Κυβερνητικό «σίριαλ» με τους φόρους των εφοπλιστών
Η κυβέρνηση επιμένει να μην δίνει τα φλέγοντα στοιχεία –δια της καθυστερήσεως, εγείροντας υποψίες ότι επιχειρείται να συγκαλυφθεί τουλάχιστον μέχρι τις εκλογές το πραγματικό «σκάνδαλο», που είναι η ελάχιστη φορολογική συνεισφορά από μέρος εφοπλιστών στην εθνική οικονομία, σε σχέση με την τεράστια κερδοφορία τους.
Τη σχετική ερώτηση είχαν καταθέσει στη βουλή τον Φεβρουάριο οι βουλευτές Θανάσης Παφίλης, Νίκος Καραθανασόπουλος και Χρήστος Κατσώτης, με την οποία ζητούσαν από το υπουργείο Οικονομικών, Ναυτιλίας και Εργασίας τα παραπάνω στοιχεία, καθώς και τις βεβαιωμένες και ανεξόφλητες οφειλές εφοπλιστών σε ΔΟΥ και ασφαλιστικά ταμεία των ναυτεργατών.
Δύο μήνες μετά, στα τέλη Απριλίου, το υπουργείο Εργασίας διαβίβασε στη βουλή στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία οι βεβαιωμένες οφειλές προς ΔΟΥ, ΝΑΤ, ΚΕΑΝ και Ταμεία Πρόνοιας των ναυτεργατών, ανέρχονταν σε 101.065.652,15 ευρώ. Ας σημειωθεί ότι το ποσό αυτό αφορά μόνο βεβαιωμένες οφειλές, με κάποιους να κάνουν λόγο ότι τα στοιχεία αυτά δεν ανταποκρίνονται ούτε κατ' ελάχιστο στην πραγματικότητα.
Σήμερα, το υπουργείο Ναυτιλίας διαβίβασε στη βουλή στοιχεία για τον τρόπο φορολόγησης των ναυτιλιακών εταιρειών και πλοίων, ωστόσο κουβέντα δεν έγινε για αποδοθέντα χρηματικά ποσά. Η δικαιολογία αυτή τη φορά είναι πως πρόκειται για αρμοδιότητα του υπουργείου Οικονομικών.
Ο υπουργός Ναυτιλίας, κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, επισήμανε ότι η φορολογική μεταχείριση των ναυτιλιακών εταιρειών και των πλοίων είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Οικονομικών και πραγματοποιείται με βάση το Ν. 27/75, παραθέτει στο έγγραφό του όλες τις διατάξεις για τη φορολόγησή τους και κάνει ταυτόχρονα γνωστό ως προς την «Οικειοθελή Προσφορά της Ναυτιλιακής Κοινότητας» ότι σύμφωνα με τις κατατιθέμενες Δηλώσεις Οικειοθελούς Προσφοράς, ο συνολικός αριθμός των πλοίων που έχουν δηλωθεί από τις εταιρείες του άρθρου 25 του ν. 27/1975 είναι 3.062 και ανέρχεται σε ποσοστό πλέον του 75% επί του συνόλου των διαχειριζομένων πλοίων.
Βέβαια, το γεγονός ότι έχει δηλωθεί το 75% των διαχειριζόμενων πλοίων, δεν σημαίνει ότι το κράτος έχει εισπράξει κιόλας το ποσό που αντιστοιχεί στα πλοία αυτά. Μάλιστα, πριν από περίπου δέκα ημέρες, το υπουργείο Οικονομικών είχε επικαλεστεί «τεχνικές δυσκολίες» για να δικαιολογήσει τη μη είσπραξη μέχρι στιγμής «της οικονομικής παροχής της ναυτιλιακής κοινότητας για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης».
