Αμηχανία στην κυβέρνηση μετά την ξαφνική εμπλοκή με την COSCO για τον ΟΛΠ
ΓΙΑΤΙ ΑΝΤΕΔΡΑΣΑΝ ΟΙ ΚΙΝΕΖΟΙ – ΤΙ ΑΠΑΝΤΑ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ– ΒΟΛΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ AΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Οι ...τριγμοί με την COSCO προκλήθηκαν μετά τη διαπίστωση των Κινέζων ότι υπήρχαν διαφορές στο νομοσχέδιο που ήρθε στη Βουλή, σε σχέση με τη συμφωνία που είχε υπογραφεί με την κινεζική εταιρία.
Μάλιστα, η COSCO απηύθυνε και επιστολή με την οποία ζητείται η τήρηση των συμφωνηθέντων σχετικά με την κατάθεση και τη συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής της νέας σύμβασης παραχώρησης.
Μάλιστα, απειλεί ακόμα και να τινάξει τη συμφωνία με το ελληνικό Δημόσιο στον αέρα!
«Έχετε ήδη αντιληφθεί το μέγεθος της βλάβης που μπορεί να προκαλέσει η ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, όπως εισάγεται προς ψήφιση, από την Ελληνική Βουλή», σημειώνουν οι υπεύθυνοι της COSCO στην επιστολή.
Στην επιστολή του προς την επιτροπή Εμπορίου ο γενικός διευθυντής της COSCO Hellas Άγγελος Καρακώστας αναφέρει ότι με την κατάθεση του σχεδίου του κυρωτικού νόμου της νέας σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και τη ΟΛΠ ΑΕ, «βρεθήκαμε αντιμέτωποι με μια πολύ δυσάρεστη έκπληξη, καθώς το περιεχόμενο του συγκεκριμένου σχεδίου συνιστά πλήρη ανατροπή των όσων η εταιρεία μας Cosco HK συμφώνησε με το ΤΑΙΠΕΔ στα πλαίσια της εξαγοράς του πλειοψηφικού πακέτου της ΟΛΠ ΑΕ». Προσθέτει ότι «το κείμενο του σχεδίου του κυρωτικού νόμου που κατατέθηκε στις 28/06 στη Bουλή αποτελεί ένα εντελώς διαφορετικό κείμενο από το αντίστοιχο σχέδιο κυρωτικού νόμου που έχει προσαρτηθεί ως παράρτημα 13 και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της σύμβασής μας με το ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ».
Τονίζει επίσης ότι το κατατεθέν νομοσχέδιο δεν είναι μόνο διαφορετικό, αλλά και εντελώς αντίθετο αφενός με βασικούς όρους της συγκεκριμένης συμφωνίας, αφετέρου με τα δεδομένα επί των οποίων βασίστηκε η οικονομική προσφορά της εταιρείας για την εξαγορά της ΟΛΠ ΑΕ.
Υπογραμμίζει ότι οι τροποποιήσεις του συμβατικά συμφωνημένου σχεδίου νόμου αποτελούν μια προφανή απόπειρα του αρμόδιου υπουργείου Ναυτιλίας να υποκαταστήσει πλήρως την διοίκηση του ΟΛΠ, να καταστήσει (με οριζόντιες διατάξεις του κατατεθέντος νομοσχεδίου) ανενεργές σχεδόν το σύνολο των διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης και να τροποποιήσει δια νόμου την συναφθείσα συμφωνία για την αγοραπωλησία του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ.
Παραδέχεται ο Δρίτσας ότι έκανε αλλαγές!
Το «κόψε ράψε» στο κείμενο παραδέχτηκε μιλώντας στη Βουλή, ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας.
Σε δηλώσεις που έκανε σημείωσε: «Η επιστολή θίγει πολλά θέματα.Να επικρατήσει ψυχραιμία. Δεν μπορεί με μια επιστολή να λέγεται ότι απειλείται το ταξίδι του πρωθυπουργού και ότι θα σταματήσει η συζήτηση του νομοσχεδίου. Εκλήθη η Cosco να έρθει σήμερα στην επιτροπή και δεν ήρθε»
Ο κ. Δρίτσας πάντως υποστήριξε ότι βάσει της σύμβασης, υπήρχε δυνατότητα να γίνουν αλλαγές στο τελικό νομοσχέδιο.
