Χουντής:Η κυβέρνηση έχει δικαίωμα να μειώσει τον ΦΠΑ στην εστίαση
«Χτες ανακοινώθηκε ότι ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Οικονομικών συναντήθηκαν με τον Επίτροπο Σεμέτα, αρμόδιο για Θέματα Φορολογίας, στον οποίο απηύθυναν το αίτημα για μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, σε επίπεδα τουλάχιστον αντίστοιχα χωρών της περιοχής με έντονη τουριστική δραστηριότητα.
Θυμίζουμε ότι ο Επίτροπος Σεμέτα σε απάντησή του το 2011 σημείωνε ότι είναι στη διακριτική ευχέρεια της Ελλάδας να μειώσει τον ΦΠΑ στην εστίαση, αφού τόνιζε συγκεκριμένα ότι: «Ο προσδιορισμός και ο ορισμός των πράξεων που μπορούν να φορολογηθούν με μειωμένο συντελεστή εμπίπτει στην αρμοδιότητα των οικείων κρατών μελών».
Αν λοιπόν το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, δεν αποτελεί μια ακόμα σκηνή στο επικοινωνιακό έργο της τρικομματικής κυβέρνησης προκειμένου να εμφανίσει κάποιες επιτυχίες στη θλιβερή και καταστροφική εφαρμογή του Μνημονίου, τότε αποτελεί μια ακόμα απόδειξη ότι έχουμε μια κυβέρνηση άβουλη και ανίκανη, ακόμα και να πείσει την Τρόικα για ένα μέτρο που αποδείχτηκε και ατελέσφορο και πάνω απ' όλα αντι-αναπτυξιακό.
Καλούμε την κυβέρνηση να αφήσει τα επικοινωνιακά παιχνίδια και να ενημερώσει την Κομισιόν ότι, όπως έχει κάθε δικαίωμα, επαναφέρει το ΦΠΑ στην εστίαση σε επίπεδα που είναι προς το συμφέρον της ελληνικής οικονομίας και της ανάπτυξης του τόπου».
Ακολουθούν, η πλήρης απάντηση του Επιτρόπου Σεμέτα, καθώς επίσης και απάντηση του Επιτρόπου Ρέν που αποδεικνύει την αποτυχία του μέτρου:
Ανταπόκριση του κυρίου Šemeta εξ ονόματος της Επιτροπής(27.9.2011)
«Οι διατάξεις για τους συντελεστές του ΦΠΑ που θεσπίζονται από την οδηγία για τον ΦΠΑ (οδηγία 2006/112/ΕΚ) επιτρέπουν στα κράτη μέλη να εφαρμόζουν μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ σε ορισμένες παραδόσεις αγαθών και σε ορισμένες παροχές υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών εστίασης και τροφοδοσίας. Βάσει των ρυθμίσεων αυτών, ο προσδιορισμός και ο ορισμός των πράξεων που μπορούν να φορολογηθούν με μειωμένο συντελεστή εμπίπτει στην αρμοδιότητα των οικείων κρατών μελών. Εξάλλου, τίποτα δεν εμποδίζει τα κράτη μέλη να εφαρμόζουν τον κανονικό συντελεστή στις εν λόγω πράξεις.
Ωστόσο, στο πλαίσιο της άσκησης της εξουσίας αυτής, τα κράτη μέλη οφείλουν να σέβονται την αρχή της φορολογικής ουδετερότητας. Η αρχή αυτή δεν επιτρέπει μεταξύ άλλων να αντιμετωπίζονται διαφορετικά από πλευράς ΦΠΑ εμπορεύματα ή παρεχόμενες υπηρεσίες παρόμοια, δηλαδή ανταγωνιστικά τα μεν με τα δε, οπότε τα εν λόγω εμπορεύματα ή οι εν λόγω υπηρεσίες πρέπει να υπόκεινται σε ενιαίο συντελεστή, προκειμένου να εξαλείφεται κάθε στρέβλωση του ανταγωνισμού.
Η Επιτροπή θα προβεί στις απαραίτητες επαφές για να λάβει τις σχετικές διευκρινίσεις για τα πραγματικά περιστατικά που επικαλείται το Αξιότιμο Μέλος του Κοινοβουλίου. Η Επιτροπή μπορεί, κατά περίπτωση, να απευθύνει συστάσεις στο πλαίσιο της Επιχειρησιακής μονάδας («task force») για την Ελλάδα, η συγκρότηση της οποίας εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τον Ιούνιο του 2011 με βάση την πρόταση του Προέδρου της Επιτροπής, και να ερευνήσει τον φάκελο στο πλαίσιο της διαδικασίας του άρθρου 258 ΣΛΕΕ».
Απάντηση του κ. Rehn εξ ονόματος της Επιτροπής (24.4.2013)
«Τον Ιούλιο του 2011, η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ στον τομέα των εστιατορίων εκτιμήθηκε ότι θα αποφέρει 300 εκατ. ευρώ το 2011 (εφόσον το μέτρο τέθηκε σε ισχύ από την 1η Σεπτεμβρίου) και επιπλέον 700 εκατ. ευρώ από το 2012 και μετά. Η εκτίμηση στη συνέχεια αναθεωρήθηκε προς τα κάτω σε 400 εκατ. ευρώ για την περίοδο από το 2012 και μετά, έπειτα από συμφωνηθείσα με τις αρχές εκτίμηση που βασίστηκε σε νέα στοιχεία. Πιο πρόσφατα, οι υπηρεσίες της Επιτροπής ζήτησαν συμπληρωματικά στοιχεία από τις αρχές προκειμένου να εκτιμήσουν τις δημοσιονομικές επιπτώσεις από την αύξηση του ΦΠΑ στον τομέα των υπηρεσιών εστίασης με μεγαλύτερη ακρίβεια».