Μάρθα Φριντζήλα: «Πρέπει να εκπαιδεύσουμε τους εαυτούς μας στην ισότητα και τον σεβασμό»

Το 12ο Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος στην Ελευσίνα πραγματοποιείται από την 1η έως τις 12 Ιουλίου και το ιδρυτικό του μέλος, Μάρθα Φριντζήλα μιλάει στο newsbomb.gr για τη θέση των γυναικών στην αρχαιότητα και υπογραμμίζει ότι «πρέπει να εκπαιδεύσουμε τους εαυτούς μας στην ισότητα και τον σεβασμό για να τα διδάξουμε στα παιδιά μας»
Μάρθα Φριντζήλα: «Πρέπει να εκπαιδεύσουμε τους εαυτούς μας στην ισότητα και τον σεβασμό»

Η Μάρθα Φριντζήλα

@ Aspa Koulyra
12'

Το 12ο Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος πραγματοποιείται από την 1η Ιουλίου έως τις 12 Ιουλίου στην Ελευσίνα και ο τίτλος του κύκλου είναι «Ο λόγος στις γυναίκες». «Πώς παρουσιάζεται ο ρόλος των γυναικών μέσα από την αρχαία τραγωδία;», «Ποια η σχέση των γυναικών με την εξουσία;», «Πώς κατέληξαν οι “γάμοι” του Δία ή άλλων θεών με θνητές;», «Έχουν όλες οι γυναίκες κοινή μοίρα;», είναι μερικά από τα ερωτήματα που θέτει το Σχολείο μέσα από μια σειρά από παραστάσεις, εκθέσεις, συναυλίες, προβολές και συζητήσεις. Το newsbomb.gr συνομίλησε με την Μάρθα Φριντζήλα που είναι ιδρυτικό μέλος και καθοδηγητής του Αττικού Σχολείου Αρχαίου Δράματος.

Γιατί φέτος το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος δίνει «το λόγο στις γυναίκες»;

Το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος εδώ και δώδεκα χρόνια δίνει τον λόγο στις γυναίκες, γιατί οι τραγικοί ποιητές δίνουν τον λόγο στις γυναίκες, με συχνά ολέθρια αποτελέσματα. Φέτος απλά το βάλαμε στον τίτλο και για τα επόμενα τρία χρόνια θα φιλοξενούμε κατά προτεραιότητα γυναίκες δημιουργούς και έργα γυναικών. Επιθυμούμε κι εμείς να ανοίξουμε την συζήτηση για την θέση των γυναικών από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας. Πολλά έχουν αλλάξει, μα πολλά πρέπει να αλλάξουν γιατί μας ταλαιπωρούν ακόμα.

Ποια η θέση της γυναίκας στα αρχαία έργα;

Αυτή είναι μία από τις ερωτήσεις που θα θέσουμε στο φετινό σχολείο. Είναι αδύνατον να σας δώσω μια απάντηση ικανοποιητική. Η θέση της γυναίκας στο αρχαίο δράμα είναι ίδια με τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία, στην οικογένεια, στην εργασία, στον μύθο, στην θρησκεία, στο μυστήριο. Είναι το θέμα μιας συζήτησης που ανοίγει μέσα στα χρόνια και μένει ανοιχτή, γιατί όπως γνωρίζετε δεν έχουν αλλάξει και πολλά εδώ και χιλιάδες χρόνια.

Γιατί οι πράξεις βίας κατά των γυναικών και η καταπίεση έχουν πολλαπλασιαστεί στις μέρες μας;

Δεν γνωρίζω. Πολλοί μιλούν για το τσουνάμι που σήκωσε η απομόνωση της πανδημίας, άλλοι μιλούν για το me too και πώς πυροδότησε τις εκδηλώσεις βίας, άλλοι λένε πως απλά τώρα το μαθαίνουμε γιατί έχουμε πρόσβαση στην πληροφορία μέσω των μέσων δικτύωσης. Φοβάμαι πως μπορεί να ισχύουν και τα τρία.

Πώς αλλάζει ο μισογυνισμός και γίνεται σεβασμός, εκτίμηση και ίσες ευκαιρίες;

Θα σας πω αυτό που περιμένετε να ακούσετε: Από το σπίτι και από το σχολείο. Μου είχε κάνει εντύπωση κάποια στιγμή που βρέθηκα σε μια ομάδα γυναικών, μετανάστριες και προσφυγούλες, και τους ζήτησα να μου πουν κάτι που τις στεναχωρεί από την ζωή τους και θα ήθελαν να το αλλάξουν, μια γυναίκα μου είπε: θα ήθελα κάποια στιγμή να κρατήσω για τον εαυτό μου το μπούτι από το κοτόπουλο και να δώσω στον άνδρα μου τον λαιμό ή την φτερούγα γιατί η μάνα μου έτρωγε πάντα τον λαιμό και την φτερούγα, κι εγώ έκανα το ίδιο με τον δικό μου άνδρα σαν να ήμουν υποχρεωμένη να το κάνω και του έλεγα μάλιστα πως μου αρέσει περισσότερο ο λαιμός από το μπούτι. Μπορεί να σας ακούγεται χαζό, αλλά ρωτήστε όποια γυναίκα ξέρετε και θα δείτε πως θα ταυτιστεί.
Πρέπει να εκπαιδεύσουμε τους εαυτούς μας στην ισότητα και τον σεβασμό για να διδάξουμε στα παιδιά μας την ισότητα και τον σεβασμό. Ακόμα κι αν χρειαστεί να κρατάμε το μπούτι για τον εαυτό μας στην αρχή. Σίγουρα θα δημιουργήσει εντάσεις μια τέτοια απόφαση, αλλά σιγά σιγά θα αλλάξει η κατάσταση.

Frintzila2.jpg



Πώς προσεγγίσατε το ρόλο σας στην ταινία «Μέντιουμ» της Χριστίνας Ιωακειμίδη;

Η Χριστίνα Ιωακειμίδη είχε πολύ καθαρή εικόνα για το πώς θέλει να παρουσιάσει τον ρόλο της Άννας. Νομίζω πως πολλά από τα χαρακτηριστικά της Άννας τα βρήκε σε μένα γι αυτό και μου πρότεινε τον ρόλο. Όταν συναντηθήκαμε για να συζητήσουμε πώς την φαντάζεται μου είπε: σαν κι εσένα. Ούτε τα μαλλιά δεν μου ζήτησε να αλλάξω, μου είπε να φέρω δικά μου ρούχα που να μου αρέσουν, με άφησε ελεύθερη να αυτοσχεδιάσω ακόμα και διαλόγους στην διάρκεια των γυρισμάτων. Άρα, μπορώ να πω πως προσπάθησα να είμαι φυσική και ανεπιτήδευτη, να την καταλάβω και να την πιστέψω. Να μην την κριτικάρω και να μην θεωρήσω πως γνωρίζω περισσότερα για αυτήν από όσα γνωρίζω για μένα.

Ποια παράσταση αρχαίας τραγωδίας ή κωμωδίας σας έχει ιντριγκάρει να δείτε φέτος το καλοκαίρι;

Τραγωδίες, όλες. Κωμωδίες, καμία. Δεν την καταλαβαίνω την αρχαία κωμωδία. Στις τραγωδίες βρίσκω πολύ χιούμορ κοντινό στο δικό μου, ενώ στην κωμωδία όχι. Δεν ξέρω τι φταίει. Μάλλον εγώ.

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ (είσοδος ελεύθερη)

ΔΕΥΤΕΡΑ 1 ΙΟΥΛΙΟΥ

21.00 | Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας (προαύλιος χώρος)

«Ζήτω οι Γυναίκες!» | ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΚΙΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΘΩ ΔΑΝΕΛΛΗ

Ο αγαπημένος μας δάσκαλος του θεάτρου σκιών Άθως, έρχεται στο Αττικό σχολείο με μια παράσταση αφιερωμένη στις γυναίκες.

ΣΥΝΑΥΛΙΑ «THE KUBARA PROJECT» ΜΕ ΤΗ ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ

Στο soundtrack της μουσικής παράστασης της Μάρθας Φριντζήλα και των Kubara Project ακούγονται τραγούδια των σπουδαιότερων Ελλήνων και ξένων συνθετών των δύο τελευταίων αιώνων, καθώς και παραδοσιακά τραγούδια της Ελλάδας και του κόσμου.

Παίζουν: Αντώνης Μαράτος- μπάσο, Κώστας Νικολόπουλος- κιθάρες, Παναγιώτης Τσεβάς-πιάνο, ακορντεόν, Βασίλης Μαντζούκης- τύμπανα, κιθάρα, Βασίλης Παναγιωτόπουλος -τρομπόνι, Νίκος Παπαϊωάννου -τσέλο, Μάρθα Φριντζήλα -τραγούδι

ΤΡΙΤΗ 2 ΙΟΥΛΙΟΥ

21.00 | Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας - ΑΠΟΘΗΚΗ 3

ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΤΗΣ ΜΑΡΘΑΣ ΜΑΥΡΟΕΙΔΗ ME TO ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ "ΣΜΑΡΙ"

Το «Σμάρι» αποτελείται από έξι μουσικούς που συνδυάζουν τις μουσικές τους επιρροές από την παραδοσιακή Ελληνική, την Αραβοπερσική, και την κλασική μουσική. Δύο νέυ, λύρα, τσέλο, κοντραμπάσο και φωνή σχηματίζουν ένα ευέλικτο μουσικό σύνολο που στόχο του έχει να ερευνήσει τον τρόπο με τον οποίο οι μακραίωνες μουσικές παραδόσεις της Ελλάδας και της Μέσης Ανατολής μπορούν να έχουν μια θέση στο σήμερα. Πέντε όργανα με συνεχόμενο ήχο και μία φωνή συνομιλούν μεταξύ τους δημιουργώντας μια τροπική πολυφωνία, μέσα από νέες συνθέσεις που εμπνέονται τόσο από την τροπική μουσική όσο και από σύγχρονα μουσικά ιδιώματα.

Παίζουν: Χάρης Λαμπράκης: νέυ, Νίκος Παραουλάκης: νέυ, Στρατής Ψαραδέλλης: λύρα, Γιώργος Ταμιωλάκης: τσέλο, Γιώργος Βεντουρής: κοντραμπάσο, Μάρθα Μαυροειδή: φωνή

ΤΕΤΑΡΤΗ 3 ΙΟΥΛΙΟΥ

21.00 | Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας - ΑΠΟΘΗΚΗ 3

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΑ ΠΟΙΗΤΡΙΑ CAROL SANSOUR

Η «Ωδή σε μια Πατρίδα» είναι ένας άθλος, ένας κύκλος ποιημάτων που αποτυπώνει την εμπειρία ζωής μιας γυναίκας από την Παλαιστίνη. Η αριστουργηματική αυτή συλλογή συνυφαίνει την καθημερινή ζωή, την πολιτική, την επιθυμία, τις αναμνήσεις της παιδικής ηλικίας και τη μητρότητα, δημιουργώντας μια αδιάσπαστη ταπετσαρία. Η επαναλαμβανόμενη μνήμη της μητέρας λειτουργεί ως σταθερή παρουσία σε όλη την εξέλιξη της αφήγησης.

Η Carol Sansour είναι ποιήτρια από την Παλαιστίνη. Συνδιαχειρίζεται το «Shaeirat Project» και είναι διευθύντρια του Athens Palestine Film Festival. Έργα της έχουν μεταφραστεί στα γαλλικά, αγγλικά, ιταλικά, ισπανικά και γερμανικά.

ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ "AIDA RETURNS" ΤΗΣ CAROL MANSOUR

και ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΗ ΣΚΗΝΟΘΕΤΡΙΑ

Γεννημένη στη Γιάφα της Παλαιστίνης, στις 18 Μαρτίου 1927, η ιστορία της Aida ξεπερνά τα σύνορα καθώς η ταινία αποτυπώνει τη θριαμβευτική επιστροφή της στην πατρίδα της.Η Κάρολ σχεδιάζει έναν τρόπο να επιστρέψει τη μητέρα της με τη βοήθεια ενός απίθανου συνόλου φίλων και ξένων που έρχονται μαζί για να διευκολύνουν αυτό που θα έπρεπε να ήταν ένα απλό ταξίδι. Αυτό το ταξίδι είναι ταυτόχρονα πολύ ιδιωτικό και όμως παγκόσμιο. Είναι ένας φόρος τιμής στο χαμένο παρελθόν της οικογένειας της σκηνοθέτριας, μια προσπάθεια να αποκατασταθεί ένα κομμάτι τόσο της ατομικής όσο και της συλλογικής μνήμης, και ένα ποιητικό νεύμα και επιβεβαίωση σε όλους εκείνους τους εξόριστους Παλαιστίνιους που απαγορεύεται να επιστρέψουν στις πατρίδες τους, ακόμη και μετά το θάνατο.

ΠΕΜΠΤΗ 4 ΙΟΥΛΙΟΥ

21.00 | Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας - ΑΠΟΘΗΚΗ 3

ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ "TO MENTIOYM" ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΙΩΑΚΕΙΜΙΔΗ

και ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Στη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της μετά το «Χάρισμα», η Χριστίνα Ιωακειμίδη επιστρέφει με μία ταινία ενηλικίωσης για τον πρώτο έρωτα, με απρόσμενο τέλος. Η ταινία βασίζεται στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Γιώργου Συμπάρδη που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Η ταινία έχει αποσπάσει πέντε υποψηφιότητες στα Βραβεία ΙΡΙΣ 2024της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (σκηνοθεσίας, σεναρίου, ενδυματολογίας, Α’ και Β΄ Γυναικείου Ρόλου) αλλά και το βραβείο Cineuropa στο Φεστιβάλ του Σεράγιεβο, το βραβείο Καλύτερης Βαλκανικής Ταινίας στο Φεστιβάλ της Σόφιας, τιμητική διάκριση στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Βερολίνου.

Ηθοποιοί: Αγγελική Μπεβεράτου, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Κατερίνα Ζησούδη, Μάρθα Φριντζήλα, Κωσταντίνος Ασπιώτης

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 5 ΙΟΥΛΙΟΥ

21.00 | Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας - ΑΠΟΘΗΚΗ 3

ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΜΕ ΤΗ ΣΑΒΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΤΟΥ και τον πιανίστα ΣΠΥΡΟ ΜΑΝΕΣΗ

Μέσα από έναν ζωντανό αυτοσχεδιαστικό διάλογο με τον πιανίστα Σπύρο Μάνεση, η Σαβίνα Γιαννάτου ερμηνεύει τραγούδια από την Κάτω Ιταλία, τη Σαρδηνία, την Κορσική, τον Λίβανο, την Ισπανία, την Ελλάδα και τη Βόρειο Αφρική σε διαφορετικές γλώσσες και ιδιώματα, αναδεικνύοντας τη θάλασσα, τη διαφάνεια και το φως στα ηχοχρώματα της Μεσογείου.

ΣΑΒΒΑΤΟ 6 ΙΟΥΛΙΟΥ

21.00 | Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας - ΑΠΟΘΗΚΗ 3

ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ-PERFORMANCE "DEADLINES" ΤΗΣ ΘΕΑΝΩΣ ΜΕΤΑΞΑ

Στο έργο DEADLINES παρακολουθούμε το ταξίδι ενός ζωντανού – νεκρού, κατά το ταξίδι του στην Ευρώπη της επιτάχυνσης. Ένα ταξίδι στον ευρωπαϊκό ερειπιώνα της απολεσθείσας κληρονομιάς του πνεύματος και των ανθρωπιστικών ιδεών, της ανεξέλεγκτης υπερίσχυσης του Κεφαλαίου και της νωπής ιστορίας των πολέμων και των στρατοπέδων θανάτου. Πρόκειται για τις ημέρες και τις νύχτες του έτσι όπως διασώθηκαν στο τρισδιάστατο ημερολόγιό του, πρόκειται για τις πάσης φύσεως διορίες και για όλες τις γραμμές θανάτου πάνω στο χρόνο, το σώμα και τη θάλασσα.

Σύλληψη & Σκηνοθεσία: Θεανώ Μεταξά

Πρωτότυπη μουσική: Γιώργος Διαμαντόπουλος, Δημήτρης Παγίδας

Ηθοποιοί: Τζο Κοκκίνη, Θεανώ Μεταξά, Κατερίνα Ρουσιάκη

ΚΥΡΙΑΚΗ 7 ΙΟΥΛΙΟΥ

21.00 | Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας - ΑΠΟΘΗΚΗ 3

ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΚΑΒΗ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΗ

Το πρόσωπο. Η μάνα. Η γη. Η πατρίδα. Η Βασίλισσα. Η Εκάβη μέσα από τον κόσμο των νεκρών διασχίζει τον χρόνο σαν κυρτό βέλος. Μια φωνητική παρτιτούρα λόγου για δύο πρόσωπα.

Σύλληψη, σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Χατζής

Πρωτότυπη μουσική: Γιώργος Κουμεντάκης

Ερμηνεύουν: Κωνσταντίνος Χατζής, Δημήτρης Τσίκλης

ΔΕΥΤΕΡΑ 8 ΙΟΥΛΙΟΥ

21.00 | Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας - ΑΠΟΘΗΚΗ 3

«Συνομιλώντας με το Άλλο: Οι Βάκχες»

ΔΙΑΛΕΞΗ και ΣΥΖΗΤΗΣΗ με την ΙΩΑΝΝΑ ΡΕΜΕΔΙΑΚΗ

Τι κάνουν οι Βάκχες στην πόλη και τι οι Μαινάδες στο βουνό, γυναίκες σε έναν κόσμο που τις αποκλείει; Πώς μπορούμε να αντέξουμε αυτό που είναι έξω από μας και ταυτόχρονα πιο βαθιά μέσα μας, χωρίς να καταστραφούμε ή να το δολοφονήσουμε; Τα ερωτήματα αυτά τίθενται σήμερα, σε μια εποχή όπου η ανθρωπότητα μοιάζει να έχει ομοίως ακυρωθεί, στα συρματοπλέγματα της Γάζας, όπου μικρά χεράκια συνθλίβονται απελπισμένα προτάσσοντας πλαστικά δοχεία, για κάποιες σταγόνες νερό.

