Χαρδούβελης, ένας υπουργός για τα μάτια των... τραπεζών
Οι αλλεπάλληλες γκάφες, οι… αστοχίες, οι παραλήψεις και τα… αυτογκόλ που παρατηρήθηκαν τους τελευταίους μήνες στο υπουργείο Οικονομικών, φαίνεται ότι υποχρέωσαν τον Αντώνη Σαμαρά να περάσει σημαντικό μέρος της φορολογικής πολιτικής, αλλά και των ελέγχων, στον υφυπουργό Οικονομικών Γιώργο Μαυραγάνη.
Το κλίμα για τον Γκίκα Χαρδούβελη είχε βαρύνει το τελευταίο διάστημα, ενώ έντονη ήταν η γκρίνια και από βουλευτές της συμπολίτευσης.
Στελέχη της ΝΔ όσο και του ΠΑΣΟΚ εισηγούνταν εδώ και μέρες στον πρωθυπουργό «να λάβει μέτρα» για τον Γκίκα Χαρδούβελη, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα είχε συζητηθεί και στις συναντήσεις μεταξύ Σαμαρά – Βενιζέλου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι για τη συμπεριφορά του κ. Χαρδούβελη, ο οποίος είχε... χαράξει τη δική του διαδρομή και δεν έδινε λόγο σε κανέναν εκ των βασικών του συνεργατών, μιλούν με τα... χειρότερα λόγια κορυφαία στελέχη του υπουργείου οικονομικών.
Η συνεχώς αυξανόμενη... ένταση εις βάρος του νυν υπουργού και ο κίνδυνος απώλειας ψήφων ενόψει προεδρικής εκλογής, φαίνεται ότι οδηγούν με... τρόπο τον κ. Χαρδούβελη στην απόσυρση.
Ενδεχόμενη καθαίρεση του Γκίκα Χαρδούβελη θα επέφερε σοβαρό πλήγμα στο κύρος της κυβέρνησης και έμμεση παραδοχή αποτυχίας της ασκούμενης οικονομικής πολιτικής.
Ο κ. Σαμαράς λοιπόν επέλεξε μια φαινομενικά «ανώδυνη» λύση που θα έπληττε μόνο την εικόνα του κ. Χαρδούβελη. Ο πρωθυπουργός του αφαίρεσε μεγάλο μέρος των καθηκόντων του, ουσιαστικά υποβαθμίζοντάς τον και «αναβαθμίζοντας» ταυτόχρονα τον υφυπουργό Γ. Μαυραγάνη.
Η κίνηση αυτή ερμηνεύεται από πολλούς ως ένα πρώτο «άδειασμα» και «κίτρινη κάρτα» στον υπουργό Οικονομικών Γκίκα Χαρδούβελη, αφού για πρώτη φορά από τη σύστασή τους, το ΣΔΟΕ και η Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων θα υπάγονται πλέον στον υφυπουργό Οικονομικών και όχι στον υπουργό όπως μέχρι τώρα.
Μάλιστα ακόμη και η ανεξάρτητη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, στην οποία προΐσταται η Κατερίνα Σαββαίδου θα δίνει λογαριασμό για οποιαδήποτε απόφαση στον υφυπουργό Οικονομικών.
Ο ρόλος πλέον του κ. Χαρδούβελη μοιάζει περισσότερο διακοσμητικός, αφού παραμένει στην κυβέρνηση μόνο και μόνο για να μην πληγεί το κύρος της δικομματικής, μέχρι να παραιτηθεί.
Αξίζει να σημειωθεί ότι έντονη δυσαρέσκεια έχει προκύψει για τους χειρισμούς Χαρδούβελη και για το... παρελθόν του, καθώς στο φως της δημοσιότητας αναμένεται να έρθουν σύντομα σημαντικά στοιχεία, τόσο για την περιβόητη υπόθεση Lux Leaks, όσο και για άλλες της εποχής των... χρυσών τραπεζικών "αγελάδων".
Άλλωστε, ο Γκίκας Χαρδούβελης φημίζεται ως ο άνθρωπος των... τραπεζών και φαίνεται πως με αυτό τον τίτλο θα μείνει και στην ιστορία ως αποτέλεσμα του σύντομου περάσματός του από το κορυφαίο υπουργείο της χώρας.
Σύμφωνα λοιπόν με την απόφαση του πρωθυπουργού:
«Στον Υφυπουργό Οικονομικών Γεώργιο Μαυραγάνη ανατίθεται η άσκηση των ακόλουθων αρμοδιοτήτων:
1. Της Διεύθυνσης Φορολογικής Πολιτικής
2. Της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, με την επιφύλαξη της ισχύος των αποφάσεων μεταφοράς αρμοδιοτήτων στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων
3. Της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Διοικητικής Υποστήριξης και των υπαγόμενων σε αυτήν υπηρεσιών
4. Της Ειδικής Γραμματείας του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε.) και των υπαγόμενων σε αυτήν υπηρεσιών
5. Της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου κατά το μέρος που αφορά τις υπηρεσίες και τα όργανα των ανωτέρω περιπτώσεων
6. Της Ανώτατης Επιτροπής Τελωνειακών Αμφισβητήσεων (Α.Ε.Τ.Α.)
