Νικολόπουλος: Από τα “σαράντα κύματα” πρέπει να περάσει το φυσικό αέριο για να φθάσει στη Πάτρα»

Ο Ανεξάρτητος Βουλευτής, και Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος Νίκος Νικολόπουλος , κατέθεσε ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το μείζον θέμα της μεταφοράς του φυσικού αερίου στην Πάτρα

Ο Αχαιός βουλευτής στην ερώτηση του για το ζήτημα αυτό , το οποίο έχει απασχολήσει και τον τοπικό τύπο πολλές φορές, ρωτάει τον αρμόδιο υπουργό ποιες πρωτοβουλίες θα αναλάβει για το θέμα αυτό καθώς και ποιες είναι οι εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις και ποιος ο προϋπολογισμός του έργου «μεταφορά φυσικού αερίου στη Δυτ. Ελλάδα»

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ.Σκουρλέτης απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του κ.Ν.Νικολόπουλου ((Αρ.Πρ.:478/01.02.16 ) , για το ίδιο θέμα είχε πει μεταξύ άλλων ότι :” Πρέπει να πούμε, βέβαια, κάτι αυτονόητο. Δεν μπορεί η τρίτη πόλη στην Ελλάδα να στερείται της δυνατότητας χρήσης φυσικού αερίου. Αυτό είναι τελείως ανορθόδοξο.

Ειλικρινά, οι ευθύνες όσων τα σχεδίαζαν μέχρι τώρα είναι πολύ μεγάλες που δεν ενέταξαν ακριβώς στους σχεδιασμούς τους την Πάτρα. Ήδη έχει ξεκινήσει μία μελέτη από κοινού με το Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Ελλάδας και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, και τη ΔΕΠΑ βέβαια, η οποία υπολογίζεται να είναι έτοιμη τον Απρίλιο του 2016. Θα εξαντλήσουμε όλα τα δυνατά μέσα που υπάρχουν, έτσι ώστε να μπορέσουμε να είμαστε εντάξει απέναντι στους Αχαιούς, στους κατοίκους της τρίτης μεγαλύτερης πόλης, διότι, επαναλαμβάνω, είναι αδιανόητο το ότι μέχρι τώρα δεν είχαν δυνατότητα πρόσβασης στο φυσικό αέριο.”

Τέλος ο Ν.Νικολόπουλος , στην ερώτηση του τονίζει ότι δεν έχουμε περιθώριο για περαιτέρω καθήλωση, ούτε βέβαια για διεύρυνση της ανισότητας που μας χωρίζει από περιοχές που ήδη έχουν προχωρήσει, και για το λόγο αυτό κατέθεσε και τα πρακτικά από τη συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης (Αρ.Πρ.:478/01.02.16 ) που συζητήθηκε το ζήτημα της σύνδεσης με την φθηνή ενέργεια, δηλαδή της έλευσης του φυσικού αερίου.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης: με ΑΡ.ΠΡΩΤ: 7124/19/07/16

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Θέμα: «Από τα σαράντα κύματα πρέπει να περάσει το φυσικό αέριο για να φθάσει στη Πάτρα».

Χάνει την πρώτη ευκαιρία χρηματοδότησης η πρόταση της ΔΕΠΑ για την κατασκευή αποθηκευτικών χώρων φυσικού αερίου LNG στο λιμάνι της Πάτρας.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει η εφημερίδα «Πελοπόννησος» η πρόταση ούτε καν κατατέθηκε προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο της 2ης πρόσκλησης του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώ πη» (Connecting Europe Facility), καθώς το υπουργείο Οικονομίας έκρινε ότι δεν βρισκόταν σε ώριμο στάδιο από πλευράς μελετών. Η πρόταση για κατασκευή αποθηκευτικών χώρων υγροποιημένου φυσικού αερίου - LNG στο λιμάνι, αποτελεί μέρος του γενικότερου προγράμματος Poseidon Med 2, στο οποίο ο ΟΛΠΑ συμμετέχει ως εταίρος, με συνολικό προϋπολογισμό 116,3 εκ. ευρώ, σε συνεργασία με τα λιμάνια Πειραιά, Ηρακλείου, Ηγουμενίτσας, Λεμεσού και άλλα της Ιταλίας και της Μάλτας.

