Sotheby’s: Αριστουργήματα των Τσαρούχη, Ράλλη, Ιακωβίδη στο σφυρί
Ο Γεώργιος Ιακωβίδης (1852-1932) είναι γνωστός για τις ευαίσθητες και συχνά γεμάτες χιούμορ απεικονίσεις του παιδιών. Φιλοτεχνημένο το 1887, το έργο Δαχτυλίδια Καπνού [Ο Μικρός Βιοπαλαιστής] είναι ένα σπουδαίο πρώιμο έργο του καλλιτέχνη (εκτ.: €150.000-220.000/ £120.000-180.000). Αναπαριστά ένα νεαρό σκανδαλιάρικο παιδί του δρόμου που κάνει ένα διάλειμμα από τα θελήματα και παίζει με δαχτυλίδια καπνού. Ο πίνακας διαθέτει την αμεσότητα ενός έργου που έχει φιλοτεχνηθεί με τη χρήση μοντέλου: Ο ρεαλισμός και η οικειότητα της απεικόνισης του αγοριού αποτελούν ένα tour-de-force τεχνικής, καθώς και μία επίδειξη των δυνατοτήτων του Ιακωβίδη που λίγα χρόνια αργότερα του χάρισαν μια υποτροφία στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου. Η αναπαράσταση ενός εγκαταλελειμμένου παιδιού των σύγχρονων δρόμων παραπέμπει στη θεματολογία των μπαρόκ ζωγράφων όπως οι Murillo και Caravaggio, ενώ η ακριβής απόδοση και οι έντονες αντιθέσεις των χρωμάτων (chiaroscuro) του έργου υποδεικνύουν ένα «χρέος» στο συναισθηματικό ρεαλισμό των ευρωπαίων αυτών δασκάλων. Στον πίνακα είναι επίσης φανερή η επιρροή του Νικηφόρου Λύτρα, που ήταν μέλος και αυτός, όπως και ο Ιακωβίδης, της Σχολής του Μονάχου.
Το έργο Οι Επτά Ραβίνοι στην Ιερουσαλήμ του Θεόδωρου Ράλλη (1852-1909) είναι ένα από τα καλύτερα έργα του καλλιτέχνη που έχουν ποτέ δημοπρατηθεί. Με αρχική εκτίμηση στα €250.000-370.000/ £200.000-300.000), μετά το θάνατο του καλλιτέχνη ο πίνακας είχε επιλεγεί να κοσμεί τους τοίχους του Musée du Luxembourg στο Παρίσι από τον επιμελητή του Μουσείου, ενώ παρέμεινε στα χέρια των απογόνων του Ράλλη μέχρι το 1990. Έτσι, αυτή είναι μόλις η δεύτερη φορά που το έργο θα προσφερθεί σε δημοπρασία εδώ και πάνω από έναν αιώνα. Ο πίνακας, μια μεγάλων διαστάσεων σκηνή της καθημερινής ζωής, απεικονίζει ένα συμβούλιο ραβίνων. Επτά ραβίνοι συζητούν το περιεχόμενο ενός πάπυρου με το Ταλμούδ, τον οποίο τους διαβάζει ένας γηραιότερος στην κορυφή του τραπεζιού. Πίσω του, ένα ψηλό παράθυρο επιτρέπει τη θέα σε μια πόλη της Ανατολής, πιθανότατα την Ιερουσαλήμ. Η έφεση του Ράλλη στη λεπτομέρεια είναι εμφανής στα «ηχηρά» χρώματα των ράσων των μορφών, τις διαφορετικές υφές των γούνινων καπέλων και των απαλών, σαν μεταξένιων, μαντηλιών προσευχής, καθώς και στην αντίθεση ανάμεσα στο απαλών χρωματικών τόνων εσωτερικό, με τη συζήτηση να βαραίνει στον αέρα, και το λαμπρό φως έξω.
Το έργο Νεοκλασικό Σπίτι στον Πειραιά του Γιάννη Τσαρούχη (1910-1989) είναι ένα μνημειώδες έργο και το πιο σημαντικό από τα ονειρικά τοπία του Τσαρούχη. Φιλοτεχνημένο το 1967, ο πίνακας συγκαταλέγεται ανάμεσα στα μεγαλύτερα έργα που παρήγαγε ποτέ ο καλλιτέχνης (έχει διαστάσεις 135 x 255 εκ.). Μία πολύ μικρότερη παραλλαγή του σε ακουαρέλα (26 x 34 εκ.), χωρίς το άλογο και τον αναβάτη στο κέντρο, βρίσκεται στη συλλογή της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας. Το παρόν έργο, που έχει εκτιμηθεί μεταξύ €100.000-150.000/ £80.000-120.000 απέκτησε από τον Τσαρούχη η Ηρώ Σισμάνη, ελληνίδα χορογράφος και φίλη του δημιουργού, για της οποίας τις παραγωγές ο Τσαρούχης έφτιαχνε σκηνικά και κοστούμια.