Κόντρα Χρυσοχοΐδη-βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ
«Το κράτος αποσύρεται πλήρως από τον καθορισμό των κομίστρων στις πλέον προσοδοφόρες γραμμές υπεραστικών δρομολογίων. Στο όνομα του ελεύθερου ανταγωνισμού και της κερδοφορίας, σχεδιάζονται πλέον και οι μεταφορές. Τίθεται σε αμφιβολία η συμμετοχή των απομακρυσμένων περιοχών, παρά τις διαβεβαιώσεις της πολιτικής ηγεσίας. Πουθενά δεν γίνεται ξεκάθαρη αναφορά στη μετακίνηση ατόμων με αναπηρία, πολυτέκνων, φοιτητών και ανέργων», ανέφερε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Ευγενία Ουζουνίδου.
Έντονες, όμως, ενστάσεις εξέφρασε κι ο πρόεδρος της Επιτροπής και βουλευτής της ΝΔ Γιώργος Βλάχος, ο οποίος παρατήρησε πως «το άνοιγμα των αγορών, δεν είναι αυτοσκοπός, ούτε ιδεολογία: Τα ΚΤΕΛ σήμερα κρατούν μιαν ισορροπία στην επαρχία, καθώς οι κοινοπραξίες καλύπτουν το παθητικό από τα χωριά, με δρομολόγια από την πρωτεύουσα. Αν θέλουμε αυτό να αλλάξει, θα πρέπει οι ενδιαφερόμενοι να αναλάβουν και πάλι όλο το έργο. Δεν μπορούμε να μιλάμε για 300 εκατ. ευρώ επιδότηση για να ανοίξει η αγορά, την ώρα που η οικονομική πραγματικότητα είναι σκληρή και ανάλγητη», παρατήρησε ο κος Βλάχος.
Απαντώντας, ο υπουργός Μεταφορών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ για «ιδεολογική θολούρα» και διγλωσσία: «Εδώ μέσα, μάς κατηγορείτε για νεοφιλελευθερισμό, αλλά έξω ο αρχηγός σας, ο Αλέξης Τσίπρας, τάχθηκε υπέρ της παραγωγής πρωτογενούς πλεονάσματος, άρα δέχεται όλη τη δομή της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς» παρατήρησε. «Ζητάμε κοινωνική δικαιοσύνη και όταν έρχονται πολιτικές κοινωνικής δικαιοσύνης, την καταδιώκουμε και δεν την θέλουμε», σχολίασε ο κ. Χρυσοχοΐδης.
«Εσείς στην αντιπολίτευση π.χ., υποστηρίζετε μια κλειστή αγορά που παίρνει απ' τους πολίτες παραπάνω χρήματα στο ακριβό εισιτήριο για να τροφοδοτεί ελλειμματικές διαδρομές. Από πού κι ως που θα πρέπει η κοινωνική αδικία να είναι πραγματικότητα για να διατηρούμε κάποιες δικές μας ομάδες; Γιατί να είναι κοινωνικά αλληλέγγυος ένας φτωχός πολίτης απέναντι σε κάποιον άλλο, επειδή ταξιδεύει σε κάποια διαδρομή; Είναι επιχειρηματικότητα το ΚΤΕΛ; Αφού είναι, δεν πρέπει να διατηρείται σε καθεστώς προστασίας. Αλληλεγγύη στα ορεινά χωριά, θα πρέπει, λοιπόν, να επιδείξει το κράτος, όλοι οι φορολογούμενοι πολίτες, και όχι οι επιβάτες», παρατήρησε ο υπουργός.
Σημειώνεται πως το νομοσχέδιο δίνει το δικαίωμα στις Περιφέρειες να προβαίνουν, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την υπό συγκρότηση Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών (ΡΑΕΜ) σε απευθείας αναθέσεις δρομολογίων στις λεγόμενες άγονες (μη εμπορικές) γραμμές, αλλά επιτάσσει την απελευθέρωση στις υπόλοιπες. Όπως δε ανέφερε ο εισηγητής της ΝΔ Μάξιμος Σενετάκης, το νομοσχέδιο συνιστά «προσαρμογή στις διατάξεις του ευρωπαϊκού δικαίου, αποσκοπώντας ωστόσο παράλληλα στη βελτίωση του επιπέδου και στη μείωση του κόστους υπηρεσιών». «Η χώρα έχει πληρώσει την αναβλητικότητά της σε ό,τι αφορά την εφαρμογή του κοινοτικού δικαίου», παρατήρησε από πλευράς ΠΑΣΟΚ, ο Θ. Μωραΐτης. «Δεν πρέπει να βιαζόμαστε μεν, αλλά θα πρέπει με διορατικότητα να φέρνουμε τα νομοσχέδια πριν τις καταληκτικές ημερομηνίες», υποστήριξε.
Η δε Ασ. Ξυροτήρη (ΔΗΜΑΡ) ζήτησε να υπάρξει ρητή καταγραφή των όρων, βάσει των οποίων θα συνάπτει τα συμβόλαια η ΡΑΕΜ και καλύτερη στελέχωσή της προκειμένου να διεκπεραιώσει το έργο της. Από πλευράς Χρυσής Αυγής, ο Ηλίας Παναγιώταρος δήλωσε πως το κόμμα του «δεν είναι, ούτε με εκείνους που θέλουν να παραδώσουν τους επιβάτες στη βορρά των επιχειρηματικών συμφερόντων, ούτε και με κείνους που βρήκαν την ευκαιρία να κάνουν εξασφαλισμένη καριέρα στα ΚΤΕΛ». Ο κ. Παναγιώταρος εξέφρασε την εναντίωση του κόμματος στην απελευθέρωση του κλάδου των ταξί, υποστηρίζοντας πως δεν θα ωφελήσει, ούτε τους οδηγούς, ούτε τους καταναλωτές.
«Οι ταξιτζήδες θα βρεθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα μπροστά σε τετελεσμένα. Δεν υπάρχει καλή και κακή απελευθέρωση, όπως υποστήριζε μέχρι τώρα η συμβιβασμένη ηγεσία τους», παρατήρησε και ο Ν. Μωραΐτης (ΚΚΕ), θεωρώντας το νομοσχέδιο ως ένα ακόμη βήμα στην εκδίωξη των αυταπασχολούμενων από την αγορά, προς όφελος των μεγάλων εταιρειών.
Σημειώνεται, πως από το νομοσχέδιο αποσύρθηκε η παρ. 2 του άρθρου 50, η οποία έδινε τη δυνατότητα καταγγελίας της σύμβασης των οδηγών ΚΤΕΛ. Η επεξεργασία του νομοσχεδίου, συνεχίζεται αύριο με την ακρόαση των σχετικών φορέων.