Βουλή: Με την μορφή του κατεπείγοντος το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας για τους διευθυντές
Όπως είχε γίνει γνωστό τις προηγούμενες ημέρες, ρυθμίζεται ο τρόπος επιλογής των διευθυντών, ώστε να συμμορφώνεται με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, υπ'αριθμ. 711/2017, και αυτό που αλλάζει είναι η μοριοδότηση των υποψηφίων και η κατάργηση των εκλογών από το σύλλογο διδασκόντων.
Η μοριοδότηση θα λαμβάνει υπ' όψιν:
α) Την επιστημονική-παιδαγωγική συγκρότηση και κατάρτιση (πτυχία, μεταπτυχιακές σπουδές, επιμορφώσεις κ.ά) των υποψηφίων,
β) Την υπηρεσιακή κατάσταση, καθοδηγητική και διοικητική εμπειρία (διδακτική υπηρεσία, καθοδηγητική, διοικητική εμπειρία κ.ά.). Στη συνέχεια, προβλέπεται συνέντευξη ενώπιον του αρμοδίου Υπηρεσιακού Συμβουλίου Επιλογής της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.
Αναλυτικότερα, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, το κριτήριο της συμβολής του υποψηφίου στο εκπαιδευτικό έργο, της προσωπικότητας καθώς και της γενικότερης συγκρότησής του αποτιμάται με συνέντευξη των υποψηφίων από τα οικεία περιφερειακά υπηρεσιακά συμβούλια (Π.Υ.Σ.Π.Ε. /Π.Υ.Σ.Δ.Ε.) με τη διευρυμένη επταμελή (7μελή) τους σύνθεση, τα οποία εκδίδουν σχετική ειδικώς αιτιολογημένη απόφαση. Για τη μοριοδότηση της συνέντευξης τα ανωτέρω συμβούλια συνεκτιμούν τα στοιχεία του υπηρεσιακού φακέλου των υποψηφίων καθώς και τα στοιχεία του φακέλου υποψηφιότητάς τους.
Επιπλέον, τόσο για τους υπηρετούντες κατά το χρόνο επιλογής σε θέση διευθυντή ή υποδιευθυντή σχολικών μονάδων ή Ερευνητικών Κέντρων (ΕΚ) και υπευθύνου τομέα ΕΚ της ελληνικής επικράτειας ή προϊσταμένου ΚΕ.Δ.Δ.Υ., ύστερα από επιλογή ή αναπλήρωση, καθώς και για τους απλούς εκπαιδευτικούς που υπηρετούν κατά τον χρόνο επιλογής σε σχολική μονάδα ή Ε.Κ. ή ΚΕ.Δ.Δ.Υ. της ελληνικής επικράτειας, τα συμβούλια συνεκτιμούν επιπλέον τη γνώμη των συνυπηρετούντων μόνιμων εκπαιδευτικών και μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. της σχολικής μονάδας ή Ε.Κ. ή ΚΕ.Δ.Δ.Υ. όπου οι υποψήφιοι υπηρετούν.
«Σκοπός της διάταξης είναι η διατύπωση της γνώμης των συνυπηρετούντων εκπαιδευτικών, όπως αυτή προκύπτει από την άμεση γνώση των συνθηκών λειτουργίας της σχολικής μονάδας», αναφέρει η έκθεση και προστίθεται ότι η γνώμη αυτή διατυπώνεται επί συγκεκριμένων ερωτήσεων αποτίμησης του κριτηρίου της συμβολής στο εκπαιδευτικό έργο, της προσωπικότητας και της γενικότερης συγκρότησης του υποψηφίου, οι οποίες αναγράφονται σε φύλλα αποτίμησης του κριτηρίου αυτού].
Ο τύπος και το περιεχόμενο των φύλλων αυτών θα καταρτιστούν με υπουργική απόφαση, ύστερα και από γνώμη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.).
Πάντως, στην έκθεση σημειώνεται ότι η διατύπωση της γνώμης των υπηρετούντων μόνιμων εκπαιδευτικών συνιστά ένα «επιπρόσθετο εργαλείο αντικειμενικής και αμερόληπτης κρίσης», το οποίο «σε καμία περίπτωση δεν δεσμεύει το αποφασίζον συλλογικό όργανο κατά τη μοριοδότηση του ανωτέρω κριτηρίου, απλά δρα επικουρικά στη διαμόρφωση μίας συνολικής εικόνας των προσόντων του υποψηφίου που κρίνονται κατάλληλα για την άσκηση των καθηκόντων διευθυντή σχολικής μονάδας».
Σε κάθε περίπτωση, όλοι οι υποψήφιοι δύνανται κατά τη διαδικασία της συνέντευξης ενώπιον του οικείου περιφερειακού συμβουλίου, αφενός να υποστηρίξουν πλήρως την υποψηφιότητά τους και τα εν γένει προσόντα τους, αφετέρου να διατυπώσουν ενδελεχώς τις απόψεις τους επί των διαλαμβανομένων στο πρακτικό του συλλόγου των διδασκόντων, αν αυτό υπάρχει.
Σύμφωνα με το υπουργείο, με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται η τήρηση των συνταγματικών αρχών της ισότητας και της αξιοκρατίας και «η ανάδειξη των πλέον ικανών από συλλογικό όργανο που συγκροτείται και λειτουργεί με εχέγγυα αξιοκρατίας, αμεροληψίας και αντικειμενικότητας».
Σημειώνεται ότι η παρούσα ρύθμιση αφορά μόνο στην επιλογή και τοποθέτηση των διευθυντών/ντριών σχολικών μονάδων και ΕΚ, καθώς το υπουργείο θα κοιτάξει σε δεύτερο χρόνο το νέο σύστημα επιλογής των λοιπών στελεχών εκπαίδευσης (διευθυντές εκπαίδευσης, περιφερειακοί διευθυντές εκπαίδευσης).
Τέλος, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις που αφορούν την παράταση της θητείας οργάνων διοίκησης ορισμένων ΑΕΙ, ώστε τα νέα όργανα να εκλεγούν βάσει των νέων διατάξεων που θα επιφέρει ο νόμος για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ρυθμίσεις που αφορούν σε αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας, σε πρόσβαση στη δευτεροβάθμια αποφοίτων των ΕΠΑΛ, καθώς επίσης και στο Ισλαμικό Τέμενος της Αθήνας.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