Ξουλίδου:Οδηγήσατε στη λαιμητόμο σύσσωμο το εκπαιδευτικό σύστημα
«Έχει γίνει μεγάλη συζήτηση για το κατά πόσο έπρεπε να κατατεθεί η συγκεκριμένη τροπολογία που αφορά τον τομέα της παιδείας. Δεν θα αναφερθώ εκτενώς σε αυτό το θέμα, αλλά θα εντοπίσω τις συγκεκριμένες παραγράφους που χρήζουν περισσότερης προσοχής και την αντίδρασή μας σε ορισμένες από αυτές. Σε ορισμένες είμαστε θετικοί, σε ορισμένες είμαστε αρνητικοί, γι' αυτό και θέλαμε να έρθει το κάθε ένα θέμα σε ξεχωριστή τροπολογία κι όχι κατά τον τρόπο που ήρθαν σε μορφή νομοσχεδίου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όπως πολλάκις έχουμε τονίσει, η παιδεία αποτελούσε και πρέπει να συνεχίσει να αποτελεί νευραλγικό κομμάτι της κοινωνικής και πολιτιστικής πολιτικής. Με περίσσεια λύπη και δυσαρέσκεια διαπιστώνουμε ότι έχει παρασυρθεί από τη δίνη της οικονομικής κρίσης και η αξία της έχει υποβαθμιστεί στην ημιμαθή δημαγωγούμενη μετάδοση γνώσεων.
Οι αλλαγές που προωθήσατε μέσω ρηχών και ανεπαρκών νομοσχεδίων έχουν ήδη οδηγήσει στη λαιμητόμο σύσσωμο το εκπαιδευτικό σύστημα. Ο οικονομικός μαρασμός έχει συντρίψει την ελληνική δημόσια παιδεία που κινδυνεύει να νεκρωθεί. Μήπως να σας υπενθυμίσουμε τα όσα έχουν καταφέρει τα δήθεν αναδιαρθρωτικά νομοσχέδιά σας;
Το εκπαιδευτικό σύστημα όχι μόνο δεν αναδιαρθρώνεται, αλλά έχει μία φθίνουσα πορεία. Χιλιάδες φοιτητές και μαθητές έχουν εγκλωβιστεί στην αμάθεια, έχουν κλείσει σχολεία, μαθητές έχουν κυριολεκτικά εκδιωχθεί από το δημόσιο σχολείο, η φοιτητική κοινότητα μαρτυρά, τα πανεπιστήμια είναι κλειστά εξαιτίας της αδιαλλαξίας του Υπουργείου Παιδείας να διευθετήσει το ζήτημα των διοικητικών υπαλλήλων. Οι οικογένειες των φοιτητών ζουν κι αυτές το δικό τους εκπαιδευτικό εφιάλτη, βλέποντας τα παιδιά τους να παρατείνουν τις σπουδές τους.
Και ας μην ξεχνάμε, κύριοι της Συγκυβέρνησης, ότι πολλές οικογένειες δεινοπαθούν οικονομικά για να σπουδάσουν τα παιδιά τους, βάζοντας τροχοπέδη στην αποπεράτωση των σπουδών των παιδιών τους. Απαράδεκτο! Η παιδεία έχει απαξιωθεί πλήρως!
Η σημερινή τροπολογία με θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων αποδεικνύει περίτρανα για μία ακόμη φορά την προχειρότητα, με την οποία η Συγκυβέρνηση αντιμετωπίζει την παιδεία.
Αναλυτικά εξηγούμε τους λόγους:
Στην παράγραφο 2, σχετικά με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ατόμων που πάσχουν από σοβαρές ασθένειες, είχα κάνει στο παρελθόν σοβαρές παρεμβάσεις στη Βουλή, ζητώντας να ληφθεί ειδική μέριμνα για τα δικαιώματα των παιδιών του αυτιστικού φάσματος. Για μια ακόμα φορά, όμως, αγνοείτε τα παιδιά αυτά, τα οποία αποκλείονται από την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου, όπως το Cambridge, έχουν θεσπίσει ειδικούς υποστηρικτικούς θεσμούς για τους φοιτητές αυτιστικού φάσματος.
