«Φωτιά» στα έδρανα της Βουλής λόγω διοδίων και δρόμων
ΝΔ και ΠΑΣΟΚ κρίνουν επιβεβλημένη την τροποποίηση των συμβάσεων λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας και επισημαίνουν ότι πρέπει η επανεκκίνηση των έργων να γίνει άμεσα, με στόχο όχι μόνο την τόνωση της απασχόλησης αλλά και την ανάπτυξη. Ωστόσο, από την πλευρά τού ΠΑΣΟΚ επισημαίνεται ότι ο προβληματισμός για τα αποτελέσματα που θα έχουν οι αρχικές συμβάσεις στα διόδια είναι δικαιολογημένος και γι' αυτό «πρέπει να ξαναδούμε το ζήτημα της χιλιομετρικής χρέωσης».
Στον αντίποδα, ο ΣΥΡΙΖΑ δηλώνει ότι «θέλει ειλικρινά» να γίνουν τα έργα, αλλά όχι με επιβαρυντικές για τα συμφέροντα του δημοσίου συμβάσεις, καθώς τα έργα θα ήταν δυνατό να ξεκινήσουν και πάλι με πολύ λιγότερα χρήματα. Ταυτόχρονα, καταγγέλλει ότι, ουσιαστικά, τα έργα παραχώρησης μετατρέπονται σε δημόσια έργα, αφού η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου υπερβαίνει το 55%. Η αξιωματική αντιπολίτευση θέτει και θέμα για τα διόδια, προειδοποιώντας ότι οι πολίτες θα πληρώνουν «βασιλικά», για τις διελεύσεις τους.
Κατά του νομοσχεδίου δηλώνουν και οι ΑΝ.ΕΛΛ., η Χρυσή Αυγή και το ΚΚΕ, ενώ και η ΔΗΜΑΡ δηλώνει ότι ήθελε εξ΄αρχής και στήριξε την επανεκκίνηση των έργων, όχι όμως με την επαχθή μεταφορά στο ελληνικό δημόσιο της ζημίας που προκλήθηκε από τις καθυστερήσεις και προειδοποιεί πως δεν θα ψηφίσει «υπέρ», αν η κυβέρνηση δεν βρει τρόπο να μην υπάρχει η επιβάρυνση αυτή.
Στην κοινοβουλευτική επιτροπή όπου συζητείται από το πρωί το νομοσχέδιο, ο υφυπουργός Υποδομών, Μιχάλης Παπαδόπουλος ζήτησε σύντμηση του χρόνου συζήτησης του νομοσχεδίου, προκειμένου αυτό να έχει ψηφιστεί έως τις 10 Δεκεμβρίου, καθώς η ψήφιση αποτελεί την προϋπόθεση για την εκταμίευση κοινοτικών κονδυλίων.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Παπαδημούλης ζήτησε να καταγραφεί η διαμαρτυρία του κόμματός του διότι η κυβέρνηση, μέσα σε ασφυκτικές προθεσμίες, ζητάει την έγκριση της Βουλής προκειμένου «οι εργολάβοι, αντί να πάρουν χρήματα από τις τράπεζες που ανακεφαλαιοποιήθηκαν, να τα πάρουν από κοινοτικά κονδύλια».
Ο εισηγητής της ΝΔ, Δημήτρης Τσουμάνης εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι το Ελληνικό Δημόσιο εισήλθε στις διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες με αποκλειστικό γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και την αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Αναφέρθηκε επίσης στις θετικές συνέπειες επανεκκίνησης των έργων και κάλεσε όλες τις πλευρές να αναλογιστούν τι θα γινόταν σε περίπτωση που επιλογή ήταν η μη επανεκκίνηση των έργων και η καταγγελία των αρχικών συμβάσεων.
Στο ίδιο κλίμα, ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Χρήστος Γκόκας χαρακτήρισε σημαντική τη συμφωνία για την υπέρβαση των προβλημάτων που προέκυψαν και επισήμανε την εθνική σημασία των έργων. Ταυτόχρονα, όμως, είπε ότι «υπάρχει δικαιολογημένος προβληματισμός για τα αποτελέσματα της εφαρμογής της αρχικής σύμβασης για τα διόδια» και γι΄αυτό, είπε, «πρέπει να ξαναδούμε το ζήτημα της χιλιομετρικής χρέωσης».
«Ανακοινώσατε την τρομακτική αύξηση στα διόδια και, ενώ κάνατε τόσες τροποποιήσεις στις συμβάσεις παραχώρησης, συντηρήσατε ευλαβικά τα διόδια» κατήγγειλε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Ευγενία Ουζουνίδου, σημειώνοντας ότι αυτό θα συμβεί «αν και οι εταιρείες εισπράττουν διόδια χωρίς να έχουν εκτελεστεί τα έργα». Ως προς τα έργα, είπε ότι με τις τροποποιήσεις των συμβάσεων, η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου υπερβαίνει το 55% και, συνεπώς, τα έργα είναι δημόσια.
Χαρακτήρισε επίσης «μέγα σκάνδαλο» το γεγονός ότι δεν ενεργοποιήθηκαν ρήτρες και, για τη στάση του κόμματός της, είπε: «Θέλουμε ειλικρινά να γίνουν τα έργα, όχι όμως με τόσο επιβαρυντικές συμβάσεις. Τα έργα θα μπορούσαν να επανεκκινήσουν με πολύ λιγότερα χρήματα και όχι με όσα προβλέπονται».
Κατά του νομοσχεδίου δήλωσε ο γραμματέας της ΚΟ των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Κωνσταντίνος Γιοβανόπουλος, σημειώνοντας ότι οι βουλευτές της συμπολίτευσης δεν θα μπορέσουν να κρυφτούν για το θέμα της αύξησης των διοδίων, λέγοντας ότι έχουν προβλεφθεί με τις αρχικές συμβάσεις.
«Τελικά, λεφτά υπάρχουν μόνο για τους εργολάβους» σχολίασε ο εισηγητής της Χρυσής Αυγής, Ηλίας Παναγιώταρος, ενώ η ειδική αγορήτρια της ΔΗΜΑΡ, Ασημίνα Ξηροτύρη, είπε ότι οι συμφωνίες δύσκολα μπορούν να γίνουν αποδεκτές. Τέλος, ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Νίκος Μωραΐτης κατήγγειλε ότι η κυβέρνηση χαρίζει πακέτο εκατομμυρίων ευρώ στους κατασκευαστικούς ομίλους και επιβαρύνει τη λαϊκή τάξη.
«Πυρ ομαδόν» στη Βουλή για το έργο Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα
Ρητή νομοθετική πρόνοια για τη διασφάλιση της χρηματοδοτικής κάλυψης και του χρονοδιαγράμματος κατασκευής του οδικού έργου Πάτρα - Πύργος- Τσακώνα, ζήτησαν βουλευτές της συμπολίτευσης από τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Χρυσοχοϊδη.
Οι βουλευτές, Γιάννης Κουτσούκος (ΠΑΣΟΚ), Ιωάννης Λαμπρόπουλος (ΝΔ) και Γιώργος Κοντογιάννης (ΝΔ), κάλεσαν τον κ. Χρυσοχοϊδη να εντάξει στο νομοσχέδιο για την επανεκκίνηση των οδικών έργων, διάταξη με την οποία θα περιγράφεται ρητά ότι αυτό το έργο, που έμεινε εκτός μετά τις διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους, θα προχωρήσει ως δημόσιο έργο με χρήματα από το ΕΣΠΑ και με σαφές το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του.
Αλλά και ο βουλευτής Φθιώτιδας, Κωνσταντίνος Κουτσογιαννακόπουλος (ΝΔ), προειδοποίησε ότι του είναι πολύ δύσκολο να πάει στην εκλογική του περιφέρεια και να πει στους συμπολίτες του ότι θα πληρώνουν ένα σωρό χρήματα στα διόδια χωρίς να έχει προβλεφθεί κανένα έργο στην περιοχή. Επίσης, ο κ. Κουτσογιαννακόπουλος είπε ότι δεν μπορεί να ψηφίσει το κούρεμα του οδικού έργου στο τμήμα Πάτρα- Τσακώνα και ζήτησε να διασφαλιστεί από την κυβέρνηση ότι το έργο θα προχωρήσει με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Την πιο αιχμηρή τοποθέτηση έκανε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Ιωάννης Κουτσούκος, ο οποίος αναφέρθηκε προσωπικά στον πρωθυπουργό, λέγοντας ότι «ο κ. Σαμαράς έχει προσβάλει τους βουλευτές της Ηλείας και της Μεσσηνίας, διότι ενώ ζητούν να τον συναντήσουν δεν τους δέχεται, αν και βλέπει και τον τελευταίο δήμαρχο της Μεσσηνίας». Πάντως, ο κ. Κουτσούκος σημείωσε ότι ο κ. Χρυσοχοϊδης έχει ενημερώσει τους βουλευτές πως το έργο Πάτρα - Πύργος θα προχωρήσει και θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ.
Ωστόσο, τόνισε ότι πρέπει να υπάρξουν πιο καθαρές απαντήσεις και διατάξεις και από αυτές εξαρτάται η ψήφος του. «Θέλουμε να υπάρξει χρονοδιάγραμμα και να γραφτεί και στο νόμο, από πού θα βρεθούν τα λεφτά. Το έργο της Ολυμπίας Οδού το θέλουμε και το χρειαζόμαστε» είπε ο βουλευτής της ΝΔ, Ιωάννης Λαμπρόπουλος, ο οποίος κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ για τη στείρα άρνησή του σε όλα. «Πώς θα πάω στη Φθιώτιδα και θα πω στον κόσμο, εσείς θα πληρώνετε διόδια αλλά εδώ δεν θα γίνει τίποτε;» αναρωτήθηκε ο βουλευτής της ΝΔ, Κωνσταντίνος Κουτσογιαννακόπουλος και ξεκαθάρισε ότι δεν θα μπορέσει να συμπράξει στο νομοσχέδιο αν δεν διασφαλιστεί ότι θα γίνει το έργο Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα και αν δεν έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του.
Ο βουλευτής της ΝΔ, Γιώργος Κοντογιάννης, αναρωτήθηκε ποιοι είναι εκείνοι που υπολόγισαν ότι δεν χρειάζεται το τμήμα του οδικού έργου μετά την Πάτρα και κάλεσε την κυβέρνηση να δει πώς μπορεί να προχωρήσει η σύνδεση της Ολυμπίας Οδού με τον αυτοκινητόδρομο του Μορέα. Για τη χρηματοδότηση του έργου Πάτρα- Πύργος- Καλό Νερό- Τσακώνα, ο βουλευτής τόνισε ότι πρέπει να γίνει από το εθνικό ΕΣΠΑ και όχι από το περιφερειακό, διότι στη δεύτερη περίπτωση θα αποστερήσει την περιφέρεια από κάθε έργο.
Ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής επιτροπής στην οποία συζητείται η συμφωνία τροποποίησης των συμβάσεων των οδικών έργων, Γιώργος Βλάχος, αναφέρθηκε στο θέμα των διοδίων. Ο κ. Βλάχος επισήμανε ότι μολονότι το νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει ρύθμιση για τα διόδια, ο προβληματισμός των βουλευτών είναι μεγάλος και ο κ. Χρυσοχοϊδης θα πρέπει στην αυριανή συνεδρίαση να δώσει κάποιες διευκρινίσεις για το πώς θα εφαρμοστεί η αρχική σύμβαση (σ.σ. επί εποχής Σουφλιά) για τα διόδια.
Κατά τη δεύτερη συνεδρίαση της επιτροπής, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Σταθάκης, δήλωσε ότι είναι αμφίβολο εάν για τα έργα υπάρχει ιδιωτική χρηματοδότηση. Επίσης, εξέφρασε αμφιβολίες ότι οι συμβάσεις μπορεί να εγγυηθούν την ολοκλήρωση των έργων και επισήμανε τον κίνδυνο στο τέλος του 2015 «να έχουμε ξεμείνει από χρήματα και να χρειαστεί και πάλι αναθεώρηση». Αναφερόμενος στο ζήτημα των διοδίων, σημείωσε ότι η ορθή εμπορική πρακτική θα ήταν να κρατηθούν σε χαμηλά επίπεδα, ώστε να μη μειωθεί η κυκλοφορία.
Από τους Ανεξάρτητους Δημοκρατικούς Βουλευτές, ο Νίκος Σταυρογιάννης ανέφερε ότι η τροποποίηση των συμβάσεων για τα μεγάλα οδικά έργα κινείται σε βάρος των συμφερόντων του Δημοσίου. «Βεβαίως χρειαζόμαστε τις υποδομές και τους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους, αλλά όχι με αυξημένο κόστος και με μεγάλες καθυστερήσεις, κυρίως όχι με μία νέα συμφωνία που μετακυλίει το κόστος στο ελληνικό Δημόσιο και στους χρήστες» υπογράμμισε ο βουλευτής.
Διαβάστε επίσης:
Κόντρα στη Βουλή για τις αυξήσεις στα διόδια
Έως και 60% οι αυξήσεις στα διόδια
«Βόμβα» Κουτσογιαννακόπουλου για τους οδικούς άξονες
Στις Βρυξέλλες αύριο ο Χρυσοχοϊδης για τις συμβάσεις των οδικών αξόνων