«Ο υπουργός ναυτιλίας δεν είναι δράκος. Η επιστολή αυτή θα ληφθεί υπόψη, η κυβέρνηση θα τη μελετήσει και θα δει ποιες αλλαγές μπορεί να κάνει» πρόσθεσε.
Ο εκπρόσωπος τύπου της ΝΔ Γιώργος Κουμουτσάκος έκανε λόγο για επιστολή- κόλαφο της Cosco που δείχνει σε όλο της το μεγαλείο την πλήρη αναξιοπιστία της κυβέρνησης.
«Η σταθερή αυτή πολιτική αναξιοπιστίας, διώχνει και θα συνεχίσει να διώχνει επενδύσεις, την ώρα που η ελληνική οικονομία τις έχει ζωτική ανάγκη. Αλήθεια, ποιος θα εμπιστευτεί αυτήν την κυβέρνηση, εντός και εκτός Ελλάδας;
Η χώρα δεν αντέχει και άλλους διασυρμούς από την σημερινή κυβέρνηση. Ο κ. Τσίπρας δεν μπορεί να κρύβεται πίσω από τον υπουργό του κ. Δρίτσα. Οφείλουν άμεσα να ξεκαθαρίσουν τη θέση τους», τόνισε ο κ. Κουμουτσάκος.
Δρίτσας για την πώληση του ΟΛΠ: Για όλα φταίει η δεξιά...
Ο υπουργός Ναυτιλίας, αφού παραδέχτηκε ότι η κυβέρνηση συμβιβάστηκε στο θέμα της πώλησης του ΟΛΠ πρόσθεσε: «Αυτό που οραματιζόμασταν εμείς κι ακόμη οραματιζόμαστε να αλλάξουμε τα πράγματα στην χώρα, μας το στέρησαν η συμμαχία των δυνάμεων της Δεξιάς στην Ελλάδα και στην Ευρώπη».
Τι είπαν οι φορείς στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή
«Η συμφωνία παραχώρησης είναι πάρα πολύ καλή και αυτό θα εκτιμηθεί στο μέλλον. Το τίμημα είναι πολύ υψηλότερο από ανάλογες ιδιωτικοποιήσεις που έχουν γίνει στο παρελθόν. Το ελληνικό δημόσιο διασφαλίζεται απέναντι σε τυχόν αθέτηση της συμφωνίας για επενδύσεις», τόνισε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας κατά την ακρόαση των φορέων στην αρμόδια Επιτροπή στην οποία συζητείται το κυρωτικό νομοσχέδιο της συμφωνίας παραχώρησης του ΟΛΠ.
Για «σημαντικό μοχλό ανάπτυξης της χώρας» έκαναν λόγο οι επαγγελματικοί φορείς του Πειραιά, καθώς και τα οικεία επιμελητήρια.
Οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αναγνώρισαν ότι η συμφωνία αυτή, είναι καλύτερη μεν από την προηγούμενη όσον αφορά τα ανταποδοτικά έσοδα προς τους δήμους, όμως ανέφεραν ότι δεν θα έπρεπε το ποσοστό να καθορίζεται στο 3%, αλλά να φτάνει τουλάχιστον στο 5%.
Έντονες αντιρρήσεις εξέφρασε ο πρόεδρος της ΟΜΥΛΕ Γιώργος Γεωργακόπουλος, υποστηρίζοντας ότι «ουδέποτε έγινε διαπραγμάτευση» και η σύμβαση αυτή έρχεται στο Κοινοβούλιο τώρα «για να πάει ο πρωθυπουργός πεσκέσι το λιμάνι και οι εργαζόμενοι στο Πεκίνο». Προσέθεσε πως δεν διασφαλίζονται οι εργασιακές σχέσεις και δεν είναι λύσεις οι μετατάξεις.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας, έκανε λόγο για μια σύμβαση πολύ καλύτερη από την προηγούμενη κι επισήμανε ότι η νέα διαδικασία που ακολούθησε η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ διαφοροποιείται στο ότι η παραχώρηση του 67% του ΟΛΠ προχωρεί κατά στάδια, αφού πρώτα παραχωρείται το 51% και μετά το 16% με ρήτρα να ολοκληρωθούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις από την Cosco, ύψους 300 εκατ. ευρώ στην πρώτη πενταετία.
