Ιατρίδη: Κλείσατε την ΕΡΤ, τώρα πάτε να κλείσετε και τον περιφερειακό τύπο
Η βουλευτής Δωδεκανήσου αναφέρθηκε εκτενώς στην ομιλία της στις διατάξεις του άρθρου 152 του πολυνομοσχεδίου, το οποίο έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις των ανθρώπων του τοπικού και περιφερειακού τύπου, μια και με τις διατάξεις του αφαιρεί ουσιαστικά πολύτιμους πόρους από τις δημοσιεύσεις των υποθέσεων που αφορούν στην τοπική αυτοδιοίκηση, ενώ μετακυλύει το κόστος δημοσίευσης από τους εργολάβους και προμηθευτές στην εκάστοτε αναθέτουσα αρχή.
Η Μίκα Ιατρίδη, κάλεσε τον αρμόδιο Υπουργό να αποσύρει τη διάταξη, ρωτώντας τον αν θα αφήσει «τον περιφερειακό τύπο και τις τοπικές εφημερίδες να κλείσουν λόγω οικονομικής ασφυξίας», σημειώνοντας ότι «έχετε στερήσει ήδη στους νησιώτες, τους αιγαιοπελαγίτες, την ενημέρωση με το κλείσιμο της ΕΡΤ και πάτε να μας στερήσετε και την τελευταία ενημέρωση που έχουμε με τις τοπικές εφημερίδες».
Ακολουθούν σημεία της ομιλίας:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Όπως είπα και στην ομιλία μου στην πρώτη συνεδρίαση, έχουμε ένα πολυνομοσχέδιο με πλήθος διατάξεων, με το οποίο είναι βέβαιο ότι δεν μπορούν να υπάρξουν μέτρα ουσιαστικής στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
Φαίνεται ακόμη, ότι η συγκυβέρνηση θέλει να εξοφλήσει τα γραμμάτια της υποστήριξης που λαμβάνει, για αυτό και μέσα στα εκατοντάδες άρθρα, περιλαμβάνει και διατάξεις ευνοϊκές, έως και προκλητικές, για κάθε είδους συμφέροντα που την εξυπηρετούν.
Ένα κλασικό παράδειγμα αποτελεί και το άρθρο 152 του παρόντος νομοσχεδίου, για το οποίο έχω λάβει τις έντονες αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών, αλλά και των ανθρώπων που έχουν στην ευθύνη τους τη λειτουργία των τοπικών εφημερίδων και, γενικά, των μέσων μαζικής ενημέρωσης.
Περαιτέρω, σε επιστολές των αρμόδιων φορέων, αναφέρουν ότι υπάρχει εμπαιγμός, από τη στιγμή που ο προηγούμενος Υπουργός Ανάπτυξης είχε υποσχεθεί ότι δεν θα περιληφθεί διάταξη σαν αυτή του άρθρου 152.
Όμως η συγκυβέρνηση προχωρεί ακάθεκτη. Και εν πάση περιπτώσει, θα πρέπει η συγκυβέρνηση, αφού διατείνεται ότι υπάρχει συνέχεια, να τιμά τους λόγους της και τις δεσμεύσεις της.
Έρχεστε τώρα, και με αυτήν τη διάταξη, θέλετε να επιβάλλετε σιωπητήριο στις τοπικές εφημερίδες, το μόνο μέσο που έχουν οι ακρίτες για να ενημερώνονται, αφού οι συνδέσεις στο διαδίκτυο δεν είναι όπως στα αστικά κέντρα.
Και σας ερωτώ, θα αποσύρετε τη διάταξη όπως φημολογείται έντονα, ή θα αφήσετε τον περιφερειακό τύπο και τις τοπικές εφημερίδες να κλείσουν λόγω οικονομικής ασφυξίας;
Θυμίζω ότι μέχρι σήμερα,
1. Κάθε δαπάνη ανακοίνωσης, δημοσίευσης και περίληψης προκήρυξης για οποιοδήποτε θέμα που σχετίζεται με ζητήματα που εντάσσονται στον κύκλο των υποθέσεων της τοπικής αυτοδιοίκησης δημοσιεύεται σε ημερήσιο ή εβδομαδιαίο τύπο.
2. Τα έξοδα δε των εκ του νόμου απαραίτητων δημοσιεύσεων της διακήρυξης της δημοπρασίας στην οποία αναδείχθηκε ανάδοχος βαρύνουν τον ίδιο και εισπράττονται με τον πρώτο λογαριασμό πληρωμής του έργου.
3. Τα έξοδα δημοσιεύσεων των τυχόν προηγούμενων διαγωνισμών για την ανάθεση του ίδιου έργου, καθώς και τα έξοδα των μη απαραιτήτων εκ του νόμου δημοσιεύσεων βαρύνουν την αναθέτουσα αρχή και καταβάλλονται από τις πιστώσεις του έργου. (παρ 5 άρθρο 2 του Ν. 3263/04).
4. Οι δαπάνες δημοσίευσης της διακήρυξης, τα κηρύκεια και τα λοιπά έξοδα της δημοπρασίας, αρχικής και επαναληπτικής, καταβάλλονται σε κάθε περίπτωση από την αναθέτουσα αρχή, με την προσκόμιση των νόμιμων παραστατικών.
5. Τα ποσά αυτά παρακρατούνται από την αμοιβή του εργολάβου ή προμηθευτή κατά την πρώτη πληρωμή του από την αναθέτουσα αρχή, εφόσον ανακηρυχθεί ανάδοχος. (άρθρο 22 Π.Δ. 28/1980 όπως αντικαταστάθηκε από την παρ 5 του άρθρου 6 του Ν. 3548/07).
6. Από τη δημοσίευση του Ν. 3801/09, (4-9-2009) οι δαπάνες δημοσίευσης της διακήρυξης, τα κηρύκεια και τα λοιπά έξοδα της δημοπρασίας, αρχικής και επαναληπτικής, καταβάλλονται σε κάθε περίπτωση από τον εργολάβο ή τον προμηθευτή που ανακηρύχθηκε ανάδοχος με τη διαδικασία.
7. Οι εκκρεμείς κατά τη δημοσίευση του Ν. 3801/09 διακηρύξεις δημοπρασιών ολοκληρώνονται με το προγενέστερο νομικό καθεστώς. (άρθρο 4 παρ 3 του Ν. 3548/07, όπως προστέθηκε με το άρθρο 46 του Ν. 3801/2009).
Είναι πολύ σημαντικό ακόμη να τονιστεί ότι με εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών (εγκ.11/27754/28.06.2010), έγινε δεκτή η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (αριθ. 204/2010), σύμφωνα με την οποία η ρύθμιση του άρθρου 46 του Ν. 3801/2009 (ΦΕΚ 163 Α') με την οποία προστέθηκε παρ. 3 στο άρθρο 4 του Ν. 3548/2007 (ΦΕΚ 68 Α'), αφορά το σύνολο των προβλεπόμενων υποχρεωτικών δημοσιεύσεων διαγωνισμού προμήθειας ΟΤΑ Α' βαθμού και λοιπών φορέων που διέπονται από τις διατάξεις της ΥΑ 11389/1993 (ΕΚΠΟΤΑ) και όχι μόνο στις δημοσιεύσεις που προβλέπονται στις διατάξεις του Ν. 3548/2007.
Με την εγκύκλιο καθίσταται σαφές ότι για τις προμήθειες και τις υπηρεσίες που εξακολουθούν να διενεργούνται σύμφωνα με το ΠΔ 28/80 (ΦΕΚ 11 Α') ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 22, όπως αντικαταστάθηκε με τις όμοιες της παρ. 5 του άρθρου 6 του Ν. 3548/07.
Σύμφωνα με το παραπάνω άρθρο οι δαπάνες δημοσίευσης της διακήρυξης, τα κηρύκεια και τα λοιπά έξοδα της δημοπρασίας, αρχικής και επαναληπτικής, θα καταβάλλονται σε κάθε περίπτωση από την αναθέτουσα αρχή, με την προσκόμιση των νόμιμων παραστατικών. Τα ποσά αυτά θα παρακρατούνται από την αμοιβή του προμηθευτή ή του παρόχου υπηρεσιών κατά την πρώτη πληρωμή του από την αναθέτουσα αρχή, εφόσον ανακηρυχθεί ανάδοχος.
