Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τις τηλεοπτικές άδειες

Από σήμερα, 22 Ιουλίου 2015, και μέχρι τις 24 Αυγούστου θα βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου του υπουργού Επικρατείας, Νίκου Παππά, και του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστου Σπίρτζη, για τις τηλεοπτικές άδειες, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τις τηλεοπτικές άδειες
4'

Μετά από 25 χρόνια μπαίνει τάξη στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο, καθώς με το νομοσχέδιο τερματίζεται η «θολή» λειτουργία των τηλεοπτικών σταθμών υπό το καθεστώς των λεγόμενων «προσωρινών αδειών», η οποία ξεκίνησε το 1990.

Όπως σημειώνουν κυβερνητικές πηγές, πρόκειται για ένα εκσυγχρονισμένο και πλήρες νομοθέτημα που ρυθμίζει όλα τα θέματα που αφορούν στην ψηφιακή τηλεόραση, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο αντικείμενο αυτό και αξιοποιώντας οτιδήποτε θετικό προϋπήρξε σε προηγούμενα νομοθετικά κείμενα. Υπενθυμίζεται ότι ήδη από το 2007, υπήρχε νόμος που προέβλεπε τη διενέργεια διαγωνισμού, ο οποίος, εδώ και οχτώ χρόνια, αναβάλλεται με τροπολογίες, δημιουργώντας έτσι ένα ιδιότυπο καθεστώς ταυτόχρονης ομηρίας και ασυλίας των τηλεοπτικών σταθμών.

Επίσης, με το νομοσχέδιο ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων και ιδρύεται θυγατρική της ΕΡΤ ΑΕ η οποία θα είναι πάροχος δικτύου, διασφαλίζοντας την παροχή κατάλληλων υποδομών δικτύου σε όλες τις περιοχές της χώρας και με όρους ισότιμης και δίκαιης πρόσβασης στο δίκτυο.

Έτσι, δίνεται λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλές περιοχές της χώρας οι οποίες δεν έχουν ψηφιακή κάλυψη, ενώ τερματίζεται το μονοπώλιο της DIGEA.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το νομοσχέδιο καθιερώνει αυστηρότερα κριτήρια ως προς τους όρους αδειοδότησης και λειτουργίας των ψηφιακών καναλιών προκειμένου να αποκατασταθεί η νομιμότητα στο ραδιοτηλεοπτικό χώρο.

Επίσης, διακόπτεται η συνέχεια της δια νομοθετικών παρεμβάσεων «νομιμοφανούς» λειτουργίας των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών και κατά την ψηφιακή μετάβαση.

Η αδειοδότηση των ψηφιακών καναλιών θα γίνει μέσω δημοπρασίας που θα διεξαχθεί από το ΕΣΡ.

Ως προς τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί, πρώτα θα ψηφιστεί ο νόμος και στη συνέχεια θα εκδοθεί προκήρυξη από το ΕΣΡ για τη διενέργεια του πλειοδοτικού διαγωνισμού.

Καθώς στο σχέδιο νόμου υπάρχει πρόβλεψη για άδειες εθνικής και περιφερειακής εμβέλειας και ανά κατηγορία προγράμματος (ενημερωτικού ή μη) και περιεχομένου, πρώτα θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τις άδειες εθνικής εμβέλειας και στη συνέχεια για τις άδειες περιφερειακής εμβέλειας.

Ο αριθμός των αδειών για την κάθε κατηγορία θα οριστεί με απόφαση του υπουργού Επικρατείας (με γνωμοδότηση από το ΕΣΡ) και η χρονική διάρκειά τους θα είναι τα 10 έτη.

Η δημοπρασία θα πραγματοποιηθεί σε δύο στάδια. Στο πρώτο στάδιο θα γίνει προεπιλογή αυτών που θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής στη δημοπρασία και στο δεύτερο θα γίνει η δημοπρασία. Δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία θα έχουν ανώνυμες εταιρείες - κοινοπραξίες και οι ΟΤΑ.