Σημειώνεται ότι τη σχετική τροπολογία κατέθεσε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος μαζί με διατάξεις για την απόκτηση φορολογικής ενημερότητας του ΟΛΠ, ώστε να προχωρήσει η παραχώρηση, ενώ δεν παραγράφονται πάντως οι λιμενικές υποχρεώσεις προς τους δήμους.
Αναφορικά με το τίμημα, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ τόνισε ότι ήταν πάρα πολύ υψηλό για τα δεδομένα και την κατάσταση στην οποία βρισκόταν ο ΟΛΠ, και πρόσθεσε ότι «πρόκειται για μια κίνηση πάρα πολύ σημαντική που θα καταγραφεί στο μέλλον».
Ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης
Τους πέντε άξονες που έθεσε η δημοτική αρχή του Πειραιά ώστε να αποκομίσει τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη για τους πολίτες της και την πόλη από τη συμφωνία για τον ΟΛΠ, έθεσε ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, οποίος αναφέρθηκε και στο ιστορικό της υπόθεσης ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε: «Ήμασταν εναντίον της πώλησης των μετοχών, αλλά υπέρ σε μακροχρόνιες παραχωρήσεις. Υλοποιήσαμε τη δέσμευσή μας και αφού μελετήσαμε προτείναμε τη δημιουργία Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, πρόταση που απορρίφθηκε από την κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ όπως και μετά από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Μετά την ψήφιση της συμφωνίας, η οποία προέβλεπε την πώληση των μετοχών, τον Αύγουστο του 2015 από 260 βουλευτές, μπήκαμε στη διαβούλευση με σκοπό να αποκομίσουμε τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη για την πόλη και τους πολίτες».
Στο πλαίσιο αυτό, ανέφερε τους πέντε άξονες που έθεσε και ειδικότερα:
- Αντισταθμιστικό τέλος για τον δήμο, που δεν υπήρχε μέχρι σήμερα.
-Να έχει λόγο ο δήμος στις επενδύσεις ώστε να υπάρχει κοινή αναπτυξιακή λογική και προοπτική μεταξύ λιμανιού και πόλης.
-Μόνιμη παρουσία του δημάρχου στο ΔΣ.
-Ξεκαθάρισμα ιδιοκτησίας γης και αποζημίωσης του δήμου Πειραιά.
-Να υπάρξει πρόβλεψη για εργασιακά θέματα για την αντιμετώπιση της μεγάλης ανεργίας που υπάρχει στην περιοχή.
Ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, Γιώργος Γαβρίλης, υποστήριξε πως με τη συμφωνία αυτή, αντικαθίσταται το κρατικό με ένα ιδιωτικό μονοπώλιο και εκτίμησε ότι το τίμημα είναι χαμηλό. Ο δήμαρχος Κερατσινίου - Δραπετσώνας είπε πως το πρώτο λιμάνι της χώρας θα πρέπει να παραμείνει δημόσιο. Ο δήμαρχος Περάματος, επίσης, ανέφερε ότι το λιμάνι με δημόσιο χαρακτήρα θα μπορούσε να προσφέρει περισσότερα. Η δήμαρχος Σαλαμίνας ζήτησε να παραμείνουν όλοι ενωμένοι για να «δούμε τι μπορούμε να γλιτώσουμε και να κερδίσουμε από την επενδυτή».
Την αντίθεσή του με την παραχώρηση του ΟΛΠ στο ΤΑΙΠΕΔ και μετά στην Cosco εξέφρασε με αναφορά που απέστειλε προς τον πρόεδρο της Βουλής, Νίκο Βούτση, ο πρώην πρόεδρος του ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης.
Τροπολογία για Κερατσίνι
Σε σύντομη παρέμβασή του ο υπουργός Ναυτιλίας, Θεόδωρος Δρίτσας, είπε ότι δεν νοείται αναπτυξιακή πορεία για το λιμάνι χωρίς σταθερές εργασιακές σχέσεις και αναφορικά με τις μετατάξεις των εργαζόμενων υπογράμμισε ότι πρέπει να γίνουν ώστε να μην φύγει ούτε ένας εργαζόμενος από το λιμάνι. Ο κ. Δρίτσας ενημέρωσε τους φορείς ότι ήδη κατέθεσε τροπολογία ώστε να περάσει η έκταση στο λιπασμάτων στον δήμο Κερατσινίου.