειλή ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ.
Κατά τις καταγγελίες, που ερεύνησε ο εισαγγελέας, ο τότε υφυπουργός Οικονομικών, Δ. Κουσελάς, φέρεται να ενεπλάκη, ώστε να μην προχωρήσουν οι διαδικασίες, καθώς επρόκειτο να ψηφιστεί τροπολογία, η οποία ουσιαστικά θα καταργούσε την υποχρέωση της εν λόγω εταιρείας πετρελαιοειδών. Ο καταγγέλλων υποστηρίζει ότι η τροπολογία ψηφίστηκε το 2011 και ότι έτσι η εταιρεία έλαβε πίσω τα 5,7 εκατομμύρια, που αρχικά κατέβαλε, και ανακλήθηκαν και οι καταλογισμοί των υπολοίπων 25 εκατομμυρίων ευρώ.
«Ουδέποτε έδωσα εντολή να παγώσει έλεγχος σε βάρος οποιασδήποτε εταιρείας» αναφέρει ο πρ. υφυπουργός Οικονομικών στην επιστολή του και προσθέτει: «Όταν ανέλαβα καθήκοντα υφυπουργού, εκκρεμούσε ήδη στις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών το θέμα εάν απαλλάσσεται σύμφωνα με τον κώδικα ΦΠΑ η εξαγωγή πετρελαίου από Θεσσαλονίκη στα Σκόπια, μέσω αγωγού, όπως ισχύει στις εξαγωγές προς τρίτες χώρες, οι οποίες πραγματοποιούνται με αυτοκίνητα, τρένα ή πλοία, δεδομένου ότι όταν είχε ψηφιστεί ο κώδικας ΦΠΑ το 2000, δεν είχε κατασκευαστεί αγωγός και δεν υπήρχε σχετική πρόβλεψη.
Η επικρατούσα άποψη των υπηρεσιακών παραγόντων του Υπουργείου θεωρούσε ότι η μεταφορά πετρελαίου μέσω αγωγού από Θεσσαλονίκη στα Σκόπια, που πραγματοποιούσε η θυγατρική εταιρία των ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΕΤΡΕΛΑΙΩΝ , ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ, απαλλασσόταν του ΦΠΑ σύμφωνα με το άρθρο 24 παρ.1 του κώδικα ΦΠΑ, αφού αφορούσε μεταφορά αγαθών που εξάγονται σε τρίτη χώρα.
Υπήρχε, όμως, και η άποψη ότι εφαρμόζονται τα άρθρα του κώδικα ΦΠΑ περί παροχής υπηρεσιών ακινήτων, αφού ο αγωγός είναι ακίνητο. Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, στο οποίο απευθυνθήκαμε με πρωτοβουλία μου, κατέληξε στην άποψη ότι δεν ενδείκνυται η απάντηση επί του ερωτήματός μας επειδή είχαν ήδη εκδοθεί καταλογιστικές πράξεις.
Μετά ταύτα η αμφισβήτηση λύθηκε νομοθετικά σύμφωνα με την επικρατούσα άποψη των Υπηρεσιών του Υπουργείου και το σχετικό πλαίσιο της υφιστάμενης ευρωπαϊκής νομοθεσίας και με τον Ν. 3943/31-3-2011 προστέθηκε εδάφιο στο άρ. 24 του κώδικα ΦΠΑ, από τότε που ίσχυσε, το οποίο προβλέπει ότι «Ως μεταφορές για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου νοούνται και οι μεταφορές αγαθών μέσω αγωγών ή η παροχή πρόσβασης σε τέτοιους αγωγούς».
Ενώ εκκρεμούσε για ψήφιση στη Βουλή ο άνω νόμος, ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Θεσσαλονίκης ζήτησε από το Υπουργείο να πληροφορηθεί την εξέλιξη του θέματος. Επιβεβαιώσαμε ότι πράγματι το θέμα ρυθμίζεται με σχετική διάταξη στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών.
Ο καταγγέλλων, ο οποίος πραγματοποιούσε ήδη έλεγχο στη συγκεκριμένη επιχείρηση, αν και γνώριζε το νόμο που είχε κατατεθεί στη Βουλή, αφού παραθέτει το ψηφισθέν άρθρο στην έκθεση ελέγχου, με αδιευκρίνιστη εμμονή, λίγες μέρες πριν την ψήφιση του νόμου συνέταξε έκθεση ελέγχου και καταλόγισε ΦΠΑ για τις εξαγωγές πετρελαίου προς τα Σκόπια, επιχειρηματολογώντας μάλιστα ότι ακόμα και αν ψηφιστεί ο νόμος θα είναι αντισυνταγματικός».