ΤΡΙΤΗ 9 ΙΟΥΛΙΟΥ

21.00 | Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας - ΑΠΟΘΗΚΗ 3

«Η γυναίκα και ο Θάνατος»

ΔΙΑΛΕΞΗ και ΣΥΖΗΤΗΣΗ με την ΜΙΡΑΝΤΑ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΥ

Για τον άγριο γυναικείο λόγο των μοιρολογιών και της θρηνητικές πρακτικές στον ελλαδικό/ελληνόφωνο κυρίως χώρο θα μιλήσει η λαογράφος-εθνολόγος-συγγραφέας Μιράντα Τερζοπούλου, συνοδεύοντας τις περιγραφές με πλούσιο οπτικό-ακουστικό υλικό. Στο τέλος της παρουσίασης θα προβληθεί η ταινία «Άκουσα τον Θεό να κλαίει» της Ελπίδας Σκούφαλου, συγκλονιστικό ντοκουμέντο του τελετουργικού θρήνου για πραγματικούς και συμβολικούς νεκρούς, προϊόν πολύχρονης συνεργασίας των δύο γυναικών δημιουργών.

ΤΕΤΑΡΤΗ 10 ΙΟΥΛΙΟΥ

21.00 | Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας - ΑΠΟΘΗΚΗ 3

Modulus of Resilience | ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΧΟΡΟΥ

ΗΡΩ ΚΟΝΤΗ / MNΙM ΟΜΑΔΑ ΧΟΡΟΥ

Η Ηρώ Κόντη, μία από τις πιο δυναμικές και αναγνωρισμένες Ελληνίδες χορεύτριες, παρουσιάζει το σόλο της MODULUS OF RESILIENCE. To έργο αποτελεί μια ωδή στην αξία της γυναικείας χειραφέτησης και εμπνέεται από ιστορίες γυναικών από όλα τα μέρη της γης που ζουν και εναντιώνονται σε καταπιεστικά κοινωνικά καθεστώτα που θέλουν να ορίζουν τον τρόπο συμπεριφοράς και τη θέση τους.

RE B OU N D | ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΧΟΡΟΥ

ΜΑΡΙΑ ΜΑΝΟΥΚΙΑΝ

Η Μαρία Μανουκιάν, με καταγωγή από τη Ρόδο είναι χορεύτρια και δασκάλα χόρου με τη δική της μέθοδο διδασκαλίας Inner Globe, την οποία διδάσκει σε όλο τον κόσμο. Το σόλο της RE B OU N D είναι μια διαρκής αναζήτηση μεταξύ σταθερότητας και αλλαγής, μεταξύ γείωσης και απογείωσης. Ενσαρκώνει το πνεύμα της ανθεκτικότητας και την ομορφιά της έκφρασης, υπενθυμίζοντάς μας ότι ελευθερία δεν είναι η απουσία συνδέσεων αλλά η δύναμη να υψώνεσαι πέρα από αυτές.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

1-10 Ιουλίου 2024

ΧΩΡΟΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας, Κανελλοπούλου 1, Ελευσίνα | Google Maps Link

ΠΡΟΣΒΑΣΗ

Από ΜΕΤΡΟ Στ. ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ : 876 (ΣΤ.ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ-ΕΛΕΥΣΙΝΑ) Στάση Τέρμα

Από ΜΕΤΡΟ Στ. ΑΙΓΑΛΕΩ : 845 (ΠΕΙΡΑΙΑΣ-ΕΛΕΥΣΙΝΑ) Στάση Τέρμα

Με προαστιακό (στάση «Μαγούλα» και στη συνέχεια με το λεωφορείο 863)

Με ΚΤΕΛ (γραμμή Μέγαρα - Νέα Πέραμος - Ελευσίνα, με αφετηρία στο Θησείο)

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: info@attikosxoleio.gr | 6907183406 (18.00-22.00)

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή