Τρία άγνωστα «διαμάντια» του Κωστή Παλαμά δημοσιεύονται για πρώτη φορά
Τρία άγνωστα «διαμάντια» του Κωστή Παλαμά δημοσιεύουν «Τα Νέα Σαββατοκύριακο». Πρόκειται για τα ποιήματα «Αμάραντα», «Τ’ άστρο του βραδιού» (άτιτλο στο χειρόγραφο) και «Η θύμηση» που αποτελούν μέρος της συλλογής του Αρχείου Αρτέμιδος Ρέσσου το οποίο φυλάσσεται στο Αρχείο του Ιδρύματος Κωστή Παλαμά. Όπως σημειώνει η εφημερίδα, τα ποιήματα χρονολογούνται από τις αρχές της γνωριμίας του Κωστή Παλαμά με την Αρτέμιδα Ρούσσου, τον Ιούνιο του 1927 και τον Αύγουστο του 1928.
Ηταν καλοκαίρι του 1926 όταν η οικογένεια Ρέσσου, οι γονείς και η κόρη Αρτεμις, ταξιδεύουν με το ζεύγος Παλαμά και το ζεύγος του κορυφαίου πηλιορείτη γιατρού, Γεωργίου Καραμάνη (η σύζυγός του Άννα θα γινόταν η μετέπειτα Άννα Σικελιανού) από την Αιδηψό, όπου παραθέριζαν, στην Πορταριά. Η Άρτεμις γοητεύει τον Παλαμά. Στην Αθήνα θα τον επισκέπτεται συχνά στο κελί του, μόνη και μετά με τον σύζυγό της, Γεώργιο Κατσαρά. Οι δύο οικογένειες θα πραγματοποιούν εξόδους και μικρές εκδρομές μαζί.
Το Αρχείο Ρέσσου
Το Αρχείο Ρέσσου αποτελείται από τριάντα εννέα επιστολές, τριάντα τρία ποιήματα, είκοσι ένα χρονολογημένα από τον Αύγουστο του 1926 έως και τον Αύγουστο του 1928, ένα δελτάριο με 12 στίχους και χρονολογία 18 Ιουνίου του 1935. Το Αρχείο περιλαμβάνει επίσης επτά σχετικές φωτογραφίες, μια προσωπογραφία της Αρτέμιδος, καθώς και μια φωτογραφία σχεδίου με το πορτρέτο του Παλαμά, φιλοτεχνημένο από τον ζωγράφο Κωνσταντίνο (Κώστα) Μαλέα με την ιδιόχειρη αφιέρωση «Στον ποιητή με θαυμασμό 1918/1927».
Το Αρχείο της Αρτέμιδιος Ρέσσου δεν είναι άγνωστο στην παλαμική έρευνα, ειδικά μετά την παρουσίαση μέρους του από τον καθηγητή Φώτη Δημητρακόπουλο στην Επιστημονική Επετηρίδα του Πανεπιστημίου Αθηνών (1992-1995). Ούτε οι Μούσες του Κωστή Παλαμά: «Ναυσικούλα», γράφει ο ίδιος σε επιστολή του στην κόρη του, «ο άνθρωπος, εκεί που κάτι αξίζει, είναι στο να δημιουργεί. Η ποίηση, η μουσική, η ζωγραφική, η επιστήμη, η φιλοσοφία, η δημιουργία, να τα δικαιολογητικά του κόσμου τούτου (…) Χωρίς αυτά, ούτε αλήθεια, ούτε ομορφιά υπάρχει (…) Αυτό αναζητώ και εκφράζω στο έργο μου (…) Δεν είμαι μπαίγνιο της Α’ ή Β’ Γυναίκας όπως με κατηγορεί η μητέρα σου κι ο αδελφός σου. Δεν έχω ευνοούμενες, όπως λέτε. Μόνες μου ευνοούμενες είναι η Ποίηση, η Έμπνευση, η Δημιουργία».
Τα ποιήματα που παρουσιάζει η εφημερίδα μεταγράφηκαν από ηλεκτρονικές αναπαραγωγές των πρωτοτύπων που σήμερα φυλάσσονται στο Αρχείο του Ιδρύματος Κωστή Παλαμά.
Πηγή: Τα Νέα Σαββατοκύριακο