Πώς η Ελλάδα έφτασε στη συμφωνία για τον TAP
Η επίσημη ανακοίνωση της επιλογής του αγωγού TAP που θα διασχίζει τη Βόρεια Ελλάδα και κομμάτι της Αλβανίας, για να βυθιστεί στη συνέχεια την Αδριατική και να φτάσει στην Ιταλία, έναντι του Nabucco West που θα ακολουθούσε την πιο «χερσαία» διαδρομή Βουλγαρία – Ρουμανία – Ουγγαρία – Αυστρία έπεσε σαν μάνα εξ ουρανού για την δικομματική πλέον κυβέρνηση που ψάχνει κάπου να στηριχθεί για να μπορεί να μιλήσει για συνέχιση του περιβόητου success story.
Ο ρόλος του TAP θα είναι να εφοδιάζει με αζέρικο φυσικό αέριο την κεντρική Ευρώπη. Στα ελληνοτουρκικά σύνορα θα συνδέεται με τον αγωγό TANAP που με τη σειρά του συνδέεται με τον SCP στα σύνορα με τη Γεωργία και φτάνει ως την πηγή του φυσικού αερίου, το Αζερμπαϊτζάν. Τόσο ο TAP όσο και ο Nabucco, ο βασικός του ανταγωνιστής, που θα παρέκαμπτε όμως την Ελλάδα, είναι αγωγοί που θα συνέδεεαν την πλούσια σε κοιτάσματα Κασπία με την Ευρώπη, χωρίς να εμπλέκεται η Ρωσία, της οποίας τον ρόλο στο ενεργειακό παιχνίδι κάνει το παν για να υποβαθμίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Όσο για την Ελλάδα, που τελικά φαίνεται να βγαίνει κερδισμένη από τα γεωπολιτικά παιχνίδια με το αέριο, ο ΤΑΡ θα αντικαταστήσει τη χαμένη ευκαιρία του ITGI, αλλά κυρίως του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης. Δεν ήταν όμως δεδομένο ότι η χώρα μας θα κατάφερνε να φιλοξενήσει έναν πολύτιμο ενεργειακό αγωγό. Η επιτυχία ήταν αποτέλεσμα μιας προσπάθειας που διήρκεσε έναν ολόκληρο χρόνο και που σε πολύ μεγάλο βαθμό έγινε από την πρώην Υπουργό Εξωτερικών Δημήτρη Αβραμόπουλο.
Σήμερα, μπορούμε να μιλάμε για τα κέρδη που θα αποκομίσει η Ελλάδα από την υπογραφή της συμφωνίας. Ποια είναι αυτά; Δημιουργία δύο χιλιάδων θέσεων εργασίας, εισροή επενδυτικών κεφαλαίων και αναβάθμιση των υποδομών και ενίσχυση του ανταγωνισμού, κάτι που θα σημάνει καλύτερες τιμές για τον καταναλωτή. Πριν ένα χρόνο όμως, πριν αναλάβει το δύσκολο έργο ο Δημήτρης Αβραμόπουλος, όλα αυτά έμοιαζαν σαν μακρινό όνειρο.
Ας κάνουμε μια ανασκόπηση του τι συνέβη από πέρσι τον Ιούνιο και φτάσαμε ως τη χθεσινή επίσημη ανακοίνωση:
Πριν από έναν χρόνο ο Αντώνης Σαμαράς ανέθεσε την πολιτική ευθύνη και τον συντονισμό όλων των δραστηριοτήτων για την πρόταση του ΤΑΡ στον Υπουργό Εξωτερικών Δημήτρη Αβραμόπουλο, ο οποίος επέδειξε γρήγορα αντανακλαστικά και διέγνωσε εγκαίρως την αλλαγή των συσχετισμών που ήταν αναγκαία για να ξαναμπεί η Ελλάδα στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής, μετά την αποτυχία του σχεδίου ITGI.
Τον Αύγουστο του 2012 ο κ. Αβραμόπουλος συναντήθηκε με τον Ιταλό ομόλογό του ώστε να τεθούν οι βάσεις ενός νέου σχεδίου. Στη συνέχεια, συναντήθηκε στο Βερολίνο με τον Γερμανό ομόλογό του, κ. Βεστερβέλε, αλλά και με τον πρώην ΥΠΕΞ κ. Γκέσνερ, για να ζητήσει την διακριτική στήριξή τους στο σχέδιο. Απέσπασε μια καταρχήν θετική ανταπόκριση.