Ισχύουν τα ίδια και για τις δημοσιεύσεις των έργων, διότι σύμφωνα με την παρ 6 του άρθρου 15 του ν. 3669/08 «Τα έξοδα των εκ του νόμου απαραίτητων δημοσιεύσεων της διακήρυξης της δημοπρασίας στην οποία αναδείχθηκε ανάδοχος, βαρύνουν τον ίδιο και εισπράττονται με τον πρώτο λογαριασμό πληρωμής του έργου. Τα έξοδα δημοσιεύσεων των τυχόν προηγούμενων διαγωνισμών για την ανάθεση του ίδιου έργου, καθώς και τα έξοδα των μη απαραίτητων εκ του νόμου δημοσιεύσεων βαρύνουν την αναθέτουσα αρχή και καταβάλλονται από τις πιστώσεις του έργου».
Με τις διατάξεις του ν. 3548/2007 ρυθμίστηκαν, ακόμη, ενιαία τα ζητήματα της δημοσίευσης στον νομαρχιακό και τοπικό τύπο των διακηρύξεων τόσο από την άποψη των φορέων (Δημόσιο και ευρύτερος δημόσιος τομέας) όσο και από την άποψη του αντικειμένου του διαγωνισμού (έργα, προμήθειες, υπηρεσίες). Ειδικότερα, καθορίστηκαν οι νομαρχιακές και τοπικές, ημερήσιες και εβδομαδιαίες εφημερίδες, που έχουν δικαίωμα καταχώρισης δημοσιεύσεων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ορίστηκαν οι δημοσιεύσεις που καταχωρίζονται υποχρεωτικά στο νομαρχιακό και τοπικό τύπο, καθώς και ο τρόπος υπολογισμού της αμοιβής για τη σχετική καταχώριση, η δαπάνη της οποίας βαρύνει τελικά αυτόν που θα ανακηρυχθεί ανάδοχος, κατά την ολοκλήρωση της διαδικασίας του διαγωνισμού.
Αναλύω συγκεκριμένα τα θέματα που απασχολούν τον περιφερειακό τύπο, διότι έχετε στερήσει ήδη από τους νησιώτες, τους αιγαιοπελαγίτες την ενημέρωση με το κλείσιμο της ΕΡΤ και πάτε να μας στερήσετε και την τελευταία ενημέρωση που έχουμε με τις τοπικές εφημερίδες.
Με το άρθρο 152, αφενός επιβάλλετε σιωπητήριο, όπως είπα και πιο πριν, στον τοπικό τύπο, και άρα η διαφάνεια στην ενημέρωση των πολιτών, απλά δεν θα υφίσταται.
Επιπλέον, με τις παραγράφους 2 και 4 λαμβάνετε ένα ουσιαστικό μέτρο για την ελάφρυνση των εργολάβων, αφού το κόστος των δημοσιεύσεων με το νομικό καθεστώς που ισχύει σήμερα βαραίνει τους αναδόχους των έργων και παρακρατείται από αυτούς με την πληρωμή του πρώτου λογαριασμού τους, ενώ με το άρθρο 152 το κόστος των δαπανών το μετακυλύετε στην αναθέτουσα αρχή.
Πρόκειται, δηλαδή για μια νομοθετική πρόβλεψη κομμένη και ραμμένη για τους εργολάβους.
Είναι ένα άρθρο το οποίο πρέπει να αποσυρθεί, ένα άρθρο το οποίο έχει προκαλέσει καθολική αντίδραση και αποδεικνύει ότι με πρόσχημα τις μνημονιακές υποχρεώσεις, εσείς δεν διστάζετε να κάνετε τα δωράκια σας και να στηρίζετε συγκεκριμένα συμφέροντα.
Αλλά, η τακτική σας έχει αποκαλυφθεί και προκαλεί ακόμα και την αντίδραση των βουλευτών που σας στηρίζουν.
Για τα υπόλοιπα ζητήματα, όπως για παράδειγμα, η χάραξη του αιγιαλού θα τοποθετηθώ αναλυτικά στην Ολομέλεια.