7. Του Ανώτατου Χημικού Συμβουλίου (Α.Χ.Σ.)
8. Της εποπτείας του Ειδικού Ταμείου Ελέγχου, Παραγωγής και Ποιότητας Αλκοόλης-Αλκοολούχων Ποτών (Ε.Τ.Ε.Π.Π.Α.Α.)
Αρθρο 2
1. Στο πλαίσιο της άσκησης των αρμοδιοτήτων του άρθρου 1 περιλαμβάνονται και οι ακόλουθες:
α) οι κοινοβουλευτικές αρμοδιότητες, με εξαίρεση τη νομοθετική πρωτοβουλία
β) η πρόταση για την έκδοση διαταγμάτων
γ) η έκδοση πράξεων ατομικού και κανονιστικού χαρακτήρα
δ) η πρόταση για την έκδοση διαταγμάτων και η έκδοση πράξεων από κοινού με άλλους Υπουργούς, Αναπληρωτές Υπουργούς και Υφυπουργούς
ε) η αποδοχή των γνωμοδοτήσεων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ως και η αποδοχή και έγκριση πρακτικών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους
στ) τα ερωτήματα και οι αποφάσεις για την επιλογή, προαγωγή, τοποθέτηση, μετακίνηση, απόσπαση, μετάθεση και μετάταξη των υπαλλήλων των υπηρεσιακών μονάδων που προβλέπονται στο άρθρο 1, σύμφωνα με τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 3528/2007, Α΄ 26) ή άλλες ειδικές διατάξεις, με εξαίρεση τους Προϊσταμένους Γενικών Διευθύνσεων
ζ) ο ορισμός μελών των Υπηρεσιακών Συμβουλίων και η σύσταση, συγκρότηση και ορισμός μελών των μόνιμων και ευκαιριακών συλλογικών οργάνων (επιτροπών, συμβουλίων και ομάδων εργασίας)
2. Εξαιρούνται και παραμένουν στον Υπουργό:
α) η αρμοδιότητα να προσδιορίζει την πολιτική του Υπουργείου, στο πλαίσιο των αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου και των λοιπών συλλογικών κυβερνητικών οργάνων, να συντονίζει την εφαρμογή της πολιτικής αυτής και να εποπτεύει την εφαρμογή της από τις υπηρεσίες του Υπουργείου
β) η εκπροσώπηση του Ελληνικού Δημοσίου
γ) η εκπροσώπηση του Υπουργείου στους Διεθνείς Οργανισμούς
δ) η υπογραφή αποφάσεων εξουσιοδότησης υπαλλήλων για το χειρισμό διαβαθμισμένου υλικού, άρσης εξουσιοδότησης, συγκρότησης ομάδων πολιτικής άμυνας των κτιρίων του Υπουργείου και όλων των άλλων Υπηρεσιών που υπάγονται σε αυτό, καθώς και συγκρότησης επιτροπών καταστροφής διασφαλισμένου υλικού
ε) η οργάνωση Υπηρεσιών
στ) οι αποσπάσεις και μετατάξεις στο Υπουργείο Οικονομικών υπαλλήλων άλλων φορέων, καθώς και οι πράξεις πρόσληψης ή διορισμού προσωπικού του Υπουργείου Οικονομικών και των νομικών προσώπων που εποπτεύονται από αυτό και ανάθεσης μίσθωσης έργου σε φυσικά πρόσωπα, με την εξαίρεση της στελέχωσης του Γραφείου του Υφυπουργού
ζ) οι πράξεις εκτέλεσης δικαστικών αποφάσεων που αφορούν στην πληρωμή συμπληρωματικών συντάξεων σε συνταξιούχους και βοηθηματούχους, γενικά, του Δημοσίου
η) η έκδοση εγκυκλίων και οδηγιών για το συντονισμό της δραστηριότητας των Υπηρεσιακών και Πειθαρχικών Συμβουλίων
3. Η κατά την περίπτωση ζ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 2 αρμοδιότητα ασκείται, αφού προηγουμένως ενημερωθεί ο Υπουργός. Η αρμοδιότητα της σύστασης, συγκρότησης και ορισμού μελών των μόνιμων και ευκαιριακών συλλογικών οργάνων (επιτροπών, συμβουλίων και ομάδων εργασίας) ασκείται παράλληλα και από τον Υπουργό.