Πρόκειται για καινοτόμο έργο μείζονος σημασίας για το λιμάνι της Πάτρας, καθώς θα ενταχθεί στο δίκτυο λιμένων της νοτιοανατολικής Ευρώπης και θα μπορούν να εξυπηρετούνται πλοία με καύσιμο φυσικό αέριο.

Σε δεύτερη φάση όμως, η κατασκευή αποθηκευτικών χώρων φυσικού αερίου στο λιμάνι της Πάτρας, θα αποτελέσει το πρώτο ουσιαστικό βήμα για τη δημιουργία αποκεντρωμένου δικτύου φυσικού αερίου στην Αχαϊκή πρωτεύουσα και σε άλλα αστικά κέντρα της Δυτικής Ελλάδας.

Η συγκεκριμένη πρόταση αφορούσε στο κατασκευαστικό σκέλος των αποθηκευτικών εγκαταστάσεων, με προϋπολογισμό 15 εκ. ευρώ ,και η ΔΕΠΑ είχε καταθέσει σχετικό φάκελο εδώ και μήνες για χρηματοδότηση από τον μηχανισμό CEF, ωστόσο την Παρασκευή 8 Ιουλίου, ημέρα κατά την οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τα εγκεκριμένα έργα, το συγκεκριμένο απουσίαζε από τη σχετική λίστα.

Εκ του αποτελέσματος, φαίνεται ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν επιφυλάξεις, για το πόσο ώριμη είναι μια ιδέα αντικατάστασης του ναυτιλιακού μαζούτ από φυσικό αέριο ως καύσιμο πλοίων, καθώς απάντηση μπορεί να δώσει μόνο ο χώρος της ναυτιλίας.

Παράλληλα όμως, όπως γράφει η εφημερίδα «Πελοπόννησος», υπήρχαν και άλλα αναπάντητα ζητήματα, με πρώτο την κατασκευή πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, το κόστος του οποίου ανέρχεται σε μερικές δεκάδες εκατ. ευρώ.

Πανηγυρίζουμε κατά καιρούς για τις εξαγγελίες που «θέλουν» το Φυσικό Αέριο να πλησιάζει στην περιοχή της Δυτικής Ελλάδος και ιδιαίτερα της Αχαΐας. Οι τελευταίες εξελίξεις, ωστόσο, δείχνουν ότι σ’ αυτή τη φάση είναι ανώριμο: Δεν είναι έτοιμη η πρόταση για υποβολή. Απλώς διατηρείται η πιθανότητα να εγκριθεί. Πόσο μεγάλη είναι πρέπει να μας εξηγήσει ο αρμόδιος Υπουργός ο οποίος προ ολίγων μηνών απάντησε σε σχετική ερώτηση του Χριστιανοδημοκρατικού κόμματος Ελλάδος και είχε μάλιστα δεσμευθεί.

Ήταν μία αισιόδοξη εκτίμηση που συνεκτιμούσε τις τεχνικές δυσκολίες, εκτός εάν ήταν μία ακόμα αυταπάτη του Υπουργού η οποία αποκλείει το αίσιο τέλος.

Αντιλαμβανόμαστε ότι η προοπτική της μεταφοράς υγροποιημένου αερίου στη λιμενική ζώνη για τις τροφοδοτικές ανάγκες των πλοίων, σε πρώτη φάση, και των βιομηχανιών σε δεύτερη, πρέπει να κριθεί βιώσιμη, για να χρηματοδοτηθεί, το δε πρόγραμμα απαιτεί την εξασφάλιση μέσου μεταφοράς και ικανού αριθμού «πελατών».

Αξίζει πάντως να αναφερθεί ότι το σχέδιο της ΔΕΠΑ για την οδική μεταφορά φυσικού αερίου στην Πάτρα σε συμπιεσμένη μορφή, βρίσκεται σε διαδικασία πλήρους προετοιμασίας και είναι ανεξάρτητο από το πρόγραμμα Poseidon Med II το οποίο προβλέπει τη θαλάσσια μεταφορά και αποθήκευση φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή στο λιμάνι. Η δημιουργία ειδικής υποδομής για την υποδοχή υγροποιημένου αερίου LNG σε πόλεις με λιμενικές εγκαταστάσεις, όπως η Πάτρα, είναι ένα παράλληλο σχέδιο της ΔΕΠΑ, το οποίο θα πρέπει να προσδιορίζεται χρονικά μετά το 2019.

Τα δύο αυτά σχέδια εξυπηρετούν τον ίδιο σκοπό, την έλευση του φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα, όμως το ένα δεν επηρεάζεται άμεσα από το άλλο, καθώς πρόκειται για δύο διαφορετικές μεθόδους.

Το πρώτο σχέδιο, το οποίο αυτή την στιγμή βρίσκεται σε φάση προετοιμασίας και είναι το πιο εύκολα υλοποιήσιμο, προβλέπει τη δημιουργία στην Κόρινθο εγκατάστασης από όπου θα τροφοδοτείται η Πάτρα με συμπιεσμένο φυσικό αέριο - CNG (Compressed Natural Gas). Το φυσικό αέριο με συμπιεσμένη μορφή θα μεταφέρεται στην Πάτρα με ειδικά οχήματα στους χώρους των χρηστών, που θα είναι σε αρχική φάση κυρίως βιομηχανίες ή άλλοι μεγάλοι πελάτες.

Αντιθέτως, αντιλαμβανόμαστε ότι η μεταφορά του φθηνού καυσίμου μέχρι τα νοικοκυριά θα απαιτήσει περαιτέρω διαδικασίες, που προϋποθέτουν ανάπτυξη εσωτερικού δικτύου. Αυτά ασφαλώς δεν είναι απλή υπόθεση.

Ο Υπουργός και η πολιτική ηγεσία δεν έχουν πεισθεί εάν καταλαβαίνουν τι σημαίνει για την Αχαΐα η σύνδεση με τη φθηνή ενέργεια. Αλλά και τι σημαίνει εάν τη χάσει.

Επειδή, δεν έχουμε περιθώριο για περαιτέρω καθήλωση, ούτε βέβαια για διεύρυνση της ανισότητας που μας χωρίζει από περιοχές που ήδη έχουν προχωρήσει.

Καταθέτουμε τα πρακτικά από τη συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης (Αρ.Πρ.:478/01.02.16 ) που συζητήθηκε το ζήτημα τα σύνδεσης με την φθηνή ενέργεια, δηλαδή της έλευσης του φυσικού αερίου και ζητούμε να δώσει καθαρές και δεσμευτικές απαντήσεις ο αρμόδιος Υπουργός στα παρακάτω ερωτήματα:

1. Το έργο για τους αποθηκευτικούς χώρους LNG στο λιμάνι της Πάτρας, κατατέθηκε ως πρόταση από την ΔΕΠΑ;

2. Είχε την απαιτούμενη πληρότητα;

3. Ήταν εις γνώση όλων των εμπλεκομένων πλευρών;

4. Ποιες προσπάθειες έγιναν για να ωριμάσει ο φάκελος σε επίπεδο μελετών;

5. Γιατί το έργο δεν μπήκε καν στη τελική λίστα;

6. Μήπως γιατί η ΔΕΠΑ υπερεκτίμησε τις δυνατότητες που υπήρχαν μέσα από το πρόγραμμα CEF καθώς ο προϋπολογισμός του είναι μικρός, στο κομμάτι των χρηματοδοτήσεων που θα διατεθούν από το Ταμείο Συνοχής; Εάν ναι, γιατί το αγνοούσε ο αρμόδιος Υπουργός; Εάν το γνώριζε ο κ. Υπουργός, γιατί το έκρυβε;

7. Χρειάζεται να ωριμάσουν οι μελέτες;

8. Πότε θα υλοποιηθεί;

9. Επειδή το CEF, είναι ένα ανταγωνιστικό πρόγραμμα και δεν έχει κλείσει ακόμα μήπως υπάρξει πάλι η δυνατότητα υποβολής νέων προτάσεων αφού η ΔΕΠΑ πρέπει προηγουμένως να ωριμάσει έγκαιρα τον φάκελο για την υλοποίηση του έργου;

10. Ποια πρόοδος σημειώθηκε κατά τους τελευταίους 5 μήνες;

11. Ποιο το χρονοδιάγραμμα και ποιος ο οδικός χάρτης ενεργειών που έχει καταρτίσει το Υπουργείο σας;

12. Ποιες οι εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις και ποιος ο προϋπολογισμός του έργου «μεταφορά φυσικού αερίου στη Δυτ. Ελλάδα»;

Ο ερωτών Βουλευτής

Νίκος Ι.Νικολόπουλος

Σχετικές ειδήσεις