Μεταξύ των άλλων προϋποθέσεων προβλέπονται:

α. Ελάχιστο καταβεβλημένο κεφάλαιο 8.000.000 ευρώ για τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου, 5.000.000 ευρώ για εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος θεματικού περιεχομένου και 2.000.000 για μη ενημερωτικούς. Σε περίπτωση που δεν είναι καταβεβλημένο το μετοχικό κεφάλαιο θα υπάρχει η πρόβλεψη για υποβολή εγγυητικής επιστολής προς κάλυψη του υπολειπόμενου κεφαλαίου με τύπο εγγυητικής που θα διασφαλίζει την πραγματική καταβολή των ποσών που αυτή αφορά. Το προαπαιτούμενο μετοχικό κεφάλαιο για τις άδειες των περιφερειακών θα οριστεί με ΚΥΑ του Υπουργού Επικρατείας και του Υπουργού Οικονομικών.

β. Τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας δεν θα πρέπει να υπολείπονται του ανωτέρω ελάχιστου καταβεβλημένου κεφαλαίου. Η προϋπόθεση αυτή θα πρέπει να υφίσταται και καθόλη τη διάρκεια ισχύος της άδειας αλλιώς θα ανακαλείται.

γ. Προκειμένου να διασφαλιστεί ο έλεγχος της οικονομικής διαφάνειας των συμμετεχόντων θα απαιτείται ονομαστικοποίηση των μετοχών μέχρι φυσικού προσώπου και για τις ημεδαπές και για τις αλλοδαπές εταιρείες και τίθεται έλεγχος πόθεν έσχες για τα οικονομικά μέσα που διαθέτουν οι υποψήφιες εταιρείες και οι μέτοχοι αυτών.

δ. Επίσης προβλέπονται ποινικά κωλύματα για ιδιοκτήτες και εκπροσώπους των ανωνύμων εταιριών που υποβάλλουν υποψηφιότητα καθώς και ασυμβίβαστα με συμμετοχή σε έρευνες μετρήσεων ραδιοτηλεοπτικής αγοράς και διαφημιστικές επιχειρήσεις.

ε. Απαιτείται η τήρηση προϋποθέσεων τεχνικής και προγραμματικής πληρότητας από τους υποψήφιους τηλεοπτικούς σταθμούς.

στ. Διασφαλίζονται θέσεις εργασίας και δημιουργούνται νέες, με καθορισμό ελαχίστων ορίων απασχολούμενου προσωπικού των υποψηφίων ανά κατηγορία και συγκεκριμένα τουλάχιστον 400 άτομα για τους εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού χαρακτήρα, 50 άτομα για εθνικής εμβέλειας μη ενημερωτικού χαρακτήρα, 20 άτομα για τους περιφερειακής εμβέλειας. Όλοι οι εργαζόμενοι θα είναι πλήρους απασχόλησης.

ζ. Θα απαιτείται ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα υποψηφίων, μετόχων και νομίμων εκπροσώπων καθώς και τραπεζική ενημερότητα για την ομαλή εξυπηρέτηση των δανείων τους.

η. Η τιμή εκκίνησης για την κατηγορία κάθε άδειας θα καθορισθεί από τον Υπουργό Επικρατείας (με απλή γνωμοδότηση από το ΕΣΡ). Πριν την ανακήρυξη των υπερθεματιστών για κάθε άδεια θα διενεργείται εκ νέου έλεγχος πόθεν έσχες για την υψηλότερη υποβληθείσα οικονομική προσφορά. Το τίμημα για κάθε χορηγηθείσα άδεια θα καταβάλλεται από τον υπερθεματιστή, μετά την ανακήρυξη του ως αδειούχου, εφάπαξ.

Δείτε εδώ ολόκληρο το νομοσχέδιο

Σχετικές ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή