Γιώργος Χούντας: Ο θάνατος που τον οδήγησε να φτιάξει μια «πλωτή γη» στα Καλύβια
Ο εικαστικός Γιώργος Χούντας μιλάει στο Newsbomb.gr για την έκθεση «Floating land», τον θάνατο του πατέρα του και τη σχέση του με την αγιογραφία.
Με αφετηρία τον Χώρο Τέχνης «ΠΕΣ ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ» στα Καλύβια Αττικής ξεκινάει το ταξίδι μας σε μια νέα «γη», απαλλαγμένη από κάθε τι παλιό, περιττό και δυσάρεστο. Ο λόγος για την «Floating land», την «πλωτή γη» του εικαστικού Γιώργου Χούντα.
Η πρώτη ατομική έκθεση του καλλιτέχνη συγκεντρώνει τις πιο πρόσφατες δημιουργίες του σε κάρβουνο, μελάνι και ακρυλικό. Πρόκειται για εντυπωσιακά, μεγάλης κλίμακας, ασπρόμαυρα κυρίως έργα, καθώς και μικρότερα έργα και γλυπτά από πηλό και άλλα υλικά, όπως και ένα video installation που συνοδεύει την έκθεση αποτυπώνοντας την καλλιτεχνική του Γιώργου Χούντα. Στα μικρότερης κλίμακας έργα γίνεται φανερή και η επιρροή του καλλιτέχνη από την Ιαπωνία. Σημειώνεται ότι η Floating land κινείται γύρω από δύο θεματικούς άξονες: τη γη και τον λόγο.
Πότε ξεκίνησες να δημιουργείς αυτά τα έργα και με ποια αφορμή.
«Ξεκίνησα να τα δημιουργώ πριν από έξι περίπου χρόνια, συνέχισα μέσα στα lockdowns και τελείωσα πριν ξεκινήσει η έκθεση στις 9 Απριλίου. Αφορμή στάθηκε ο θάνατος του πατέρα μου. Στην έκθεση βλέπετε μια επιλογή που κάναμε με τον Γαβρίλο Μιχάλη ο οποίος πίστεψε σε αυτά τα έργα ώστε να τα παρουσιάσει στον ΠΕΣ ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ και κάνει την επιμέλεια της έκθεσης».
Αυτή είναι η πρώτη σου ατομική έκθεση, όπως γνωρίζω.
«Σωστά. Είναι η πρώτη μου ατομική, ωστόσο έχω λάβει μέρος σε αρκετές ομαδικές εκθέσεις».
Ποιο είναι το θέμα των έργων σου;
«Έχουν θέμα τη γη και το λόγο. Τη γη, καθώς ο πατέρας μου είχε αφοσιωθεί στις γεωργικές εργασίες. Έτσι, επιλέγω στοιχεία που συνδέονται με τη γη και δημιουργώ μία νέα γη που μοιάζει να επιπλέει. Στα έργα είναι έντονο το στοιχείο της αέναης κίνησης, της ρευστότητας. Όσον αφορά το λόγο, βλέπετε ότι τα στοιχεία αυτά μπλέκονται με τις λέξεις, τις σκέψεις που έκανα καθώς δημιουργούσα τα έργα και αποδίδονται ζωγραφικά σαν ομίχλη».
Τις οποίες ωστόσο, δεν μπορούμε να διαβάσουμε. Εσύ θυμάσαι τι έγραψες;
«Ούτε εγώ μπορώ να τις διαβάσω πλέον και η αλήθεια είναι ότι έχω ξεχάσει τι έχω γράψει. Είναι όλες γραμμένες στα αγγλικά, όμως αυτό που θυμάμαι, είναι μια λέξη που επαναλαμβάνεται».
Θα μας την αποκαλύψεις;
«Είναι η λέξη dive (βούτα). Είναι μια προτροπή να βουτήξεις στο νερό, να αφήσεις το σταθερό σου σημείο και μέσω του υγρού στοιχείου να ενωθείς με τη γη και το σύμπαν.
Αντιλαμβάνομαι ότι η δημιουργία των έργων αυτών, οι ώρες που πέρασες μέσα στο εργαστήριό σου, η κεντρική ιδέα της έκθεσης λειτούργησαν ως η προσωπική σου διέξοδος, ο τρόπος να διαχειριστείς το δικό σου πένθος.
«Η Floating Land είναι για εμένα η γη της κάθαρσης, μια γη που προσφέρει το άφθαρτο που δημιουργήθηκε από την ανάγκη μου να κρατήσω ζωντανό ό,τι έχασα. Αυτόματα είναι ένα είδος εξαγνισμού που σε απελευθερώνει ώστε στην πλωτή αυτή στεριά να φτάσεις απαλλαγμένος από βάρη του παρελθόντος».
Στη νέα γη σου, η οποία είναι απαλλαγμένη από κάθε τι παλιό, τι θα ήταν αυτό που θα κρατούσες ως ενθύμιο;
«Στη νέα μου γη, αυτό που θα κρατούσα ως ενθύμιο είναι η συνεχής κίνηση καθώς και το "πάντρεμα" των πολιτισμών. Η κίνηση είναι για εμένα ζωή, οπότε κατά κάποιον τρόπο νικάει το θάνατο. Όσο για το "πάντρεμα" των πολιτισμών μόνο καλά αποτελέσματα μπορούν να βγουν από αυτό, νέες ιδέες, σκέψεις, καινούρια ερεθίσματα που ανοίγουν νέους ορίζοντες».
Υπήρχε κάποιο τραγούδι ή μουσικό κομμάτι το οποίο άκουγες κατά τη δημιουργία των έργων και με ποιο τρόπο μπορεί να σε επηρέασε;
«Ναι, υπήρξε. Πρόκειται για το μουσικό κομμάτι "Ιn the mood for love" του Shigeru Umebayashi. Το κομμάτι αυτό το ερωτεύτηκα από την πρώτη στιγμή που το άκουσα, δημιουργήθηκε μέσα μου ένας ρυθμός. Είναι κάτι ανεξήγητο, σαν να ενώθηκε αυτόματα η σκέψη με το χέρι μου, το πινέλο αλλά και ολόκληρο το σώμα».
Γνωρίζω ότι ασχολείσαι και με την αγιογραφία. Πόσο επηρεάζει την τέχνη της ζωγραφικής σου και εσένα και ποια η σχέση σου με το Θείο;
«Η αγιογραφία είναι ένα μεγάλο κομμάτι για εμένα με το οποίο ασχολούμαι γύρω στα 25 χρόνια. Δεν νιώθω ότι έχει επηρεάσει την τέχνη της ζωγραφικής μου. Ίσως συμβαίνει το αντίθετο, η ζωγραφική μου έχει επηρεάσει την αγιογραφία μου. Ο τρόπος που στήνεται μια φιγούρα, μια παράσταση, δεν διαφέρει και πολύ από τον τρόπο που ζωγραφίζω τα έργα μου. Απλά, στην πορεία παίρνει μια συγκεκριμένη μορφή.
Η αγιογραφία είναι ζωγραφική, οπότε αγιογραφώ με τον τρόπο που ζωγραφίζω.
Η σχέση μου με το Θείο είναι μια σχέση σεβασμού και αναζήτησης. Πολλά αναπάντητα ερωτήματα καθώς και απαντήσεις που γεννούν νέα ερωτήματα. Ίσως τελικά αυτό να είναι υγειές, αυτή η αναζήτηση να οδηγήσει σε θεμιτά αποτελέσματα».
Τι διδάσκεις στο Λαύριο;
«Τα μαθήματα στο Λαύριο είναι μαθήματα ζωγραφικής και αγιογραφίας για ενήλικες και παιδιά. Είναι μια αμφίδρομη σχέση, καθώς εγώ προσπαθώ να βάλω τους μαθητές στον κόσμο της τέχνης ενώ παράλληλα παίρνω από αυτούς την φρέσκια ματιά του ερασιτέχνη.Η διδασκαλία σε οποιοδήποτε επίπεδο είναι ένα πολύ δύσκολο και επίπονο κομμάτι, αλλά τα αποτελέσματα συχνά μας εκπλήσσουν».
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου μετά τη Floating Land;
«Σε ατομικό επίπεδο δεν σχεδιάζω κάτι μετά την έκθεση Floating Land. Όμως θα λάβω μέρος σε ομαδικές εκθέσεις όπως με την ομάδα ΔΙΠΟΛΑ και θα μου δοθεί η ευκαιρία ένα μικρό μέρος της δουλειάς μου να επικοινωνήσει και με έργα άλλων καλλιτεχνών».
Πληροφορίες:
Γιώργος Χούντας - Floating Land
Λόγω μεγάλης προσέλευσης, η έκθεση πήρε παράταση έως τις 29 Μαΐου 2022
Ώρες λειτουργίας:
Παρασκευή - Κυριακή 18:00-21:00, καθημερινές κατόπιν ραντεβού
Επιμέλεια έκθεσης: Γαβρίλος Μιχάλης
Χώρος Τέχνης Πολιτιστικής Εταιρείας Σαρωνικού ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ
Προκοπίου Γκίνη 5, Τ.Κ. 19010, Καλύβια Αττικής
Τ (+30) 2299 301466 email: pespolytropon@gmail.com
Είσοδος ελεύθερη
Λίγα λόγια για τον Γιώργο Χούντα
Ο Γιώργος Χούντας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976. Σπούδασε ζωγραφική στην Α.Σ.Κ.Τ με καθηγητή τον Χρόνη Μπότσογλου (2003-2008), γλυπτική στο εργαστήριο του Τάκη Κοζόκου (2000-2002) και αγιογραφία στο εργαστήριο του Γιώργου Χοχλιδάκη (2002-2009). Στην Α.Σ.Κ.Τ. παρακολούθησε επίσης μαθήματα πολυμέσων και γραφικών τεχνών.
Έλαβε μέρος στις ομαδικές εκθέσεις: «Container» - εγκαταστάσεις ΑΚΤΩΡ (2005), «Ποίηση σε εικόνες» - Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών (2006), «20th Anniversary of the Berlin’s wall fall» - Βερολίνο, Παρίσι, Ρώμη (2009), «Frankfurt Kitchen» του Νίκου Χαραλαμπίδη για το «Arab Guggenheim Museum» project - γκαλερί Λόλα Νικολάου (2010-2012), «WEDO GIVING Project»- Εκθεσιακός χώρος ΑΣΚΤ (2018), «Cheapart» - Θεσσαλονίκη (2019), «Δάντης, η φαντασία των εικόνων» - Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών (2021), «Κρυπτόν» επιμ. Ευθύμη Λαζόγκα - Δημοτική Πινακοθήκη Χαλκίδας (2021).
Δείτε κι αυτά από το Weekend Edition:
Παιδικές χαρές: Πόσο ασφαλείς είναι για τα παιδιά μας - Αυτοψία του Newsbomb.gr σε όλη την Αττική
Ο Street Artist Devoidness εξηγεί γιατί έκανε γκράφιτι την Τζωρτζίνα από την Πάτρα