Κεφαλογιάννη:Στόχοι η σταθερότητα-νέες επενδύσεις-αύξηση του τουρισμού
Στην τοποθέτησή της κατά τη διαδικασία επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, η υπουργός υπογράμμισε ότι ενισχύεται ο επιτελικός ρόλος του υπουργείου για την υλοποίηση μιας νέας εθνικής στρατηγικής για τον τουρισμό. «Προχωράμε σε διαρθρωτικές αλλαγές, για τη δημιουργία ενός σύγχρονου τουριστικού προϊόντος» επισήμανε η κ. Κεφαλογιάννη.
Απαντώντας σε παρατηρήσεις βουλευτών σε σχέση με τη δόμηση στα νησιά, είπε πως με τις διατάξεις του νομοσχεδίου όχι μόνο δεν θίγεται το όριο των 90 τετραγωνικών χιλιομέτρων, αντιθέτως εισάγεται -σε συμφωνία με το ΥΠΕΚΑ- ο πρόσθετος περιορισμός για την ανάπτυξη οργανωμένων υποδοχέων και σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων σε νησιά.
Έτσι, ανώτατος επιτρεπόμενος συντελεστής δόμησης σε νησιά τίθεται στο 0,05, ίσος δηλαδή με τον προβλεπόμενο για τη δόμηση κατοικίας σε περιοχές εκτός σχεδίου πόλεων και εκτός ορίου οικισμών. Αυτό αφορά και τα δημόσια ακίνητα και τις στρατηγικές επενδύσεις, διευκρίνισε η υπουργός.
«Με τον τρόπο αυτόν, τίθενται αυστηρά όρια στην επιτρεπόμενη δόμηση, έτσι ώστε να προστατεύεται η φυσιογνωμία και η ακεραιότητα του νησιωτικού και του ορεινού χώρου» είπε, χαρακτηριστικά. Πρόσθεσε δε, πως οι οργανωμένοι υποδοχείς έχουν πλήρη σχεδιασμό και στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που περνάει από έλεγχο του ΣτΕ και θεσμοθετούνται με προεδρικά διατάγματα.
Όσον αφορά τη χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων σε περιοχές που υφίσταται καθεστώς ειδικής προστασίας, η κ. Κεφαλογιάννη διευκρίνισε πως ορίζεται ρητά ότι κατισχύουν τα ειδικά νομικά καθεστώτα προστασίας και επιβάλλεται ειδική αξιολόγηση συνεπειών.
Επίσης, ενημέρωσε ότι για την ανάταξη υποβαθμισμένων περιοχών προβλέπεται η λειτουργική ενοποίηση τουριστικών καταλυμάτων, ώστε να συνενωθούν οι διάσπαρτες μικρές και μεσαίες μονάδες που σήμερα φυτοζωούν. Τέλος, η υπουργός Τουρισμού προανήγγειλε την υλοποίηση τριών πιλοτικών προγραμμάτων σε υποβαθμισμένες περιοχές στη Ρόδο, την Κρήτη και την Κέρκυρα, για απόσυρση εγκαταλειμμένων μονάδων.
Οι εισηγητές
Ο εισηγητής της ΝΔ, Γιώργος Κωνσταντόπουλος ανέφερε ότι με το νομοσχέδιο αυτό γίνεται ένα τολμηρό βήμα για τη δημιουργία σύνθετων και οργανωμένων τουριστικών αναπτύξεων. Εξάλλου, σημείωσε ότι με την απλούστευση της γραφειοκρατίας και του χωροταξικού, αναπτύσσεται μία δυναμική εξωστρέφειας, ενώ ειδικά με την μεταφορά αρμοδιοτήτων από τον ΕΟΤ στο υπουργείο θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες επενδύσεων στον τουρισμό.
Φέρνετε ένα άτολμο νομοσχέδιο, το οποίο εξυπηρετεί τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα, χωρίς περιβαλλοντικούς περιορισμούς, ενώ δεν στηρίζονται οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, υποστήριξε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Μιχάλης Κριτσωτάκης. Μίλησε δε, για διάλυση του Οργανισμού Τουριστικών Επαγγελμάτων, ενώ σημείωσε πως η χώρα μας έχει το διπλάσιο ΦΠΑ σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες.
Η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ, Άντζελα Γκερέκου διατύπωσε τις επιφυλάξεις της για ορισμένα άρθρα του νομοσχεδίου, τόνισε όμως πως δεν πρέπει να δαιμονοποιήσουμε τη δημιουργία σύνθετων και οργανωμένων τουριστικών καταλυμάτων, καθώς μέχρι τώρα δεν είχαμε τέτοιου είδους επενδύσεις. Ανέφερε, επίσης, ότι δεν πρέπει να απαξιωθεί η λειτουργία του ΕΟΤ. Το νομοσχέδιο έρχεται αργά, έχει αποσπασματικό και επικοινωνιακό χαρακτήρα, ενώ η μνημονιακή πολιτική με τη διατήρηση του ΦΠΑ στην εστίαση, είναι αντίθετη προς οποιαδήποτε ανάπτυξη, υπογράμμισε η ειδική αγορήτρια των ΑΝΕΛ, Έλενα Κουντουρά.
Έκανε λόγο για εξαφάνιση του ΕΟΤ, καθώς μεταφέρονται αρμοδιότητές του στο υπουργείο Τουρισμού. Ο ειδικός αγορητής της Χρυσής Αυγής, Παναγιώτης Ηλιόπουλος τόνισε πως έρχεται άρον-άρον ένα νομοσχέδιο στη μέση του καλοκαιριού, που δεν προσφέρει και δεν βελτιώνει τίποτα.
Για νομοσχέδιο χωρίς στόχευση και όραμα, μίλησε ο ειδικός αγορητής της ΔΗΜΑΡ, Θωμάς Ψύρρας, ενώ για τον ΕΟΤ, σημείωσε πως χρειάζεται εκ βάθρων ανανέωση και όχι διάλυση, διότι αποτελεί βασικό βραχίονα ανάπτυξης του τουρισμού. Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, υποστήριξε πως η κυβέρνηση, στο όνομα του νέου προσανατολισμού για τον τουρισμό, δίνει «γη και ύδωρ» στα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα.