Κριτική Κατσιαντώνη στην κυβέρνηση για τις σήραγγες στα Τέμπη: Το γεφύρι της Άρτας εν έτει 2017
«Η δήλωση του ίδιου του πρωθυπουργού την ημέρα των λαμπερών κατά τα άλλα εγκαινίων πριν από ενάμιση μήνα.... ότι πρόκειται για ένα έργο που λίγοι πίστεψαν ότι θα τελειώσει.... έρχεται μέσω της παράλογης τεχνικής βλάβης να επιβεβαιώσει ότι τίποτα δεν τελείωσε αφού τόσο η λειτουργική ανυπαρξία των σηράγγων όσο και ο ελλιπής οδική σήμανση που προφανώς δεν πληροί τις σχετικές νομοθετημένες προδιαγραφές βάζει σε περιπέτειες τους οδηγούς καταδιώκονται από το φάντασμα στο δρόμο με τις λεύκες», τονίζει ο Γιώργος Κατσιαντώνης στον Χρήστο Σπίρτζη που ζητά να ενημερωθεί γραπτώς για την άμεση διευθέτηση των δυσλειτουργιών του έργου και να εφαρμοστεί η ορθή πληροφοριακή σήμανση κατά τα προβλεπόμενα για να μπορούμε να μιλάμε στην πράξη για ένα μεγάλο έργο και όχι μόνο στα λόγια.
Η ερώτηση του Γιώργου Κατσιαντώνη έχει ως εξής:
Θέμα: Ελλιπής οδική σήμανση - Εφιάλτης στο «δρόμο με τις λεύκες» η διαδρομή από Θεσσαλονίκη για τα παράλια του Νομού Λάρισας
Εφιάλτης στο δρόμο με τις λεύκες η διαδρομή από Θεσσαλονίκη για τα παράλια του Νομού Λάρισας, με τους οδηγούς να «καταδιώκονται από το φάντασμα» του νέου και πολυδιαφημισμένου δρόμου με τις «λειτουργικές» σήραγγες των Τεμπών να έχουν ήδη βγει εκτός λειτουργίας για ... λειτουργικούς λόγους, και όχι μόνον, δυστυχώς!
Από την επομένη ημέρα των μεγαλεπήβολων εγκαινίων στις υπερσύγχρονες σήραγγες των Τεμπών, που διοργάνωσε άρον – άρον η Κυβέρνηση, υπό τον ίδιο τον κ. Πρωθυπουργό, για να διαφημίσει την ασφαλή κυκλοφορία στο Ελληνικό οδικό δίκτυο, βρισκόμαστε κιόλας ενώπιον τραγελαφικών φαινομένων παντελούς δυσλειτουργίας και αχρησίας των νέων έργων. Συγκεκριμένα, και ενώ είμαστε ακόμη στον απόηχο της -λόγω απαράδεκτης τεχνικής βλάβης στα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα της σήραγγας Τ- ανακοινωθείσας, παρά του Υπουργού, σύστασης «Επιτροπής διερεύνησης για τα αίτια της ως άνω βλάβης, ο Γολγοθάς για τους κινούμενους οδηγούς δεν τελειώνει εδώ. Και αυτό, γιατί μείζον θέμα έχει δημιουργήσει η ελλιπής οδοσήμανση του νέου Αυτοκινητοδρόμου, που, προφανώς, δεν πληροί τις σχετικές νομοθετημένες προδιαγραφές. Ειδικότερα, στη σήμανση της εξόδου προς Πλαταμώνα, αναγράφονται μόνον δύο τοποθεσίες, και δη:
1) Πλαταμώνας,
2) Νέοι Πόροι, οι οποίες, αμφότερες, ανήκουν στον Νομό Πιερίας. Τα υπόλοιπα χωριά της περιοχής, που σημειωτέον βρίσκονται στα όρια των Νομών Πιερίας και Λάρισας, ΔΕΝ αναφέρονται πουθενά, δεν υπάρχει για αυτά καμία οδοσήμανση και καμία έξοδος ή υπόδειξη πορείας για επικείμενη έξοδο, αλλά αντίθετα, οι κινούμενοι οδηγοί στο οδικό δίκτυο πρέπει να διασχίσουν αναγκαστικά τα δύο τούνελ, να περάσουν τα διόδια και να γυρίσουν πίσω, εισερχόμενοι στο παλιό οδικό δίκτυο, ώστε να πάνε προς κατευθύνσεις που, ξαφνικά και ως δια μαγείας, σβήστηκαν από το χάρτη! Η απαράδεκτη παράλειψη αφορά σε πληθώρα χωριών και πόλεων, όπως ενδεικτικά τα Μεσάγγαλα, το Καστρί Λουτρό, η Κουλούρα, ο Πυργετός, η Ραψάνη, το Στόμιο, το Ομόλιο, η Αγιά, ο Αγιόκαμπος, οι Γόννοι, τα Αμπελάκια. Μέρη γεμάτα καθημερινή δραστηριότητα, πολιτισμό, ιστορία, τουριστικό και οικονομικό ενδιαφέρον, εξαφανίστηκαν κυριολεκτικά από το οπτικό πεδίο και τη δυνατότητα επισκεψιμότητας του διερχομένου επιβατικού κοινού, γιατί, απλά, το αρμόδιο Υπουργείο, διά των προστηθέντων εργολάβων και λοιπών αρμοδίων, δεν μερίμνησε, άλλως παρέλειψε να ελέγξει την εφαρμογή σε σχέση με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο περί σχεδιασμού σήμανσης, ως ισχύει σύμφωνα με την ισχύουσα Απόφαση του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΦΕΚ 905 Β’ Τεύχος, από 20 Μαΐου 2011). Αναλυτικότερα, κατά τα οριζόμενα στην προρρηθείσα Υπουργική Απόφαση, τίθενται οι προϋποθέσεις περί απαίτησης ποιότητας σε έργο που περιλαμβάνει σχεδιασμό σήμανσης εκτελούμενων έργων κατά μήκος υφιστάμενων οδών, αναφέρει, δε, ως προς τούτο στις Γενικές απαιτήσεις ότι επιβάλλεται η πληροφοριακή σήμανση να αναφέρεται στη συστηματική διάταξη των πινακίδων ,με πληροφορίες που σχετίζονται με το γεωγραφικό προσανατολισμό στο οδικό δίκτυο. Μάλιστα, τονίζεται ότι κατά κύριο λόγο αυτή στοχεύει:
* στον προσδιορισμό της καταλληλότερης πορείας προς ένα συγκεκριμένο προορισμό κατά το δυνατόν χωρίς περιττές κινήσεις ή παρακάμψεις,
* στην επιθυμητή κατανομή της κυκλοφορίας στον οδικό χώρο και στα επιμέρους οδικά δίκτυα,
* στην αναγνώριση ενός συγκεκριμένου τόπου και των προσπελάσιμων περιοχών.
Περαιτέρω, απαιτείται, λόγω του ιδιόμορφου κατασκευαστικού και κυκλοφοριακού χαρακτήρα του αυτοκ/δρόμου, και ειδικός τρόπος αντιμετώπισης της πληροφοριακής σήμανσης των αυτοκινητοδρόμων, ώστε να υφίσταται, μεταξύ άλλων, η καθοδήγηση της κυκλοφορίας προς προορισμούς εκτός του αυτοκινητοδρόμου. Μάλιστα, τονίζεται ότι η πληροφοριακή σήμανση έχει ιδιαίτερη σημασία όσον αφορά την ασφάλεια της κυκλοφορίας, έτσι ώστε να καθιστά δυνατή η ασφαλής κυκλοφοριακή καθοδήγηση των οδηγών σε όλες εκείνες τις θέσεις, όπου εμφανίζονται εξερχόμενα ρεύματα κυκλοφορίας και όπου λαμβάνει χώρα διαχωρισμός των κυκλοφοριακών ρευμάτων. Επειδή στις θέσεις αυτές λαμβάνονται βασικές αποφάσεις σχετικές με την εγκατάλειψη του αυτοκινητοδρόμου (δευτερεύοντες ανισόπεδοι κόμβοι) ή τη μετάβαση σε έναν άλλο αυτοκινητόδρομο (πρωτεύοντες ανισόπεδοι κόμβοι: διασταύρωση ή συμβολή αυτοκινητοδρόμων), καθώς επίσης και με τη διακοπή της κίνησης (στάθμευση ,αναζήτηση υπηρεσιών), πρέπει να ληφθεί υπόψη η λειτουργικά σωστή διαμόρφωση της πληροφοριακής σήμανσης έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στους απαιτούμενους ελιγμούς των οχημάτων.
Δηλαδή, η πληροφοριακή σήμανση πρέπει υποχρεωτικώς, πάνω απ' όλα, να πληροί τις εξής απαιτήσεις:
* Η σήμανση πρέπει να είναι αντιληπτή και εύκολα κατανοητή,
* Οφείλει να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της κυκλοφορίας σε διεθνές επίπεδο,
* Η σήμανση πρέπει να είναι σαφής και να εξασφαλίζει την ασφαλή και ομαλή ροή της κυκλοφορίας,
* Η σήμανση πρέπει να είναι επαρκώς αναγνωρίσιμη και αναγνώσιμη,
* Πρέπει να γίνεται έγκαιρα αντιληπτή και κατανοητή κάτω από συνθήκες ρέουσας κυκλοφορίας και με τις επικρατούσες ταχύτητες,
* Οι πληροφορίες πρέπει να περιορίζονται στις απόλυτα αναγκαίες.
Μάλιστα, στην εν λόγω Υπουργική Απόφαση τονίζεται, σε σχέση με την Πληροφοριακή Σήμανση, τη Δομή της και τα συστατικά μέρη του συστήματος (σήμανσης), ότι τα σπουδαιότερα χαρακτηριστικά της κυκλοφοριακής καθοδήγησης στην πληροφοριακή σήμανση των αυτοκινητοδρόμων είναι ο αριθμός του αυτοκινητοδρόμου και η αναγραφή των προορισμών, για αυτή, δε, την προϋπόθεση απαιτείται όπως υπάρχει αλληλουχία πινακίδων, ώστε, με βάση τις συνθήκες κυκλοφορίας στους αυτοκινητοδρόμους (υψηλές ταχύτητες κλπ) να επιτυγχάνεται η ενημέρωση των οδηγών σε σχέση με τις πληροφορίες που περιλαμβάνονται στις πινακίδες, οι οποίες πρέπει να παρουσιάζοντα έγκαιρα και να ακολουθούν ορισμένους κανόνες, έτσι ώστε να μπορούν να γίνουν αντιληπτές και να επεξεργασθούν από τους οδηγούς στο διατιθέμενο σ' αυτούς χρόνο ανάγνωσης με πληροφορίες οι οποίες περιλαμβάνονται σε μεμονωμένες πινακίδες, που γνωστοποιούνται με ορισμένη σειρά. Οι ως άνω πινακίδες, αναφέρεται στην Υπουργική Απόφαση, διακρίνονται σε ομάδες με διαφορετική λειτουργία η κάθε μια, ως ακολούθως:
* Προειδοποιητικές πινακίδες αναγγελίας προσέγγισης
* Πινακίδες αναγγελίας δυνατών κατευθύνσεων
* Πινακίδες κατευθύνσεων
* Επιβεβαιωτικές πινακίδες.
Στην εξειδίκευση που γίνεται για τις αναγραφές προορισμών, οι ισχύοντες κανόνες αναφέρουν, μεταξύ άλλων, ότι:
(1) Οι αναγραφές των προορισμών εξυπηρετούν το γεωγραφικό προσανατολισμό στο οδικό δίκτυο, καθώς και τον εντοπισμό του προορισμού. Ως προορισμοί επιλέγονται Τοπωνύμια ή ο αριθμός του αυτοκινητοδρόμου.
(2) Μια ακολουθία πινακίδων με βάση την προηγούμενη ομαδοποίηση συνήθως λαμβάνει χώρα μόνο κατά την έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο. Σε περιπτώσεις εξόδων που βρίσκονται η μια πολύ κοντά στην άλλη πρέπει να αποφεύγεται η δημιουργία επικαλύψεων των διαφόρων πινακίδων.
(3) Οι προορισμοί διακρίνονται σε μακρινούς, ενδιάμεσους και κοντινούς προορισμούς και επιλέγονται προσεκτικά ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των χρηστών της οδού.
(4) Οι ονομασίες των κόμβων χρησιμεύουν μόνο για την πληροφόρηση σχετικά με την κατεύθυνση της οδού και για τον προσανατολισμό στο οδικό δίκτυο.
(5) Οι προορισμοί ,που επιτρέπεται να αναγραφούν στις πινακίδες ορίζονται με απόφαση του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και καταχωρούνται σε ειδικό κατάλογο προορισμών.
Κατόπιν των ανωτέρω, και λαμβανομένου υπόψη ότι η τροχαία αυτοκινητοδρόμων της εν λόγω περιοχής φέρεται να έχει λάβει σωρεία καταγγελιών για τις εν λόγω παραλείψεις, ενώ χαρακτηριστική είναι η επώνυμη καταγγελία παθούσας οδηγού που έσπευσε να ρωτήσει μήπως της διέφυγε κάτι κατά τη διαδρομή και έχασε την έξοδο που αναζητούσε (σημείωση: προς Μεσάγγαλα), η οποία έλαβε απάντηση ότι έχουν γίνει πάνω από 40 καταγγελίες, τις οποίες και διαβίβασε (η τροχαία) τόσο προς το Υπουργείο όσο και προς την Εταιρεία Συντήρησης, αλλά δεν έχει λάβει απάντηση,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1) Τι προτίθεστε να πράξετε άμεσα, ώστε να διευθετηθεί το θέμα με τη σύγχυση των παρακειμένων προορισμών και της ανυπαρξίας σήμανσης εξόδου από τον αυτοκινητόδρομο προς αυτούς;
2) Πώς θα αντιμετωπίσετε το μείζον ζήτημα της μη ορθής πληροφοριακής σήμανσης και της ελλιπούς, κατ’ απαίτηση, ποιότητας σε έργο που περιλαμβάνει σχεδιασμό σήμανσης , άλλως της μη εφαρμογής της σχετικώς ισχύουσας Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ 905 Β’ Τεύχος, από 20 Μαΐου 2011, Υ.Α. υπ’ αριθμόν ΔΜΕΟ/Ο/613);
3) Εφαρμόστηκε κατά τα οριζόμενα, για τον εν λόγω αυτοκινητόδρομο, η σχετική απόφαση Υπουργού περί των προορισμών που επιτρέπεται να αναγραφούν στις σχετικές πινακίδε; Παρακαλώ να μου γνωστοποιηθεί με στοιχεία η εφαρμογή της, σχετικώς».