Αντίθετα, στην Ελλάδα δεν έχουμε ανοίξει καν τη συζήτηση για αυτά τα θέματα. Τα παιδιά αυτά είναι από τις κατηγορίες εκείνες που δικαιούνται τέτοιες παροχές για τους εξής λόγους: αφενός επειδή πάσχουν από μία σοβαρή διεθνώς αναγνωρισμένη αναπηρία και αφετέρου είναι η κατεξοχήν κατηγορία που δυσκολεύεται να συμμετάσχει και να αποδώσει αυτά που ξέρει στις εξετάσεις.
Το αυτιστικό φάσμα και τα θέματα ειδικής αγωγής των παιδιών αυτών αφορούν περίπου 112.000 ελληνικές οικογένειες, οι οποίες καθημερινά βιώνουν τον αποκλεισμό και την αδιαφορία από την πολιτεία και την κοινωνία.
Τα άτομα με ειδικές ανάγκες αποτελούν ένα ευαίσθητο κομμάτι της κοινωνίας, το οποίο δεν πρέπει να περιθωριοποιείται. Ο παραγκωνισμός των αυτιστικών ατόμων δεν είναι συνώνυμο της κοινωνίας των ισοτήτων. Το δικαίωμα στη μόρφωση ανήκει σε όλους. Στην παιδεία δεν χωρούν εξαιρέσεις.
Ζητούμε, λοιπόν, στη νέα ρύθμιση να προστεθούν και τα παιδιά του αυτιστικού φάσματος και καταθέτω τις δύο προτάσεις που έχουν γίνει από το Σύλλογο Γονέων Αυτιστικού Φάσματος και προς τον Υπουργό και προς τον Υπουργό Παιδείας.
Στην παράγραφο 4 αναφέρεστε στα θέματα μεταφοράς θέσεων εισαγωγής, φοίτησης δημοσίων υπαλλήλων και άλλων. Συγκεκριμένα οι έμμισθοι δημόσιοι λειτουργοί και υπάλληλοι, οι υπάλληλοι του δημοσίου, οι μόνιμα υπηρετούντες στις Ένοπλες Δυνάμεις και στα Σώματα Ασφαλείας, υπάλληλοι οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου ή αιρετά όργανα των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν το δικαίωμα να μεταφέρουν τη φοίτησή τους σε ΑΕΙ και ΤΕΙ της πόλης που παρέχουν τις υπηρεσίες τους ή που υπηρετούν και έχουν εκλεγεί. Αν δεν υπάρχει, δε, συγκεκριμένη σχολή στη συγκεκριμένη πόλη, τότε έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς στη πλησιέστερη πόλη.
Το θέμα αυτό των μεταγραφών έχει ταλαιπωρήσει πάρα πολύ τους φοιτητές και τις οικογένειές τους τα τελευταία χρόνια. Από την πλήρη κατάργηση των μετεγγραφών που έφερε ο περίφημος νόμος Διαμαντοπούλου, περάσαμε σε μία ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα στους φοιτητές, με βασικό κριτήριο το κατά κεφαλήν εισόδημα, να μεταφέρουν τη θέση φοίτησης στο πλησιέστερο πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ της πόλης όπου κατοικούν.
Μετά από τις έντονες αντιδράσεις για τα πολύ χαμηλά εισοδηματικά κριτήρια που θεσπίσατε αρχικά, αναγκαστήκατε να προβείτε σε διορθωτική κίνηση, αυξάνοντας το όριο σε 9.000 ευρώ κατά κεφαλήν εισόδημα το χρόνο. Για εκατοντάδες φοιτητές η δυνατότητα να μετεγγραφούν σε μία σχολή κοντά στην πόλη τους ήταν και η τελευταία τους ελπίδα να καταφέρουν να σπουδάσουν, εξαιτίας της οικονομικής εξόντωσης των μικρομεσαίων νοικοκυριών που έχει επιφέρει η πολιτική σας.
