Θανάσης Βαλτινός: «Μια από τις μεγαλύτερες μορφές της μεταπολεμικής μας πεζογραφίας»
Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη καθώς και το ΕΚΚΟΜΕΔ (Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας) απέστειλαν τα συλλυπητήριά τους για την απώλεια του σπουδαίου λογοτέχνη Θανάση Βαλτινού που έφυγε από τη ζωή χθες Τετάρτη 30 Οκτωβρίου σε ηλικία 92 ετών.
Πιο συγκεκριμένα, η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη έκανε την ακόλουθη δήλωση:
Με μεγάλη θλίψη πληροφορήθηκα την απώλεια του Θανάση Βαλτινού, η οποία αφήνει μεγάλο κενό στα Ελληνικά Γράμματα. Ο Θανάσης Βαλτινός αναδείχθηκε- και ευτύχησε να αναγνωριστεί εν ζωή- σε μια από τις μεγαλύτερες μορφές της μεταπολεμικής μας πεζογραφίας. Το έργο του, το οποίο αντικατοπτρίζει με ενάργεια τη σπάνια αφηγηματική του δεινότητα, ακουμπά τη συλλογική μνήμη, μέσα από φαινομενικά ασήμαντες προσωπικές ιστορίες, επικυρώνοντας τη δυνατότητα του συγγραφέα να προσλαμβάνει και να αποτυπώνει καίρια ευρύτερα κοινωνικά και ιστορικά συμφραζόμενα, μέσα από τους ευρύτερους προσανατολισμούς του.
Ο Θανάσης Βαλτινός είχε την τόλμη να προσεγγίσει, όπως στην Κάθοδο των εννιά, την Ορθοκωστά και τον Τελευταίο Βαρλάμη, τραγικές περιόδους της νεότερης ιστορίας μας, πλήρως αποδεσμευμένος από στερεότυπα, ακόμη και ταμπού. Με τα Στοιχεία για τη δεκαετία του '60, κατά κοινή ομολογία ένα από τα εμβληματικότερα έργα του, αφενός εισηγήθηκε μια ιδιότυπη όσο και πρωτότυπη αφηγηματική τεχνική και, αφετέρου, μετατόπισε το βλέμμα από τη μεγάλη εικόνα της πράγματι πλούσιας σε γεγονότα, στη μικροϊστορία των αθέατων ανθρώπων που τα βίωσαν. Ενώ με το Συναξάρι Αντρέα Κορδοπάτη, εκκινώντας και πάλι από την υπαρκτή προσωπική ιστορία, μας έδωσε μια σπουδαία τοιχογραφία του πρώιμου ελληνικού 20ού αιώνα. Δείγματα και μόνον ενός έργου που χαρακτηρίζεται από στερεότητα και αναδεικνύει, με το άπλωμά του σε πάνω από μισόν αιώνα, και την ίδια τη στάση του Βαλτινού απέναντι στην Τέχνη και το χρέος του συγγραφέα απέναντί της.
Ο Θανάσης Βαλτινός υπήρξε πολυδιάστατος δημιουργός, τόσο στη θεματολογία του, όσο και στις τεχνικές και το ύφος του. Κάθε του γραπτό αναδείκνυε τη συγγραφική μαστοριά του και απαιτούσε εγρήγορση, καθώς δεν επιδεχόταν επιφανειακές αναγνώσεις. Το έργο του, από πολύ νωρίς, αποτέλεσε αντικείμενο κριτικής και εμπεριστατωμένης μελέτης. Το αποτύπωμά του όμως στην πεζογραφία μας είναι βέβαιο ότι θα εξακολουθήσει να είναι βαθύ και ενεργό. Έτσι θα τον κρατήσουμε στη μνήμη μας.
Στους οικείους του και τους φίλους του απευθύνω ειλικρινέστατα συλλυπητήρια.
Από την πλευρά του το ΕΚΚΟΜΕΔ σημειώνει:
Η απώλεια του Θανάση Βαλτινού φτωχαίνει την Ελλάδα. Υπήρξε σπουδαίος άνθρωπος των γραμμάτων και των τεχνών, σε καιρούς που η χώρα έζησε μεγάλες τρικυμίες αναζητώντας ορίζοντα για το μέλλον της. Στοχαστικός, κριτικός και ανήσυχος. Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας (ΕΚΚΟΜΕΔ) τον αποχαιρετά με βαθιά θλίψη για έναν ακόμη λόγο. Ήταν ένας δικός μας άνθρωπος, πολύτιμο οργανικό μέρος του νέου ελληνικού κινηματογράφου. Συνοδοιπόρος στην περιπέτεια του Θόδωρου Αγγελόπουλου, συνεργάτης του στα σενάρια σημαντικών ταινιών του, ανάμεσα στις οποίες και το «Ταξίδι στα Κύθηρα», που βραβεύτηκε για το σενάριό του στις Κάννες το 1984. Είναι, επίσης, ο συγγραφέας της «Καθόδου των εννιά», εμβληματικού βιβλίου για το μεγάλο τραύμα του Εμφυλίου, που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τον Χρίστο Σιοπαχά το 1984. Η αγάπη του για το σινεμά και η δημιουργική τριβή του με αυτό, τον έφεραν και στη θέση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου κατά την περίοδο 2005 -2006.
Το ΕΚΚΟΜΕΔ εκφράζει τα ειλικρινή συλλυπητήρια του στην οικογένειά του και σε όλους όσοι αγάπησαν τον ίδιο και το έργο του.