Προκλητικές δηλώσεις Φίλη: Στα όρια της αντισυνταγματικότητας οι κινητοποιήσεις του «Παραιτηθείτε»
«Θα υπάρχει υπονόμευση με «κινήματα κατσαρόλας». Το κίνημα «παραιτηθείτε» είναι κίνημα στα όρια της συνταγματικής ανοχής.
Είναι μία κίνηση χωρίς ονοματεπώνυμο. Να δούμε τί θέλουν ακριβώς», είπε χαρακτηριστικά προσθέτοντας πάντως πως ο καθένας έχει το δικαίωμα να διαδηλώνει σε μια Δημοκρατία.
Οι δηλώσεις του Φίλη προκάλεσαν μάλιστα σάλο, αλλά και την άμεση αντίδραση της Νέας Δημοκρατίας, αφού πριν ανέβει στην εξουσία ο ΣΥΡΙΖΑ αυτός και οι «σύντροφοί» του στήριζαν τις αντικυβερνητικές διαδηλώσεις, όπως για παράδειγμα τους «Αγανακτισμένους»...
Για την κριτική που δέχεται ο ίδιος είπε πως «η κριτική είναι αναγκαία, ιδιαίτερα για ένα τόσο ευαίσθητο θέμα όπως είναι η Παιδεία.
Είναι καλοδεχούμενη και αναγκαία η δίκαιη κριτική. Κοινό είναι το καλό της Παιδείας, που όλοι θέλουμε. Αυτό που δεν μπορούμε να δεχτούμε είναι η ευτελοποίηση. Έχουμε γίνει στόχοι επιθέσεων. Υπάρχει μια υπερβολή που ευτελίζει το θέμα. Άλλα λέμε και άλλα λένε ότι λέμε. Το κατεστημένο δεν έχει συμβιβαστεί με την ιδέα ότι αυτή η κυβέρνηση δεν είναι παρένθεση».
Για το ενδεχόμενο ανασχηματισμού ο κος Φίλης εξέφρασε την άποψη πως «είναι λάθος να συζητούμε για τα θέματα ανασχηματισμού τώρα και μάλιστα οι μη αρμόδιοι. Μόνος αρμόδιος είναι ο πρωθυπουργός. Δεν ανήκω στην κατηγορία των πολιτικών που αρέσκονται να περιηγούνται στα διάφορα Υπουργεία. Μου ανατέθηκε το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Όταν ολοκληρωθεί το έργο, όλοι είμαστε υπό κρίση. Εμείς κάνουμε βήματα για ένα σχολειό ποιότητας και ισότητας και αυτοί που μας χτυπούν θέλουν να μετατρέψουν τους μαθητές σε πελάτες».
Απάντησε σε όσους τον κατηγορούν ότι θέλει να καταργήσει τα Αρχαία Ελληνικά λέγοντας: «Ανάμεσα στην αρχαιοπληξία και την αρχαιογνωσία, εμείς επιλέγουμε την αρχαιογνωσία. Μου αρέσουν τα Αρχαία. Να ενισχύσουμε την αρχαιομάθεια. Να απαντήσουμε στο πραγματικό ερώτημα γιατί τα παιδιά μας δεν μιλάνε καλά ελληνικά. Διδάσκονται στην πρώτη Γυμνασίου τρεις ώρες Αρχαία και δύο ώρες Νέα Ελληνικά. Αυτό είναι σωστό; Πιο πολύ παίζουν με τα tablet τα παιδιά παρά ανοίγουν κανένα βιβλίο να διαβάσουν. Τα παιδιά μας δεν μιλούν ελληνικά μετά από τόσα χρόνια σπουδών της γλώσσας. Είναι ένα κομφούζιο, σε αυτό πρέπει να απαντήσουμε.
Δεν είναι εύκολο θέμα. Είναι ένα σύστημα που εφαρμόστηκε επί 20 χρόνια τώρα, από το 1993 και μετά πιλοτικά μπήκαν τα Αρχαία πρωτότυπα στα σχολεία και ποτέ αυτό δεν αξιολογήθηκε»
Πρόσθεσε ότι «ακούγονται ανοησίες ότι «όποιος δεν θέλει στα 13 ένα παιδί να διδάσκεται από το πρωτότυπο τα αρχαία ελληνικά, αυτός είναι ανθέλληνας». Με ιδεολογικούς, αντιδραστικούς όρους, που θεωρούμε ότι είναι υπονόμευση της εθνικής ταυτότητας αν τα παιδιά δεν μαθαίνουν στα 13 τους Αρχαία ελληνικά ενώ δεν μπορούν να μιλήσουν τα ελληνικά, δεν μπορούμε να μιλήσουμε. Παιδαγωγικά μπορούμε να μιλήσουμε».
