Νέες ταινίες: Μάχες στο Κολοσσαίο αλλά και στο "Διπλανό δωμάτιο"

Το "Διπλανό δωμάτιο" του Πέδρο Αλμοδόβαρ και ο "Μονομάχος ΙΙ" του Ρίντλεϊ Σκοτ κάνουν πρεμιέρα απόψε Πέμπτη στις κινηματογραφικές αίθουσες

"Το διπλανό δωμάτιο" του Πέδρο Αλμοδόβαρ 

Ο Ρίντλεϊ Σκοτ υπογράφει μια ακόμα υπερπαραγωγή, τον "Μονομάχο ΙΙ" που προσφέρει άπλετο θέαμα και εντυπωσιακές σκηνές δράσης μέσα στο Κολοσσαίο αλλά γρήροα η ταινία σου αφήνει την αίσθηση ότι δεν έχει κάτι να προσθέσει στον πρώτο "Μονομάχο" του 2000 απέσπασε πέντε Όσκαρ και χάρισε στον Ράσελ Κρόου τον πιο χαρακτηριστικό του ρόλο στη μεγάλη οθόνη.

Από την άλλη μεριά, ο Πέδρο Αλμοδόβαρ σκύβει στο "Διπλανό δωμάτιο", με τρυφερότητα και ευαισθησία στα θύματα του καρκίνου αλλά και σε όλους επιθυμούν να καθορίσουν οι ίδιοι το, αναπόφευκτο, τέλος τους. Η νέα κινηματογραφική εβδομάδα περιλαμβάνει επίσης ένα ρεαλιστικό δράμα, το "Με αξιοπρέπεια" του Δημήτρη Κατσιμίρη, που θα σας βάλει σε σκέψεις αλλά και το "Γόνατο της Αχεντ" του βραβευμένου Ισραηλινού Ναντάβ Λαπίντ.

ΤΟ ΔΙΠΛΑΝΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ****

(THE ROOM NEXT DOOR)

ΙΣΠΑΝΙΑ, 2024

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

ΠΕΔΡΟ ΑΛΜΟΔΟΒΑΡ

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ

ΤΙΛΝΤΑ ΣΟΥΙΝΤΟΝ, ΤΖΟΥΛΙΑΝ ΜΟΥΡ

Αφήνοντας τον παλιό του εαυτό πίσω, κρατώντας μόνο την προτίμησή του στην παλέτα των έντονων χρωμάτων στη σκηνογραφία, ο Πέδρο Αλμοδόβαρ υπογράφει την πρώτη αγγλόφωνη μεγάλου μήκους ταινία του και κερδίζει τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας.

Δυο καλές φίλες, η Μάρθα και η Ινγκριντ, συναντιούνται στη Νέα Υόρκη μετά από αρκετά χρόνια με αφορμή τη μάχη που δίνει η πρώτη με τον καρκίνο. Όμως η Μάρθα έχει αποφασίσει να «φύγει» πριν η ασθένεια την καταβάλλει και το μόνο που επιθυμεί είναι να έχει την Ινγκριντ στο διπλανό δωμάτιο όταν θα πάρει το χάπι που θα τερματίσει τη ζωή της.

Δεν ήταν λίγες οι στιγμές που νιώσαμε ότι βλέπουμε ταινία του Γούντι Αλλεν με τους πυκνούς διαλόγους και τις εμπεριστατωμένες παρατηρήσεις σε ζητήματα όπως η ζωή, ο έρωτας, ο θάνατος, η ίδια η ύπαρξη. Όμως ο Αλμοδόβαρ έχει στο μυαλό του ότι πρωταρχικός του στόχος είναι μας συγκινήσει και να προκαλέσει μέσα μας κύματα συναισθημάτων φέρνοντάς μας αντιμέτωπους με το αναπόφευκτο τέλος, χωρίς όμως να φτάνει στα άκρα καθώς έχει οπλίσει με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα την ηρωΐδα του που παίρνει την τύχη της στα χέρια της. Από εκεί και πέρα μένει να θαυμάζει κανείς δύο μεγάλες πρωταγωνίστριες υπό την καθοδήγηση ενός κορυφαίου δημιουργού που υπογράφει μια ταινία με καρδιά και διακριτό πολιτικό σχόλιο.

