Η Ελλάδα στο κόκκινο χαλί της Μπερλινάλε
Η ταινία του Γιάννη Οικονομίδη «To Μικρό Ψάρι» (αγγλικός τίτλος «Stratos») έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στην 64η Μπερλινάλε, σηματοδοτώντας την επιστροφή του ελληνικού σινεμά στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ.
Θυμίζουμε ότι τελευταία φορά που ελληνική ταινία συμμετείχε στο επίσημο διαγωνιστικό κομμάτι της Μπερλινάλε, ήταν πριν από μία δεκαετία, με το φιλμ του Θόδωρου Αγγελόπουλου, «Τριλογία: Το Λιβάδι που Δακρύζει», του 2004.
Στην πρεμιέρα της ταινίας «Το Μικρό Ψάρι», που άφησε αρκετά καλές εντυπώσεις στους ξένους κριτικούς κινηματογράφου, παρόντες ήταν ο σκηνοθέτης Γιάννης Οικονομίδης, καθώς και οι ηθοποιοί Βαγγέλης Μουρίκης, Βίκυ Παπαδοπούλου, Πέτρος Ζερβός, Γιάννης Τσορτέκης, Γιώργος Γιαννόπουλος, Μαρία Καλλιμάνη, Σόνια Θεοδωρίδου και η Πόπη Τσαπανίδου.
Ήρωας της ταινίας είναι ο Στράτος, οποίος στα 19 του διέπραξε ένα έγκλημα πάθους και πέρασε τη μισή του ζωή στη φυλακή, κάτω από την προστασία ενός αρχινονού του υποκόσμου, του Λεωνίδα. Μια μέρα, κατά τη διάρκεια μιας συμπλοκής ανάμεσα σε αντίπαλες συμμορίες, ο Λεωνίδας του έσωσε τη ζωή. Ο Στράτος αυτό δεν το ξέχασε ποτέ. Ελεύθερος πια, ο Στρατός δουλεύει τη νύχτα σε ένα αρτοποιείο, ενώ τη μέρα εκτελεί συμβόλαια θανάτου. Όλα του τα χρήματα τα δίνει στον Γιώργο, τον αδελφό του Λεωνίδα, που οργανώνει ένα παράτολμο σχέδιο απόδρασης για να βγάλουν τον Λεωνίδα από τη φυλακή. Το μόνο πράγμα που απασχολεί τον Στράτο είναι να εξοφλήσει το χρέος του στον Λεωνίδα. Η μέρα της απόδρασης, η πιο σημαντική μέρα της ζωής του Στράτου, πλησιάζει...
Η ταινία «To Μικρό Ψάρι» (αγγλικός τίτλος «Stratos»), είναι μία συμπαραγωγή της Ελλάδας, με τη Γερμανία και την Κύπρο, ενώ στη χώρα μας η ταινία θα προβληθεί στις 27 Μαρτίου στις Κινηματογραφικές Αίθουσες, σε διανομή της Feelgood Entertainment.
Όπως συνήθως με τις ταινίες του Οικονομίδη, το «Μικρό Ψάρι» δίχασε και προκάλεσε ποικίλα σχόλια, ωστόσο αρκετοί ξένοι κριτικοί επισήμαναν με θετικό τρόπο το πόσο διαφέρει η συγκεκριμένη ταινία από την λεγόμενη «σχολή του Λάνθιμου» [sic].
Παράλληλα στο πρόγραμμα Φόρουμ του φεστιβάλ, όπου προβάλλονται κατά κανόνα ταινίες avant garde, πειραματικές και πολιτικά ρεπορτάζ, φιλοξενήθηκε μια ακόμα ελληνική ταινία, η νέα δημιουργία του Θανάση Καρανικόλα με τίτλο «Στο σπίτι».
Κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας είναι η Νάντια, η οποία ζει με τον Στέφανο, την Εύη και την κόρη τους Ίριδα σε ένα ευρύχωρο σπίτι στους λόφους του Μαραθώνα, με θέα στη θάλασσα. Οι τέσσερις τους έχουν στενές σχέσεις, σχέσεις οικογενειακές ή τουλάχιστον έτσι φαίνεται. Εκεί εργάζεται η Νάντια. Καθαρίζει, μαγεύει, τους φροντίζει. Είναι η οικιακή βοηθός της οικογένειας. Ήταν μαζί τους από τότε που η Ίριδα είπε την πρώτη της λέξη. Στάθηκε στην Εύη όταν έχασε το δεύτερο παιδί της. Ένα σημαντικό γεγονός ωστόσο, θα αλλάξει δραματικά τις σχέσεις της Νάντιας και των εργοδοτών της, όταν έρθει αντιμέτωπη με μια πρωτόγνωρη κατάσταση.
Πέρα από τις δυο αυτές σημαντικές ελληνικές ταινίες, στο τμήμα του «Πανοράματος» συμμετείχε ο Γιώργος Σερβετάς με την ταινία «Να κάθεσαι και να κοιτάς», ενώ στο επίσημο τμήμα ταινιών μικρού μήκους παρουσιάστηκαν η «Washingtonia» της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη, στο τμήμα 14plus του προγράμματος Generation η μικρού μήκους ταινία «Προαύλιο» της Ρηνιώς Δραγασάκη και η μεγάλου μήκους συμπαραγωγή Τουρκίας/ Γερμανίας/ Ολλανδίας/ Ελλάδας, «Blue Wave» των Ζεϊνέπ Νατνάκ και Μερβέ Καγιάν, ενώ στο 11ο Berlinale Co-Production Market συμμετείχε ο Χρίστος Γεωργίου με τα «Χρόνια πολλά» και η Ελίνα Ψύκου με την ταινία «Ο γιος της Σοφίας».
Tέλος, την τιμητική της έχει η Ελλάδα και σε μια διεθνή παραγωγή, την ταινία «Τα Δυο Πρόσωπα του Ιανουαρίου», διασκευή του ομώνυμου βιβλίου της Πατρίσια Χάισμιθ, σε σκηνοθεσία του Χοσεΐν Αμινί, με τους Βίγκο Μόρτενσεν, Κίρνστεν Ντανστ και Όσκαρ Άιζακ. Τα γυρίσματα της ταινίας πραγματοποιήθηκαν σε Αθήνα και Κρήτη.
Πρόκειται πάντως για την πιο «πλούσια» ελληνική συμμετοχή στο Φεστιβάλ του Βερολίνου, που δείχνει ότι τελικά «κάτι κινείται» στο χώρο του κινηματογράφου στην Ελλάδα.
Α. Τ.
Διαβάστε επίσης:
Ανοίγει τις πύλες του 64ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Βερολίνου
Κόλιν Φάρελ και Ρέιτσελ Βάις στο «Lobster» του Γιώργου Λάνθιμου