Νέες ταινίες: Πρεμιέρα για την «Anora» από χρυσό
Η πολυαναμενόμενη «Anora» του Σον Μπέικερ, ο φετινός Χρυσός Φοίνικας στις Κάννες, κάνει πρεμιέρα απόψε και μας δίνει έναν απολαυστικά καλό λόγο να επιστρέψουμε στις κινηματογραφικές αίθουσες. Δικαιώνει όλα όσα έχετε ακούσει για την ταινία και φέρνει σε πρώτο πλάνο τη νεαρή Μάικι Μάντισον η οποία ενσαρκώνει έναν ατρόμητο χαρακτήρα που "βλέπει" Όσκαρ. Το παραμύθι της Σταχτοπούτας "αλλιώς".
Anora ****. Του Σον Μπέικερ με τους Μάικι Μάντισον, Μαρκ Εϊντελστιν
H στρίπερ Ανι γνωρίζει στο κλαμπ που εργάζεται τον κακομαθημένο γιο ενός Ρώσου μεγιστάνα και χωρίς καλά καλά να το καταλάβουν παντρεύονται στα γρήγορα στο Λας Βέγκας. Όταν όμως μαθαίνουν τα νέα οι γονείς του νεαρού στη Ρωσία, βάζουν αρχικά τους «απεσταλμένους» τους να ακυρώσουν το γάμο και σύντομα προσγειώνονται και οι ίδιοι στη Νέα Υόρκη για να βάλουν ένα τέλος σε αυτή τη σχέση.
Ο Σον Μπέικερ κέρδισε θριαμβευτικά τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες φέτος, ενώ οι διθύραμβοι για τη νεαρή πρωταγωνίστρια Μάικι Μάντισον δε λένε να κοπάσουν. Και όχι άδικα. Ο Αμερικανός δημιουργός στήνει μια απολαυστική φάρσα που ξεκινάει αισθησιακά στο στριπ κλαμπ και στην πολυτελή έπαυλη του νεαρού Ρώσου και καταλήγει να μοιράζει άκοπα σπαρταριστές στιγμές, ενώ παράλληλα φροντίζει διαρκώς να μας υπενθυμίζει ζητήματα κοινωνικής διαστρωμάτωσης και ταξικής πάλης. Τα πάντα είναι στρωμένα σαν χαλαρός περίπατος και η Μάικι Μάντισον έχει δώσει όλο της τον εαυτό σε μια από τις πιο «in your face» ερμηνείες των τελευταίων ετών. Δεν θα μπορείτε να πάρετε τα μάτια σας από την οθόνη.
Δαχομέη **1/2. Ντοκιμαντέρ της Ματί Ντιόπ
Στις 9 Νοεμβρίου 2021, 26 βασιλικοί θησαυροί από τη Δαχομέη ετοιμάζονται να φύγουν από το Παρίσι για να επαναπατριστούν στον τόπο προέλευσης τους, το σημερινό Μπενίν. Μαζί με χιλιάδες άλλα, αυτά τα έργα λεηλατήθηκαν κατά τη διάρκεια της εισβολής του γαλλικού αποικιοκρατικού στρατού το 1892. Για αυτά, 130 χρόνια αιχμαλωσίας φτάνουν στο τέλος τους. Ένα από τα αγάλματα αφηγείται το χρονικό της αρπαγής και το δέος της επιστροφής σε ένα νέο κόσμο.
Ενδιαφέρουσα ως ιδέα, ιδιαίτερα για εμάς εδώ στην Ελλάδα και τη συζήτηση που βρίσκεται σε εξέλιξη σχετικά με την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Όμως η αντιπαράθεση στο πανεπιστήμιο του Μπενίν με τους φοιτητές να ανταλλάσσουν απόψεις σχετικά με την ίδια την επιστροφή των θησαυρών και την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας, δεν παρουσιάζεται με ιδιαίτερα κινηματογραφικούς όρους. Σαφώς και θα είχε μεγαλύτερο ενδιαφέρον η ιστορία των θησαυρών και η διαδρομή τους στο χρόνο, κάτι που εδώ σχεδόν απουσιάζει.
Χρυσή Αρκτος στο Φεστιβάλ Βερολίνου φέτος.
Venom: Η τελευταία πράξη. Της Κέλι Μάρσαλ με τους Τομ Χάρντι, Τσιουιτέλ Ετζιοφόρ, Τζούνο Τεμπλ
Ολοι καταδιώκουν τον Eddie και τον Venom. Κυνηγημένοι και από τους δύο κόσμους τους και με την κατάσταση να δυσκολεύει πολύ, το δίδυμο αναγκάζεται να πάρει μια καταστροφική απόφαση που θα ρίξει την αυλαία στην τελευταία πράξη του Venom και του Eddie. O Tομ Χάρντι επιστρέφει στον ρόλο του Venom για την τελευταία ταινία της τριλογίας.
Samsara. Του Λόις Πατίνιο με τους Αμίντ Κιμάνι, Τούμπρ Σιόνγκ
Η Samsara είναι μια οπτική ποιητική εξερεύνηση της ζωής, του θανάτου και της κυκλικής φύσης της ύπαρξης. Η ταινία διαδραματίζεται στο Λάος και την Τανζανία, συνδέοντας δύο εντελώς διαφορετικές κουλτούρες μέσω της βουδιστικής έννοιας της μετενσάρκωσης. Στο Λάος, το πρώτο μέρος της ταινίας λαμβάνει χώρα σε ένα βουδιστικό μοναστήρι, όπου νεαροί μοναχοί διαλογίζονται για τη ζωή και τον θάνατο.
Πώς να σώσετε έναν μάγο. Κινούμενα σχέδια του Ρόμαν Αρτέμιεφ
Ο αιώνια νέος -και πάντα κομψός- Ξεροκόκαλος ο Αθάνατος προσπαθεί να βρει το ταίρι του εδώ και τριακόσια χρόνια. Άλλοτε εκφοβίζει τις πριγκίπισσες κι άλλοτε τις μεταμορφώνει σε βατράχια, αλλά τίποτα από όλα αυτά δεν έχει κάνει το φλερτ αποτελεσματικότερο για τον Ξεροκόκαλο. Παράλληλα, η πανέμορφη Μπάρμπαρα η Γενναία πολεμάει στην αρένα επίδοξους μνηστήρες, που την επιθυμούν είτε για την ομορφιά της, είτε για την πλούσια κληρονομιά της.
Birdcage Inn (1998) **1/2. Του Κιμ Κι-Ντουκ με τους Αν Τζάε-μο, Λι Τζι-έουν
Η Γι-Να, μία νεαρή εργαζόμενη του σεξ φτάνει σε μια υποβαθμισμένη παραλιακή πόλη και η διαμονή της σε ένα οικογενειακό ξενοδοχείο/οίκο ανοχής έχει μια μεταμορφωτική επίδραση τόσο σε αυτήν όσο και στην οικογένεια. Η κόρη της οικογένειας, αρχικά εχθρική προς την Γι-Να και απειλούμενη από τη σεξουαλικότητά της, σταδιακά δένεται μαζί της. Στο τέλος, και οι δύο βρίσκουν την αδερφή που λαχταρούσαν.
Πρώιμος και άγουρος Κιμ Κι-Ντουκ που εδώ δείχνει ότι ακόμα δεν είχε καταλήξει στο γνωστό, στοχαστικό του ύφος που θα επικρατήσει αργότερα στις ταινίες του. Σε πρώτη προβολή στη χώρα μας.