Ειδικά ως προς τη φορολόγηση των πλοίων με ελληνική σημαία, ο κ. Βαρβιτσιώτης επισήμανε ότι γίνεται με βάση τις διατάξεις του ν. 27/1975. Για τα πλοία που έχουν εγγραφεί στο ελληνικό νηολόγιο δυνάμει του άρθρου 13 του ΝΔ 2687/1953, εφαρμογή έχουν τα οριζόμενα σε κάθε εγκριτική πράξη νηολόγησης αρμοδιότητας του υπουργείου Οικονομικών. Επίσης με το άρθρο 24 του ν. 4110/2013 επιβλήθηκε, για πρώτη φορά, φόρος χωρητικότητας στα πλοία υπό ξένη σημαία των οποίων η διαχείριση γίνεται από αλλοδαπές ή ημεδαπές εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα. Ο εν λόγω φόρος υπολογίζεται με τα ίδια κριτήρια, συντελεστές και κλιμάκια που ισχύουν, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 27/1975 και τις εκδιδόμενες δυνάμει του άρθρου 13 του ΝΔ 2687/1953 πράξεις νηολόγησης πλοίων υπό ελληνική σημαία, με βάση τα οριζόμενα στο εν λόγω άρθρο του ν. 4110/2013. Επιπρόσθετα, με το άρθρο 14 του ν. 4223/2013 καθορίζεται ετήσια παροχή για τα έτη 2014, 2015 και 2016 για τα πλοία με ελληνική ή ξένη σημαία τα οποία εκμεταλλεύεται, κατά κυριότητα ή μη, η κάθε πλοιοκτήτρια εταιρεία ή διαχειρίζεται η κάθε διαχειρίστρια εταιρεία που έχει υπαχθεί στις διατάξεις του άρθρου 25 του ν, 27/1975, ύψους ίσου με το διπλάσιο του τελικού ποσού που υπολογίστηκε και βεβαιώθηκε για κάθε πλοίο κατά την προηγούμενη κάθε φορά φορολογική περίοδο χωρίς να αφαιρούνται μειώσεις φόρου. Επίσης με την παράγραφο 1 του άρθρου 43 του ν. 4111/2013, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 45 του ν. 4141/2013, θεσπίστηκε η καταβολή ετήσιας εισφοράς για τα έτη 2012-2015 επί του ετήσιου ποσού εισαγόμενου συναλλάγματος στα γραφεία ή υποκαταστήματα αλλοδαπών επιχειρήσεων εγκατεστημένων στην Ελλάδα και τα οποία ασχολούνται αποκλειστικά με τη ναύλωση, ασφάλιση, διακανονισμό αβαριών, μεσιτεία αγοραπωλησιών ή ναυπηγήσεων ή ναυλώσεων ή ασφαλίσεων πλοίων.
Επομένως, η κυβέρνηση περιορίστηκε για μία ακόμα φορά σε νομοτεχνικές περιγραφές και δεν είπε κουβέντα επί του πρακτέου: τι πλήρωσαν τελικά οι εφοπλιστές για το 2013.
Με βάση την ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ, αυτή τη στιγμή εκκρεμεί η απάντηση από το υπουργείο Οικονομικών για τους φόρους που έχουν πληρώσει οι εφοπλιστές το 2013 για πλοία με ελληνική σημαία πρώτης κατηγορίες του ν. 27/1975, καθώς και για τα πλοία δεύτερης κατηγορίας άνω των 500 ΚΟΧ του ίδιου νόμου.
Επίσης, εκκρεμεί το ύψος του ποσού που κατέβαλαν οι ναυτιλιακές εταιρείες με βάση το συνυποσχετικό οικειοθελούς φορολόγησης των εφοπλιστών, καθώς και τα φορολογικά έσοδα από τις ναυτιλιακές off-shore εταιρείες στην Ελλάδα από το 2009 έως το 2013.
Πάντως, όσο οι εφοπλιστές επιμένουν στη διακηρυγμένη άρνησή τους να πληρώσουν ακόμα και κάποιους από τους προαναφερθέντες φόρους, τη στιγμή που διατηρούνται σε ισχύ οι δεκάδες φοροαπαλλαγές τους, το κράτος θα περιμένει μάταια να εισπράξει. Ίσως γι' αυτό αποφεύγει και η κυβέρνηση να δώσει τα κρίσιμα στοιχεία, γιατί θα αποδειχθεί ότι κάνει «γαργάρα» τα εφοπλιστικά χρέη, τη στιγμή που οι Έλληνες πολίτες «ξεζουμίζονται» από όλες τις μπάντες.
Διαβάστε επίσης:
Γιατί κ. Σαμαρά επιτρέπετε σε εφοπλιστές να «βουλιάζουν» τα ταμεία;
Ούτε ευρώ στα κρατικά ταμεία από την εισφορά των εφοπλιστών
Εφοπλιστές: Χρωστούν εκατομμύρια στα ασφαλιστικά ταμεία
«Φορολογικός παράδεισος για τους εφοπλιστές, φοροληστεία για το λαό»
Έλληνες εφοπλιστές: «Δεν πληρώνουν» και κάνουν επενδύσεις 9 δισ.
Τα Λιμανάκια στον εφοπλιστή Δράγνη με αμφισβητούμενες διαδικασίες;
«Ιερές μπίζνες» για Έλληνες εφοπλιστές
Έτσι παίρνουν δάνεια κάποιοι εφοπλιστές
Έλληνες εφοπλιστές: Γυρνούν την πλάτη στη γαλανόλευκη