Ευρωεκλογές 2019: Τι ισχύει για όσους δεν πάνε να ψηφίσουν
Η αλήθεια βέβαια είναι πως ειδικά τα τελευταία χρόνια οι ποινές που προβλέπει ο νόμος δεν έχουν επιβληθεί και για αυτό μάλλον θα πρέπει να ευχαριστούν όσοι δεν ψηφίζουν από επιλογή, το κοινοτικό δίκαιο.
Πάντως το Υπουργείο Εσωτερικών θυμίζει ότι η συμμετοχή στις εκλογές είναι υποχρεωτική και εμείς σας αναφέρουμε τις ποινές που η ελληνική νομοθεσία προβλέπει.
Σύμφωνα με αυτή λοιπόν:
- Ο εκλογέας που αδικαιολόγητα δεν ασκεί το δικαίωμα του εκλέγειν, τιμωρείται με φυλάκιση από ένα μήνα μέχρι ένα έτος. Το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει και τις στερήσεις των αξιωμάτων και θέσεων, που προβλέπονται στο άρθρο 63 του Ποινικού Κώδικα, από ένα μέχρι τρία χρόνια.
- Η προηγούμενη παράγραφος δεν εφαρμόζεται στις γενικές βουλευτικές εκλογές και στις εκλογές για την ανάδειξη των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου μόνο για τον εκλογέα που έχει περάσει το εβδομηκοστό έτος της ηλικίας του, για τον εκλογέα που θα βρίσκεται στο εξωτερικό, καθώς και για τον εκλογέα που έχει εγγραφεί στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους ετεροδημοτών, αλλά, προκειμένου για τις βουλευτικές εκλογές, δεν κατέστη δυνατή η σύσταση ειδικού εκλογικού τμήματος ετεροδημοτών.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ 2019
Το άρθρο 63 του Ποινικού Κώδικα αναφέρει:
Η αποστέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων έχει ως συνέπεια ότι εκείνος που καταδικάστηκε:
1) χάνει οριστικά τα αιρετά δημόσια, δημοτικά ή κοινοτικά αξιώματά του, τις δημόσιες, δημοτικές ή κοινοτικές θέσεις που κατείχε, κάθε βαθμό του στο στρατό, την ιδιότητα του δικηγόρου, καθώς επίσης και τις επίτιμες θέσεις και τα παράσημα
2) δεν μπορεί να αποκτήσει τα παραπάνω, είτε διαρκώς, στην περίπτωση της παρ. 1 του άρθρου 59, είτε κατά το χρόνο που ορίζει ο νόμος ή η απόφαση, στην περίπτωση της παρ. 2 του άρθρου 59 και στις περιπτώσεις των άρθρων 60, 61 και 62
3) δεν μπορεί, κατά τη διάκριση του προηγούμενου άρθρου:
α) να ψηφίζει και να εκλέγεται στις πολιτικές, δημοτικές ή κοινοτικές εκλογές
β) να αποτελεί μέλος των ορκωτών δικαστηρίων και να διορίζεται πραγματογνώμονας από οποιαδήποτε δημόσια αρχή.
Για τις αυτοδιοικητικές εκλογές, σύμφωνα με τα άρθρα 11 και 116 του ν.3852/2010, δεν είναι υποχρεωτική η άσκηση του εκλογικού δικαιώματος και σε όσους κατά την ημέρα της ψηφοφορίας θα βρίσκονται σε απόσταση μεγαλύτερη των διακοσίων (200) χιλιομέτρων από το εκλογικό τμήμα στο οποίο υποχρεούνται να ψηφίσουν.
Σημειώνεται ότι, οι εκλογείς που δεν θα μπορέσουν να μεταβούν στον τόπο της βασικής τους εγγραφής προκειμένου να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα μπορούν, εφόσον ο τόπος αυτός απέχει πάνω από 200 χιλιόμετρα από τον τόπο διαμονής τους, να παρουσιαστούν την ημέρα των εκλογών στο δήμο του τόπου διαμονής τους και να εφοδιαστούν με σχετική βεβαίωση.
Εκτός από τις ανωτέρω αναφερόμενες περιπτώσεις θα υπάρξουν και εκείνες, κατά τις οποίες ορισμένοι εκλογείς δεν θα μπορέσουν να ψηφίσουν για άλλους σοβαρούς λόγους.
Οι εκλογείς αυτοί θα πρέπει να μεριμνήσουν ώστε να έχουν στην κατοχή τους σχετικά έγγραφα ή στοιχεία, με τα οποία να δικαιολογούν την παράλειψη άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματος. Ειδικότερα, στις περιπτώσεις αυτές περιλαμβάνονται:
- Δημόσιοι πολιτικοί υπάλληλοι και στρατιωτικοί. Επισημαίνεται ότι για τους στρατιωτικούς δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 27 της εκλογικής νομοθεσίας (ψηφοφορία στον τόπο που υπηρετούν βάσει ειδικών εκλογικών καταλόγων) κατά τη διενέργεια των εκλογών για την ανάδειξη των αυτοδιοικητικών αρχών και για τους οποίους σοβαρές υπηρεσιακές ανάγκες δεν θα επιτρέψουν να απουσιάσουν από την υπηρεσία τους προκειμένου να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα στον τόπο της βασικής τους εγγραφής.
- Υπάλληλοι νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, νοσηλευτικών ιδρυμάτων, οργανισμών και επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας κ.λπ., στους οποίους, λόγω σοβαρών υπηρεσιακών αναγκών, δεν είναι δυνατή η χορήγηση άδειας μετάβασης στον τόπο άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματος.
- Εκλογείς που δεν θα μπορούν να μεταβούν στον τόπο άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματος για λόγους υγείας.
Υπενθυµίζεται ότι οι εκλογείς µε αναπηρία ψηφίζουν πάντοτε µε απόλυτη προτεραιότητα.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΕΣ 2019
Ειδικά για τις περιπτώσεις των εκλογέων µε κινητικές αναπηρίες, οι οποίοι χρησιµοποιούν αναπηρικό αµαξίδιο ή άλλο συναφές µηχάνηµα, παρατηρούνται δυσκολίες, όταν στα εκλογικά καταστήµατα δεν υπάρχουν ράµπες, ανελκυστήρες ή άλλα µέσα που να εξασφαλίζουν την πρόσβαση στην αίθουσα ψηφοφορίας. Στην περίπτωση αυτή, ο αντιπρόσωπος της δικαστικής αρχής καλείται να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να διευκολύνει τους εν λόγω εκλογείς κατά την προσέλευσή τους στο εκλογικό τµήµα. Για το σκοπό αυτό, µπορεί να ζητήσει τη συνδροµή των µελών της εφορευτικής επιτροπής, της φρουράς του καταστήµατος, εάν υπάρχει, ή ακόµη και των εκλογέων.
Όταν ο αντιπρόσωπος της δικαστικής αρχής διαπιστώνει ότι η πρόσβαση εκλογέα µε κινητικές αναπηρίες στην αίθουσα ψηφοφορίας είναι αδύνατη, καλείται να λάβει τα απαραίτητα µέτρα για την απρόσκοπτη άσκηση του εκλογικού του δικαιώµατος και να διασφαλίσει ταυτόχρονα τη µυστικότητα και την οµαλή διεξαγωγή της ψηφοφορίας. Ως τέτοιο µέτρο θα µπορούσε να είναι η προσωπική µέριµνα του αντιπροσώπου της δικαστικής αρχής και ενός µέλους της εφορευτικής επιτροπής, που επιλέγεται, να παραδώσουν στον εκλογέα φάκελο µε σφραγίδα και µονογραφή, καθώς και πλήρη σειρά ψηφοδελτίων, ώστε αυτός να αποσυρθεί σε κατάλληλο, προσιτό σ’ αυτόν, χώρο του ίδιου κτιριακού συγκροτήµατος (π.χ. του ισογείου χώρου) για να ψηφίσει. Στη συνέχεια, ο εκλογέας παραδίδει τον κλειστό φάκελο µε την ψήφο του στον αντιπρόσωπο της δικαστικής αρχής, και εκείνος τον ρίχνει στην κάλπη του εκλογικού τµήµατος, στους εκλογικούς καταλόγους του οποίου είναι εγγεγραµµένος ο εκλογέας που ψήφισε. Επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια των δικαστικών αντιπροσώπων να αναζητήσουν και άλλες λύσεις, αρκεί να διασφαλισθεί η απρόσκοπτη άσκηση του εκλογικού δικαιώµατος των εκλογέων αυτών.