Μάρθα Καραγιάννη: Ο νεανικός έρωτας, η πρώτη ταινία και το μοναδικό μιούζικαλ που δεν χόρεψε
«Αισθάνομαι άνετα με το νυχτικό και τις παντόφλες μου, πίνω νερωμένο καφέ, καπνίζω, δεν πάω σε δεξιώσεις με ένα ποτήρι νερό στο χέρι και να λέω ανοησίες, δεν έχω Φιλιππινέζα, ρόλεξ και BMW. Αγαπώ τους φίλους μου, τους σκύλους μου, τις αναμνήσεις μου, τις ρυτίδες μου, τους θεατρίνους και τα ταξίδια. Θέλω να γεράσω, γιατί σημαίνει ότι θα έχω ζήσει (δεν γερνάνε όσοι πεθαίνουν νέοι). Για το θάνατο αδιαφορώ, γιατί δεν θα είμαι εκεί».
Μέσα σε αυτές τις λίγες προτάσεις, το οπισθόφυλλο της αυτοβιογραφίας της με τίτλο «Ο Έρωτας Μωρό μου Είναι Γλέντι» (Εκδόσεις Άγκυρα 2001), η Μάρθα Καραγιάννη καταθέτει τη δική της αλήθεια για τη γυναίκα πίσω από τη σταρ που αγάπησαν φακός και κοινό.
Η ταλαντούχα, ανεξάρτητη, δυναμική με το εκρηκτικό ταμπεραμέντο ηθοποιός, «έφυγε» από τη ζωή το μεσημέρι της Κυριακής 18 Σεπτεμβρίου, λίγο πριν συμπληρώσει τα 83 της χρόνια.
«Η Μάρθα Καραγιάννη είναι μια εξαιρετική περίπτωση Ελληνίδας ηθοποιού για μία σειρά από λόγους. Αν και σπούδασε χορό, έγινε ηθοποιός», αναφέρει η Φίνος Φιλμ για την ίδια. Και πράγματι, με το πληθωρικό της ταλέντο, την τσαχπινιά, το καλλίγραμμο κορμί της, τα χορευτικά της νούμερα στα μιούζικαλ, η Καραγιάννη κατάφερνε να μαγνητίζει και να καθηλώνει το κοινό.
Αν και ποτέ δεν πήρε τον απόλυτα πρώτο ρόλο, η ταλαντούχα ηθοποιός και γοητευτική γυναίκα, στη συνείδηση του κόσμου καταγράφηκε ως σταρ και απόλυτο sex symbol της εποχής.
Το ντεμπούτο στον κινηματογράφο
Η ίδια είχε δηλώσει σε συνέντευξή της πως όταν ήταν μικρή ήθελε να μοιάσει στη Σμαρούλα Γιούλη. Μέχρι και τα λακκάκια που είχε στα μάγουλα η Γιούλη, προσπαθούσε εις μάτην να αποκτήσει η μικρή Μάρθα, βάζοντας στο πρόσωπό της γόμες που τις πίεζε με μολύβια.
Το μικρό κορίτσι, που ξεκίνησε από τον χορό και το μπαλέτο, έγινε μια όμορφη δεσποινίς και το 1956, ούσα μαθήτρια ακόμα, «η μικρή μελαχρινή» κατάφερε να τραβήξει την προσοχή του Ορέστη Λάσκου, ο οποίος την είδε σε μια σχολική παράσταση την οποία είχε οργανώσει ο θεατράνθρωπος και φίλος του Λάσκου, Θανάσης Τράγκας.
Ο Λάσκος πρότεινε στην έφηβη Μάρθα δοκιμαστικό για τη δραματική ταινία που ετοίμαζε ο ίδιος για τη Φίνος Φιλμ «Η Άγνωστος». Η Μάρθα Καραγιάννη πήρε τον ρόλο της Ελένης και χωρίς να έχει σπουδάσει σε κάποια δραματική σχολή, μετά το κινηματογραφικό της αυτό ντεμπούτο, απέκτησε άδεια ηθοποιού ως «εξαιρετικό ταλέντο».
Στην ταινία έπαιζαν «μεγαθήρια» του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου. Κυβέλη, Γιώργος Παππάς, Λάμπρος Κωνσταντάρας, Χρήστος Ευθυμίου, Αλέκος Αλεξανδράκης, Ελένη Ζαφειρίου, Γκίκας Μπινιάρης, Κυβέλη Θεοχάρη, Βύρων Πάλλης, Περικλής Χριστοφορίδης, Θανάσης Τζενεράλης, Μάρθα Καραγιάννη, Βάνα Φιλιππίδου, Νίκος Πιλάβιος, Μάγια Μελάγια, Μίμης Φωτόπουλος.
Μάλιστα η μεγάλη πρωταγωνίστρια του ελληνικού θεάτρου, Κυβέλη, συμμετείχε για πρώτη και τελευταία φορά σε ομιλούσα κινηματογραφική ταινία.
«Ένιωθα δέος! Και κυρίως για την Κυβέλη. Ούτε στο χώρο του μακιγιάζ δεν έμπαινα όταν ήταν εκείνη» δήλωσε σε συνεντεύξεις της η Μάρθα Καραγιάννη.
Για την ιστορία, η ταινία έκοψε 111.065 εισιτήρια και τερμάτισε τρίτη εισπρακτικά από το σύνολο των 22 ελληνικών ταινιών του 1956.
Ο Αλέκος Αλεξανδράκης
Ο ζεν πρεμιέ του ελληνικού κινηματογράφου, υπήρξε κινηματογραφικό είδωλο της νεαρής Μάρθας Καραγιάννη, όπως και κάθε νεαρής -και μη- γυναίκας της εποχής. Ωστόσο η ίδια, στα 16 της χρόνια κατάφερε να συμπρωταγωνιστήσει με τον νεανικό της έρωτα και να κάνει ένα όνειρό της πραγματικότητα.
Η Καραγιάννη λάτρευε τον ηθοποιό από τα μαθητικά της χρόνια ενώ παρακολουθούσε όλες όλες τις παραστάσεις του, ράβοντας καινούργια φορέματα κάθε φορά ειδικά για τις πρεμιέρες του, όπως μας πληροφορεί ο δημοσιογράφος και συλλέκτης Άρης Λούπασης.
Ο Μάκης Δελαπόρτας, στο βιβλίο του «Τα Backstage του Ελληνικού Σινεμά» αναφέρει σχετικά: «Ο Αλέκος Αλεξανδράκης σφράγισε με την παρουσία του τη δεκαετία του ’50 καθώς ήταν ο πρώτος Έλληνας Ζεν πρεμιέ. Ήταν το απόλυτο είδωλο για όλα τα κορίτσια του γυμνασίου εκείνη την εποχή και φυσικά για τη νεαρή τότε Μάρθα Καραγιάννη, η οποία βρέθηκε να παίζει σε μια ταινία με το είδωλο της, τον Αλέκο Αλεξανδράκη. Αφού όταν ήταν μικρή, όπως έχει πει η ίδια η Μάρθα στην προσευχή της έλεγε: "Θεούλη μου, να έχεις καλά τον μπαμπά μου, τη μαμά μου και τον Αλέκο Αλεξανδράκη"».
Πού να φανταζόταν η μικρή Μάρθα, ότι μερικά χρόνια αργότερα, θα υποδυόταν την αρραβωνιαστικιά του ινδάλματός της, του Αλέκου Αλεξανδράκη, από τον οποίο πήρε και αυτόγραφο και το τηλέφωνο του σπιτιού του, μιλώντας μαζί του μπροστά στις φίλες της για να τις εντυπωσιάσει.
Με τον Αλέκο Αλεξανδράκη ξανασυναντήθηκε το 1963 στην ταινία του Δαλιανίδη για τη Φίνος Φιλμ, «Ένα κορίτσι για δύο».
Το μοναδικό μιούζικαλ που δεν χόρεψε
Η πορεία της Καραγιάννη υπήρξε άρρηκτα συνδεδεμένη με τη Φίνος Φιλμ και τον Γιάννη Δαλιανίδη, αποτελώντας αναπόσπαστο κομμάτι των μιούζικαλ του σκηνοθέτη. Συγκεκριμένα συμμετείχε σε 10 μιούζικαλ του Δαλιανίδη.
Το πρώτο μιούζικαλ του σκηνοθέτη στον ελληνικό κινηματογράφο ήταν το «Μερικοί το προτιμούν κρύο» που κυκλοφόρησε το 1963. Σε αυτό φυσικά συμμετέχει και η Μάρθα Καραγιάννη παίζοντας την Λέλα, την αρραβωνιαστικιά του Ντίνου Ηλιόπουλου. Αυτό ήταν και το μοναδικό μιούζικαλ στο οποίο δεν είδαμε την Καραγιάννη να χορεύει.
Η τελευταία ταινία της Καραγιάννη στη Φίνος Φιλμ, και δέκατο μιούζικαλ που πρωταγωνίστησε ήταν «Ο μάγκας με το τρίκυκλο» με πρωταγωνιστή τον Σταύρο Παράβα που κυκλοφόρησε τους κινηματογράφους του 1972.
Η Μάρθα Καραγιάννη αποχαιρέτησε τον κινηματογράφο το 2014 με την ταινία Από Έρωτα του Θοδωρή Αθερίδη.
Διαβάστε επίσης
Γιάννης Βογιατζής: «Η Μάρθα Καραγιάννη ήταν το τέλειο πλάσμα»