Μουσείο Αρχαίας Ελεύθερνας: Εγκαινιάζεται η έκθεση «Ο Πικάσο στην Κρήτη: η χαρά της ζωής»

Έργα του Πάμπλο Πικάσο συνομιλούν με τα εκθέματα του Μουσείου Αρχαίας Ελεύθερνας στην έκθεση «Ο Πικάσο στην Κρήτη: η χαρά της ζωής»
Μουσείο Αρχαίας Ελεύθερνας: Εγκαινιάζεται η έκθεση «Ο Πικάσο στην Κρήτη: η χαρά της ζωής»

Ο Πάμπλο Πικάσο με την κατσίκα Εσμεράλντα τα Χριστούγεννα, Villa La Californie, Κάννες 1956

@Edward Quinn
5'

Εγκαινιάζεται σήμερα Παρασκευή 5 Ιουλίου και διαρκεί έως τις 20 Οκτωβρίου 2024, η νέα περιοδική έκθεση «Ο Πικάσο στην Κρήτη: η χαρά της ζωής» που φιλοξενείται στο Μουσείο Αρχαίας Ελεύθερνας.

Η έκθεση εστιάζει στη μυθολογία της Κρήτης και τη χαρά της ζωής, το ζωικό στοιχείο και το στοιχείο της φύσης, μέσα από τα κεραμικά δημιουργήματα, τα σχέδια και τα χαρακτικά του Πάμπλο Πικάσο. Περιλαμβάνει 24 αρχαία έργα του Μουσείου Αρχαίας Ελεύθερνας και 62 σύγχρονα έργα του κορυφαίου Ισπανού δημιουργού.

Τα έργα της κρητικής αρχαιότητας «συνομιλούν» με τα σύγχρονα έργα, υποδεικνύοντας κοινά εικονογραφικά στοιχεία και θέματα.

Οι θεματικές ενότητες:

  • Μινώταυρος (Εισαγωγή)
  • Απεικονίσεις ζώων (πτηνών, κριών, ταύρων)
  • Πάνας – ζώα
  • Λυσιστράτη
  • Αποκάλυψη
  • Χορός
  • Κλωντ

Ένας καλλιτέχνης όπως ο Πάμπλο Πικάσο, που αγαπούσε τη ζωή, δεν θα μπορούσε παρά να αγαπά ιδιαίτερα και την Κρήτη. Όπως άλλωστε είπε ο καθηγητής και γενικός διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, Νικόλαος Σταμπολίδης, που επιμελήθηκε την έκθεση, «η Παλόμα Πικάσο, σημερινή διευθύντρια του Ιδρύματος που φέρει το όνομα του πατέρα της, βεβαιώνει πως ο μέγας ζωγράφος θα έβρισκε πως το έργο του θα ταίριαζε στην Ελεύθερνα: σε ένα βουκολικό τοπίο, στη σκιά του Ψηλορείτη».

Η πηγή έμπνευσης του Πάμπλο Πικάσο

Κατά τη διάρκεια της μακράς και παραγωγικής πορείας του, ο Πικάσο εμπνεύστηκε από μια μεγάλη ποικιλία πηγών, τις οποίες διαρκώς προσάρμοζε και επεξεργαζόταν. Η κλασική παράδοση πρόσφερε στον Ισπανό ζωγράφο ένα λεξιλόγιο ατελείωτων δυνατοτήτων προς χειρισμό και τροποποίηση.

Σημαντική μεταξύ αυτών των πηγών υπήρξε η αρχαία Ελλάδα, με τη διαχρονική μυθολογία και την πλουσιότατη εικονογραφία της. Από την εποχή ακόμα που αντέγραφε γύψινα εκμαγεία αρχαίων γλυπτών, ο Πικάσο γοητεύτηκε από διάφορα θέματα της ελληνικής μυθολογίας, θέματα που διασκεδάζουν το τετριμμένο ή που δηλώνουν τις συγκρουόμενες παρορμήσεις του ανθρώπου.

Ανάμεσα σε αυτά, ο «Μινώταυρος», διονυσιακό πλάσμα, μισός άνθρωπος και μισός ζώο, αναδείχτηκε σε σύμβολο των σκοτεινότερων πτυχών της ανθρώπινης ψυχής και του παραλογισμού του πολέμου.

Minotavros.jpg

Μαρμάρινο κεφάλι και κορμός Μινώταυρου, από ελληνικό πρωτότυπο των μέσων του 5ου αιώνα π.Χ. Β' μισό 1ου αιώνα μ.Χ.