Μετά από την αγωνία που πραγματικά πέρασαν φοιτητές και γονείς και ενώ πολλοί απ' αυτούς δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν τη μεταγραφή τους, με μεγάλη ευκολία φέρνετε σήμερα μία ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα στους αιρετούς της τοπικής αυτοδιοίκησης και τους εντάσσετε στην ίδια κατηγορία με τους υπηρετούντες μόνιμα στα Σώματα Ασφαλείας και στις Ένοπλες Δυνάμεις, οι οποίοι εκ των πραγμάτων αναγκάζονται να αλλάζουν τόπο διαμονής.
Δεν νομίζετε, κυρίες και κύριοι της Συγκυβέρνησης, ότι αυτό το δικαίωμα θα πρέπει να το έχουν πρωτίστως τα παιδιά των πολύτεκνων και των μονογονεϊκών οικογενειών και τα άτομα με ειδικές ανάγκες; Με ποια κριτήρια, λοιπόν, έχει ληφθεί αυτή η απόφαση; Δεν νομίζετε ότι είναι τραγελαφικό να έχει δυνατότητα μετεγγραφής ένας έμμισθος και όχι άνεργος, του οποίου η οικογένεια ταλαιπωρείται οικονομικά από τις δικές σας μνημονιακές αποφάσεις;
Για να είμαστε, λοιπόν, ξεκάθαροι εμείς διαβάζουμε αυτή τη ρύθμιση ως ένα «δωράκι» στους υποψήφιους δημάρχους και δημοτικούς συμβούλους της παράταξής σας εν όψει των δημοτικών εκλογών. Η ευκολία με την οποία παίρνετε αποφάσεις που διευκολύνουν μόνο μία μικρή μερίδα Ελλήνων πολιτών, αγνοώντας τους πολλούς, είναι εξοργιστική και σε αυτό εμείς δεν μπορούμε να συναινέσουμε.
Τέλος, θα ήθελα να σταθώ στην παράγραφο 9 που αφορά τις εξεταστικές περιόδους Φεβρουαρίου και Ιουνίου 2014. Καταλαβαίνουμε ότι είναι μία ρύθμιση που στόχο έχει να διευκολύνει τους φοιτητές των κλειστών πανεπιστημίων που εξαιτίας της απεργίας των διοικητικών υπαλλήλων δεν μπόρεσαν να εξεταστούν στα μαθήματα που οφείλουν.
Τι οδήγησε όμως τα πράγματα μέχρι εδώ; Η αναξιόπιστη πολιτική σας! Η απάντηση είναι ξεκάθαρη. Εσείς ευθύνεστε για τα κλειστά πανεπιστήμια! Εσείς ευθύνεστε για τις παραλείψεις και τους λάθος χειρισμούς. Η εσφαλμένη βεβαιότητά σας ότι μπορείτε να κάνετε ό,τι θέλετε και κανείς να μην αντιδρά! Αποφασίσατε μόνοι σας χωρίς κριτήρια, χωρίς αξιολόγηση, χωρίς διάλογο, με ακατανόητους αλγόριθμους και αλχημείες να οδηγήσετε σε διαθεσιμότητα χίλιους τριακόσιους σαράντα εννέα διοικητικούς υπαλλήλους των ΑΕΙ. Βγήκατε δημόσια και επικαλεστήκατε ψευδή στοιχεία, όπως για παράδειγμα πόσοι είχαν προσληφθεί μέσω ΑΣΕΠ.
Αυτό που έπρεπε να κάνετε από την αρχή, δηλαδή το διάλογο, το κάνετε τώρα. Έχετε αποδείξει, κύριοι Υπουργοί, ότι είστε εντελώς ανεπαρκείς για το έργο που πρέπει να επιτελείτε και με την ευκαιρία που μου παρέχει το Βήμα της Βουλής καλώ να σταματήσετε αυτό το καταστροφικό έργο στη δημόσια παιδεία. Δείξτε, κύριοι της Συγκυβέρνησης, σεβασμό στη μεγαλύτερη κοινωνική λειτουργία. Ο ρόλος της παιδείας είναι σπουδαίος, σταματήστε να κρατάτε ομήρους τους μαθητές και τους φοιτητές, εξυπηρετώντας ιδιοτελή, υπόγεια συμφέροντα».
Διαβάστε επίσης:
Αρβανιτόπουλος: Η πολιτεία ούτε συναλλάσσεται, ούτε εκβιάζεται