Διατάξεις για την ανάσχεση της ανεργίας κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ
Στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει τις διατάξεις που κατέθεσαν κατά τη συνάντηση οι Φίλιππος Σαχινίδης, Χρήστος Πρωτόπαπας, Πάρις Κουκουλόπουλος και Γιώργος Κουτρουμάνης, τονίζεται ότι «το μεγάλο πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας είναι την περίοδο αυτή η υψηλή ανεργία με ακραία μορφή την απόλυτη ανεργία, δηλαδή την ύπαρξη οικογενειών χωρίς κανένα εργαζόμενο μέλος» και υπογραμμίζεται ότι «προκειμένου να διευκολυνθεί η εφαρμογή σχετικών προγραμμάτων πρέπει να επέλθουν οι αναγκαίες νομοθετικές μεταβολές».
Στα τρία άρθρα που περιλαμβάνει το κείμενο που κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ και το οποίο έδωσε στη δημοσιότητα, προβλέπονται: α) η προσωρινή ολιγόμηνη πρόσληψη προσωπικού στους Δήμους και τις Περιφέρειες, β) η δυνατότητα υπαγωγής ορισμένων κλάδων οικονομικής δραστηριότητας σε ρύθμιση, βάσει της οποίας οι επιχειρήσεις αυτές θα καταβάλλουν μειωμένες κατά 10% εργοδοτικές εισφορές και γ) η βελτίωση των προϋποθέσεων για την κάλυψη της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης ανέργων και ελεύθερων επαγγελματιών που έχουν διακόψει την ασφάλισή τους. Ειδικότερα, κατά την αιτιολογική έκθεση, τα τρία άρθρα προβλέπουν τα εξής:
- Με το άρθρο 1 προβλέπεται η προσωρινή ολιγόμηνη πρόσληψη προσωπικού στους Δήμους και τις Περιφέρειες της χώρας σε εκτέλεση Ειδικού Προγράμματος Κοινωφελούς Εργασίας για την ενίσχυση ανέργων, ιδιαίτερα από μειονεκτούσες ομάδες όπως οι οικογένειες χωρίς εργαζόμενους και οι νέοι.
Σκοπός της προτεινόμενης διάταξης είναι η εξασφάλιση, μέσω του προγράμματος αυτού, ενός κατώτατου εισοδήματος οικονομικής ενίσχυσης στους ωφελούμενους ανέργους και τις οικογένειές τους, που δοκιμάζονται από την παρατεινόμενη οικονομική κρίση και ταυτόχρονα η εργασιακή ενεργοποίησή τους με σκοπό την προσφορά κοινωφελών εργασιών μικρής κλίμακας στις τοπικές κοινωνίες.
Η διαδικασία που προβλέπεται για την κατάρτιση του σχετικού πίνακα κατάταξης των ανέργων στηρίζεται σε αντικειμενική μοριοδότηση των οικονομικών, κοινωνικών και οικογενειακών χαρακτηριστικών των ωφελουμένων με στόχο να προταχθούν με αντικειμενικό και αδιάβλητο τρόπο μέσω αυτοματοποιημένων ηλεκτρονικών διαδικασιών οι ομάδες των ανέργων που έχουν την μεγαλύτερη ανάγκη. Επίσης προβλέπεται η άσκηση εποπτείας επί των προσλήψεων αυτών από το ΑΣΕΠ, γεγονός που διασφαλίζει με απόλυτο τρόπο την αντικειμενικότητα, αμεροληψία και την διαφάνεια του προγράμματος.
- Με το άρθρο 2 προβλέπεται η δυνατότητα υπαγωγής ορισμένων κλάδων οικονομικής δραστηριότητας σε ρύθμιση, βάσει της οποίας οι επιχειρήσεις αυτές θα καταβάλλουν μειωμένες κατά 10% εργοδοτικές εισφορές. Με την προτεινόμενη διάταξη δίδεται η δυνατότητα σε όσες επιχειρήσεις δεν προβαίνουν σε μειώσεις προσωπικού, αν και αποδεδειγμένα έχουν υποστεί μείωση του κύκλου εργασιών τους, να καταβάλλουν για ορισμένη χρονική περίοδο, μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές. Ως εκ τούτου, η προτεινόμενη ρύθμιση παρέχει ένα σημαντικό κίνητρο στις επιχειρήσεις για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας τους και, άρα, συμβάλλει στην τόνωση της απασχόλησης.
- Με το άρθρο 3 αντιμετωπίζεται ένα σημαντικό κοινωνικό ζήτημα, αυτό που αφορά στην κάλυψη της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης των ανέργων και των ελεύθερων επαγγελματιών που έχουν διακόψει την ασφάλισή τους. Ειδικότερα, με την παράγραφο 1 προτείνεται βελτίωση των προϋποθέσεων για την ασφαλιστική κάλυψη ανέργων προκειμένου να εξασφαλίσουν υγειονομική περίθαλψη. Μειώνονται οι ημέρες ασφάλισης από 600 που προβλέπεται σήμερα σε 300 και αύξηση 100 ανά έτος μετά τη συμπλήρωση του 30ου έτους της ηλικίας, για ασφαλιστική κάλυψη ανέργων που έχουν ασφαλιστεί σε ταμεία μισθωτών.
Με την παράγραφο 2, προτείνεται η βελτίωση των προϋποθέσεων για ασφαλιστική κάλυψη για υγειονομική περίθαλψη, ελευθέρων επαγγελματιών που διέκοψαν την δραστηριότητα και την ασφάλιση τους στον ΟΑΕΕ. Μειώνεται ο χρόνος ασφάλισης από τις 600 στις 300 μέρες για άτομα που έχουν συμπληρώσει το 30ο έτος της ηλικίας τους. Παράλληλα μειώνονται από 120 σε 100 οι ημέρες ασφάλισης ανά έτος για κάθε έτος μετά το 30ο, έτσι ώστε να καλυφθούν με ευκολότερες προϋποθέσεις τα άτομα που παραμένουν ανασφάλιστοι.