Τι πέτυχε ο Σαμαράς σε Κίνα και Αζερμπαϊτζάν
-Το θετικό κλίμα και τα «αγκάθια» των συνομιλιών με Κινέζους και Αζέρους-Οι επόμενες κινήσεις και οι κρίσιμες αποφάσεις που καλείται να λάβει ο Έλληνας πρωθυπουργός
Το θετικό κλίμα που καταγράφηκε στο Πεκίνο και οι αναπτυξιακές προοπτικές που δημιουργούνται μετά και το ταξίδι στο Αζερμπαϊτζάν θέλει να εκμεταλλευτεί ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση.
Οι συναντήσεις στην Κίνα κρίνονται από το Μέγαρο Μαξίμου με θετικό πρόσημο καθώς κοινή είναι η εκτίμηση στο πρωθυπουργικό επιτελείο ότι το κινεζικό ενδιαφέρον για τις μεταφορές, τον τουρισμό και το εμπόριο ελληνικών προϊόντων είναι δεδομένο.
Συνεργάτες του Α. Σαμαρά τονίζουν ότι το αμέσως επόμενο διάστημα θα επιχειρηθούν κινήσεις οι οποίες θα μπορέσουν να στηρίξουν την έλευση κινεζικών επενδύσεων, ενώ ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος από την Κίνα.
Οι ίδιες πηγές δεν αποκλείουν τον Ιούνιο να ανάψει το πράσινο φως για τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση.
Ο κ. Σαμαράς περιμένει τα θετικά του ταξιδιού του στην Κίνα να καταγραφούν την Τετάρτη στη Σύνοδο των Βρυξελλών, ενώ θα γίνει και μια αποτίμηση του ταξιδιού και από τους Ευρωπαίους.
Ο ίδιος ο κ. Σαμαράς εκτιμά ότι πέτυχε τον βασικό του στόχο, καθώς επιστρέφει στην Αθήνα έχοντας συμφωνήσει σε συγκεκριμένα ζητήματα με την ασιατική υπερδύναμη.
Η κατ' αρχήν συμφωνία των δύο πλευρών, την οποία πρέπει από τη Δευτέρα κιόλας να «τρέξει» η Αθήνα, αφορά τα εξής κομβικά ζητήματα:
- Την επέκταση της επένδυσης της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.
- Την εμπλοκή των Κινέζων στην ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος».
- Την εμπλοκή των Κινέζων στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σε αυτά τα τρία μεγάλα θέματα θα πρέπει να προστεθεί η επιδίωξη του Πεκίνου για αξιοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, η αξιοποίηση του αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης, όπως επίσης και η συμφωνία για δανειοδότηση Ελλήνων εφοπλιστών από τον τραπεζικό κολοσσό «China Development Bank» για πλοία τα οποία θα «χτίσουν» στην Κίνα.
Στο επίκεντρο το ενεργειακό
Το ενεργειακό μπαίνει και στην ατζέντα των Ευρωπαίων που στην προσεχή σύνοδο κορυφής θα θέσουν επί τάπητος την ενεργειακή επάρκεια στην ΕΕ.
Η κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν μέχρι τα τέλη Ιουνίου αποφασίζει για το που θα δώσει το αέριό της. Στον αγωγό ΤΑΡ (Ελλάδα, Αλβανία, Ιταλία) ή στον Nabucco West (Βουλγαρία, Ουγγαρία, Αυστρία) παρακάμπτοντας έτσι την Ελλάδα.
Ο κ. Σαμαράς επιχειρηματολόγησε για τα οφέλη του «ελληνικού» αγωγού ο οποίος είναι σαφώς οικονομικότερος από τον Nabucco και κυρίως επιτρέπει την ταχύτερη διέλευση του αερίου προς τις αγορές της Ευρώπης.
Η συζήτηση αυτή επισήμως δεν συνδέεται με τις αποκρατικοποιήσεις ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ. Ωστόσο η τελική απόφαση της Αθήνας για το που θα δώσει τις δυο εταιρείες θα βαρύνει στην όποια απόφαση λάβουν από την πλευρά τους οι αζέροι. Καθώς η αζέρικη SOCAR ενδιαφέρεται για τη ΔΕΣΦΑ την οποία όμως θέλουν και οι ρώσοι της GAZPROM και της SINTEZ. Η SINTEZ πάντως πλέον συζητά το ενδεχόμενο των ξεχωριστών προσφορών για τις δυο εταιρείες.
Οι αποφάσεις που καλείται να λάβει το επόμενο διάστημα ο κ. Σαμαράς κρίνονται ως ιδιαίτερα σοβαρές για το γεωστρατηγικό ρόλο και τη θέση της χώρας στην ευρύτερη περιοχ.