Βατικανο, Museo Pio Clementino 461 @ Musei Vaticani, Citta del Vaticano

Ταυτόχρονα, στο έργο του αναδύθηκε και μια άλλη εικόνα της Ελλάδας, μια εικόνα ειρηνική, στην οποία αρχαία θέματα και μύθοι οδηγούν στο εξιδανικευμένο όραμα μιας διαχρονικής Αρκαδίας, όραμα που ο Πικάσο επεξεργάστηκε σε γλυπτά και κεραμικά μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Τα έργα αυτά, ωστόσο, σε αντίθεση με άλλα πρωιμότερα, δεν έχουν την ίδια στενή σχέση με την ελληνική μυθολογία.

Αντίθετα, επινοεί μια εικονική ή φανταστική αρχαιότητα. Στο χωριουδάκι Vallauris, στα τέλη της δεκαετίας του 1940 και στη δεκαετία του 1950, δημιουργεί ένα εντυπωσιακό σύνολο έργων κεραμικής, τα οποία αφενός παραπέμπουν σε ένα γενικευμένο μυθικό παρελθόν, αφετέρου αντλούν από διαχρονικές εικόνες, όπως φαύνους, πουλιά, μουσικούς κλπ.

Picasso.jpg

Ο Πικάσο στο ατελιέ του, Villa La Californie, Κάννες Ιούλιος 1957

@ David Douglas Duncan

Η έκθεση

Ο Νίκος Σταμπολίδης αναφέρει χαρακτηριστικά στα κείμενα του καταλόγου πως «μέσα σε αυτό το ειδυλλιακό τοπίο, εκεί που ο αρχαιολόγος τέμνει το σώμα της γης, ως άλλος χειρουργός, σε χώρο και χρόνο, εκεί που ανάμεσα στα ελαιόδεντρα και τα αμπέλια, τις χαρουπιές, τα πλατάνια και τα κυπαρίσσια, τα αστυράκια και τα αρωματικά βότανα αναδύεται σιγά σιγά -40 χρόνια φέτος- η αρχαία πόλη της Ελεύθερνας, εκεί που η αρχαιολογική σκαπάνη φέρνει στο φως και εικονογραφεί του στίχους του Ομήρου από τη ραψωδία Ψ της Ιλιάδας με έθιμα ταφής σαν αυτά της καύσης των πριγκίπων πολεμιστών, όπως του Πατρόκλου, εκεί όπου ο μύθος και η ιστορία συμπλέκονται αρμονικά και τα επάλληλα στρώματα από τον παγανισμό φέρουν επάνω τους καινούριες θρησκείες με χριστιανικές βασιλικές, το Μουσείο του αρχαιολογικού χώρου της Ελεύθερνας ήταν ο ιδανικός χώρος για τη δημιουργία της έκθεσης με έργα του Πικάσο, όχι μόνο στη μικρή Αίθουσα των περιοδικών Εκθέσεων αλλά και μέσα στις προθήκες με τις αρχαιότητες κατά ενότητες και θέματα και έργα του μεγάλου ζωγράφου που συνάδουν με αυτές.

Πρόκειται για 62 πικασικά έργα, κεραμικά, ζωγραφικά, μικρά γλυπτά "παραδείγματα" (boccetti), σχέδια και χαρακτικά μέσα και έξω από προθήκες, τοποθετημένα σε αγαστή συνομιλία με τις αρχαιότητες σε βάθρα και στηρίγματα ή κρεμασμένα σε τοίχους.

Στο βαθύ πράσινο χρώμα της ελιάς που έχουν οι προθήκες του Μουσείου της αρχαίας Ελεύθερνας συνταίριαξε το καστανό του χρώματος της γης και το γαλάζιο των ουρανών, το αγαπημένο χρώμα του Πικάσο για να θυμηθούμε τη "γαλάζια" περίοδο του έργου του, για να ξεχωρίζουν άνετα τα μοντέρνα έργα, έτσι ώστε να δημιουργούν μαζί την αρχέγονη τριάδα, γη- φύση- ουρανός, αυτήν την αναλλοίωτη, όπως την ήξεραν και τη ζούσαν οι άνθρωποι και τη συνεχίζουν της υφηλίου οι τυχεροί προνομιούχοι, όσοι γνωρίζουν να ζουν και να δημιουργούν».

Η έκθεση στο μουσείο Ελεύθερνας αποτελεί συνεργασία ανάμεσα στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (Καθηγητής κ. Νίκος Χρ. Σταμπολίδης) και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου. Επίσης, Πανεπιστήμιο και Εφορεία συνεργάστηκαν με την Παλόμα Πικάσο (Paloma Picasso), η οποία είναι και προσωπική φίλη του Ν. Σταμπολίδη.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή