Λαφαζάνης: «Όχι στο γερμανικό μονοπώλιο διέλευσης ρωσικού αερίου»

«Δεν θέλουμε να υπάρχει μονοπώλιο στη διασύνδεση της Ρωσίας με την Ευρώπη μέσω Γερμανίας» τόνισε στους δημοσιογράφους ο υπουργός ΠΑΠΕΝ κ. Π. Λαφαζάνης ανοίγοντας ξεκάθαρα το δρόμο για ενεργειακή συνεργασία με τη Ρωσία.

Λαφαζάνης: «Όχι στο γερμανικό μονοπώλιο διέλευσης ρωσικού αερίου»
5'

«Η ΕΛΛΑΔΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΤΕΛΗΣ ΚΑΝΕΝΟΣ - ΠΡΟΕΧΕΙ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟΣ ΜΑΣ ΣΥΜΦΕΡΟΝ»

Της Μαρίνας Πρωτονοταρίου

Ο υπουργός υποστήριξε τους πολλαπλούς δρόμους διέλευσης για το φυσικό αέριο της Ρωσίας και όχι τον αποκλεισμό της, ενώ τόνισε ότι η Ελλάδα δεν είναι υποτελής κανενός. Υπογράμμισε ωστόσο ότι η τελική απόφαση θα είναι συλλογική της κυβέρνησης και του Έλληνα πρωθυπουργού και θα ληφθεί με βάση όλες τις παραμέτρους και το εθνικό μας συμφέρον.

Ειδικότερα, ανέφερε «Εμείς δεν θεωρούμε ότι τα ενεργειακά διαθέσιμα της Ρωσίας δεν θα πρέπει να κατευθύνονται στον ευρωπαϊκό χώρο. Φυσικά με τρόπους και κανόνες που θα είναι σύμφωνοι με το Δίκαιο των κρατών μελών και το δίκαιο της κοινοτικής νομοθεσίας. Το να σηκώνονται τεχνητά τείχη απέναντι στη Ρωσία και τα ενεργειακά της αποθέματα είναι λάθος για όλη την Ευρώπη. Όπως ανέφερα, η προσπάθεια για ενεργειακή απομόνωση της Ρωσίας δεν θα είναι θετική εξέλιξη, όχι μόνο για τη Ρωσία αλλά κυρίως για τους ευρωπαϊκούς λαούς. Και σε κάθε περίπτωση δεν θέλουμε να υπάρχει ένα μονοπώλιο διασύνδεσης της Ρωσίας με την Ευρώπη για το φυσικό αέριο, δηλαδή ο δρόμος από τη Γερμανία. Αυτό θα ενίσχυε την περαιτέρω γερμανοποίηση της Ευρώπης και δεν θα βοηθούσε την ισότιμη συνεργασία και στον ενεργειακό τομέα, αλλά και στους άλλους τομείς χωρών και λαών. Επομένως, νομίζουμε ότι πρέπει να ευνοήσει η Ευρώπη, πολλαπλούς δρόμους διέλευσης για το φυσικό αέριο της Ρωσίας».

Ωστόσο πρόβαλε αντιρρήσεις για το όνομα του αγωγού Turkish Stream, τον οποίο υποστήριξε λέγοντας ότι δεν πρέπει να έχει την τύχη των προηγούμενων. Όπως είπε «αυτήν την ώρα σχεδιάζεται ο νέος αυτός αγωγός που ξεκινά από τη Ρωσία και φτάνει στα ελληνοτουρκικά σύνορα, που εν πάση περιπτώσει θα βρούμε το όνομά του, το οποίο να ανταποκρίνεται στο στόχο και το ρόλο του. Αυτός ο αγωγός δεν πρέπει να έχει την τύχη των προηγούμενων. Αν και εφόσον κρίνεται ότι είναι χρήσιμος και επωφελής – και νομίζω ότι είναι χρήσιμος και επωφελής αυτός ο αγωγός – δεν πρέπει να μείνει στα μισά του δρόμου. Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει το σχέδιο αυτό να ματαιωθεί. Η Ευρώπη χρειάζεται το φυσικό αέριο της Ρωσίας και αυτό το φυσικό αέριο είναι αναντικατάστατο για την ενεργειακή επάρκεια και ασφάλειά της .Δεν βλέπω εναλλακτικές δυνατότητες, τουλάχιστον σε μεγάλο εύρος που θα μπορούν να υποκαταστήσουν τη ροή του φυσικού αερίου της Ρωσίας προς την Ευρώπη, για να διασφαλίσουν τις ενεργειακές της ανάγκες.

Επομένως, ότι γίνει από δω και μπρος για τον ενεργειακό διάδρομο του φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς την Ευρώπη, θα πρέπει να σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι αποτελεσματικός. Αυτή τη φορά δεν πρέπει η προσπάθεια να μείνει ημιτελής ή και να καταρρεύσει. Αυτό θα ήταν νομίζω ένα πλήγμα, όχι μόνο για τη Ρωσία αλλά και όλη την Ευρώπη.»

Για την Αμερική και την αντίθεσή της με τον αγωγό Turkish Stream είπε:

Οι ΗΠΑ μπορούν να έχουν οποιαδήποτε άποψη για τα ενεργειακά θέματα και τους ενεργειακούς δρόμους. Ωστόσο, η κάθε χώρα της περιοχής μας εκτιμά και αυτή τα δικά της συμφέροντα και αναδεικνύει τη δική της οπτική για την ενεργειακή προοπτική της. Εμείς συνεκτιμούμε τις απόψεις και τις θέσεις όλων, τις ακούμε και προβληματιζόμαστε επ' αυτών. Αλλά εμείς δεν είμαστε υποτελείς κανενός. Η νέα κυβέρνηση, όπως σας είπα, ακολουθεί όχι εντολές αλλά μία πολιτική με βάση το εθνικό μας συμφέρον, το συμφέρον του ελληνικού λαού. Αυτή είναι η δική μας κατεύθυνση στον ενεργειακό τομέα. Επομένως εμείς θα χαράξουμε την ενεργειακή μας πολιτική με βάση της παραμέτρους που σας ανέφερα.

Για τον ΤΑΡ ξεκαθάρισε ότι για την Αθήνα δεν υφίσταται θέματα ανταγωνισμού με το ρωσικό αγωγό:

Δεν βλέπω ότι είναι ανταγωνιστικός ο ρωσικός αγωγός με τον ΤΑΡ. Καταρχάς, ο ΤΑΡ δεν μπορεί να καλύψει ενεργειακές ανάγκες της Ευρώπης. Ο ΤΑΡ θα έχει λίγο φορτίο φυσικού αέριο, το οποίο δεν ικανό να καλύψει τις απαραίτητες ανάγκες ευρωπαϊκών χωρών. Αλλά, σε κάθε περίπτωση οι αγωγοί αυτοί τροφοδοτούνται με διαφορετικό φυσικό αέριο. Υπάρχει αγορά φυσικού αερίου και ο καθένας μπορεί να επιλέξει και να προτιμά εκείνο τον αγωγό που εκτιμά ότι μπορεί να του προσφέρει τις καλύτερες τιμές. Νομίζω, επομένως, ότι η ύπαρξη του ΤΑΡ και του ρωσικού αυτού αγωγού θα βοηθήσουν τις χώρες και τους καταναλωτές και δεν θα τους ζημιώσουν.

Επίσης ανέφερε ότι διαπραγματεύεται η ρήτρα στη Gazprom για το take or pay (το τίμημα που πληρώνουμε αν η κατανάλωση του δυσικού αερίου είναι κάτω από τα συμφωνηθέντα ) να πέσει κάτω από τα 50 εκ. ευρώ από 100 που είναι σήμερα

Για την κοινή ευρωπαϊκή ενεργειακή πολιτική, ο κ. Λαφαζάνης επεσήμανε ότι ακόμα... αναμένεται το κοινό πλαίσιο από την Ε.Ε.:

Δεν έχει διαμορφωθεί ακόμα ένα τελικό πλαίσιο για την ενεργειακή ένωση. Εκεί, όπως θα θυμάστε πολύ καλά, είχα πει πως είναι αδιανόητο, είναι απαράδεκτο, ενδεχόμενες συμφωνίες κρατών μελών της ΕΕ με τρίτες χώρες να τίθενται υπό τον προέλεγχο της ΕΕ. Αυτό καταργεί κάθε εθνική ευελιξία και αναγορεύει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε ένα ανεξέλεγκτο «υπεραφεντικό» στις ενεργειακές πολιτικές των κρατών-μελών. Βεβαίως, εντός του κοινοτικού πλαισίου κάθε χώρα στην ΕΕ ακολουθεί μια εθνική ενεργειακή πολιτική, με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έχει κάθε χώρα και με τους ιδιαίτερους στόχους. Εμείς δεν πρόκειται να απεμπολήσουμε αυτό το δικαίωμά μας, να ασκούμε -εντός του κοινοτικού πλαισίου- εθνικές ενεργειακές πολιτικές.

Σχετικές ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή