Guardian: Μας έδωσαν Ολυμπιακούς αγώνες, ας τους δώσουμε τα γλυπτά
Συνεχίζεται ο θόρυβος τόσο σε Βρετανία, όσο και σε Ελλάδα για το δημοσίευμα της Guardian που υποστηρίζει την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα.
Ο αρθρογράφος της εφημερίδας Χένρι Πόρτερ, με αφορμή την τελετή αφής της Ολυμπιακής φλόγας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου, υποστηρίζει την επιστροφή των περίφημων Γλυπτών.
«Μην με παρεξηγείτε, δεν θέλω να επιτεθώ στο Βρετανικό Μουσείο, το οποίο είναι γεγονός ότι αντιπροσωπεύει υψηλά επίπεδα πολιτισμού. Θα πρέπει όμως να είμαστε ειλικρινείς με τους εαυτούς μας σχετικά με την παρουσία τόσων Γλυπτών από τον Παρθενώνα στη Βρετανία.
Υπάρχουν κι άλλα τμήματά τους σε άλλα ευρωπαϊκά μουσεία, όμως το μεγαλύτερο μέρος του ανεπανάληπτου αυτού έργου βρίσκεται εδώ από την εποχή που αφαιρέθηκε βίαια από τον Σκοτσέζο λόρδο Έλγιν πριν από περισσότερο από δύο αιώνες», σημειώνει ο Πότερ.
Μάλιστα, ο αρθρογράφος τονίζει ότι τα Γλυπτά αντιπροσωπεύουν τον πυρήνα του ελληνικού πολιτισμού και την καρδιά της σύγχρονης ελληνικής ταυτότητας, ενώ αποτελούν το ανώτερο επίπεδο που έφτασε ο άνθρωπος τον 5ο π.Χ αιώνα και για περίπου 2000 χρόνια από τότε.
«Κι άλλα έργα τέχνης δεν έχουν αποκτηθεί με τον πιο "καθαρό" τρόπο, όμως τα Γλυπτά του Παρθενώνα διαφέρουν. Αντιπροσωπεύουν τον πυρήνα του ελληνικού πολιτισμού και την καρδιά της σύγχρονης ελληνικής ταυτότητας. Επίσης -εξίσου σημαντικό- αντιπροσωπεύουν το μισό του κτιρίου που κατασκευάστηκε μεταξύ 447 και 432 π. Χ., σηματοδοτώντας την ήττα των Περσών στην Αθήνα", επισημαίνει ο Πόρτερ.
Ο Πόρτερ επικρίνει όσους υποστηρίζουν την παραμονή των έργων στη Βρετανία, υπενθυμίζοντας ότι τα Γλυπτά έφυγαν από τον Παρθενώνα όταν «οι Τούρκοι κυβερνούσαν τους Έλληνες, οι οποίοι δεν μπορούσαν να υπερασπιστούν τα εμβλήματα του ένδοξου παρελθόντος τους».
«Λίγα έργα στον κόσμο εμπίπτουν στην κατηγορία των Γλυπτών του Παρθενώνα, τα οποία εμπνέουν βαθιά αισθήματα εθνικής απώλειας και λαχτάρας», σημειώνει ο Χένρι Πότερ.
«Υπό το πρίσμα του τι χρωστάει ο δυτικός πολιτισμός στην Ελλάδα -δημοκρατικές ιδέες, ολυμπιακούς αγώνες, επιστήμη, τέχνη και αρχιτεκτονική-, θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε μια απλή αλήθεια: Τα μάρμαρα του Παρθενώνα δεν είναι δικά μας για να τα κρατάμε», καταλήγει.