Αλήθειες, ψέματα και μύθοι για το Νόμο Παρασκευόπουλου

Στο κέντρο της πολιτικής αντιπαράθεσης βρίσκεται κάθε τόσο ο ευαίσθητος τομέας της αντεγκληματικής πολιτικής. Η τελευταία σκληρή κόντρα που ξέσπασε ήταν με αφορμή τη ληστεία στο Παλαιό Φάληρο, με την αντιπολίτευση αλλά και τους «λαϊκούς δικαστές» των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να ρίχνουν το ανάθεμα στο νόμο Παρασκευόπουλου για τις «αποφυλακίσεις κακοποιών» και την κυβέρνηση από την άλλη να υπεραμύνεται -ως ένα βαθμό- του νόμου, προαναγγέλλοντας την ίδια στιγμή διορθωτικές κινήσεις.

ΟΛΑ ΟΣΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ

Τι προβλέπει ο νόμος Παρασκευόπουλου και τι ίσχυε πριν από αυτόν;

Ο νόμος 4322/2015, γνωστός ως νόμος Παρασκευόπουλου καινοτόμησε ως προς την αποφυλάκιση τριών κατηγοριών κρατουμένων: αναπήρων, ανηλίκων και «φιλοξενούμενων» αλλοδαπών. Όμως, ως προς την απόλυση κοινών κρατουμένων κατόπιν έκτισης μέρους της ποινής (1/10 ή 1/5 για φυλακίσεις, 1/3 ή 2/5 για καθείρξεις), σε μεγάλο βαθμό ακολούθησε ρυθμίσεις τις οποίες είχαν θεσπίσει όλες σχεδόν οι προηγούμενες κυβερνήσεις (π.χ. άρ. 1 ν. 2408/1996, άρ. 1 ν. 4043/ 2012, άρ. 11 ν. 4274/2014 και άλλοι). Μ’ αυτές τις διατάξεις έγιναν, στο πλαίσιο της αποσυμφόρησης των φυλακών, διαβαθμισμένες αποφυλακίσεις κρατουμένων, που θα αποφυλακίζονταν, ούτως ή άλλως, λίγο αργότερα.
Υποβάλλουν

Δηλαδή, για την περίπτωση των ληστών του Παλαιού Φαλήρου ο ένας είχε αποφυλακιστεί ήδη το 2013 (πριν από την ισχύ του νόμου Παρασκευόπουλου), ενώ οι άλλοι δύο αποφυλακίστηκαν το 2015 (επί Παρασκευόπουλου) αλλά και με τις κοινές, πάγιες διατάξεις για την υφ’ όρον απόλυση, ο ένας θα αποφυλακιζόταν τον Δεκέμβριο του 2016 και ο άλλος το Μάιο του 2017. Δηλαδή ένα χρόνο αργότερα.

Γιατί κρίθηκε, όμως, η ανάγκη να θεσπιστούν αυτές οι «αποσυμφορητικές διατάξεις» και κάποιοι πράγματι να βγουν νωρίτερα –έστω και κατά ένα χρόνο- από τη φυλακή; Διότι, όπως εξηγούσαν στο Newsbomb.gr αρμόδιες πηγές, τον Απρίλιο του 2015 στις φυλακές στοιβάζονταν 11.600 κρατούμενοι με αποτέλεσμα η χώρα να καταδικάζεται συνεχώς από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Οι άθλιες συνθήκες και ο υπερσυνωστισμός εξέθεταν τη χώρα σε διεθνές επίπεδο και κόστισαν σχεδόν 2 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις λόγω των καταδικών από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Σήμερα οι κρατούμενοι υπολογίζονται σταθερά στους 9.500.

Το προηγούμενο καθεστώς

Πράγματι ο νόμος Παρασκευόπουλου (ν. 4322/2015) δεν είχε εξαιρέσεις, όπως οι προηγούμενοι. Αλλά και ο ν. 4274/2014 (της ΝΔ) καταλάμβανε και ποινές άνω των 10 ετών για ναρκωτικά, που σε πολλές περιπτώσεις αφορούσε εμπορία. Στη συνέχεια με το ν. 4411/2016 παρατάθηκε ο ν. 4322/2015 μέχρι τις 28 Αυγούστου 2017 και εισήχθη εξαίρεση μόνο για τους «παιδεραστές» (κακουργηματική αποπλάνηση, άρθρ. 339 παρ. 1 ΠΚ).

Ωστόσο, ο σημερινός υπουργός Δικαιοσύνης Σταύρος Κοντονής αναγνώρισε τελικά την ανάγκη να υπάρξουν περισσότερες εξαιρέσεις (ανθρωποκτονία, βιασμό) στο νόμο για την αποσυμφόρηση των φυλακών.

Όπως είπε: «Έχω δώσει τρεις κατευθύνσεις οι οποίες θα υλοποιηθούν τον Αύγουστο, που θα νομοθετήσουμε πάλι γι’ αυτό το ζήτημα.

1. Θα πρέπει να εισαχθούν περισσότερες εξαιρέσεις των ευεργετικών διατάξεων από αυτές που υφίστανται τώρα. Σήμερα υφίσταται μόνο η εξαίρεση για αδικήματα κακουργηματικού χαρακτήρα εις βάρος ανηλίκων. Θα πρέπει να δούμε και άλλα ζητήματα όπου θα υπάρχουν εξαιρέσεις, ώστε να μην τυγχάνει γενικής εφαρμογής η ευεργετική διάταξη. Δε θέλω αυτή τη στιγμή να κάνω εξαγγελίες για συγκεκριμένες κατηγορίες οι οποίες μπορεί να ακυρωθούν.

2. Πρέπει να υπάρχει μία διαμεσολάβηση για ορισμένα αδικήματα ενός υπηρεσιακού συμβουλίου ή ενός δικαστικού συμβουλίου ή και των δύο, αν είναι σε δεύτερο βαθμό. Δεν είναι ανάγκη να πηγαίνουμε αμέσως στην εκ του νόμου απόλυση αλλά να εξετάζεται εξατομικευμένα η κάθε περίπτωση από ένα συλλογικό όργανο.

3. Χρειάζεται να γίνει εκτεταμένη χρήση του συστήματος γεωεντοπισμού -αυτό που λέμε βραχιολάκι- ώστε αφενός να έχει γνώση το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη του πού βρίσκεται ένας φυλακισμένος που έχει πάρει άδεια, αλλά και για να υπάρχει η δυνατότητα έκτισης της ποινής κατ’ οίκον».

Σχετικές ειδήσεις