Βουλή: Επικρίσεις και προτάσεις επί του νομοσχεδίου για το νέο Λύκειο
Ειδικότερα, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Θέμης Κοτσιφάκης υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο έχει βαθιά αντιεκπαιδευτικά χαρακτηριστικά και είναι με υλικά παλαιότερων αποτυχημένων πειραμάτων, ενώ έμφαση έδωσε και στο θέμα των μετατάξεων, κάνοντας λόγο για λογική «τακτοποίησης ημετέρων».
«Διαλύεται και διασπάται η τεχνολογική εκπαίδευση, ιδιωτικοποιείται η δημόσια εκπαίδευση, απουσιάζει η δωρεάν παιδεία και δημιουργείται ένα κουτσουρεμένο λύκειο. Με αυτό το νομοσχέδιο το εκπαιδευτικό σύστημα γυρίζει πίσω τουλάχιστον τρεις δεκαετίες», υπογράμμισε ο κ. Κοτσιφάκης.
Ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι δεν είναι δυνατό να συζητά αλλαγές στην εκπαίδευση λίγες μέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία, να απαιτεί να ψηφιστούν στις 10 Σεπτεμβρίου και να εφαρμοστούν την αμέσως επόμενη μέρα. Ακόμα υπογράμμισε ότι η νέα σχολική χρονιά ξεκινά με 16.000 λιγότερους εκπαιδευτικούς, αλλά και τους υπόλοιπους εξαθλιωμένους.
«Αν συνεχιστεί η εκπαιδευτική πολιτική του μνημονίου, η δημόσια εκπαίδευση θα καταρρεύσει», κατέληξε ο κ. Κοτσιφάκης, καλώντας εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές να αντιδράσουν «σε αυτές τις αυταρχικές λογικές». Έμφαση στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις συνολικές ετήσιες δαπάνες των νοικοκυριών, σε ό,τι αφορά γενικά τις υπηρεσίες στην εκπαίδευση, έδωσε ο αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος (ΟΙΕΛΕ) Νίκος Παϊζης, τονίζοντας ότι φθάνουν στα 5,5 δισ. ευρώ, ειδικότερα δε για φροντιστήρια, ξεπερνούν τα 1,1 δισ. ευρώ.
«Η γενική και επαγγελματική εκπαίδευση θα έπρεπε να είναι ισότιμη με το γενικό λύκειο. Ωστόσο και με αυτό το νομοσχέδιο παραμένει δεύτερης ποιότητας σχολείο», σημείωσε. «Όραμά μας είναι ένα λύκειο ενιαίο και ελκυστικό. Με το νομοσχέδιο αυτό η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση κατακερματίζεται», τόνισε, από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ένωσης Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Γιώργος Μουστάκας. Παράλληλα επισήμανε ότι «δεν μπορεί την επόμενη μέρα της ψήφισης του νομοσχεδίου να εφαρμοστούν οι αλλαγές», για αυτό πρότεινε να αποσυρθεί το νομοσχέδιο, να γίνει διαβούλευση και από του χρόνου να τεθούν σε εφαρμογή τα νέα μέτρα.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Κολλεγίων Κωνσταντίνος Καρκανιάς σημείωσε ότι «μόνιμο παράπονο των φορέων της ιδιωτικής εκπαίδευσης είναι ότι δεν καλούνται ποτέ να συμμετάσχουν στην προετοιμασία ενός νομοσχεδίου» ενώ πρότεινε μεταξύ άλλων τα κολλέγια να έχουν και άδεια για τη δημιουργία κέντρων δια βίου μάθησης.
Ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής Δημήτρης Αφουξενίδης έκανε λόγο για θετικά και αρνητικά του νομοσχεδίου. Θετικό και στη σωστή κατεύθυνση χαρακτήρισε το άρθρο 28, σημειώνοντας ότι μπαίνει τάξη στην επαγγελματική κατεύθυνση, ενώ ζήτησε αλλαγές στο άρθρο 33 που αφορά την ίδρυση ιδιωτικών ΙΕΚ ειδικής αγωγής.
Έντονα επικριτικός εμφανίστηκε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων Μαθητών Αθήνας Βασίλης Τόγιας, ζητώντας την απόσυρση του νομοσχεδίου και υποστηρίζοντας ότι «είναι βαθιά ταξικό, αντιδραστικό, λαιμητόμος για το μέλλον των παιδιών και των λαϊκών οικογενειών». «Εμείς λέμε ότι βαθαίνουν οι ταξικοί φραγμοί ακόμα περισσότερο. Νομιμοποιείται η λογική ότι το λύκειο δεν είναι η βασική εκπαίδευση. Σκοπός της κυβέρνησης να στραφεί η πλειοψηφία των μαθητών προς την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Ετοιμάζουν ένα μαύρο μέλλον για τα παιδιά μας. Την καλούμε να το αποσύρει εδώ και τώρα το νομοσχέδιο», κατέληξε ο κ. Τόγιας.
Την αναστολή εφαρμογής του νομοσχεδίου, καθώς, όπως υποστήριξε, δεν έγινε καμία διαβούλευση, ζήτησε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καθηγητών Πανεπιστημίου Στάθης Σταθόπουλος τονίζοντας την ανάγκη συναίνεσης που πρέπει να υπάρξει στις επιχειρούμενες αλλαγές. «Θα έχουμε ένα λύκειο εξεταστικό κέντρο. Δεν θέλουμε και δεν πρέπει να είναι αυτός ο στόχος μας», υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο κ. Σταθόπουλος, σημειώνοντας πάντως ότι το νομοσχέδιο έχει και πολλές θετικές ρυθμίσεις, όπως στο άρθρο 39 για τα πανεπιστήμια και ζητώντας να γίνουν ορισμένες τροποποιήσεις.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικού Προσωπικού ΤΕΙ Γιάννης Τσάκνης, υποστήριξε, μεταξύ άλλων, ότι με το νομοσχέδιο δεν αλλάζει επί της ουσίας τίποτα, αντίθετα ενισχύεται η παραπαιδεία και πρόσθεσε ότι «η λύση για την ανάπτυξη της οικονομίας είναι το επαγγελματικό λύκειο και εκεί πρέπει να γίνει πολύ σημαντική η επένδυση».
Να οριστούν κριτήρια για τη συγκρότηση των επιτροπών αξιολόγησης των γραπτών, αλλά και να προβλέπεται η συμμετοχή εκπαιδευτικών και των δύο βαθμίδων, και αυτών που προέρχονται οι μαθητές και αυτών που θα πάνε, ζήτησε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος της Ένωσης Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων Βασίλης Παπατσίμπας. Παράλληλα, πρότεινε να μην αποκλείονται από αυτήν τη διαδικασία οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί, καθώς το νομοσχέδιο προβλέπει τη συμμετοχή αναπληρωματικών καθηγητών.
Αλλαγές ζήτησε και ο πρόεδρος της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία Ιωάννης Λυμβαίος, ο οποίος έκανε λόγο για διαχωρισμό μαθητών σε πατρικίους και πληβείους, τονίζοντας ότι είναι απαράδεκτο να προκύπτουν τέτοιες κραυγαλέες περιπτώσεις.
Τέλος ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Στάθης Καρπενησιώτης, επισήμανε μεταξύ άλλων τον σοβαρό κίνδυνο που υπάρχει για τη λειτουργία των τμημάτων ειδικής αγωγής, καθώς η στελέχωσή τους γίνεται κυρίως με αναπληρωτές καθηγητές και από φέτος καταργείται αυτή η δυνατότητα. Όπως εξήγησε, το 1/3 των δομών τους δεν θα έχει ανθρώπους να εργαστούν, θα υπάρξει σοβαρό πρόβλημα λειτουργίας τους και πρόσθεσε ότι είναι πολύ βασικό να υπάρξει μέριμνα, διαφορετικά θα σταματήσει να υφίσταται η ειδική αγωγή.