«Remedios Varo: Science Fictions», έκθεση στο Art Institute of Chicago

Αδηφάγα αναγνώστρια και λάτρης συγγραφέων επιστημονικής φαντασίας, όπως οι Ιούλιος Βερν, Άρθουρ Κλαρκ και Ρέι Μπράντμπερι, ήταν η καλλιτέχνις Ρεμέδιος Βάρο (1908-63).
Instagram

Τα έργα ζωγραφικής της μοιάζουν σαν σκηνές από μυθιστόρημα φαντασίας και το Art Institute of Chicago παρουσιάζει αυτό το μοναδικό corpus έργων σε έκθεση με τίτλο «Science Fictions»· ο τίτλος, όπως επισημάνθηκε στην ανακοίνωση Τύπου του φημισμένου μουσείου, «αναφέρεται έμμεσα στις εντάσεις και πιθανότητες που η Βάρο έφερνε μαζί στα έργα της, καθώς διερευνούσε μυστικές διατάξεις στον χώρο και τον χρόνο και αόρατες αλήθειες».

Γεννήθηκε ως María de los Remedios Alicia y Rodriga Varo y Uranga στην Καταλονία και από μικρή καλλιέργησε ενδιαφέροντα πολυμαθούς. Από τον υδραυλικό μηχανικό πατέρα της, έμαθε μαθηματικά, τεχνικό σχέδιο και γραμμική προοπτική. Καταβρόχθιζε βιβλία του Ιουλίου Βερν και άλλων ως διαφυγή από την αυστηρή Καθολική εκπαίδευσή της σε σχολείο σε γυναικείο μοναστήρι. Ακόμη και πριν ξεκινήσει σπουδές στην αναγνωρισμένου κύρους σχολή καλών τεχνών San Fernando της Μαδρίτης, επισκεπτόταν τακτικά το Πράδο για να μελετήσει έργα των Ιερώνυμου Μπος και Γκόγια. Στο Μεξικό βρήκε τα πατήματά της ως καλλιτέχνις· το 1952 εγκατέλειψε την τεχνική εικονογράφηση και τη διαφήμηση για να αφοσιωθεί στη ζωγραφική και το σκίτσο.

Δείτε την gallery:

Η έκθεση στο Art Institute of Chicago, διοργανωμένη σε συνεργασία με το Museo de Arte Moderno της Πόλης του Μεξικού, φέρνει στον ίδιο χώρο περισσότερα από 25 έργα από το σύντομο ζενίθ της καριέρας της Βάρο· από την πρώτη έκθεσή της στη δεύτερη πατρίδα της, το 1955 έως τον πρόωρο θάνατό της, το 1963. Εκείνο το διάστημα είχε πει η ίδια: «Σήμερα, δεν ανήκω σε καμιά ομάδα· ζωγραφίζω ό,τι μου'ρχεται κι αυτό είναι όλο» (https://www.instagram.com/p/CAnc1q9JR7d/).

«Τα σύμβολά της φέρνουν στον νου απορία και αίνιγμα, όπως κάνουν και τα θέματά της που περιλαμβάνουν μοναχικούς πλάνητες, απόκοσμους μουσικούς και αντισυμβατικούς επιστήμονες», γράφουν οι επιμελήτριες της έκθεσης, η Caitlin Haskell του Art Institute και η ανεξάρτητη ιστορικός τέχνης Tere Arcq. Τόσο στις ιδέες της όσο και στις ζωγραφισμένες επιφάνειές της, αναμειγνύονται «πηγές τόσο ευρείας γκάμας όπως ιπποτικό ρομάντζο, οικολογία, εσωτερισμός (του ταρώ συμπεριλαμβανομένου), φεμινιστική κριτική, μυστικισμός και ψυχολογία», προσθέτουν.