Με πρωτοβουλία και συνεχείς προσωπικές παρεμβάσεις του τότε Υπουργού Εξωτερικών, Δημήτρη Αβραμόπουλου προς τους ομολόγους του της Ιταλίας, της Αλβανίας και του Αζερμπαϊτζάν, έκλεισαν ανοιχτά ζητήματα, προκειμένου να υπογραφεί, στην Αθήνα τελικά (και όχι σε άλλη χώρα, όπως προβλεπόταν αρχικώς), στις 13 Φεβρουαρίου 2013, η συμφωνία.
Στη συνέχεια, μέσα από έναν διπλωματικό μαραθώνιο οι επιφυλάξεις των Ευρωπαίων εταίρων μας κάμφθηκαν καιη Ελλάδα κατάφερεν να τους αποδείξει ότι η πρότασή της συμβάλει στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού όλης της Ευρώπης.
Στις αρχές Μαρτίου, ο Υφυπουργός Εξωτερικών κ. Δημήτρης Κούρκουλας μαζί με τον Γενικό Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων κ. Παναγιώτη Μίχαλο επισκέφθηκαν το Μπακού, προκειμένου να δοθεί συνέχεια στην κατ' ιδίαν συνάντηση του τότε κ. Αβραμόπουλου με τον Αζέρο ομόλογό του (που είχε πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της Διάσκεψης Ασφαλείας του Μονάχου τον Φεβρουάριο). Με προσωπική πρωτοβουλία του κ. Αβραμόπουλου, μετά από εισήγηση του Γενικού Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων κ. Παναγιώτη Μίχαλου, χαράχθηκε στρατηγική ανάδειξης των συνεργειών που συνδέονται με την υλοποίηση του ΤΑΡ σε συνεργασία και με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων που θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν άμεσα τον αγωγό δηλαδή την Κροατία, τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη, το Μαυροβούνιο (αλλά και τη Βουλγαρία ).
Στις 19 Απριλίου, ο Yφυπουργός Ενέργειας κ. Ασημάκης Παπαγεωργίου μαζί με τον Γενικό Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων κ. Παναγιώτη Μίχαλο επισκέφθηκαν τη Ρώμη, για την πρώτη συνεδρίαση της Τριμερούς Επιτροπής Συνεργασίας για τον συντονισμό της πολιτικής υποστήριξης στον ΤΑΡ και στο τέλος του ίδιου μήνα, ο τότε Υπουργός Εξωτερικών κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος, επισκέφτηκε το Μπακού, για την περαιτέρω προώθηση του έργου.
Την Κυριακή 19 Μαΐου, ο Δημήτρης Αβραμόπουλος συνόδευσε τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά στο Μπακού όπου είχαν συνάντηση με τον Αζέρο Πρόεδρο κ. Αλίγιεφ, με βασικό θέμα συζήτησης, φυσικά, τον αγωγό ΤΑΡ. Στις 12 Ιουνίου, ο Δημήτρης Αβραμόπουλος μαζί με τον κ. Μίχαλο μετέβησαν στο Ντουμπρόβνικ, για να ενθαρρύνουν την πρωτοβουλία της Κροατίας για την πολιτική στήριξη και προβολή του έργου και από τις άλλες χώρες της περιοχής που θα διασυνδεθούν με τον αγωγό. Αυτή η διεύρυνση της ευρωπαϊκής συμμαχίας του ΤΑΡ, ενίσχυσε την προοπτική υλοποίησης του έργου. Κάπως έτσι φτάσαμε στην απόφαση της κοινοπραξία Shah Deniz να επιλέξει το σχέδιο του αγωγού TAP από εκείνο του Nabucco West, δίνοντας την ευκαιρία στην Ελλάδα να επωφεληθεί από τα πλεονεκτήματα της φιλοξενίας του.
Διαβάστε επίσης:
Ανακοινώθηκε και επίσημα η επιλογή του αγωγού TAP
Η Ελλάδα αλλάζει τον ενεργειακό και εμπορικό χάρτη
Ενημέρωση Αβραμόπουλου για τον Αγωγό TAP