Ο κος Φίλης έδωσε διευκρινίσεις για το θέμα των εξετάσεων λέγοντας ότι «θέλουμε να διευρύνουμε τον χρόνο διδασκαλίας των σχολείων σε βάρος των εξετάσεων. Το σχολείο πρέπει να έχει μεγαλύτερο ωφέλιμο διδακτικό χρόνο. Αυξάνουμε την διάρκεια του έτους οπωσδήποτε μέχρι 31 Μαΐου. Να έχουμε μέσα στο μάθημα τεστ, εργασίες. Ένα παιδί πρέπει να αξιολογείται μέσα από έναν πιο δημιουργικό τρόπο. Ο δάσκαλος δεν είναι ο δάσκαλος από την μία και οι μαθητές από την άλλη. Βγάζω έναν λόγο και φεύγω. (Η διακοπή για τις εξετάσεις ) ήταν νεκρό μάθημα. Όχι μία εξέταση και έξω. Το γενικό κλίμα του σχολείου, αν αφαιρέσουμε τον βραχνά να είναι εξεταστικό κέντρο, όπως είναι σήμερα, θα είναι ένα κλίμα δημιουργικό».
Τόνισε ότι «το σχολείο πρέπει να ζωντανέψει, να είναι σχολείο που να μαθαίνει το παιδί. Πρέπει να προχωρήσουμε σε αλλαγή της ύλης».
Για τους καθηγητές είπε ότι «αξιολόγησή τους γίνεται κάθε μέρα. Είναι από τα λίγα επαγγέλματα που η πραγματική αξιολόγηση είναι τα μάτια του παιδιού μέσα στην τάξη. Η συλλογική αξιολόγηση δεν έχει καμία σχέση με την τιμωρητική αξιολόγηση Βενιζέλου και Σαμαρά που απολύανε κόσμο. Ο εκπαιδευτικός εργάζεται σε δύσκολες συνθήκες, όπου το χιλιάρικο είναι ένας «καλός μισθός» και σε μία κοινωνία που δεν αποδίδει την απαραίτητη αξία στον εκπαιδευτικό. Σήμερα όλοι ψάχνουν να βρουν τους υπευθύνους. Το μισθολόγιο των εκπαιδευτικών είναι χαμηλό… Εγώ δεν μπορώ να κάνω εξαγγελίες. Μακάρι να μπορούσαμε να προχωρήσουμε σε αυξήσεις».
Αναφερόμενος στην Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση ο κος Φίλης επέμεινε στην «αναβάθμιση του Δημόσιου Πανεπιστημίου. Δεν επιδιώκουμε να μπούμε σε ιστορία όπου δομές αμφιβόλου ποιότητας θα δημιουργείται η εντύπωση ότι δίνουν επιστημονικά διπλώματα στην Ελλάδα. Είναι ζητήματα ουσίας γιατί δεν πρέπει να υπάρξουν Ιδιωτικά Πανεπιστήμια στην Ελλάδα».
«Στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης έχουμε ανθρώπους που διδάσκουν στην αγγλική γλώσσα. Να σπουδάζουν άνθρωποι από όλο τον κόσμο στα αγγλικά σε αντικείμενα με ακαδημαϊκή αξία στην Ελλάδα, όπως είναι η Ιστορία. Να ενισχύσουμε την λειτουργία των Πανεπιστημίων. Να δούμε και τα μεταπτυχιακά. Να φέρουμε νόμο για τη ρύθμιση των μεταπτυχιακών. Είναι εκκρεμότητα που πρέπει να γίνει σύντομα με κριτήρια πανεπιστημιακά και όχι κριτήρια κερδοσκοπίας», πρόσθεσε.
Για τις φοιτητικές παρατάξεις είπε ότι «δεν είναι όλες οι νεολαίες το ίδιο. Πολλοί θεωρούν ότι και η ύπαρξη κομμάτων δεν είναι καλή. Σημασία έχει να μην γίνεται κομματικοποίηση στα Πανεπιστήμια».
Για τις καταλήψεις τόνισε την ανάγκη οι πανεπιστημιακές αρχές να λαμβάνουν τα μέτρα τους.
Για την «σύγκρουση» που του χρεώνουν με την Εκκλησία, ο Νίκος Φίλης απάντησε:
«Έχω σχέση με την Εκκλησία. Έχω θεσμική υποχρέωση να υποστηρίξω ένα ανοιχτό, λαϊκό σχολείο με διάφορους κανόνες. Δεν μπορούν να μπαινοβγαίνουν διάφοροι και να κάνουν εμπόριο και δεν το λέω αυτό για την Εκκλησία. Υπάρχουν διάφορα πράγματα που θέλουν να τα πουλάνε στους μαθητές. Και το «εμπόριο ιδεών» θέλει προσοχή. Δεν μπορεί το σχολείο να διδάσκει την ιστορία του Δαρβίνου και να μπαινοβγαίνουν ιερείς που να λένε ότι «αυτά τα πράγματα είναι ανοησίες και προήλθαμε από τον Αδάμ και την Εύα». Να πηγαίνει ένας Μητροπολίτης κάθε Πέμπτη επί οκτώ εβδομάδες και να ακούει τί λένε οι άλλοι και να παρεμβαίνει και στο μάθημα και να λέει ποιο είναι το σωστό, είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτό»;
Επανέλαβε την άποψή του για τζιχαντιστές-μητροπολίτες:
«Υπάρχουν τζιχαντιστές μητροπολίτες. Τους καταλαβαίνει ο κόσμος. Μπορεί να έχουν ακραίο κοινό, όμως οι θεοσεβούμενοι πολίτες ξέρουν και κρίνουν. Γίνεται καπηλεία των αρχών του χριστιανισμού από ακραίους μητροπολίτες. Πρόκειται για χαμηλής ποιότητας πολιτική παρέμβαση τζιχαντιστών- μητροπολιτών, που χαλάνε την εικόνα της Εκκλησίας».
Σε ερώτηση για τις δηλώσεις του Μητροπολίτη Καλαβρύτων Αμβρόσιου που κατακεραύνωνε τον ίδιο, απάντησε: «Ο ανεκδιήγητος… που βγαίνει και διασύρει την Εκκλησία και εξαπολύει μύδρους εναντίον κάθε ανθρώπου που διατυπώνει μια διαφορετική άποψη». Είπε πως ακόμη και Ιεράρχες του εξέφρασαν τη διαφωνία τους στα λεγόμενα του Μητροπολίτη Καλαβρύτων.
«Οι άνθρωποι δεν πιστεύουν σε έναν Θεό που με παράλογο τρόπο τιμωρεί τους ανθρώπους. Δεν μπορώ να σεβαστώ δηλώσεις μισαλλοδοξίας. Τα χέρια μου τα… βλέπετε επί του παρόντος (σε σχόλιο ότι «τα χέρια του καθώς φαίνεται δεν σάπισαν») και είναι μια χαρά. Η κοινωνία κρίνει, οι πολίτες κρίνουν», πρόσθεσε χαρακτηριστικά.
Ο Υπουργός ξεκαθάρισε πως «είναι άλλο η Πολιτεία και άλλο η Εκκλησία. Το σχολείο είναι κοσμικό, η Εκκλησία μπορεί να έχει κατηχητικό. Η αλλαγή του μαθήματος των θρησκευτικών από κατηχητικό σε μάθημα γνώσης είναι αναγκαία και θα γίνει, παρότι αντιδρά ένα μεγάλο μέρος της Εκκλησίας. Ένα άλλο τμήμα συμφωνεί, όπως συμφωνούν και θεολόγοι. Πάντα η Εκκλησία διαφωνούσε. Αμύνεται ορισμένων παλαιών καταστάσεων, το σχολείο όμως θα πάει μπροστά. Κάποιοι μητροπολίτες δεν μπορούν να καταλάβουν ότι η κοινωνία μας είναι λαϊκή και εκκοσμικευμένη».
Για την ανάγνωση του Κορανίου στην Αγιά Σοφιά ο κος Φίλης σχολίασε πως «υπάρχει προσβολή από πλευράς Τουρκίας ενός μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς. Η ελληνική κυβέρνηση θέτει το θέμα στην Unesco. Δεν είναι θέμα ότι προσβάλει την Ελλάδα ή την Ορθοδοξία. Είναι ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Δεν αφορά μόνο τις διμερείς σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας».