Γ. Στουρνάρας: Πλέον είμαστε πιο κοντά σε μια Τραπεζική Ένωση
Στην Ευρωπαϊκή Ημέρα Ανταγωνισμού που διοργανώθηκε στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας, παρευρέθη σήμερα ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας, μιλώντας για την επιστροφή της χώρας στις αγορές.
Διαβάστε ολόκληρη την ομιλία του κ. Στουρνάρα:
«Επίτροπε, Υπουργοί, αγαπητοί σύνεδροι,
Με μεγάλη χαρά και ικανοποίηση σας καλωσορίζουμε σήμερα εδώ, στις εργασίες της Ημέρας Ανταγωνισμού, μιας εκδήλωσης που οργανώνεται στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Είναι τιμή για εμένα να βρίσκομαι σε μια διοργάνωση όπου συμμετέχουν ακαδημαϊκοί εγνωσμένου κύρους, υψηλόβαθμα στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δικαστικοί και άτομα με βαθιά γνώση και εξειδίκευση στους τομείς του Ανταγωνισμού και των Κρατικών Ενισχύσεων.
Οι τελευταίοι μήνες ήταν εξαιρετικά δύσκολοι, αλλά και ιδιαίτερα παραγωγικοί. Η Ελλάδα, ανέλαβε τα ηνία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ούσα ταυτόχρονα μια χώρα σε πρόγραμμα επίπονης δημοσιονομικής πειθαρχίας.
Η ελληνική Προεδρία έδωσε μεγάλη έμφαση στην αναθεώρηση του κανονιστικού πλαισίου για τη λειτουργία και την εποπτεία του χρηματοπιστωτικού τομέα, προκειμένου να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη και να αυξηθεί η ρευστότητα της πραγματικής οικονομίας της Ευρώπης.
Κατά τους πρώτους μήνες της Προεδρίας μας αντιμετωπίσαμε και φέραμε σε πέρας μια σειρά από μεγάλες προκλήσεις.
Να ξεκινήσω με την πιο σημαντική επιτυχία μας, τη συμφωνία για τον Ενιαίο Μηχανισμό Εξυγίανσης των Τραπεζών, που αποτελούσε βασική μας προτεραιότητα.
Μετά την υιοθέτηση του κοινού νομίσματος, η Τραπεζική Ένωση αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους στόχους-προκλήσεις για την ολοκλήρωση της νομισματικής ένωσης.
Πλέον είμαστε πιο κοντά σε μια Τραπεζική Ένωση που θα εγγυάται τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, τη ρευστότητα, και την αξιοπιστία του τραπεζικού συστήματος στην Ευρώπη.
Ταυτόχρονα ήδη στο πρώτο τρίμηνο πετύχαμε συμφωνία σε 4 σημαντικά και δύσκολα νομοθετήματα, την Οδηγία και τον Κανονισμό για τις αγορές χρηματοπιστωτικών µέσων(MiFID και MiFIR), την Οδηγία για τους ΟΣΕΚΑ (UCITS), την Οδηγία σχετικά με τους Λογαριασμούς Πληρωμών (PAD) και τον Κανονισμό που αφορά κανόνες διαφάνειας στα Επενδυτικά Προϊόντα για Ιδιώτες Επενδυτές (PRIIPs).
Κατά το δεύτερο μισό της, η Ελληνική Προεδρία θα εστιάσει στο να προωθήσει μια σειρά από πολύ σημαντικούς φακέλους, όπως ενδεικτικά αναφέρω το benchmarks, δηλαδή τους δείκτες αναφοράς σε χρηματοπιστωτικά μέσα και συμβάσεις, το Ξέπλυμα Μαύρου Χρήματος και τα Μακροπρόθεσμα Χρηματοδοτικά Εργαλεία και σε τεχνικό επίπεδο για μια σειρά άλλων φακέλων, όπως ο φάκελος Payment Services Directive II (Οδηγία για τις υπηρεσίες πληρωμών) και ο Κανονισμός για τις πολυμερείς διατραπεζικές προμήθειες (MIFs).
Πέρα όμως από τη σημαντική πρόοδο στα θέματα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, η Ελλάδα κατάφερε –και αυτό το αναγνωρίζουν πλέον και οι πιο επικριτικοί φίλοι και εταίροι μας- να πετύχει την έξοδο από την κρίση.
Μετά από τέσσερα χρόνια δημοσιονομικής εξυγίανσης και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, η ελληνική οικονομία έχει αρχίσει να δείχνει τα πρώτα ενθαρρυντικά σημάδια ισορροπίας και ανάκαμψης.
Σήμερα βγαίνουμε για πρώτη φορά μετά από 4 χρόνια στις αγορές. Σε λίγο θα ανακοινώσουμε τα αποτελέσματα αυτού του καταλυτικού εγχειρήματος.
Πλέον και για τη μετέπειτα πορεία μας, πρέπει να χρησιμοποιήσουμε όλα τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας για να προωθήσουμε την ανάπτυξη, να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας και να δώσουμε προοπτική και ευημερία στους πολίτες αυτής της χώρας οι οποίοι έχουν υποστεί βαρύτατες τις συνέπειες της κρίσης και της δημοσιονομικής προσαρμογής.
Ο στόχος μας περνάει μέσα από την αύξηση της ανταγωνιστικότητας σε πραγματικούς όρους τιμών, του ανοίγματος των αγορών, των κλειστών επαγγελμάτων, της δημιουργίας νέων καινοτόμων προϊόντων.
Η Ελλάδα βρίσκεται σε διαδικασία δημιουργίας νέου προτύπου ανάπτυξης με στόχο να γίνει εξωστρεφής και φιλική για τις επιχειρήσεις.
Ένα τέτοιο πρότυπο θα αξιοποιήσει πλήρως τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας δηλ. τη γεωγραφία και το κλίμα, τον πολιτισμό, τους φυσικούς πόρους, αλλά πάνω από όλα το εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό.
Κατά τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια, η Ελλάδα έχει υιοθετήσει μεταρρυθμίσεις σε όλους σχεδόν τους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας, με σημαντικότερες αυτές στην αγορά εργασίας, στο ασφαλιστικό, το σύστημα υγείας και στη φορολογική διοίκηση.
Είναι χαρακτηριστικό, πως τα τελευταία χρόνια ο ΟΟΣΑ κατατάσσει σταθερά την Ελλάδα ως τη χώρα με τη μεγαλύτερη ανταπόκριση στην υιοθέτηση των προτάσεών του για πολιτικές που ευνοούν την ανάπτυξη.
Ωστόσο, πρέπει να προχωρήσουμε τολμηρά, να κάνουμε βήματα που θα μας φέρουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα σε αποτελέσματα που θα γίνουν αντιληπτά από όλο και περισσότερα τμήματα των πολιτών.
Η θεωρία αλλά και η εμπειρία δείχνουν πως μια κρίση φέρνει μεγαλύτερης διάρκειας αρνητικές επιπτώσεις, όταν η οικονομία χαρακτηρίζεται από δυσκαμψίες.
Όταν η αγορά εργασίας είναι αυστηρά ρυθμιζόμενη, η ανεργία μπορεί μεν να μην αυξάνεται με ταχύτητα αλλά εξίσου αργή είναι και η αντιστροφή της.
Όταν οι αγορές προϊόντων και υπηρεσιών χαρακτηρίζονται από μειωμένο ανταγωνισμό, οι τιμές δεν μειώνονται ακόμα και αν το κόστος εργασίας έχει μειωθεί.
Οι μεταρρυθμίσεις που έχουν ήδη υιοθετηθεί στην αγορά εργασίας θα διευκολύνουν τη γρηγορότερη μείωση της ανεργίας, τώρα που η ελληνική οικονομία μπαίνει σε πορεία ανάκαμψης.
Με τις μεταρρυθμίσεις στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών που υιοθετήσαμε με τη ψήφιση του πολυνομοσχεδίου πριν από λίγες ημέρες, αναμένουμε περαιτέρω μείωση των σχετικών τιμών, αύξηση των επενδύσεων και της απασχόλησης.
Δηλαδή σημαντική βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των Ελλήνων.
Ταυτόχρονα, θα πρέπει ως Πολιτεία να αξιοποιήσουμε τους περιορισμένους και πολύτιμους κρατικούς πόρους για τη διευκόλυνση αυτής της διαδικασίας.
Οδηγό μας σε αυτή την προσπάθεια αποτελούν μεταξύ άλλων και οι Ευρωπαϊκοί κανόνες περί ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων.
Με την πρόσφατη ολοκλήρωση της διαδικασίας Αναθεώρησης των Κανόνων Κρατικών Ενισχύσεων, τα κράτη μέλη έχουμε τη δυνατότητα να κατευθύνουμε, μέσα από πιο σύντομες και αποτελεσματικές διαδικασίες, τους κρατικούς πόρους, προς ενίσχυση των πιο δυναμικών τομέων της οικονομίας μας.
Η ορθή διαχείριση των κρατικών πόρων, αλλά και των νομοθετικών και άλλων εργαλείων, αποτελεί βασικό μηχανισμό για τη δημιουργία κινήτρων και την εφαρμογή του νέου παραγωγικού προτύπου που θέλουμε να εφαρμοστεί στη χώρα. Αντίθετα, η μη ορθολογική ενίσχυση δραστηριοτήτων και επιχειρήσεων αποδείχτηκε ιδιαίτερα επιζήμια, με πρώτα θύματα τις ίδιες τις επιχειρήσεις, που σε πολλές περιπτώσεις κλήθηκαν να επιστρέψουν ασύμβατες με το κοινοτικό δίκαιο ενισχύσεις.
Η Ελλάδα, ιδιαίτερα κατά τους τελευταίους μήνες έχει κάνει σημαντικά βήματα προόδου στον τομέα αυτό: η αναδιάρθρωση του τραπεζικού μας συστήματος και της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών στηρίχτηκε στους κανόνες περί ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων. Παρόμοια εργασία γίνεται και όσον αφορά το ευρύτατο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Μένουν ωστόσο ακόμα πολλά να γίνουν.
Ο ρόλος του Υπουργείου Οικονομικών σε όλη αυτή τη διαδικασία είναι κομβικός.
Έως τώρα ακολουθούσαμε ένα αποκεντρωμένο σύστημα με την πολιτική των κρατικών ενισχύσεων να ανήκει στην αρμοδιότητα του εκάστοτε Υπουργείου.
Με το νέο πλαίσιο, το Υπουργείο Οικονομικών αναδεικνύεται σε βασικό ρυθμιστή της στρατηγικής και του χειρισμού των θεμάτων των κρατικών ενισχύσεων, θέτοντας προτεραιότητες και διασφαλίζοντας τη συμμόρφωση με τους αντίστοιχους κανόνες.
Είμαστε στην αρχή ενός δύσκολου δρόμου μεταρρυθμίσεων και στο συγκεκριμένο τομέα.
Έως σήμερα έχουμε αναθεωρήσει σημαντικά το νομικό πλαίσιο που αφορά τον τρόπο αξιολόγησης των κρατικών ενισχύσεων, περιλαμβανομένων των διαδικασιών κοινοποίησης και ανάκτησης.
Με το ν.4152/2013, δημιουργήσαμε εντός του Υπουργείου Οικονομικών την Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων με αυξημένες αρμοδιότητες, που θα δρα μεταξύ άλλων και ως κομβικό σημείο επαφής με τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Δεν μπορούμε όμως να παραβλέψουμε την τεχνογνωσία του κάθε Υπουργείου στα θέματα της αρμοδιότητάς του.
Ταυτόχρονα, σε κάθε Υπουργείο δημιουργούνται, Αποκεντρωμένες Μονάδες που θα λειτουργούν ως δίκτυο συνεργαζόμενων υπηρεσιών.
Ο στόχος μας πρωτίστως είναι να χρησιμοποιήσουμε όλες τις δυνατότητες και τα εργαλεία που μας δίνονται μετά και την πρόσφατη Αναθεώρηση των Κανόνων, ώστε να ενισχύσουμε την ανάπτυξη, να βελτιώσουμε τον τρόπο χορήγησης των εθνικών και κοινοτικών πόρων και να χρησιμοποιήσουμε το πολύτιμο δημόσιο χρήμα προς ενίσχυση των πλέον παραγωγικών και αποδοτικών τομέων της οικονομίας μας.
Φέτος, για πρώτη φορά, η Ημέρα Ανταγωνισμού περιλαμβάνει στη θεματολογία της, την πρακτική και το δίκαιο των κρατικών ενισχύσεων. Θα ήθελα στο σημείο αυτό να ευχαριστήσω τους κύριους διοργανωτές, την Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη φιλοξενία τους και τη συνδιοργάνωση της δεύτερης ημέρας.
Σας καλωσορίζω για άλλη μια φορά και εύχομαι επιτυχία στις εργασίες σας».
Διαβάστε επίσης:
Η Ελλάδα ανακτά την εμπιστοσύνη των αγορών – Αλλά για πόσο…