ΜΟΝΟΜΑΧΟΣ ΙΙ ***

(GLADIATOR II)

ΗΠΑ, 2024

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

ΡΙΝΤΛΕΪ ΣΚΟΤ

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ

ΠΟΛ ΜΕΣΚΑΛ, ΠΕΔΡΟ ΠΑΣΚΑΛ, ΝΤΕΝΖΕΛ ΟΥΑΣΙΝΓΚΤΟΝ

Ο γιος του στρατηγού Μάξιμου και της Λουκίλα, Λεύκιος επιστρέφει στη Ρώμη ως σκλάβος και ρίχνεται στο Κολοσσαίο προς τέρψη των διεφθαρμένων αυτοκρατόρων Γκέτα και Καρακάλα καθώς και του λαού της Ρώμης που διψάει για βία και αίμα.

Ο Ρίντλεϊ Σκοτ επιστρέφει στα 86 του χρόνια στη μεγάλη επιτυχία της πρώτης ταινίας και διαθέτει ως άσο στο μανίκι ένα ζηλευτό καστ. Ιδιαίτερα οι τρεις άνδρες πρωταγωνιστές δεν σου επιτρέπουν να πάρεις τα μάτια σου από πάνω τους και κυριολεκτικά κρέμεσαι από τα χείλη τους κάθε φορά που η κάμερα τους ακολουθεί. Ο δε Ντένζελ Ουάσινγκτον θυμίζει την εποχή που ήταν ανάμεσα στους κορυφαίους πρωταγωνιστές του Χόλιγουντ κερδίζοντας επαινετικά σχόλια και βραβεία με χαρακτηριστική άνεση.

Συνολικά το θέαμα, γιατί για θέαμα μιλάμε εδώ, θα ικανοποιήσει όσους το αναζητούν στη μεγάλη οθόνη. Η κλίμακα στην οποία δουλεύει ο Ρίντλεϊ Σκοτ είναι σαφώς μεγάλη και χορταστική, όπως ήταν σχεδόν πάντα στη φιλμογραφία του. Όμως όταν γρήγορα αντιλαμβάνεσαι ότι όλο αυτό που παρακολουθείς είναι σε πολύ μεγάλο ποσοστό δημιούργημα έμπειρων και ικανών προγραμματιστών, ο ενθουσιασμός ξεφουσκώνει και αναζητάς άλλες πτυχές αυτής της υπερπαραγωγής για να παρακολουθήσεις τη συνέχεια. Αν αυτή η πτυχή είναι η ιστορία που η ταινία αφηγείται και η προβολή της στο σήμερα, μάλλον χάνεις και πάλι το χρόνο σου καθώς η «κατάκτηση» της Ρώμης και η επαναφορά της στα χέρια εκείνων που κληρονομικά τη δικαιούνται αποτελεί μόνο την αφορμή για αυτό το σίκουελ. Μένεις τελικά να αναρωτιέσαι ποιοι είναι οι λόγοι που αυτή η ταινία έγινε πραγματικότητα πέρα από τους προφανείς.

ΜΕ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ **1/2

ΕΛΛΑΔΑ, 2022

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΤΣΙΜΙΡΗΣ

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ

ΗΛΕΚΤΡΑ ΓΕΝΝΑΤΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΕΡΩΝΥΜΑΚΗΣ

Μια οικογένεια συγκεντρώνεται για τα γενέθλια του υπέργηρου πατέρα και ο ένας από τους γιους του που τον φροντίζει με τη σύζυγό του στο σπίτι τους, προτείνει την μεταφορά του σε οίκο ευγηρίας. Η θύελλα που ξεσπά φέρνει στην επιφάνεια τις διαταραγμένες σχέσεις τους, την υποκρισία και τα ψέματα.

Ο Δημήτρης Κατσιμίρης υπογράφει την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του σαν θεατρικό έργο, γυρισμένο στους περιοριστικούς τοίχους ενός τυπικού διαμερίσματος. Αν και ορισμένοι από τους διαπληκτισμούς είναι «τραβηγμένοι από τα μαλλιά» προς χάριν της πλοκής της ταινίας, παράλληλα μας φέρνουν αντιμέτωπους με τις προβληματικές διαπροσωπικές σχέσεις της οικογένειας και φέρνουν σε πρώτο πλάνο μια μελετημένη ακτινογραφία της εν λόγω παθολογίας και της αντιμετώπισης του γήρατος. Σταδιακά η ατμόσφαιρα γίνεται πνιγηρή καθώς η κάμερα αποτυπώνει σε απόσταση αναπνοής τις προσβολές, τα υπονοούμενα και τις σκληρές εκφράσεις μέχρι που φτάνει στο φινάλε και μας αφήνει μόνους με τις δικές μας σκέψεις και ενοχές πάνω σε ακανθώδη ζητήματα.

ΕΠΙΣΗΣ ΠΡΟΒΑΛΛΟΝΤΑΙ

Το γόνατο της Αχεντ (2021) **1/2. Του Ναντάβ Λαπίντ με τους Αβσαλόμ Πολάκ, Νουρ Φιμπάκ

Eνας επιτυχημένος σαραντάρης Ισραηλινός σκηνοθέτης ταξιδεύει σε ένα απομακρυσμένο χωριό στην έρημο για να παρουσιάσει την ταινία του. Εκεί θα συναντήσει τη Γιαχαλόμ, μία υπάλληλο του Υπουργείου Πολιτισμού και θα έρθει αντιμέτωπος με δύο εκ των προτέρων χαμένες μάχες: τον θάνατο της ελευθερίας στην πατρίδα του, και τον θάνατο της μητέρας του.

Ο Ναντάβ Λαπίντ γίνεται αυτοβιογραφικός και επιτίθεται με τον τρόπο του στη φίμωση και στη λογοκρισία στις τέχνες και γενικότερα στο δημόσιο διάλογο. Το κάνει όμως με πολύ ιδιαίτερο και ξεχωριστό τρόπο που ζητάει την υπομονή σας μέχρι να φτάσει σε αυτό που θέλει πραγματικά να σχολιάσει. Η ταινία κέρδισε το Βραβείο Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών το 2021.

Βραδύποδες στην κουζίνα. Κινούμενα σχέδια της Τάνια Βίνσεντ

Μετά από μία καταστροφική καταιγίδα που διέλυσε το σπίτι τους, η σβέλτη βραδύπους Λόρα μαζί με την παλαβή οικογένεια της και τη σκουριασμένη τους καντίνα μετακομίζουν στη μεγάλη πόλη με την ελπίδα να πλουτίσουν χάρη στις οικογενειακές συνταγές τους. Το πεντανόστιμο φαγητό της οικογένειας προσελκύει το ενδιαφέρον ενός εύστροφου θηλυκού γατόπαρδου που θα κάνει τα πάντα για να ανακάμψει μετά από την αποτυχία της δικής της fast food αλυσίδας.

Τοτό 2: Η σχολική εκδρομή. Του Πασκάλ Μπουρντιό με τις φωνές των Θανάση Μαυρογιάννη, Μυρτώ Ναούμ, Κώστα Αποστολίδη κ.α.

Ο Τοτό και η τρελοπαρέα του βάζουν πλώρη για μια νέα περιπέτεια, αυτή τη φορά στο πλαίσιο μιας σχολικής εκδρομής στην εξοχή, με σκοπό να μάθουν περισσότερα για την οικολογία και την προστασία του πλανήτη, τη φύση και τα ζώα.

Ασίκ Κερίμπ, ο φτωχός ασίκης (1988). Των Σεργκέι Παρατζάνοφ, Ντόντο Αμπασίτζε με τους Γιούρι Μπγκόγιαν, Σοφίκι Τσιαουρέλι

Eνας όμορφος λαϊκός οργανοπαίκτης-ποιητής θέλει να παντρευτεί την αγαπημένη του, αλλά ο πατέρας της αντιτίθεται λόγω της κοινωνικής του θέσης, καθώς περιμένει πλούσιες προτάσεις για την κόρη του. Εκείνη ορκίζεται να τον περιμένει για χίλιες μέρες και νύχτες μέχρι να επιστρέψει με αρκετά χρήματα ώστε να πείσει τον πατέρα της. Στο ταξίδι για την αναζήτηση πλούτου συναντά πολλές δυσκολίες, αλλά με τη βοήθεια ενός καβαλάρη, δεν θα επιστρέψει με άδεια χέρια.